Jag använde ett ganska kraftigt avfettningsmedel avsett för bilar för cykeln var rejält skitig. Sprayade tyvärr även på bromsarna, det var inte nödvändigt egentligen. Padsen är inte speciellt slitna, jag bytte för inte så länge sedan. Jag planslipade dem inte utan ruggade upp dem med grovt sandpapper. Tvättade padsen i sprit. De skriker ändå när jag provbromsade inne. Ska se om det försvinner, annars blir det nog nya.
Om det var kallavfettning eller tjärlösning eller liknande är det olja. Det är inte bra på bromsar. Eller på cykeln alls för den delen, det tar sig gärna in i lager mm och löser upp fettet. Så ska man använda sånt är det bäst på en trasa att torka med snarare än att spruta på.
Du har fått mycket konstiga svar här, lite som att skivbromsar vore nytt och okänt fortfarande.
Bromsrengöring eller sprit är toppen, till metallprylar. Det funkar inte så bra på porösa saker som bromsbelägg.
Belägg går ibland att göra rent genom att värme, ex elda med en gasbrännare eller om du har spis med gjutjärnsplattor lägga dem på plattan och värma tills det precis börjar ryka lite. Sen kan man slipa lite efter det. Men det funkar ibland, ibland inte, beroende på smuts. Eldar du för hårt eldar du upp limmet i beläggen och de faller sönder eller slits svinfort efter behandlingen.
Skivor är metall så ev. smuts sitter bara på ytan och går att ta bort, i värsta fall genom att slipa försiktigt. Det finns de som misslyckas med att göra rent även skivor. Fan vet hur. De behöver du högst sannolikt inte byta.
Storleken på skivor har inget med om det gnisslar att göra. Om du inte cyklar utför i alperna och värmer upp alltihop till tusen grader, då kan det gnissla och det är lättare att göra med små skivor.