Slitna däcket fram eller bak?

Ber att få ha en avvikande åsikt:
bästa greppet bör vara bak. Grepp fram saknar i de flesta fall mening om man inte har grepp bak. Att parera bakhjulssläpp innebär inget annat än att återfå grepp bak (!). Hur detta logiskt hänger ihop med att ha det mest slitna däcket bak hänger jag inte riktigt med på. Visst; släpp fram (med slitet däck) och bra däck bak innebär att man åker i tangentens riktning mer eller mindre, men man är i alla fall stabil. När farten sjunkit tillräckligt återfår man greppet fram o kan börja styra vettigt igen.

Den där sidan var ju helt hopplös att läsa, men jag gissar att jag förstår vad deras poäng är. Eftersom jag aldrig någonsin har varit i närheten av bakhjulssladd på cykel på det sätt man får på bil så tycker jag resonemanget är värt noll och ingenting om man överför det till cykel.

På cykel handlar det sällan om att parera bakhjulssläpp. Det gör man enklast genom att sluta bromsa på bakhjulet. Framhjulssläpp däremot kan vara riktigt jobbigt.

Bästa greppet fram med andra ord.

Den som undrar kan ju lätt sätta dit ett slicks fram och ett normalmönstrat däck bak och ge sig ut nu på hösten. Ha det så kul i tangentens riktning eller vad det var han skrev.

(slicks är för övrigt fostrande för spårval och teknik)

När du går omkull. Vilket händer med viss frekvens såhär års. Vill du då landa på ansiktet eller på baken?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där sidan var ju helt hopplös att läsa, men
> jag gissar att jag förstår vad deras poäng är.
> Eftersom jag aldrig någonsin har varit i
> närheten av bakhjulssladd på cykel på det sätt
> man får på bil så tycker jag resonemanget är
> värt noll och ingenting om man överför det till
> cykel.
>
> På cykel handlar det sällan om att parera
> bakhjulssläpp. Det gör man enklast genom att
> sluta bromsa på bakhjulet. Framhjulssläpp
> däremot kan vara riktigt jobbigt.
>
> Bästa greppet fram med andra ord.

När man pendlar på vintern och har snålat och bara satt dubbdäck fram kan man ju annars råka ut för plötsliga bakhjulssladdar. Greppet fram är så bra så man blir oförsiktig och tar någon kurva för hårt och plötsligt har man roterat flera varv när bakhjulet plötsligt tappar allt grepp och cyklen försvinnner under än. Fast jag har ärligt talat bara råkat ut för det på blankfrusen asfalt, i terräng brukar man ju bara känna att bakhjulet rycker lite

Senast redigerad av en moderator:
Beror väl på vart man cyklar?

Jag föredrar fäste i bak nu på hösten, när man kör upp för kletiga stigar, backar, stenhällar osv...

Vå käre cykel-guru Sheldon Brown påpekar att det är mycket mindre roligt att få punktering på framhjulet än på bakhjulet, och det köper jag till fullo =) Om man vill va ekonomisk så köper man ett nytt framdäck och sätter det gamla därbak.

AC skrev:
> Beror väl på vart man cyklar?
>
> Jag föredrar fäste i bak nu på hösten, när
> man kör upp för kletiga stigar, backar,
> stenhällar osv...

Men om du ska ner igen?

Jag vill framför allt ha grepp när jag svänger.

PeaceDog skrev:
> AC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beror väl på vart man cyklar?
> >
> > Jag föredrar fäste i bak nu på hösten, när
> > man kör upp för kletiga stigar, backar,
> > stenhällar osv...
>
>
> Men om du ska ner igen?
>
> Jag vill framför allt ha grepp när jag svänger.

Kommer du inte upp behöver du inte åka ner ;)

Ner kommer man alltid...

Bakhjulssläpp är kul. Framhjulssläpp är tråkigt. Tvåhjulssläpp är jävligt svårbemästrat.

Med en bil och bästa däcken bak är riktningsstabiliteten som sagt bättre. I kombination med att det är lättare att lära sig hantera understyrning än överstyrning på en bil har man kommit fram till att det är bäst för gemene man. Bilar tippar inte bara för att ett hjulpar släpper.

På en cykel är framhjulssläpp och understyrning jävligt jobbigt (eftersom man då dyker med huvudet först) och alltså vill man ha bäst grepp fram.

Hej,

Mitt bakdäck brukar slitas mer än framdäcket. Alltså borde det slitna däcket sättas fram för att med tiden få båda däck mer jämnslitna.

// staffan

Tillbaka
Topp