Skrikande bromsar efter tvätt

Mikaelbe

Medlem
Igår tvättade jag min cykel rejält efter att ha haft den i 6 år. Mycket ingrott, jag har varit lat genom åren. Jag använde avfettningsmedel och sprayade på överallt. Idag så skriker bromsarna. Har tagit ur klossarna och gjort rent och även slipat på ytan. Även rengjort skivorna, men det skriker fortfarande. Kan det vara att avfettningsmedlet har gottat in sig i beläggen, eller också kanske gegga har lösts upp och gottat in sig? Ska prova mer efter jag bytt bakväxel.

Igår tvättade jag min cykel rejält efter att ha haft den i 6 år. Mycket ingrott, jag har varit lat genom åren. Jag använde avfettningsmedel och sprayade på överallt. Idag så skriker bromsarna. Har tagit ur klossarna och gjort rent och även slipat på ytan. Även rengjort skivorna, men det skriker fortfarande. Kan det vara att avfettningsmedlet har gottat in sig i beläggen, eller också kanske gegga har lösts upp och gottat in sig? Ska prova mer efter jag bytt bakväxel.
1. Kolla slitaget. Har du tillräckligt med material kvar på klossar och skivor för att dom ska greppa ordentligt? Om det är för slitet så kan det vara att dom precis får kontakt men inte tillräckligt med tryck och då kan det bli skrikande.

2. Vad har du gjort rent med? CRC Brakleen är det som fungerar bäst om du frågar mig, men vad du än föredrar för bromsrengöring. Kör med antingen rena vita trasor eller med tvättlappar. Då ser du enkelt när skivorna och klossarna är rena.

3. När du säger att du slipat ytan på klossarna, har du slipat dom plana? Dom har en textur av en anledning. Om dom är planslipade har du plan yta mot plan yta. Är det metal eller organiska klossar? Metalklossar tenderar väl skrika hur man än gör, svårt att undvika. Organiska klossar ska vara i princip helt tysta vid korrekt montering och underhåll.

Tillbaka
Topp