Skivbromscentrering

Rippa

Ny medlem
Skivbromscentrering
Hur kommer det sig att skivan allt för ofta "tappar" sin centrering mellan klossarna när man tar av hjulet för att sedan sätta på det igen. Helt j--la ologiskt. Jag hade ju perfekt shimsat ok ok nu är det off igen.

Skivbromscentrering
Hände mig jämt och ständigt med Hopebromsarna. Har ingen förklaring, men om man pressar isär kolvarna innan man stoppar i hjulet igen så brukade det inte bli så.

Skivbromscentrering
hmm.. ja det är ju Hope jag har, visserligen hope c2 där kolvarna går tillbaka med fjädrar (stängt system). Men kan vara värt att testa. Grymt irriterande är det i alla fall, då shimsa bromsok är det absolut tråkigaste som finns.

Skivbromscentrering
Det är märkligt det där. Jag har dessvärre ingen lösning...bara en observation. Åtminstone på Psylo gaffeln på en av mina cyklar verkar skivans centrering i oket bero på hur hårt jag klämmer åt snabbkopplingen. Skumt men sant.

Ett relaterat problem:
Jag kör med flera olika uppsättningar hjul, alla med XT skivbromsnav. Centras skivorna lika i bromsoket? I h*lvete! Mycket irriterande.

Skivbromscentrering
Micke: Jo ibland kan det hjälpa att fippla med snabbkopplingen, men inte alltid. Undrar om det skulle vara bättre med qr20 koppling. Mindre chans att materialet rör på sig då?

Skivbromscentrering
Antagligen, men med QR20 är det väl ett smärre projekt att byta hjul? Q:et i QR20 kommer knappast från Quick vad jag sett...

Jag tror att bromsok med postmount är vägen framåt :-)

Skivbromscentrering
De löser inte problemet med att skivan inte centreras ibland men de är lättar att justera, lossa oket, kläm åt bromshandtaget så beläggen greppar skivan, skruva fast oket. Voila, centrerat.

Skivbromscentrering
Rippa Skrev:
-------------------------------------------------------
> hmm.. ja det är ju Hope jag har, visserligen hope
> c2 där kolvarna går tillbaka med fjädrar (stängt
> system).

Skivbromscentrering
Jag läste på något annat forum om någon sorts "magic mutter" eller "problem solver distans" eller nåt i den stilen som skulle lösa detta problem. Nu har jag ju letat som bara den för att hitta infon igen, men det har inte gått så bra... Det skulle i alla fall vara en distansmutter av något slag som man sätter på samma sida som snabbkopplingen, antagligen innanför själva handtaget. Muttern/distansen ska se till att skivan hamnar på samma ställe varje gång.

Någon som hört talas om en dylik produkt?

/Ola

Skivbromscentrering
Det har att göra med hur hårt man spänner snabbkopplingen. När man spänner kopplingen komprimeras axeln i olika grad vilket resulterar i att centreringen ändras. Brukar testa mig fram och det brukar bara krävas en eller två justeringar för att få det bra och har man bråttom tex i en tävlings situation så brukar de skiftet i centrering inte va tillräckligt stort för att det ska ge någon märkbar bromsverkan utan enbart ett missljud om än ett väldigt irriterande.

-Åke

Skivbromscentrering
Kom inte och snacka om tysk kvalitet. Jag sitter här med garagesvarta händer eftersom jag i går kväll började byta AC-kompressorn i min Audi... Naturligtvis har de tyska ingenjörerna ritat den första av allt på ritningen och sedan byggt hela bilen runt den :-|

Edit: det här är naturligtvis helt OT :-)

Senast redigerad av en moderator:
Skivbromscentrering
Mina formula 4 racing har inte detta problem. Inte så det stör i alla fall. Löser sig med en ommontering av hjulet.

Voilá!

Jilster

Skivbromscentrering
Bara för att spinna vidare på OT delen av denna tråd så kan jag meddela att min bil av tysk kvallité är mycket användarvänligt konstruerad att meka med, varje sak som ska fixas sitter så till att man måste demontera halva bilen för att komma åt. £#¤"& tyskar!

Skivbromscentrering
Hade samma problem då jag skulle montera min första skivbroms på gaffeln, shimsade om oket typ förtielva gånger... Till slut kom jag och min LBS fram till att det berodde på att gaffelbenen inte var parallella, man kunde se att de rörde sig något just då man spände åt snabbkopplingen.
Man ser det tydligast om man ställer cykeln upp och ner med hjulet kvar i gaffeln, och kikar längs gaffelbenen samtidigt som man spänner snabbkopplingen fram och tillbaka.

Skickade in gaffeln på riktning till Marzocchi, sen var problemet borta.

Skulle va intressant att höra om det är fler som har samma problem, killarna på Marzocchi sa att det var typ första gången...

Skivbromscentrering
Markus F: Visst är det en gammal B18, originalmotorn från 1964 med 6500 mil bakom sig. Den går klockrent och är väl något av det mest lättmekade man kan tänka sig. Det enda som saknas är en original cykelhållare från 60-talet. ;-)

Steelisreal: Kör du 760 eller? =)

Skivbromscentrering
cal Skrev:
> Markus F: Visst är det en gammal B18,...
är väl något av det mest
>lättmekade man kan tänka sig. Det enda som saknas
> är en original cykelhållare från 60-talet. ;-)
Jag tänkte väl det. Den enda bilmotor som går att meka. Vacker. Konst och kulturhistoria.
Hitta en cykelhållare och jag betalar dyrt för att få åka på Happy-turer med dig. Fast fram, man sitter så jävla illa i baksätet på en Amazon, och dom bullrar så in i helvete. Annars är det världens bästa bil.

Skivbromscentrering
Angående skivbromscentering så upplevde jag en klar förbättring sedan jag masserade upp alla 4 kolvarna ordentligt i mina Shimano XT M756 skivbromsar. Det är ju lätt att kolvarna ligger galet när man centrerar skivan i oket och att kolvarnas position förändras efter en del körning. Masserar man upp dem och ser till att kolvarna är helt centrerade, alternativt centrera skivan helt i förhållande till _oket_ och skiter i beläggens/kolvarnas position så blir det ju bättre. Men det är möjligt att det skiter sig i alla fall? Skivorna kanske har blivit lite skeva med tiden?

Off Topic -> Markus F:
Baksätet är ju lite speciellt. Föredrar helt klart framsätet, man sitter klart bekvämare där. Den bullrar lite på motorväg. Landsväg är ultimat, då går den riktigt tyst och fint. Med överväxel kan man ju dock få ned ljudnivån lite om man vill. Du är välkommen att åka med nån gång. :-)

Senast ändrad:
Skivbromscentrering
cal Skrev:
> Angående skivbromscentering så upplevde jag en
> klar förbättring sedan jag masserade upp alla 4
> kolvarna ordentligt
Hur masserar man kolvarna?

> Off Topic
> Baksätet är ju lite speciellt.
Ja, den där svängen på baksätet är inte direkt ergonomisk.

>Du är välkommen att åka med nån gång. :-)
Yes! Count me in!

Skivbromscentrering
Har själv samma problem med mina MPH-3. Det är väl hope i grunden det med. Iallafall så var de perfekt centrerade för någon månad sen. efter cykel-"renovering, eller service" så är den inte bara ocentrerad, oket är lite snett också. Störigt!!!!!

Iallafall så. Vad är det för snabbkoppling ni pratar om, handtaget eller vadå?

Sen en "viktig" sak som jag läääänge undrat över här på happy... Vad står OT för????? har förstått innebörden men inte vad det står för :(

/Mattias

Skivbromscentrering
Jag lossade bromsoken, tog bort beläggen och stack in två fingrar i okets öppning. Sedan tryckte jag lite lätt på bromshandtaget så att kolvarna åkte ut lite, sen in med dem igen osv. Kärvade nån kolv höll jag emot de andra tre och masserade den enskilt en stund. Jag droppade även en droppe bromsolja vid packningen för varje kolv så att de skulle löpa lätt. När jag var nöjd gled alla kolvarna ut samtidigt och lika långt i oket när bromshandtaget trycktes in. Sen var det bara att trycka ut kolvarna lagom mycket, sätta dit beläggen och centrera skivan efter _oket_.

Mera Off Topic (OT):
Mmm, baksätet är inte direkt ergonomiskt. Vissa tycker att man sitter skönt, andra inte. Stolarna e bra mycket bättre fram, men de är ju inte direkt en ergonomisk innovation de heller. De stolarna som kom i amazonen 1965 (årsmodellen efter) är bra mycket skönare, men de är ju inte lika snygga och fjädrande. ;-)

Senast ändrad:
Skivbromscentrering
Mathew Skrev:

>
> Iallafall så. Vad är det för snabbkoppling ni
> pratar om, handtaget eller vadå?

För att ta bort hjulet (vid navet alltså).

>
> Sen en "viktig" sak som jag läääänge undrat över
> här på happy... Vad står OT för????? har förstått
> innebörden men inte vad det står för :(

OT = Off Topic - utanför ämnet (vanligt förekommande...)

Edit: hemskt vad snabba alla andra var nu då...

Skivbromscentrering
iMats Skrev:
> Mathew Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Iallafall så. Vad är det för snabbkoppling
> ni
> > pratar om, handtaget eller vadå?
>
> För att ta bort hjulet (vid navet alltså).
>
> >
> > Sen en "viktig" sak som jag läääänge undrat
> över
> > här på happy... Vad står OT för????? har
> förstått
> > innebörden men inte vad det står för :(
>
> OT = Off Topic - utanför ämnet (vanligt
> förekommande...)
>
>
>

Ok, då är man med igen då :)

vanligt förekommande, mm har märkt det, och lika ofta som dem kommit upp har jag funderat på vad det kan betyda
Men nu slipper jag det :) Danke Schön!

Tillbaka
Topp