Skruvdragare som momentnyckel?

tobot sa:
Borde man inte kunna använda en skruvdragare istället för momentnyckel?

Har en makita med momentlägen.

Jo en bra skruvdragare där du kollar upp verkliga momentet på fungerar helt oki. Inte lika noggrannt som en bra momentnyckel, men mycket bättre än folks "känsla". De används ju framgångsrikt i viss produktion.

Har skruvdragaren en så små moment med bra upplösning som man behöver på en cykel, typ 5-10nm? Dessutom är det ju lätt att glömma ställa in momentet och bara fräsa till :) risken är ju mindre om man också känner momentet i handen.

/Andreas

Som svar på frågan: nej! Momentet i en skruvdragare handlar bara om mer eller mindre kraft för att orka i ett visst syfte. Något exakt moment kan du inte förlita dig på, du vet ju inte hur mycket power du har i batteriet tex..
Men om du bara höftar ett visst moment, så visst, men då funkar vilket verktyg som helst.

json88 sa:
Som svar på frågan: nej! Momentet i en skruvdragare handlar bara om mer eller mindre kraft för att orka i ett visst syfte. Något exakt moment kan du inte förlita dig på, du vet ju inte hur mycket power du har i batteriet tex..
Men om du bara höftar ett visst moment, så visst, men då funkar vilket verktyg som helst.

Nja... riktiga skriuvdragare har en momentkoppling som faktist är hyggligt exakt. Jag tänker på pansonic skruvdragarna och liknande. Där har batteriets laddning inget med momentet att göra eftersom momentet ges av momentbegränsande kopplingen mellan chuck och motor.

Frågan är väl bara om markeringarna på skruvdragaren motsvarar Nm. Ganska värdelös som momentnyckel annars :P

json88 sa:

Antar att det är därför skruvdragare används i typ all tillverkningsindustri:-) Att de sen är noggrannare än de du köper på Clas Ohlson är en annan femma.

Batteriet har ingenting med saken att göra. Orkar maskinen inte upp i moment så blir det inget klick.

Skulle aldrig falla mig in i att använda en skruvdragare som momentnyckel med så dålig precision.
Momentnycklar är kalibrerade precisionsverktyg just av denna anledning för att slippa dra sönder.

tobot sa:
Frågan är väl bara om markeringarna på skruvdragaren motsvarar Nm. Ganska värdelös som momentnyckel annars :P

RTFM....

Bilagor

• 4052_786_99.png
    4052_786_99.png
    60 KB · Besök: 505
Martin Eves sa:
Skulle aldrig falla mig in i att använda en skruvdragare som momentnyckel med så dålig precision.
Momentnycklar är kalibrerade precisionsverktyg just av denna anledning för att slippa dra sönder.

Sen kör jag inte med maskin när jag meckar cykel, men jag sågar inte dem för det - bra skruvdragare är bra och håller rätt moment helt oki.

Martin Eves sa:

Hur vet du vilken precision sakerna har? Och varför tror du att alla skruvdragare är lika dåliga och alla momentnycklar är lika bra?
Om du tror att momentnycklar som du köper för privatbruk är kalibrerade till hög precision så tror du fel. Eller du kanske har hittat ett kalibreringscertifikat i förpackningen? Vilken noggrannhet stod det att den hade, rent statistiskt?

Brando sa:
Industrin används väl i fastinställd tryckluftsskruvdragare :)

Det beror helt på applikationen. Finns allt från fulbatteriverktyg med kopplingsavstängning till mycket avancerade och datoriserade elektriska verktyg med trådtöjningsgivare (pysslar själv med utveckling av sånt).

Senast ändrad:
Har en festoolskruvdragare med borstlös motor och elektroniskt moment. Den känns väldigt exakt i de små momenten när man drar skruv i känsliga material men ingen aning om hur den är jämfört med en bra momentnyckel.

allt beror på vad man jämför med en biltema skruvdragare mot en biltema momentnyckel same shit lika kassa i kalibreringen en dyr märkesskruvdragare mot en dyr kalibrerad momentnyckel med intyg där e momentnyckeln snäppet exaktare men skruvdragaren e tillräkligt exakt i sig för dra moment i hobbybruk

Jag använder min skruvdragare precis så med väldigt bra resultat. Skruvar i diverse vitvaror på jobbet. Det kanske inte verkar som något precisionsjobb men en vill inte dra sönder den lilla gäng som finns i en tunn plåt :) oftast blir det dock skruvmejsel om jag inte vet sen innan att grejerna håller.

På cykeln skruvar jag med känsla och har inte haft sönder något än så det känns ju lovande. Peppar peppar!

De enda skruvdragarna som är kalibrerade på jobbet är luftdrivna.
Vi har bra skruvdragare som är justerbara men kopplingarna i mometbegränsarna är varvtalsberoende. På låga varv når du högre moment generellt och på höga varv löser de tidigare. Generellt så är precisionen(repeterbarheten) bäst på höga varv. Momentet på smygfart kan man inte lita på. Vi har testat och då kunde man nå 50% högre värden på låga varv. Samtidigt så ser man ju när man drar för djupt med en skruvdragare på låg fart. Skruvdragare på korta cykelskruvar känns inte som en bra ide.

Annors sa:
De enda skruvdragarna som är kalibrerade på jobbet är luftdrivna.
Vi har bra skruvdragare som är justerbara men kopplingarna i mometbegränsarna är varvtalsberoende. På låga varv når du högre moment generellt och på höga varv löser de tidigare. Generellt så är precisionen(repeterbarheten) bäst på höga varv. Momentet på smygfart kan man inte lita på. Vi har testat och då kunde man nå 50% högre värden på låga varv. Samtidigt så ser man ju när man drar för djupt med en skruvdragare på låg fart. Skruvdragare på korta cykelskruvar känns inte som en bra ide.

Min erfarenhet också, nu har jag dock bara haft skruvdragare av kvalité helt ok hobbyskruvdragare, och batteridrivna. En var det väldigt stor skillnad höga/låga varv. Och vem vill dra en liten skruv på cykeln på högsta varv.

Tror att momentnycklar är att föredra framför skruvdragare, iaf så länge man inte snackar industrikvalité.

Min erfarenhet av momentdragare är att dom ändras med tiden.
Så jag drar allt för hand. Låga moment utan spärrskaft, typ skruvmejselhandtag.
Pedaler, vevarmar och kassetter med spärrskaft.

En man sa till mig att dra åt ett bultförband är en vetenskap och momentdragning handlar till 90% om att övervinna friktionen. Så dra till bulten fäster och sen 90° dvs en kvarts varv för att få sträckning.
Dvs det handlar om känsla i handen i slutändan.

konscious sa:
Min erfarenhet av momentdragare är att dom ändras med tiden.
Så jag drar allt för hand. Låga moment utan spärrskaft, typ skruvmejselhandtag.
Pedaler, vevarmar och kassetter med spärrskaft.

En man sa till mig att dra åt ett bultförband är en vetenskap och momentdragning handlar till 90% om att övervinna friktionen. Så dra till bulten fäster och sen 90° dvs en kvarts varv för att få sträckning.

Haha, kan va dagens bästa.

Ville bara förtydliga mitt inlägg innan. Där jag jobbar bygger vi elektromekaniska kolvar till tillverkningsindustrin och även de som skall ersätta hydraulik på jordbruksmaskiner och skogsmaskiner. Vi har elektriska skruvdragare som är så dyra man kan köpa men de är fortfarande varvtalsberoende. Vi har kopplingar i våra enheter som vi säljer och våra kopplingar är också varvtalsberoende. Så det har inget med pris på skruvdragaren att göra. Repeterbarheten blir bättre med kvaliteten men samtidigt så når man bara bra repeterbarhet nära maxvarv.... Helt fel lösning för denna typ av mek.

Lag skulle lita mycket mycket mer på denna.
http://www.clasohlson.com/se/Momentnyckelsats-för-cykel-Asaklitt/31-8670

konscious sa:

Det beror helt på hur lång skruven är. Drar du 90 grader efter "snug" på en skuv med minimal klämlängd så blir både moment och klämkraft oftast åt helvete för högt.
Metoden i sig är dock jättebra, om man räknat ut vilken åtdragningsvinkel som krävs för rätt klämkraft hos just det förbandet. Annars blir det nästan garanterat fel;-)

Tillbaka
Topp