Skivbrom vs "klämbroms"

Skivbrom vs "klämbroms"
Har man det problemet med att byta bromsgummin och kanske en vajer då och då så undrar jag om du/ni lämnar in cykeln för smörjning av kedjan också?

Skivbrom vs "klämbroms"
Byta/justera klossarna, byta fälgar. Inte nåt man gör varje dag, men det är mer än med skivor.
jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög! fick justera klossar varannan dag, byta efter varje regntur och fälgen höll 1 max 2 vintrar. mini-v gjorde upplevelsen något bättre. fyfan för fälgbroms. kan ju bara vara flat-earthers och antivaxxare som vill ha fälgbroms ?

Skivbrom vs "klämbroms"
Skulle nog säga att fälgbroms är för entusiaster som gillar att meka. Skivbroms är överlägset skulle jag säga. Största problemet med fälgbrom är att fälgar blir skitiga på både MTB och ”vanliga” cyklar och med det sämre bromsverkan.

På fälgbromsade solskensracerna är det obefintligt underhåll. Pendlare och mtb med skivbromsar är tusan så mycket mer underhåll med luftning, byte av ok, byte av belägg, justering, rengöring. Visst är det lite orättvist då de cyklarn får mer stryk, men de kräver också mer underhåll.

Skivbrom vs "klämbroms"
Om frågan är allvarligt ställd så får man i alla fall förklara vilken typ av cykel som avses. Det är lite som att man skall laga mat och står i affären och väljer mellan lök och potatis. Båda går att äta men det blir en jävla skillnad beroende på vad man tänker laga

Skivbrom vs "klämbroms"
jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög! fick justera klossar varannan dag, byta efter varje regntur och fälgen höll 1 max 2 vintrar. mini-v gjorde upplevelsen något bättre. fyfan för fälgbroms. kan ju bara vara flat-earthers och antivaxxare som vill ha fälgbroms ?

Cantisar är inget jag saknar.... moderna dualpull caliper på raka fina rena alufälgar är en annan sak...

Skivbrom vs "klämbroms"
Har man det problemet med att byta bromsgummin och kanske en vajer då och då så undrar jag om du/ni lämnar in cykeln för smörjning av kedjan också?
Det är inget problem att byta vare sig gummin, vajrar eller fälg. Men det är mer jobb jmf med att INTE byta vajrar och fälg. Mer jobb är inte en fördel i min bok.

Skivbrom vs "klämbroms"
Jag har bytt klossar men kommer aldrig byta fälgar eller omekra. Alla är inte tävlingscyklister ...
Byta fälg måste man göra förr eller senare med fälgbroms, till slut rasar dom ihop när det inte finns tillräckligt med material kvar. Det spelar ju ingen roll om det är en tävlingscykel eller en pendlarhoj...

Skivbrom vs "klämbroms"
Cantis var INTE kul... V-bromsarna gjorde mycket för både bromskraft och känsla (men löste inte problemet med uppätna fälgar).

Skivbrom vs "klämbroms"
Svaren här blir ju lite skilda om man tävlar eller om man använder cykeln som transportmedel någon gång i veckan. Jag tillhör den senare kategorin. I morgon ska jag cykla till en miljöstation och slänga närmast en liter avfettning som jag använde för att få ren kedjan och växeln.

Skivbrom vs "klämbroms"
Det är inget problem att byta vare sig gummin, vajrar eller fälg. Men det är mer jobb jmf med att INTE byta vajrar och fälg. Mer jobb är inte en fördel i min bok.

På samma tid som jag bytt enbart vajer och det av försiktighet snarare än verkligt behov så har mina skivbromsade cyklar bytt 6 ok, luftats x gånger, bytt x belägg (recinbelägg i väta räcker inte länge...), bytt någon skiva....

Skivbrom vs "klämbroms"
På samma tid som jag bytt enbart vajer och det av försiktighet snarare än verkligt behov så har mina skivbromsade cyklar bytt 6 ok, luftats x gånger, bytt x belägg (recinbelägg i väta räcker inte länge...), bytt någon skiva....
Har cyklarna gått i samma förhållanden? Mitt totala mek med skivor är inte speciellt många minuter. De bara funkar (både mekaniska och hydraliska).

Skivbrom vs "klämbroms"
Om frågan är allvarligt ställd så får man i alla fall förklara vilken typ av cykel som avses. Det är lite som att man skall laga mat och står i affären och väljer mellan lök och potatis. Båda går att äta men det blir en jävla skillnad beroende på vad man tänker laga
Vettigaste kontrollfrågan hittills!
Fast tråkig som fredagsmys.

Skivbrom vs "klämbroms"
Kan vi inte kolla här på happy hur många trådar det finns om folk som har problem med moderna caliperbromsar vs de som har problem med sina hydrauliska skivbromsar? Bara som en empirisk studie kring det här med mek och underhåll för resp bromstyp.

Skivbrom vs "klämbroms"
Tror att 97% av förvirringen beror på lvg vs mtb/åretruntpendlare.
När jag brukade cykla mtb i alla väder med v-bromsar så bytte jag belägg ett antal gånger om året och behövde dessutom justera några gånger per kloss för att ha bästa möjliga bromsverkan. Saknar inte heller skiten från klossarna.

Skivbrom vs "klämbroms"
Kraftig "servoverkan" där man kan tvärbromsa med ett enda finger tycks vara en omtyckt egenskap hos hydrauliska skivbromsar för skogsbruk. Men om man ligger på tryckpunkten och oförberett åker ner i ett hål, kan man lätt bromsa sig till en krasch. Har träffat på folk på akuten som brutit axeln med mtb, redan på väg till skogen, som jag fattade det, pga att de ofrivilligt bromsat för hårt och tappat kontrollen. Så jag är inte övertygad om att bromsen med mest servoeffekt alltid är den bästa, särskilt inte för lvg.

Skivbrom vs "klämbroms"
Kraftig "servoverkan" där man kan tvärbromsa med ett enda finger tycks vara en omtyckt egenskap hos hydrauliska skivbromsar för skogsbruk. Men om man ligger på tryckpunkten och oförberett åker ner i ett hål, kan man lätt bromsa sig till en krasch. Har träffat på folk på akuten som brutit axeln med mtb, redan på väg till skogen, som jag fattade det, pga att de ofrivilligt bromsat för hårt och tappat kontrollen. Så jag är inte övertygad om att bromsen med mest servoeffekt alltid är den bästa, särskilt inte för lvg.
Låter ju mer som dom borde lära sig hantera sin cykel. Eller brukar samma personer bli påkörda bakifrån av stolpar och suggor?

Skivbrom vs "klämbroms"
Allting är bra till vad det är avsett för. Om du inte kan hantera din broms, din bil, din motorsåg, din högtryckstvätt så bör du börja med att lära dig det!

Skivbrom vs "klämbroms"
Både canti och v-broms är ju ren skit jämfört med moderna caliperbromsar som används på LVG. Går inte att jämföra.
Jag skulle säga att cantisar är skit (eftersom v-bromsar faktiskt fungerar utan några större problem). Och oavsett hur bra moderna fälgbromsar är, så dras de fortfarande med nackdelarna som fälgbromsar har.

Skivbrom vs "klämbroms"
Jag skulle säga att cantisar är skit (eftersom v-bromsar faktiskt fungerar utan några större problem). Och oavsett hur bra moderna fälgbromsar är, så dras de fortfarande med nackdelarna som fälgbromsar har.
Ja, det är ett sätt att uttrycka sig. En viss sak som man inte gillar har nackdelar. De saker som man gillar har enbart dolda nackdelar. En politiker! ?

Skivbrom vs "klämbroms"
Varför är det ingen som tar upp att sätta ner foten och bromsa? Då behöver man ju bara byta träskor nån gång ibland, väldigt sällan.

Dessa ser ut att ha rejält tilltagen sula och klack. Borde hålla ett tag.

traskor2.jpg

Skivbrom vs "klämbroms"
Ja, det är ett sätt att uttrycka sig. En viss sak som man inte gillar har nackdelar. De saker som man gillar har enbart dolda nackdelar. En politiker! ?
Det är ett rent konstaterande. Nackdelar är nackdelar. Du kan försöka tolka det som en fördel med en smutsig/blöt fälgsida om du vill. Men det är ingen fördel. Det är en nackdel. Det behöver inte vara nån livsavgörande nackdel, men det är definitivt ingen fördel. Var det inte nån i tråden som skrev nåt om konstruktiva förslag och tankar? Men det gällde tydligen inte. Här får du (ännu) en diskussion om fälg- vs skivbromsar och så duger det inte? :) Du borde testa att tolka mindre. Du lyckas nämligen ganska dåligt med att ta åt dig av det folk (av vänlighet) försöker förklara för dig.

Tillbaka
Topp