Slipade cykelbrillor?

staine

Aktiv medlem
Slipade cykelbrillor?
Någon som har testat www.optilabs.com
Jag funtar på att beställa. Inte asdyrt och kanske bekvämt?
Gruppköp någon? (skoja bara;))

Slipade cykelbrillor?
Jag är också ute efter ett par schyssta bågar med möjlighet till slipade glas.
Adidas har ett par som heter Evil Eye som verkar rätt schyssta

Slipade cykelbrillor?
Bra tips, hur tycker du det funkar med imma etc?
Upplever du att brillorna är tunga?

Är det insats för glasen, eller slipade glas i bågarna?

Slipade cykelbrillor?
Jag har kört med en snik-variant dom två sista gångerna jag har köpt nya glasögon.

När man köper ett nytt par från Specsavers får man ju ett par extra glasögon gratis (nästan). Så första gången blev det ett par med mörka glas och nu senast samma modell fast med gula glas. För varje par fick jag betala 500-700 spänn extra (priset beror lite på hur tunna glas man vill ha, repskydd m.m.)

När det sitter mörka glas i är dom riktigt snygga, med gula glas ser man däremot ut som ett ufo... Dom är relativt lätta och funkar bra mot fartvinden, immar inte heller.

Det är den här bågen: (fast jag har den svarta på bägge, den bruna kan man nog bara ha på stureplan...)
http://www.specsavers.se/glasogon/g...art=27&searchText=osiris&isGlassesSearch=true

Slipade cykelbrillor?
Jag har ett par Rudy Project Rydon med slipade clip-on. Dessa funkar bra när det är litet varmare ute, men nu på vintern immar det lätt igen mellan clips och linser.

Slipade cykelbrillor?
Jag har köpt slipade solglasögon från http://www.favoptic.com. Gick på cirka 500kr, som hittat. Köpte de främst för bilkörning så de är inte av så sportig model, men de duger vid cykling för mig. Nu tror jag att de har några sportbågar i sortimentet också.

Själv funderar jag på att nästa gång köpa brillor med utbytbara glas och slipad insats, så man får man både vita, gula och mörka glasögon som man ser i.

Slipade cykelbrillor?
Orbeaman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett par Rudy Project Rydon med slipade
> clip-on. Dessa funkar bra när det är litet
> varmare ute, men nu på vintern immar det lätt
> igen mellan clips och linser.

Ajdå, det var ju trist. Stort problem eller med sporadiskt?

Slipade cykelbrillor?
ol__ skrev:
> Orbeaman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ett par Rudy Project Rydon med slipade
> > clip-on. Dessa funkar bra när det är litet
> > varmare ute, men nu på vintern immar det lätt
> > igen mellan clips och linser.
>
> Ajdå, det var ju trist. Stort problem eller med
> sporadiskt?

Har man litet fart brukar det ventilera bort imman ganska bra, men om man stannar till eller kör långsamt immar det igen ganska snabbt. Nu ser jag inte så dåligt utan glasögon så jag kör utan clipsen när jag tycker det blir för dålig sikt pga imman. Har funderat på att prova diverse anti-imma produkter men har inte provat ännu.

Slipade cykelbrillor?
Jag kör också med Rudy Project Rydon med slipade clipons, ett förtydligande kanske är på sin plats. Clipon delen sitter innanför glaset inte utanpå som vanliga clipons. Jag upplever denna lösning som kanonbra! Dels kan man använda alla olika glas till glasögonen som finns vilket är svårt om man köper ett par med slipade glas. Jag kör två olika dämpande glas och ett par genomskinliga glas i mina och tycker det funkar kanon. Det kan imma om man stannar och är varm, men så fort man börjar rulla ventileras imman bort. Nackdelen är att om det är mycket kallt, och man stannar och får imma mellan glasen så fryser den snabbt och då är den svår att bli av med. Detta är väl iofs inte specifikt för Rydon men iochmed att man har clipons så är det fler ytor som är frysta.

Slipade cykelbrillor?
Intressant tråd då jag också behöver ett par glasögon.
Har tittat på ett par med clip-on.
Finns det fler med erfarenhet av denna typ av glasögon?

Har läst lite o ser att det finns problem med imman.
Går det åtgärda med anti-imma produkter?

Slipade cykelbrillor?
sdtbn skrev:
> Har läst lite o ser att det finns problem med
> imman.
> Går det åtgärda med anti-imma produkter?

Jag har i alla fall misslyckats med att hitta en immprodukt som funkar. Har testad olika sprayer vilka brukar lämna en kladdig hinna som är svår att polera upp. Denna hinna är smuts och vattenkänslig vilket inte är optimalt på ett par glasögon som ska användas utomhus. Sen har jag även provat olika putsdukar som enligt uppgift ska innehålla diverse "magiska" ingredienser av typen "nano" osv vilka helt saknar effekt. Så det korta svaret blir nog tyvärr nej...

Slipade cykelbrillor?
Selast
Om jag tolkar dina inlägg rätt så fungerar det trots allt bra med clip-on glasen.
Skulle du rekomendera oss att införskaffa oss ett par?

Även med mina vanliga glasögon upplever jag det att det immar ibland. Kanske framförallt vid kyla.

Slipade cykelbrillor?
Orbeaman skrev:
> Har man litet fart brukar det ventilera bort imman
> ganska bra, men om man stannar till eller kör
> långsamt immar det igen ganska snabbt.

Jag körde med mina Rudy Rydon med clipon i helgen http://happymtb.org/forum/read.php/1/1560158 och det var flera sträckor där det gick långsamt (klart under 15 km/h) utan problem med imma. För mig brukar det fungera att hålla glasögonen i handen en stund direkt när jag stannat och/eller skjuta ner glasögonen mot nästippen för att undvika alltför mycket imma vid stopp.

Har haft mina sedan 2007 och bara haft isproblem en gång och då var det underkylt regn.

Slipade cykelbrillor?
Jag har ett par Rudy Rydon med slipade linser. De funkar kanon. Jag valde röda fotokromatiska linser för att öka användningsmöjligheterna. Dom kostar ju tyvärr en slant men jag kan ha dom både vid solskenscykling och vid skidåkning i elljus. För vårskidåkning är de i ljusaste laget, då blir det linser och riktiga solglasögon istället.
Köpte hos Sportoptik i Sthlm. http://sportoptik.se/

Slipade cykelbrillor?
jonas-ni skrev:
> Orbeaman skrev:
> > Har man litet fart brukar det ventilera bort
> imman
> > ganska bra, men om man stannar till eller kör
> > långsamt immar det igen ganska snabbt.
>
> Jag körde med mina Rudy Rydon med clipon i helgen
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1560158 och
> det var flera sträckor där det gick långsamt
> (klart under 15 km/h) utan problem med imma. För
> mig brukar det fungera att hålla glasögonen i
> handen en stund direkt när jag stannat och/eller
> skjuta ner glasögonen mot nästippen för att
> undvika alltför mycket imma vid stopp.
>
> Har haft mina sedan 2007 och bara haft isproblem
> en gång och då var det underkylt regn.

Bra tips, skall prova detta.

Slipade cykelbrillor?
sdtbn skrev:
> Selast
> Om jag tolkar dina inlägg rätt så fungerar det
> trots allt bra med clip-on glasen.
> Skulle du rekomendera oss att införskaffa oss ett
> par?
>
> Även med mina vanliga glasögon upplever jag det
> att det immar ibland. Kanske framförallt vid
> kyla.

Rätt tolkat, jag rekomenderar dom varmt

Slipade cykelbrillor?
Om du är inne på att skaffa glasögon med clip-on skulle jag rekomendera att du provar i butik. Jag vet att det finns de som inte tycker om denna lösning pga ögonfransarna slår i clip-on.
Jag köpte mina på http://www.vision3k.com/, bra kommunikation , snabba och vettiga priser.

Slipade cykelbrillor?
Jaha minsann, specsavers? Ja dom har ju rolig reklam och ligger dessutom tvärs över gatan. Ska kanske prova detta innan nätbeställning, klämma känna ta är alltid trevligt.

Slipade cykelbrillor?
Jag funderade i samma banor men insåg att snygga slipade grejer blir dyrt. Dessutom vill man ju inte behöva vara alltför rädd om grejerna. Löste istället problemet med engånglinser som jag använder om jag har behov av solbrillor. Köper dem på nätet, visserligen inte helt gratis men kan tänka mig att årskostnaden ligger på ca 700. Använder glasögon till vardags.

Slipade cykelbrillor?
Rudy Project slipade glas köpes på Kungsgatan Sportoptik. Inget att klaga på. Lätta, växlar mellan gul och brunt.

Slipade cykelbrillor?
Det jag inte gilla med mina Rudy Project Skeey är den usla kvalitén. Jag har haft massor av problem med mina under de åren jag haft dem trots ganska sparsam användning. Ena skalmen gick av nästan direkt, fick ny efter en del bråkande i cykelaffären. Clip-on bågen lossnar då materialet är så mjukt att skruvarna efterhand jobbar sig loss och då man försöker dra fast dem igen så bara snurrar de. Löstes av min optiker genom att gänga om för något större skruv. Gummit som ligger mot huden bakom örat på ena skalmen har torkat och spruckit. Jag är rätt less på dem om jags skall vara uppriktig. Eftersom jag har investerat en hel del i glasen (zeiss högbrytande med antireflex etc) + clip-on bågen så tänkte jag att man kunde köpa ett par andra Rudy Project glasögon och använda samma clip-on i, men det går inte. Clip-on bågarna är specifika för modellen och Skeey görs inte mer. Får väl se om jag kan hitta någon som har NOS på ebay.

Annars fungerar de bra, inte för mycket imma, jag störs inte mycket av att glaset hamnar så nära ögat och bra att man kan byta glasen så lätt. Men som sagt kvalitén är inte bra. Tänk också på att kanske köpa ett par extra glasögon, för clip-on insatsen håller mycket längre än glasögonen och Rudy kan få för sig att ändra modeller när som helst.

Slipade cykelbrillor?
Har man riktigt dålig syn så kan man välja Adidas Evil Eye med clip-on. Mycket nöjd med mina som jag köpte från Sportoptik. Dock ser man märklig ut med annat än mycket mörka linser :-)

Slipade cykelbrillor?
HP skrev:
> Har man riktigt dålig syn så kan man välja
> Adidas Evil Eye med clip-on. Mycket nöjd med mina
> som jag köpte från Sportoptik. Dock ser man
> märklig ut med annat än mycket mörka linser :-)

Kan bara hålla med. Funkar bra, ser löjliga ut. Tur att man ser såpass löjlig ut ändå att glasögonen inte drar ned helhetsintrycket speciellt mycket :-)

Slipade cykelbrillor?
De billigaste man kan köpa är nog iallafall Favoptics sportglasögon i rött eller blått
http://www.favoptic.com/frames/Crotone/red/

Jag har dessa och de är bra, men ganska små i formen så de ser lite konstiga ut.

Dessa immar också ganska lätt när man stannar av, efterom de sitter så tight mot ansiktet.

men 395 kr slipade och klara är väl svårmatchat.

/ N

Slipade cykelbrillor?
Den som bor i närheten av en Smarteyesbutik kan köpa glasögon till nätpriser direkt hos dem i butiken
101map.png

http://www.smarteyes.se/

Slipade cykelbrillor?
Lasse K skrev:
> Jag har ett par Rudy Rydon med slipade linser. De
> funkar kanon. Jag valde röda fotokromatiska
> linser för att öka användningsmöjligheterna.
> Dom kostar ju tyvärr en slant men jag kan ha dom
> både vid solskenscykling och vid skidåkning i
> elljus. För vårskidåkning är de i ljusaste
> laget, då blir det linser och riktiga
> solglasögon istället.
> Köpte hos Sportoptik i Sthlm.
> http://sportoptik.se/

Har du ImpactRX-glas? De kostar ju mellan 6-8,000 vilket är lite obilligt. Men jämfört med att betala 46,000 för att byta linserna i ögongloberna är det skitbilligt...

Slipade cykelbrillor?
skrotfot skrev:
>
> Har du ImpactRX-glas? De kostar ju mellan 6-8,000
> vilket är lite obilligt. Men jämfört med att
> betala 46,000 för att byta linserna i
> ögongloberna är det skitbilligt...

Ja det är ImpactRX. Jag var nyss tvungen att byta de vanliga glasögonen och köpte progressiva glas och nya bågar. Det var också obilligt ;-)

Slipade cykelbrillor?
Lasse K skrev:
> skrotfot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Har du ImpactRX-glas? De kostar ju mellan
> 6-8,000
> > vilket är lite obilligt. Men jämfört med att
> > betala 46,000 för att byta linserna i
> > ögongloberna är det skitbilligt...
>
> Ja det är ImpactRX. Jag var nyss tvungen att byta
> de vanliga glasögonen och köpte progressiva glas
> och nya bågar. Det var också obilligt ;-)

Ok. Själv börjar jag ruttna rejält på brillor eftersom de begränsar mig och har inte tålamod/talang för att peta in linser. Skall göra en undersökning på Globen Ögonklinik för operation, sen får jag se vad läkaren rekommenderar. Men Ruby Project Rydon med ImpactRX linser kan ju såklart vara ett godkänt alternativ (även om det fortfarande är brillor i fejset), om inte annat så är det ju 40' billigare...

Slipade cykelbrillor?
Om man vill ha Rudy Project kolla på Smarbuyglasses.se, man kan få med slipade glas. Jag köpte ett par noys photochromic clear för 1100kr dock ej med slipade glaS, MEN MAN KAN FÅ DET OM MAN VILL.

Slipade cykelbrillor?
Ja för mig blev det iaf Specsavers sportbrillor, inte jätte jättebilligt men bra. Kan väl ha kostat 1700 c:a.
Jag fick ett andra par "på köpet" dvs med det fotokromatiska glaset jag tog blev dom ännu dyrare än de första.
Men dom är bra. Ingen glipa upptill och de känns bekväma.
Det enda minuset är att man får ett visst tunnelseende men det är väl svårt att undvika, annars är dom kanonbra.

Tillbaka
Topp