Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mitt senaste bygge är också fälgbromsat!Men du är ju inte så många. :)
jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög! fick justera klossar varannan dag, byta efter varje regntur och fälgen höll 1 max 2 vintrar. mini-v gjorde upplevelsen något bättre. fyfan för fälgbroms. kan ju bara vara flat-earthers och antivaxxare som vill ha fälgbroms ?Byta/justera klossarna, byta fälgar. Inte nåt man gör varje dag, men det är mer än med skivor.
Skulle nog säga att fälgbroms är för entusiaster som gillar att meka. Skivbroms är överlägset skulle jag säga. Största problemet med fälgbrom är att fälgar blir skitiga på både MTB och ”vanliga” cyklar och med det sämre bromsverkan.
Jag har bytt klossar men kommer aldrig byta fälgar eller omekra. Alla är inte tävlingscyklister ...Byta/justera klossarna, byta fälgar. Inte nåt man gör varje dag, men det är mer än med skivor.
Om man aldrig bromsar är det ju lite/inget mek med fälgbromsar. :)Skulle nog säga att fälgbroms är för entusiaster som gillar att meka. Skivbroms är överlägset skulle jag säga. Största problemet med fälgbrom är att fälgar blir skitiga på både MTB och ”vanliga” cyklar och med det sämre bromsverkan.
jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög! fick justera klossar varannan dag, byta efter varje regntur och fälgen höll 1 max 2 vintrar. mini-v gjorde upplevelsen något bättre. fyfan för fälgbroms. kan ju bara vara flat-earthers och antivaxxare som vill ha fälgbroms ?
Det är inget problem att byta vare sig gummin, vajrar eller fälg. Men det är mer jobb jmf med att INTE byta vajrar och fälg. Mer jobb är inte en fördel i min bok.Har man det problemet med att byta bromsgummin och kanske en vajer då och då så undrar jag om du/ni lämnar in cykeln för smörjning av kedjan också?
Om man aldrig bromsar är det ju lite/inget mek med fälgbromsar. :)
Byta fälg måste man göra förr eller senare med fälgbroms, till slut rasar dom ihop när det inte finns tillräckligt med material kvar. Det spelar ju ingen roll om det är en tävlingscykel eller en pendlarhoj...Jag har bytt klossar men kommer aldrig byta fälgar eller omekra. Alla är inte tävlingscyklister ...
DM bromsarna jag hade på ett par cyklar mot slutet var riktigt grymma. men fortfarande, nä. skivor für alles!Cantisar är inget jag saknar.... moderna dualpull caliper på raka fina rena alufälgar är en annan sak...
Snart är ni många!Mitt senaste bygge är också fälgbromsat!
Cantis var INTE kul... V-bromsarna gjorde mycket för både bromskraft och känsla (men löste inte problemet med uppätna fälgar).jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög! fick justera klossar varannan dag, byta efter varje regntur och fälgen höll 1 max 2 vintrar. mini-v gjorde upplevelsen något bättre. fyfan för fälgbroms. kan ju bara vara flat-earthers och antivaxxare som vill ha fälgbroms ?
Det är inget problem att byta vare sig gummin, vajrar eller fälg. Men det är mer jobb jmf med att INTE byta vajrar och fälg. Mer jobb är inte en fördel i min bok.
Det är nog inte alla tävlingscyklister som ekrar om sina hjul heller. En klar fördel med skivbroms, alltså.Jag har bytt klossar men kommer aldrig byta fälgar eller omekra. Alla är inte tävlingscyklister ...
Byta fälg måste man göra förr eller senare med fälgbroms, till slut rasar dom ihop när det inte finns tillräckligt med material kvar. Det spelar ju ingen roll om det är en tävlingscykel eller en pendlarhoj...
Bytte klossarna på min racer i somras. Inte för att det fanns nåt slitage, men gummit var några decennier gammalt. Så man måste definitivt inte ha skivbromsar på alla cyklar.Iofs bromsar man inte mycket på normala landsvägsrundor - personligen har jag större intresse av framdriften...
Har cyklarna gått i samma förhållanden? Mitt totala mek med skivor är inte speciellt många minuter. De bara funkar (både mekaniska och hydraliska).På samma tid som jag bytt enbart vajer och det av försiktighet snarare än verkligt behov så har mina skivbromsade cyklar bytt 6 ok, luftats x gånger, bytt x belägg (recinbelägg i väta räcker inte länge...), bytt någon skiva....
Vettigaste kontrollfrågan hittills!Om frågan är allvarligt ställd så får man i alla fall förklara vilken typ av cykel som avses. Det är lite som att man skall laga mat och står i affären och väljer mellan lök och potatis. Båda går att äta men det blir en jävla skillnad beroende på vad man tänker laga
Det var ju det jag skrev: Svaren här blir ju lite skilda om man tävlar eller om man använder cykeln som transportmedel någon gång i veckan. Jag tillhör den senare kategorin.Vettigaste kontrollfrågan hittills!
Fast tråkig som fredagsmys.
Både canti och v-broms är ju ren skit jämfört med moderna caliperbromsar som används på LVG. Går inte att jämföra.Cantis var INTE kul... V-bromsarna gjorde mycket för både bromskraft och känsla (men löste inte problemet med uppätna fälgar).
Både canti och v-broms är ju ren skit jämfört med moderna caliperbromsar som används på LVG. Går inte att jämföra.
Jag började bygga hjul låååångt efter att jag slutade tävla.Jag har bytt klossar men kommer aldrig byta fälgar eller omekra. Alla är inte tävlingscyklister ...
Låter ju mer som dom borde lära sig hantera sin cykel. Eller brukar samma personer bli påkörda bakifrån av stolpar och suggor?Kraftig "servoverkan" där man kan tvärbromsa med ett enda finger tycks vara en omtyckt egenskap hos hydrauliska skivbromsar för skogsbruk. Men om man ligger på tryckpunkten och oförberett åker ner i ett hål, kan man lätt bromsa sig till en krasch. Har träffat på folk på akuten som brutit axeln med mtb, redan på väg till skogen, som jag fattade det, pga att de ofrivilligt bromsat för hårt och tappat kontrollen. Så jag är inte övertygad om att bromsen med mest servoeffekt alltid är den bästa, särskilt inte för lvg.
Pfaff: Inte du nu igen! Du bara kritiserar. Övriga medlemmar kommer med konstruktiva förslag och tankar. Varför hackar du på mig?
Allting är bra till vad det är avsett för. Om du inte kan hantera din broms, din bil, din motorsåg, din högtryckstvätt så bör du börja med att lära dig det!Kraftig "servoverkan" där man kan tvärbromsa med ett enda finger tycks vara en omtyckt egenskap hos hydrauliska skivbromsar för skogsbruk. Men om man ligger på tryckpunkten och oförberett åker ner i ett hål, kan man lätt bromsa sig till en krasch. Har träffat på folk på akuten som brutit axeln med mtb, redan på väg till skogen, som jag fattade det, pga att de ofrivilligt bromsat för hårt och tappat kontrollen. Så jag är inte övertygad om att bromsen med mest servoeffekt alltid är den bästa, särskilt inte för lvg.
Jag skulle säga att cantisar är skit (eftersom v-bromsar faktiskt fungerar utan några större problem). Och oavsett hur bra moderna fälgbromsar är, så dras de fortfarande med nackdelarna som fälgbromsar har.Både canti och v-broms är ju ren skit jämfört med moderna caliperbromsar som används på LVG. Går inte att jämföra.
Ja, det är ett sätt att uttrycka sig. En viss sak som man inte gillar har nackdelar. De saker som man gillar har enbart dolda nackdelar. En politiker! ?Jag skulle säga att cantisar är skit (eftersom v-bromsar faktiskt fungerar utan några större problem). Och oavsett hur bra moderna fälgbromsar är, så dras de fortfarande med nackdelarna som fälgbromsar har.
Och träskor behöver man inte lufta.Varför är det ingen som tar upp att sätta ner foten och bromsa? Då behöver man ju bara byta träskor nån gång ibland, väldigt sällan.
Varför är det ingen som tar upp att sätta ner foten och bromsa? Då behöver man ju bara byta träskor nån gång ibland, väldigt sällan.
Det är ett rent konstaterande. Nackdelar är nackdelar. Du kan försöka tolka det som en fördel med en smutsig/blöt fälgsida om du vill. Men det är ingen fördel. Det är en nackdel. Det behöver inte vara nån livsavgörande nackdel, men det är definitivt ingen fördel. Var det inte nån i tråden som skrev nåt om konstruktiva förslag och tankar? Men det gällde tydligen inte. Här får du (ännu) en diskussion om fälg- vs skivbromsar och så duger det inte? :) Du borde testa att tolka mindre. Du lyckas nämligen ganska dåligt med att ta åt dig av det folk (av vänlighet) försöker förklara för dig.Ja, det är ett sätt att uttrycka sig. En viss sak som man inte gillar har nackdelar. De saker som man gillar har enbart dolda nackdelar. En politiker! ?