Skogsvård?

Skogling

Aktiv medlem
Skogsvård?
Jag blev lite ledsen igår...

Bilagor

• Sommarskog.jpg
    Sommarskog.jpg
    566.9 KB · Besök: 140
  • Vinterskog.jpg
    Vinterskog.jpg
    191.5 KB · Besök: 142
Skogsvård?
Stigen ser ju välstädad ut, borde gå precis lika bra att cykla på som förr. Virket gör nytta i industrin och bidrar till vårt välstånd. Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.

Skogsvård?
ooms sa:
Stigen ser ju välstädad ut, borde gå precis lika bra att cykla på som förr. Virket gör nytta i industrin och bidrar till vårt välstånd. Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
Jag fattar ju den industriella biten av det och håller med om att det ser ut som att de skött sig med stigen men planterad skog ser nästan undantagslöst förjävlig ut oavsett ålder.. Så fin, nä.

Skogsvård?
Tycker det ser bra ut, inget ris på stigen och den är markerad med såkallade kulturstubbar så skotarföraren kunde se var hen inte skulle köra. Skulle vara fint med en uppföljningsbild om några år när mångfaldigt fler träd skjuter upp och bildar en vägg av grönt i olika nyanser.

På åkern skördas varje år till gagn för människan, skogens omloppstid är längre men i övrigt är det exakt samma sak. Nästa gång den platsen ser ut som på första bilden är vi troligen döda. Kan det vara det egocentriska perspektivet (att man själv inte får uppleva den platsen på det sättet igen) som gör det smärtsamt att den mogna skogen har skördats?

Senast ändrad:
Skogsvård?
Tänk om alla skötte sig så exemplariskt vid avverkning.
Visst, det hade gått att göra det bättre, men det finns otaliga exempel på det omvända.
Stigen finns kvar, det ser inte ens ut som om det ligger grenar på den.
Jo, jag hade också föredragit den första bilden (även om den också ser lite trist ut). Några sådana fina stigar finns inte där jag bor. Många gånger är det en massa bråte i vägen.

Skogsvård?
Stigen är kvar. Skogen borta. Jag blev väldigt paff bara.

Det blir såklart ny skog. Det är bara det att just där var det speciellt vackert. Så vackert att jag ofta stanade till och tog en bild eller filmade lite.

Life goes on...

Skogsvård?
Dubbdäck alltså, hör inte hemma på cyklar i skogen :)
"Problemet" lär väl bli när "ungskogen", dvs slyn är styvt 1m hög, då blir det inte lika roligt att ta sig fram i skogen längre.

Senast ändrad:
Skogsvård?
förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.

Skogsvård?
Så där har det blivit på et par ställen där jag cyklat de senaste åren, helt plötsligt känner man liksom inte igen sig längre och vet knappt hur stigen går.

Hos oss brukar hyggen dock leda till att det ska bli tomter (dvs att stigen försvinner i stora villor med pluttetomter), ni verkar ju iaf få behålla stigen.

Skogsvård?
kave sa:
"Problemet" lär väl bli när "ungskogen", dvs slyn är styvt 1m hög, då blir det inte lika roligt att ta sig fram i skogen längre.
Bedömt på just den här stigens bredd är det mycket trafik så själva stigen kommer inte växa igen. Kvistar som lutar in över stigen och blöter ner kläder brukar gå av på ett eller annat sätt bara tillräckligt många människor passerar och stör sig.

Men ja, liten stig (dvs med få passager) i skog med slutet krontak blir snart svår att se när ny växtlighet sätter raketfart efter avverkning. Gräs och ljung och ormbunkar och träd och annat.

Skogsvård?
freddag sa:
förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Vilka arter är det specifikt du tänker på kommer att utrotas i samband med denna avverkning?

Dessutom undrar jag hur något som görs väldigt ofta kan vara orealistiskt.

Slutligen känns det som man sitter på ganska höga hästar om man generellt dömer ut skogsavverkning och jag undrar om man verkligen tänkt igenom konsekvenserna ordentligt. Visst, det finns avverkning som odiskutabelt är dålig i miljöhänseende men om man inte ska avverka någon skog är det nödvändigt att ersätta trä i alla produkter som idag innehåller det. Är inte garanterat så att det blir ett dugg miljövänligare.

Skogsvård?
freddag sa:

Det finns inget som hindrar dig att köpa skog och sen inte göra nåt med den. En sjukt dålig investering för din del, men om man vill vara "moralisk" så...

Visst ser det tråkigt ut, men tyvärr är det så det funkar.

Skogsvård?
Skogling sa:

Aha. Ja, i området norr om vägarna 267/E18 söder om Harva mellan Mälaren och Edssjön har det avverkats kusligt mycket under senare år. Avfallsanläggningar, bergtäkter och mtrl-uppställningsplatser. Man lämnar en liten sträng av skog ut mot vägen så att allt ser ut som förut, men rör man sig i skogen är skillnaderna enorma. Och på satellitbild syns ju allt väldigt tydligt.

Skogsvård?
Makten sa:
Det finns inget som hindrar dig att köpa skog och sen inte göra nåt med den. En sjukt dålig investering för din del, men om man vill vara "moralisk" så...

Fullt så enkelt är det faktiskt inte. Sköter du inte din skog enligt fastställd plan kan det faktiskt bli tvångsförvaltning.

Skogsvård?
Skogling sa:
Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.

Det är väl som med allt annat, vissa arter trivs på kalhyggen, vissa trivs i skog. Nu förtiden brukar det ju lämnas en del boträd på hyggena, inte överallt kanske men på många ställen. Den lövsly som brukar växa till sig på hyggen tenderar ju att locka till sig älg/rådjur/hare (som i sin tur lockar till sig div rovdjur) och gräver larvfötterna tillräckligt djupa diken finns det ju chans för bävern att tillskansa sig nya territorier.

Men att det ser tråkigt ut kan vi nog vara överens om.

Skogsvård?
Skogling sa:
GoranS sa:
Skogling sa:
Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
Vem är det som påstår att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur?

Den ansvariga som jag mejlde.
Ja, det är bra för djur och natur att lämna nån halvhög stubbe och nåt gammalt torrt träd som på bilden ovan istf att sopa helt rent.

Skogsvård?
oxr sa:
Makten sa:

Fullt så enkelt är det faktiskt inte. Sköter du inte din skog enligt fastställd plan kan det faktiskt bli tvångsförvaltning.
Nix det blir biotop och sedan ett av länstyrelsens favorit reservat men dom går bara igång på gamnal skog som ser för jävlig ut.

Skogsvård?
Skogling sa:
olle/frost sa:
ooms sa:
olle/frost sa:
Men trist. Har de vält hela stigen? Varför?
Skogsägaren har avverkat sina träd. Stigen finns kvar.

Jag... alltså... eh... bilderna, den understa... äh, glöm det.

Vad?

Bilden är roterad 90 grader, stigen, och hela hygget, har så att säga vält.

Eller är det så att olika webbläsare visar bilden olika?

Skogsvård?
sdx sa:
Skogling sa:
görveln sa:
ooms sa:
Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.

Några år? Jag tror mer på att det är 30-40 år innan det är någonslags fin skog där.

200 år om det skall bli lika fin urskog. :(
Normal avverknings cykel är ca 80-120 år.

Skogen som stod där verkar ha varit ca 80 år, så det var ju ingen urskog.
MEN att göra kalhyggen i ett friluftsområde är ju rätt trist!
https://jarfalla.naturskyddsforenin...studie-om-kommunalt-naturreservat-for-angsjo/

Edti: länk

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp