Skivbrommsar

TaeKwonDo

Ny medlem
Skivbrommsar
Har tänkt byta ut mina v-bromsar mot skivor. Tar tacksamt emot tips på komplett sats som kan köpas för att byta.
cykeln är förberedd för skivor så det ska bara va å sätta på antar jag.eller?

Skivbrommsar
Det är sällan värt pengarna att uppgradera från V- till skivbromsar. I de flesta fall måste du förutom själva bromsarna även byta hjulen (eller bara nav och kanske ekrar). Du skall vara väldigt förtjust i din ram för att göra det.

Skivbrommsar
Det ska vara förberett för det för jag kunde ha valt skivbrommsar när jag köpte den men hade inte råd å lägga till det då och tyckte det var onödigt men nu börjar det bli dags för byte iaf och då tänkte jag att det skulle passa med skivor.
är främst bak jag vill ha i första hand men det känns smidigast på båda samtidigt.

Skivbrommsar
Kolla iallafall först upp så att naven har fäste för skivor, annars blir det ganska dyrt. Har du kombinerade reglage för växel- och V-broms, så behöver du äver skaffa nya växelreglage.

Skivbrommsar
Men är även hjulen förberedda för det?

De flest nya ramar och gafflar har fästen (tror jag), men osäker på om man skulle få med hjul med skivbromsnav och fälgkant för v-bromsar!

/Per

Skivbrommsar
hmmm får nog ta mej en titt på det faktiskt. skulle kosta 500 extra å få det påsatt i butiken men är tveksam te att man skulle fått andra hjul med än "standar" för 500kr.

Skivbrommsar
fördelar med v-bromsar
nyper hårt som fan
kostar lite
lätta att fixa om något händer med dom

Nackdelar med v-broms
dom slits ut
dom kan slita lite på hjulet
om du har v-broms på fram hjulet så flyger du bara över styret om du använder den

men när dom slits ut så är de ju bara att köpa nya så de är ju inget större problem igentligen.
och om någonting så borde dom ju väga mindre också, men de är ja inte säker på.
Om jag va du så skulle ja behållt v-bromsarna, iallafall på bakhjulet

Skivbrommsar
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Flyger du över styret när du bromsar så ska du
> inte cykla över huvud taget. Eller kanske gå en
> kurs av något slag.

+1

Skivbrommsar
Måste säga att jag tyckte skivorna nöp värre när jag testade cykeln innan jag köpte den för d satt skivor på den jag testade i butiken.
Har haft V-broms på alla cyklar tidigare och inte upplevt att det nyper så man flyger över styret, fast det är klart när man va yngre och skulle stå på framhjulet lägnst i en nedförsbacke så hände det att man reste över.
Använder nästan aldrig frambromsen heller mer än när jag panikbrommsar eller kör mycket sakta iofs.
Men är det som ni säger att det är omständigt å byta så blir det nog en bättre V-broms bak ist för en skiva om det nu inte har så stor betydelse.

Skivbrommsar
Satt å rotade runt lite på nätet och fick se hudrauliska bromsar till cykel. nån som har och kan beskriva skillnaden mot de "traditionella" med V eller skivbroms?
Vad kostar ett sådant system och hur är det att underhålla?

Tillbaka
Topp