åberg sa:
Mer jobb per uttagen volym eftersom man måste vara där oftare och plocka ut mindre volym per gång. Eftersom man behöver göra
åtgärder ungefär vart tionde år i blädningsbruk kommer stickvägsnätet (som skogsmaskinerna kör på) var synliga kontinuerligt. Och nej, jag tror inte att man får ekonomi i att köra med häst även om det är tilltalande på andra sätt.
Beror lite på hur långt upp i landet det är, men kortaste intervallet jag sätt är 10 år, längsta 20 år. En avverkning motsvarar ungefär en gallring i en vanlig svensk industriskog.
Har inte nämnt häst här så jag antar att du plockat upp det från någon annan tråd. Nej, helt rätt, häst är nog inte ekonomiskt hållbart men det har sin charm, och eftersom jag ändå har honom så kan jag lika gärna använda harvemoppen till att städa vindfällor +ANNAT, för han behöver motioneras lika mycket som jag behöver motioneras. Kan tillägga att han drog hem så mycket timmer till gården förra året att jag fick sälja till det lokala sågverket för det fick inte plats på gårdsplan. Två vändor med timmerbilen med släp blev det, trots att jag har två barn och jobbar heltid. Anledningen till att det blev så mycket var att min mor avverkat ett hygge, och skogen som stod öster om det blåste ner i omgångar, och ännu mer har blåst ner i vinter.
åberg sa:
För blädningsbruk måste man ha fullskiktad skog (träd i alla åldrar) till skillnad från bilden i första inlägget här. Där visas enskiktad granskog (alla träden lika gamla). Blädningsbruk funkar inte med pionjärträd som tall och Sverige är för långt norrut för att det ska gå med bok. Så återväxten blir gran vilket är ett sekundärträd dvs klarar att växa lååååångsamt i skuggan av större träd fram till att de är stora nog för att öka sin tillväxttakt. Det man får i framgångsrikt blädningsbruk är svårframkomlig granskog. Inte pelarsalar.
Det går att styra vad man vill ha i sin skog. Det kommer inte bara bli gran, varför skulle det bli det? Och om man nu är inne och avverkar var tionde år varför skulle skogen bli svårframkomligt? Dom luckor som blir vid avverkning är väl precis det tall behöver för att komma upp?
åberg sa:
Att göra om en enskiktad skog till en flerskiktad borde inte ta mer än hundra år och kostar kanske halva tillväxten. Så ja, "en initialt sämre ekonomi" måste man vara medveten om när man argumenterar för "hyggesfritt".
Ett normalt träd i svensk skog blir inte ens hundra år, så varför skulle det ta 100 år att ställa om? Halva tillväxten. Såg någon rapport som tagits fram genom att stoppa in data i Heureka, där visserligen tillväxten gick ner men värdet på det avverkade gick upp. Resultatet blev 80% sämre ekonomi för bländning jämfört med kalhyggen. Simulerade värden kan tilläggas. Så hur de faktiskt står sig mot verkligheten har jag ingen aning om, och det finns det ingen annan som har heller. Fanns någon forskare på SLU som hävdade att vi förlorade stora summor nationellt på kallhyggen, men han blev utesluten och alla hans publikationer blev raderade från SLUs databas med publikationer. Censur eller var han bara galen`? Ingen aning.
åberg sa:
För skogslevande arter som frodas vid störningar är det deppigt med blädningsbruk. Därmed inte sagt att blädningsbruk saknar meriter, det finns arter som är beroende av kontinuitet och för dessa kan det vara en höjdare. Eftersom det finns sisådär trehundratusen skogsägare och var och en blir salig på sin tro så blir det många olika sätt skogen hanteras på. Det blir säkert dumt på en del ställen och lika säkert väldigt bra på andra ställen.
Grejen är väl att man egentligen inte vet eftersom skogsbruk inte bedrivs på annat sätt idag än just med kalhyggen, iaf sen 60-talet. Det är många förståsigpåare som kommer med alla möjliga invändningar mot att ändra på det, vissa med mer substans i sina argument än andra. 300000 skogsägare, saliga på sin tro men nästan alla gör ändå på samma sätt.
Och sen är det ju faktiskt så att man kan göra både och, det ena utesluter inte det andra, så dom arter som frodas av vid störningar och monokulturer ska få fortsätta göra det. Det är ju det som biologisk mångfald handlar om, alla som har haft en plats ska också få plats. (fast fästingen och älgflugan kan vi nog enas om att de gärna får försvinna)
Kan tilläggas att även SLU har börjat vackla i sin tro: