Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tobot sa:Borde man inte kunna använda en skruvdragare istället för momentnyckel?
Har en makita med momentlägen.
json88 sa:Som svar på frågan: nej! Momentet i en skruvdragare handlar bara om mer eller mindre kraft för att orka i ett visst syfte. Något exakt moment kan du inte förlita dig på, du vet ju inte hur mycket power du har i batteriet tex..
Men om du bara höftar ett visst moment, så visst, men då funkar vilket verktyg som helst.
json88 sa:Som svar på frågan: nej! Momentet i en skruvdragare handlar bara om mer eller mindre kraft för att orka i ett visst syfte. Något exakt moment kan du inte förlita dig på, du vet ju inte hur mycket power du har i batteriet tex..
Men om du bara höftar ett visst moment, så visst, men då funkar vilket verktyg som helst.
tobot sa:Frågan är väl bara om markeringarna på skruvdragaren motsvarar Nm. Ganska värdelös som momentnyckel annars :P
Martin Eves sa:Skulle aldrig falla mig in i att använda en skruvdragare som momentnyckel med så dålig precision.
Momentnycklar är kalibrerade precisionsverktyg just av denna anledning för att slippa dra sönder.
Martin Eves sa:Skulle aldrig falla mig in i att använda en skruvdragare som momentnyckel med så dålig precision.
Momentnycklar är kalibrerade precisionsverktyg just av denna anledning för att slippa dra sönder.
Brando sa:Industrin används väl i fastinställd tryckluftsskruvdragare :)
Annors sa:De enda skruvdragarna som är kalibrerade på jobbet är luftdrivna.
Vi har bra skruvdragare som är justerbara men kopplingarna i mometbegränsarna är varvtalsberoende. På låga varv når du högre moment generellt och på höga varv löser de tidigare. Generellt så är precisionen(repeterbarheten) bäst på höga varv. Momentet på smygfart kan man inte lita på. Vi har testat och då kunde man nå 50% högre värden på låga varv. Samtidigt så ser man ju när man drar för djupt med en skruvdragare på låg fart. Skruvdragare på korta cykelskruvar känns inte som en bra ide.
konscious sa:Min erfarenhet av momentdragare är att dom ändras med tiden.
Så jag drar allt för hand. Låga moment utan spärrskaft, typ skruvmejselhandtag.
Pedaler, vevarmar och kassetter med spärrskaft.
En man sa till mig att dra åt ett bultförband är en vetenskap och momentdragning handlar till 90% om att övervinna friktionen. Så dra till bulten fäster och sen 90° dvs en kvarts varv för att få sträckning.
Dvs det handlar om känsla i handen i slutändan.
konscious sa:En man sa till mig att dra åt ett bultförband är en vetenskap och momentdragning handlar till 90% om att övervinna friktionen. Så dra till bulten fäster och sen 90° dvs en kvarts varv för att få sträckning.
Dvs det handlar om känsla i handen i slutändan.