Skogsvård?

Skogsvård?
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:
Jag gillar inte att kommunen och villaägare skövlar gräsytor med sina gräsklippare. Det blir så slätt och kalt. Kan de inte klippa ett grässtrå i taget lite här och där i stället?

Nu är det så att det inte är samma äganderätt för grassmattor och skogar. Att du och en hel del skogsägare inte tycker att det ska vara så ändrar inte på det.
Ja, vi har en av världens mest långtgående allemansrätter. Jag finner det märkligt att många inte verkar nöja sig med det, utan ropar efter ytterligare inskränkningar i den privata äganderätten. Det är lite skrämmande.

+1

Svenskar är tyvärr bortskämda och giriga ut till fingrarna idag.

Skogsvård?
Fast ska man vara helt ärlig så är "kallhuggning" av gräsmattor också ett hot mot mångfalden. Om man istället använde grönytorna som i forna tider skulle man få:
*Många olika sorters blommor och örter som ger mat och skydd till en mängd olika insekter +ANNAT (tex igelkottar)
*Det skulle gå åt mindre (mängd) fossila bränslen eftersom grönyotrna bara behöver slås en gång om året, inte varje vecka.
*Det man slår är fullvärdigt foder om det torkas och tas om hand om på rätt sätt/ alternativt kan komposteras och ge fin jord
*Det behövs ingen konstgödning eller ogräsmedel.
*Skulle vara fan så mycket trevligar att titta på.

Tänk slåtteräng. Mångfald, på riktigt.

Eftersom anekdotisk bevisförning är så bra så an jag bjuda på. En vän till mig i stan beslöt sig för att en sommar inte klippa delar av sin gräsmatt. Det som hände var att en mängd olika örter kom upp och blommade. Det blev så fint att förbipasserande stannade till ibland och frågade hur han gjort det.....

Skogsvård?
Arsozath sa:
Fast ska man vara helt ärlig så är "kallhuggning" av gräsmattor också ett hot mot mångfalden. Om man istället använde grönytorna som i forna tider skulle man få:
*Många olika sorters blommor och örter som ger mat och skydd till en mängd olika insekter +ANNAT (tex igelkottar)
*Det skulle gå åt mindre (mängd) fossila bränslen eftersom grönyotrna bara behöver slås en gång om året, inte varje vecka.
*Det man slår är fullvärdigt foder om det torkas och tas om hand om på rätt sätt/ alternativt kan komposteras och ge fin jord

Eftersom anekdotisk bevisförning är så bra så an jag bjuda på. En vän till mig i stan beslöt sig för att en sommar inte klippa delar av sin gräsmatt. Det som hände var att en mängd olika örter kom upp och blommade. Det blev så fint att förbipasserande stannade till ibland och frågade hur han gjort det.....

Det där beror nog på förutsättningarna. När vi flyttade in i vårt nuvarande radhus bestod gräsmattan (som inte var klippt på väldigt länge) av tistlar och annat som inte är direkt vackert utan bara grönt. Inga blommor. :(

Skogsvård?
Konkret sa:
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:
Jag gillar inte att kommunen och villaägare skövlar gräsytor med sina gräsklippare. Det blir så slätt och kalt. Kan de inte klippa ett grässtrå i taget lite här och där i stället?

Nu är det så att det inte är samma äganderätt för grassmattor och skogar. Att du och en hel del skogsägare inte tycker att det ska vara så ändrar inte på det.
Ja, vi har en av världens mest långtgående allemansrätter. Jag finner det märkligt att många inte verkar nöja sig med det, utan ropar efter ytterligare inskränkningar i den privata äganderätten. Det är lite skrämmande.

+1

Ur ekonomisk synvinkel är det naturligtvis helt rätt för envar att skövla ner sina plantager. Men om vi funderar lite på vad för värld vi vill lämna över till kommande generationer. Titta tex på rödlistan. Här är en sammanfattning, några år gammalt men ändå: https://www.artdatabanken.se/var-verksamhet/rodlistning/sammanfattning-rodlista-2015/

Skogsvård?
Luthman Photography sa:
Arsozath sa:

Det där beror nog på förutsättningarna. När vi flyttade in i vårt nuvarande radhus bestod gräsmattan (som inte var klippt på väldigt länge) av tistlar och annat som inte är direkt vackert utan bara grönt. Inga blommor. :(

Givetvis är det så. Men om man kontinuerligt plockar bort det man slår och inte matar på med mer gödsel kommer opportunisterna så småningom att försvinna.
Sen blommar tistlar också, och kan i sig vara väldigt vackra :)

Skogsvård?
Konkret sa:
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:

+1

Jag finner det märkligt att många tycker att allemansrätten är en inskränkning av äganderätten.
Man kan kalla det att vara bortskämd om man jämför med andra länder, men jag tycker snarare att folk i andra länder är berövade frihet att besöka sin natur.
På vilket sätt de som vill kunna nyttja naturen i sin omgivning är giriga har jag svårt att förstå faktiskt. Vad är det vi roffar åt oss?

Skogsvård?
ooms sa:
Skogling sa:
GoranS sa:
Skogling sa:
Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
Vem är det som påstår att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur?

Den ansvariga som jag mejlde.
Ja, det är bra för djur och natur att lämna nån halvhög stubbe och nåt gammalt torrt träd som på bilden ovan istf att sopa helt rent.

Du måste visa att du har planerat in sådana bostubbar när du gör en averkningsanmälan till Skogsstyrelsen. Du måste också visa att du tar hänsyn till diken och våtmarker och man får inte sopa helt rent även om det handlar om slutavverkning.

Skogsvård?
Arsozath sa:

Bruka orv!

Skogsvård?
Luthman Photography sa:
Arsozath sa:

En dåligt skött radhustomt är ganska långt från en slåtteräng så det exemplet känns måttligt relevant. Om man inte sköter det alls kommer man på sikt att ha skog, inte en slåtteräng. Ut med lien på sensommaren och slå och forsla bort gräset så att du får en näringsfattig mark så att inte växter som kräver mer näring (tistlar, maskrosor, hundkex, ...) tillåts ta över. Tyvärr kommer du troligen att ha inspridning från granntomter så det kan kanske vara svårt att riktigt få till det ändå.

Skogsvård?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Arsozath sa:

Bruka orv!
Med lieblad. En rofylld verksamhet till skillnad från klippande med (motor)gräsklippare.

Skogsvård?
GoranS sa:
Nej! Jag kan också tycka att det är tråkigt när ett fint skogsparti huggs ner. Dock tycker jag det är bra att försöka se den andra sidan av saken innan man börjar argumentera för lagliga förbud eller att stämpla skogsägare som väljer att avverka som omoraliska eller onda.

Det är väl skogsägarna som stämplar?

Skogsvård?
GoranS sa:
Luthman Photography sa:
Arsozath sa:

En dåligt skött radhustomt är ganska långt från en slåtteräng så det exemplet känns måttligt relevant. Om man inte sköter det alls kommer man på sikt att ha skog, inte en slåtteräng. Ut med lien på sensommaren och slå och forsla bort gräset så att du får en näringsfattig mark så att inte växter som kräver mer näring (tistlar, maskrosor, hundkex, ...) tillåts ta över. Tyvärr kommer du troligen att ha inspridning från granntomter så det kan kanske vara svårt att riktigt få till det ändå.

Grannen sprider jordgubbar så det är okej :) Men visst, det är klart att det inte är en slåtteräng. Men nu var ju det första exemplet någon som lämnat sin gräsmatta i träda en stund.

Skogsvård?
jansson99 sa:
ooms sa:
Skogling sa:
GoranS sa:
Skogling sa:
Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
Vem är det som påstår att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur?

Den ansvariga som jag mejlde.
Ja, det är bra för djur och natur att lämna nån halvhög stubbe och nåt gammalt torrt träd som på bilden ovan istf att sopa helt rent.

Du måste visa att du har planerat in sådana bostubbar när du gör en averkningsanmälan till Skogsstyrelsen. Du måste också visa att du tar hänsyn till diken och våtmarker och man får inte sopa helt rent även om det handlar om slutavverkning.
dom trän som är kapade några meter upp är bo stubbar och utsikts träd för rovfågel och det ingår i grönt kort vilket dom flesta som är seriösa i branchen har och där ingår även naturvård och hänsyn när man gör traktplaneringen.

Skogsvård?
Arsozath sa:

Bruka orv!

That's no lie.

Skogsvård?
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:

Nu blir ju du mörkrädd när folk vill att markägarna ska fölga lagen och rensa sina stigar efter hyggen så att du tycker att det är skrämmande har jag förstått.

Nu tänkte jag faktiskt inte bara på allemansrätten utan alla regler som idag gäller för skogsägande. En skogsägare ska ansöka om han vill averka skogen, ansöka om han ska dika en sumpmark, om någon finner något värnevärdigt så får han kanske inte averka skogen där.

Jag tror man får göra nestan vad som helst med sin gräsmatta men man får tex inte bygge ett hotel på sin tomt utan att fråga staten först. Det samma gäller skogsägande. Om man äger något i sverige (och jag tror i väldigt många länder) sä är inte det samma sak som att man får göra vad man vill med det.

Skogsvård?
Angående det aktuella fallet så har jag förståelse för att de som äger skogen vill hugga ned den men jag tycker också att det är synd att man inte kan få till någon bättre lösning i mycket använda friluftsområden.

Jag har varit rätt många gånger i ängsjö och de hyggena som är där nu gör helt klart upplevelsen sämre. Ett av hyggena som jag tror är 10-15 år gamalt tror jag är nestan helt ogenomtränglig sly på en meter. Det tar lång tid för att ett kalhygge ens liknar en skog.

Skogsvård?
Tråkigt Skogling! Har varit med om liknande för många gånger. Äganderätt, modernt skogsbruk, bidrar till vårt välstånd, hallon, naiva stadsbor, ska f-n vara glada att vi åtminstone har allemansrätt... Osv, etc. Skiter väl jag i.

Det kan faktiskt få KÄNNAS lite tråkigt när en fin stig försvinner, utan att något formellt fel begåtts.

Skogsvård?
Skogling sa:
me.I.am sa:
Vad skönt det skall bli när alla är stadsbor och inga primitiva skogs/lantbrukare förstör naturen längre.

Jag ber om ursäkt om du tog denna tråd som en hattråd mot människor som inte bor i storstäder. Det var inte alls mitt syfte.

Och jag hoppas alla djuren och insekterna kommer att trivas på kalhygget.

Stigen finns kvar orörd och jag kommer antagligen fortsätta cykla där. Det finns dessutom massor av andra fina skogsstigar kvar.

Over and out. ?

Sorry, det var inte menat som nån pik till nån egentligen, kliade i fingrarna bara. Det är klart, om man polariserar inläggen så kanske man kan hitta nån. Om det nu skulle varit en pik så var det isf lika mycket riktat mot mig själv, ibland har jag lite "stadsbotänkande". Intressant tråd annars, alltid roligt när dom som är lite insatta kommer med info.

I själva sakfrågan håller jag med dig, det är väldigt tråkigt med kalhyggen, finns det nån som inte tycker det?

Håller mig till LVG, men där har jag en sträcka jag brukar komma på efter grillkväll hos gammal kompis. Går förbi bondgårdar, där luktar det typ inte gott ibland. En tidig vårkväll kom jag där, det var Skånsk vinterdimma, -2 och rå dimma, och åkrarna var nyspridda med gödsel. Det var inte skoj, då hade jag hellre cyklat förbi kalhygge.

Skogsvård?
GoranS sa:
Man kan där fundera på hur man skulle reagera om man investerat i aktier och staten helt plötsligt beslutar att man maximalt får sälja t.ex. 5% av sitt innehav i en viss aktie per år.
Det där gör ju staten ibland. Inte som just ditt exempel, men regelverken ändras plötsligt. Sitter själv med ett ISK vars villkor var bra mycket bättre för ett tag sedan.

Skogsvård?
me.I.am sa:
Skogling sa:
me.I.am sa:
Vad skönt det skall bli när alla är stadsbor och inga primitiva skogs/lantbrukare förstör naturen längre.

Jag ber om ursäkt om du tog denna tråd som en hattråd mot människor som inte bor i storstäder. Det var inte alls mitt syfte.

Och jag hoppas alla djuren och insekterna kommer att trivas på kalhygget.

Stigen finns kvar orörd och jag kommer antagligen fortsätta cykla där. Det finns dessutom massor av andra fina skogsstigar kvar.

Over and out. ?

Sorry, det var inte menat som nån pik till nån egentligen, kliade i fingrarna bara. Det är klart, om man polariserar inläggen så kanske man kan hitta nån. Om det nu skulle varit en pik så var det isf lika mycket riktat mot mig själv, ibland har jag lite "stadsbotänkande". Intressant tråd annars, alltid roligt när dom som är lite insatta kommer med info.

I själva sakfrågan håller jag med dig, det är väldigt tråkigt med kalhyggen, finns det nån som inte tycker det?

Håller mig till LVG, men där har jag en sträcka jag brukar komma på efter grillkväll hos gammal kompis. Går förbi bondgårdar, där luktar det typ inte gott ibland. En tidig vårkväll kom jag där, det var Skånsk vinterdimma, -2 och rå dimma, och åkrarna var nyspridda med gödsel. Det var inte skoj, då hade jag hellre cyklat förbi kalhygge.

:-) Det är ju det som är lvgcykling. Har du provat en tävling på våren i belgien på åkerstigar så förstår du ännu bättre. :-)

Skogsvård?
ForesterGuy sa:
Arsozath sa:

Bruka orv!

That's no lie.

That's a scythe pun!

Skogsvård?
Arsozath sa:
En vän till mig i stan beslöt sig för att en sommar inte klippa delar av sin gräsmatt. Det som hände var att en mängd olika örter kom upp och blommade. Det blev så fint att förbipasserande stannade till ibland och frågade hur han gjort det.....
Min bror gör något liknande. Fast han bor på landet, med väldigt få förbipasserande. Större delen klipps med robot, vissa "gångar" klipps med vanlig klippare och det som står kvar slås med lie någon gång om året. Ser åtminstone fint ut.

Skogsvård?
Skogling sa:
Är alla skogshuggare här? Trodde det var ett cykelforum för framförallt stigcyklister?! :)

Jag köpte ett brytjärn förra veckan, Granngården hade rea...

Bilagor

• 11388.jpg
    11388.jpg
    7.7 KB · Besök: 80
Skogsvård?
Även om jag har förståelse för markägare som vill maximera vinsten genom att göra hyggen så står jag på Skoglings sida i saknaden och sorgen när ens favoritstig plötsligt bytt skepnad.

Blädning, plockbruk eller annan typ av hyggesfri avverkning där man även tar hänsyn till stigarna får gärna bli vanligare i stadsnära miljö och i områden där friluftslivet finns.

Jag har i ärlighetens namn blivit så skadad att när jag befinner mig i ett område med extra fin och vuxen skog där jag först bara njuter, där dröjer det ofta inte länge innan jag minns andra liknande områden som plötsligt bytt skepnad.
När man passerar genom sådan fin skog så vet man att det inte är många år kvar innan det blir ett flerårigt kaos av området.

Men ja'ä inte bitter!

Skogsvård?
Konkret sa:
så länge Tyskland släpper ut det dubbla mot varje svensk gör så spelar det ingen roll vad några knappa ynka 6 miljoner gör.

Bruka allvar!

Här har du alltså skrivit att hela Tyskland släpper ut dubbelt så mycket som varje enskild svensk. Det kan ju inte vara allvarligt menat?

Skogsvård?
Fältprästen sa:
GoranS sa:
Man kan där fundera på hur man skulle reagera om man investerat i aktier och staten helt plötsligt beslutar att man maximalt får sälja t.ex. 5% av sitt innehav i en viss aktie per år.
Det där gör ju staten ibland. Inte som just ditt exempel, men regelverken ändras plötsligt. Sitter själv med ett ISK vars villkor var bra mycket bättre för ett tag sedan.
Ja. Citerar mig själv från tidigare i tråden (fetstilsmarkering tillagd):
Om man ändrar premisserna genom ett förbud mot avverkning som ger denna typ av hyggen så skulle det kunna påverka lönsamheten för den som investerat. Detta inte sagt som ett argument för att inget ska ändras. Man bör dock vara medveten om konsekvenserna.

Skogsvård?
sdx sa:
Fältprästen sa:
Skogling sa:
Är alla skogshuggare här? Trodde det var ett cykelforum för framförallt stigcyklister?! :)
Bilderna du bifogade var ju bilder på en motorväg. :)
Dom är internet skogshuggare som söker fakta på internet men vet inget i verkligheten.
Lysande. Det är precis den här typen av sakliga inlägg med en väl underbyggd argumentation som detta forum lider brist på.

Skogsvård?
Förstår saknaden, men när man tittar på första bilden tänker jag betesmark som planterades igen på 50-talet. Eller kanske gammal slåtteräng. Skog är det inte. Dö, granar, dö.

Skogsvård?
Intressant tråd.

Det man ofta inte tänker på är att samtidigt som man upptäcker nya hyggen så blir annan skog färdig och "fin". Det känns som om skogen skövlas, men i verkligheten ökar totala mängden skog i Sverige. För ett par hundra år sedan under hytt-epoken var hela Mellansverige ett enda stort kalhygge och slyområde.

Jag har inget emot hyggen av den storlek som är vanliga från Mälardalen och söderut i Sverige, men gillar inte de jättehyggen som främst Sveaskog gör längre norrut i landet. Det som ibland nämns som alternativ till hyggen, att ta ut lite i taget ur skogen som då blir skiktad med olika åldrar (blädning) har den nackdelen att det kräver mer skötsel och kan också vara svår att få att fungera i praktiken. Bl a finns risken att större träd sluter sina kronor och "kuvar" de mindre träden som då permanent tappar tillväxtförmåga.

Skogsvård?
Enbart baserat på känslor och inte eventuella ekonomiska följder för markägaren så tycker jag också att hyggen är trist. Rent praktiskt förstår jag ju det, men att marken förstörs och det sen blir granodling med 2 meter mellan varje planta åt alla håll är något annat än det som var där förut, det går inte att komma ifrån.
Bor ute i skogen och vissa stigar där vi springer och cyklar är numera belagda med stor krossad sten för att virkesbilar och skotare ska kunna komma fram. Så stigen på bilden i första inlägget känns ju faktiskt som ett "bra" hygge.

Skogsvård?
Skogsvård?
Prästbol sa:
görveln sa:
ooms sa:
thisismycat sa:
det sen blir granodling med 2 meter mellan varje planta åt alla håll är något annat än det som var där förut,.
Vad tycker du bilden i första inlägget visar?

I alla fall inte en gran plantering med 2 meter mellan varje planta åt alla håll.

Man planterar så men glesar ut i gallring senare.

Jag vet inte hur den där skogen såg ut för 80 år sedan men spesiellt symetrisk tror jag inte den var innan den försvann.

Det finns väl också olika metoder att planterar/starta en ny skog. Plantera granar i raka fina rader verkar de inte göra där jag bor iallafall.

Jag är också osäker på om de planterat något på de flesta av hyggena i området.

Skogsvård?
görveln sa:
Prästbol sa:
görveln sa:
ooms sa:
thisismycat sa:
det sen blir granodling med 2 meter mellan varje planta åt alla håll är något annat än det som var där förut,.
Vad tycker du bilden i första inlägget visar?

I alla fall inte en gran plantering med 2 meter mellan varje planta åt alla håll.

Man planterar så men glesar ut i gallring senare.

Jag vet inte hur den där skogen såg ut för 80 år sedan men spesiellt symetrisk tror jag inte den var innan den försvann.

Det finns väl också olika metoder att planterar/starta en ny skog. Plantera granar i raka fina rader verkar de inte göra där jag bor iallafall.

.

Jag har sett en slik plantering i Värmland en gång. Man hajar till när man ser den från vägen...

Skogsvård?
Jag kapar tråden lite.

Jag ska slutavverka ett eller två träd på min mark, eller nåja mammas mark och göra ved av det.

Jag funderar på om någon har någon erfarenhet av billiga vedklyvar på Clas eller Jula? Är de något att ha? Helst en-fas 230V 10A, jag är osäker på om det finns mer vid sommarstugan (det finns 3-fas, men ganska långt från vedbon).

Recensionerna ser ju bra ut, men man kan ju inte vara säker på att det är cyklister som har recenserat
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-380042/
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-721485/

https://www.clasohlson.com/se/Stående-vedklyv-Cocraft-LSV-6-t/40-9065
https://www.clasohlson.com/se/Vedklyv-Cocraft-LS5T/40-9122

Jag använder gärna en yxa för finliret, men vill klyva upp för torkning snabbt.

Skogsvård?
Prästbol sa:
Det som ibland nämns som alternativ till hyggen, att ta ut lite i taget ur skogen som då blir skiktad med olika åldrar (blädning) har den nackdelen att det kräver mer skötsel och kan också vara svår att få att fungera i praktiken. Bl a finns risken att större träd sluter sina kronor och "kuvar" de mindre träden som då permanent tappar tillväxtförmåga.

På vilket sätt kräver det mer skötsel menar du? Det är snarare tvärtom. Det behöver inte markberedas, mindre behov av röjning och gallring. Virket som tas ut har grövre diameter samt högre andel timmer.
Nackdelen är att det blir längre till timret samt en initialt sämre ekonomi.

Tillbaka
Topp