Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skogsägaren har avverkat sina träd. Stigen finns kvar.olle/frost sa:Men trist. Har de vält hela stigen? Varför?
Jag fattar ju den industriella biten av det och håller med om att det ser ut som att de skött sig med stigen men planterad skog ser nästan undantagslöst förjävlig ut oavsett ålder.. Så fin, nä.ooms sa:Stigen ser ju välstädad ut, borde gå precis lika bra att cykla på som förr. Virket gör nytta i industrin och bidrar till vårt välstånd. Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
ooms sa:Skogsägaren har avverkat sina träd. Stigen finns kvar.olle/frost sa:Men trist. Har de vält hela stigen? Varför?
Bedömt på just den här stigens bredd är det mycket trafik så själva stigen kommer inte växa igen. Kvistar som lutar in över stigen och blöter ner kläder brukar gå av på ett eller annat sätt bara tillräckligt många människor passerar och stör sig.kave sa:"Problemet" lär väl bli när "ungskogen", dvs slyn är styvt 1m hög, då blir det inte lika roligt att ta sig fram i skogen längre.
Vilka arter är det specifikt du tänker på kommer att utrotas i samband med denna avverkning?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Oskar sa:Var äre nånstans?
freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Skogling sa:Oskar sa:Var äre nånstans?
Ängsjö.
Vem är det som påstår att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur?Skogling sa:Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
Makten sa:Det finns inget som hindrar dig att köpa skog och sen inte göra nåt med den. En sjukt dålig investering för din del, men om man vill vara "moralisk" så...
Skogling sa:Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
GoranS sa:Vem är det som påstår att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur?Skogling sa:Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
Ja, det är bra för djur och natur att lämna nån halvhög stubbe och nåt gammalt torrt träd som på bilden ovan istf att sopa helt rent.Skogling sa:GoranS sa:Vem är det som påstår att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur?Skogling sa:Jag tror att fula hyggen skulle vara bra för djur och natur är ett svepskäl för att kunna avverka billigt, effektivt och snabbt.
Den ansvariga som jag mejlde.
ooms sa:Skogsägaren har avverkat sina träd. Stigen finns kvar.olle/frost sa:Men trist. Har de vält hela stigen? Varför?
olle/frost sa:ooms sa:Skogsägaren har avverkat sina träd. Stigen finns kvar.olle/frost sa:Men trist. Har de vält hela stigen? Varför?
Jag... alltså... eh... bilderna, den understa... äh, glöm det.
Nix det blir biotop och sedan ett av länstyrelsens favorit reservat men dom går bara igång på gamnal skog som ser för jävlig ut.oxr sa:Makten sa:Det finns inget som hindrar dig att köpa skog och sen inte göra nåt med den. En sjukt dålig investering för din del, men om man vill vara "moralisk" så...
Fullt så enkelt är det faktiskt inte. Sköter du inte din skog enligt fastställd plan kan det faktiskt bli tvångsförvaltning.
Skogling sa:olle/frost sa:ooms sa:Skogsägaren har avverkat sina träd. Stigen finns kvar.olle/frost sa:Men trist. Har de vält hela stigen? Varför?
Jag... alltså... eh... bilderna, den understa... äh, glöm det.
Vad?
Skogling sa:Oskar sa:Var äre nånstans?
Ängsjö.
ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
görveln sa:Typ.Skogling sa:Oskar sa:Var äre nånstans?
Ängsjö.
Rakt söderut från friluftsgården?
görveln sa:ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
Några år? Jag tror mer på att det är 30-40 år innan det är någonslags fin skog där.
Normal avverknings cykel är ca 80-120 år.Skogling sa:görveln sa:ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
Några år? Jag tror mer på att det är 30-40 år innan det är någonslags fin skog där.
200 år om det skall bli lika fin urskog. :(
sdx sa:Normal avverknings cykel är ca 80-120 år.Skogling sa:görveln sa:ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
200 år om det skall bli lika fin urskog. :(