Slak kedja

• Trådstartare Trådstartare Kimi
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
K

Kimi

Guest
Slak kedja
Se bilderna under.
Min kedja har från ingen stans blivit slak på alla växlar förut var det bara på dem höga växlarna men nu också på dem lägre. Vet någon varför detta händer

Bilagor

• 20220228_201029.jpg
    20220228_201029.jpg
    684.1 KB · Besök: 227
  • 20220228_201050.jpg
    20220228_201050.jpg
    613 KB · Besök: 209
Slak kedja
Armen där de två små dreven sitter fast i bakväxeln ska fjädra bakåt och spänna kedjan så att den hålls spänd även om man byter storlek på drevet i kassetten när man växlar. Förmodligen har fjädern gått sönder eller på något annat vis slutat fungera.

Kan inte säga om det går att laga eller ej, men det är där du får börja felsöka. Enklaste fixet är att byta växel, men ibland går det att reparera. En SLX-växel borde gå att demontera och byta fjäder på tycker jag, men har aldrig provat.

Slak kedja
Bara att skrota cykeln, tyvärr. ??‍♂️

Slak kedja
Jag har varit med om samma sak med en 11s XT-växel och orsaken var att clutch:en var snustorr och behöver plockas isär och smörjas. Jag använde följande guide för att plocka isär och sätta ihop ihop den:

Slak kedja
Jag har varit med om samma sak med en 11s XT-växel och orsaken var att clutch:en var snustorr och behöver plockas isär och smörjas.
Jag har varit med om samma sak med en Ultegra-växlar. Har inte hjälpt med rengöring och uppsmörjning. Bara att byta ut.

Slak kedja
Jag skulle först plocka av bakvxl från cykeln.
Du behöver inte bryta kedjan för att få loss bakväxeln, skruva ur de två skruvarna i centrum av resp jockeyhjul och lossa inre cage och jockeyhjulen, därefter är det bara att ta bort bakväxeln.
Plocka isär, rengör/smörj clutch och fjädern bakom dito.
Funkar allt, montera tillbaka.
Fungerar den inte, byt trasiga delar eller hela bakvxl.

Kolla samtidigt om du har slitna eller spruckna jockeyhjul, i så fall köp ett kit.

Annars, en ny bakvxl som M5100 kostar bara 40 €, den funkar både till 11spd och 12spd reglage (tillsammans med kassett som passar valt reglage, alltså 11- resp 12spd kassett).

Om och när du senare vill uppgradera till 12spd kan du köpa ett M6100 12spd reglage till din M5100 bakvxl.
och valfri 12spd kassett och 12spd kedja.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp