Slutcyklat på Lugnet, Falun?

Paco sa:
Fulkinesen sa:
Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).

Blir säkert som med fiskekort, att dom har nån kontrollant som åker runt eller finns i spåret.

Eller som skidspåren att man får en färgglad amulett att fästa på klädseln med dagens datum skrivet. De som åker utan får "skämmas"..

fhansson925 sa:
Apropå att ta betalt, var i Säfsen i går och de har börjat ta betalt för cykelkartorna. 20 kr för en utskriven A4 sida.. :-/

Man kan ju se det som ett sätt för dem att få in lite pengar för underhåll och skyltning* av spåren, utan att ta in en tvingande spåravgift. På detta sätt kan man bidra om man vill.

*Det är nog 15 år sedan jag var och cyklade i Säfsen, så jag kan inte uttala mig om huruvida de skyltar och underhåller. Men då, för 15 år sedan, var det trevligt.

ooms sa:
Fulkinesen sa:
Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).
Det blir väl samma sak som med skidspår. Dvs en kombination av att man litar på människor samt i vissa fall kontroller. Inom längdskidåkningen är mitt intryck att det funkar bra, även om 100% efterlevnad naturligtvis inte uppnås ( men så är det ju med alla regler i ett samhälle, finns alltid någon som tycker sig stå över dem).

Skillnaden är ju att skidspår är något som verkligen kräver tid och pengar för att få till vad som helst, medans en stig är en stig... Typ. Folk betalar hellre för att någon ska fixa skidspår än att de ska engagera sig själva.

Ett alternativ är att cykla mer på högbo mtbarena. 50 min bort?

20 spänn för en karta var väl inget att bråka om heller.

Rattnalle sa:
Jag pendlade genom medan de byggde september 2014-maj 2015. Kändes som normal högtrafik i Göteborg ungefär så jag reagerade inte :)

Problemet är snarast att "förbifarten" på europavägen är så usel att alla väljer att köra genom centrum istället.

Förbifarten nedanför Lugnet funkar väl okay, fast de monterat ned gatubelysningen. Cykel/gångvägarna på ömse sidor är upplysta så man åker som i ett mörkt dike på stora vägen. Den andra genomfartsleden har femtioelva trafikljus som stoppar upp flödet, har underliga prioriteringar av trafiken och alltför korta grönljustider, som vid Lugnet före ombyggnationen till rondeller då trafiken till Lugnet verkade högprioriterad jämfört med förbipasserande trafik...på en genomfartsled.
Att de sen gärna vill ha dit fjälltrafiken är ofattbart, det är inte naturligt för turisterna att svänga in i centrum och handla, det passar bättre i Borlänge med Kupolenområdet.

I centrum verkar de vilja ha bort biltrafiken, som de krånglat till det. Fattar inte att de byggde bort en planskild korsning vid järnvägen, cykel/gångbanan passerar fortfarande under järnvägen men måste nu korsa en bilväg, inte bra för trafikflödet på någon ledd.

Igår var jag in på Lillängeområdet utanför Östersund, industriområde som även blivit handelsplats. Snacka om trafikstockning...

Svenska trafikplanerare borde testa SimCity i stället för att leka med verkliga människors vardag...

fhloston sa:
fhansson925 sa:
Apropå att ta betalt, var i Säfsen i går och de har börjat ta betalt för cykelkartorna. 20 kr för en utskriven A4 sida.. :-/

Man kan ju se det som ett sätt för dem att få in lite pengar för underhåll och skyltning* av spåren, utan att ta in en tvingande spåravgift. På detta sätt kan man bidra om man vill.

*Det är nog 15 år sedan jag var och cyklade i Säfsen, så jag kan inte uttala mig om huruvida de skyltar och underhåller. Men då, för 15 år sedan, var det trevligt.

I säfsens fall tycker jag att det är helt befogat.

Det är frivilligt att bidra och sen få en folder i färg med beskrivning av alla leder är mycket bra. All skyltning är helt perfekt.

Jag var där förra helgen och körde 30mil :)

För att förtydliga, har falu kommun betalt nån för att fixa spår eller har de bara godkänt att en förening får tillåtelse på deras mark o det rent pengamässigt ä gratis för kommunen?

H. sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
Jag lär inte betala om jag är där och cyklar iaf. Bergbanan kanske däremot kan vara motiverad att betala för om lederna där är bra.

Men du betalar ju glatt de överprisade spårkorten för att åka längd?

Jag betalar för att kunna ställa krav. Om jag åker iväg för att köra längd vill jag ha perfekta spår varje dag (som det är möjligt). Grövelsjön levde inte upp till kraven och åker jag dit igen kommer jag inte köpa spårkort.

För cykelstigar finns inte alls samma krav på dagligt underhåll. Lite vårstädning räcker gott och väl och kan oftast lösas på ideell basis.

Ska alla landets kommuner börja ta betalt för joggingspåren nu också? Eller för GC-banor?

Landets kommuner tar betalt för joggingspåren. Det kallas kommunalskatt.

Jag skulle dock säga att om cykelstigar behöver underhåll eller inte beror helt på vilken typ av stigar det är. Jag tror att folk skulle bli rätt upprörda om Järvsö bestämde sig för att de bara behövde vårstäda lite. Om man nu ska dra det till sin spets. Byggda stigar behöver generellt mer underhåll, om man vill behålla den byggda karaktären dvs. Naturliga stigar blir ju bara allt mer slitna och ändrar karaktär därefter.

Avslutningsvis: framförde du dina klagomål till Grövelsjön för att ge dem en chans att förbättra sitt underhåll? Eller gjorde du som jag, knyter näven i fickan och gnäller lite?

fhansson925 sa:
Luthman Photography sa:
På ett sätt är det väl rimligt att betala för det enorma arbete som lagts ner på cykelstigarna vid lugnet. Men då skulle jag ju hellre ge de pengarna till falu stigcyklister. För oss som åker dit en eller ett par ggr per år är det väl ingen stor grej, men för invånarna i falun fattar jag att det är mer av en issue.

Vad är det för "enormt" arbete som lagts ner där som inte andra ideella föreningar gör på andra ställen? Byggande av mountainbikeleder hamnar alltid i dilemmat att det är några eldsjälar som utför arbetet och resten åker gratis när det är klart. En del till och med förstör och saboterar det som byggts upp. Men ska man börja ta betalt måste det vara världsklass på banan också och det ska arrangeras stora tävlingar som kvalitetsstämpel. Att ta betalt för några träbrädor i skogen känns sniket och en tråkig utveckling för sporten.

Skillnaden är att jag inte utnyttjar andra klubbars ideella arbete. Därför bryr jag mig inte om deras ideella arbete.

Som sagt, skulle pengarna gå till Falu stigcyklisters kassa skulle det kännas som ett schysst eftersom de har byggt allt, men att kommunen väljer att ta betalt känns inte lika genomtänkt. Att ta betalt för bergbanan kan jag tycka är okej, men stigarna känns mer tveksamt.

Rompa sa:
fhloston sa:
fhansson925 sa:

Det är frivilligt att bidra och sen få en folder i färg med beskrivning av alla leder är mycket bra. All skyltning är helt perfekt.

Var det en folder? Hon sa att det var ett blad så jag antog att det var som "förr i tiden" med utskriven A4 på laserskrivare. :) Nåja, inga stora pengar men det som stör mig lite är att det är det enda sättet att få reda på vilka leder som finns om man inte smygfotar tavlan i receptionen. De finns inget på deras hemsida eller någonstans heller där man kan se lederna vilket är utstuderat att man "måste" köpa kartan.

Förövrigt körde jag fel 3 gånger senast.. :)

H. sa:
För cykelstigar finns inte alls samma krav på dagligt underhåll. Lite vårstädning räcker gott och väl och kan oftast lösas på ideell basis.

Det funkade på Lugnet för fyra år sedan. Då la vi ner ungefär 100 ideella timmar varje vår på att vårstäda, dränera och fixa till lederna, som sedan fick stå orörda resten av säsongen. Kommunen betalade vår klubb en liten peng för detta jobb, så det var helt fair and square. Och det funkade helt ok. En del cyklister gnällde lite över att gräset växte in över stigar eller att de handbyggda stigarna inte var lika flowiga som när de var nya. Var det en regnig sommar gick lederna sönder här och var, nån markägare blev sur, naturälskande vandrare klagade högljutt osv, men det var hanterbart och de flesta var nöjda.

De senaste två-tre åren har dock antalet cyklister på Lugnet ökat markant. Om det beror på att cykelintresset ökar generellt, att lederna på Lugnet är särskilt bra, att Lugnet är en del av Biking Dalarna eller om folk bara uppskattar att cykla på iordningställda leder istället för att ge sig ut i skogen på egen hand vet jag inte. Men användandet och därmed slitaget har ökat markant.

Anläggningar som Lugnet, Idre Fjäll, Högbo m fl ska mer jämföras med traditionella bikeparks än med andra motionsspår i skogen. Jag tror inte ens att purister som du H. skulle mena att det räcker att kratta till lederna i Järvsö en gång på våren, och sen räcker det :-)

Så att det krävs underhåll av leder på en anläggning med besökssiffror i Lugnets nivå är det inget snack om. Hurvida det är rätt att ta betalt för underhållet är en annan fråga och där finns det bra argument både för och emot.

ForesterGuy sa:
Luthman Photography sa:
Att ta betalt för bergbanan kan jag tycka är okej, men stigarna känns mer tveksamt.

Bergbanan? Det är ju FUSK, kan man inte ta sej upp för egen maskin så har man inte där att göra!
?

Exakt, när jag var där senast såga jag flertalet "cyklister" åka bergbanan istället för att trampa vägen upp till hoppbacken. Var det inte fusk att använda motor? :)

fhansson925 sa:
Rompa sa:
fhloston sa:
fhansson925 sa:

Var det en folder? Hon sa att det var ett blad så jag antog att det var som "förr i tiden" med utskriven A4 på laserskrivare. :) Nåja, inga stora pengar men det som stör mig lite är att det är det enda sättet att få reda på vilka leder som finns om man inte smygfotar tavlan i receptionen. De finns inget på deras hemsida eller någonstans heller där man kan se lederna vilket är utstuderat att man "måste" köpa kartan.

Du vill att någon hjälper dej med det du inte reder ut själv och det ska vara gratis?

JPL sa:
fhansson925 sa:

Du vill att någon hjälper dej med det du inte reder ut själv och det ska vara gratis?

Det finns väl andra sätt att få in pengar på som reklam på kartan t.ex. och jag tror själv att det skulle locka fler folk dit om de la ut lederna på internet så andra ser hur mycket cykling det finns där. Jag har själv spenderat långt mer än 20 kr på mat, dusch, bastu och kläder i deras shop så jag tror jag betalat min spåravgift redan. :)

Vad kommer säsongkort på Lugnet att kosta?, allt handlar om priset, samt om man betalar så kan man ställa krav och det är något jag tror på.

Har inte lyckats läsa mig till detta i tråden ännu, men jag har hört att detta enbart skulle röra de (få) maskinpreparerade spåren. Något officiellt bekräftande på det?

Jimel sa:
Jensen sa:
Jimel sa:
Isaberg tar ju också betalt, inte varit där då det kanske är mer än bara stigar.

Gör de? Betalade inget när vi var där förra året :-) i så fall var det något vi inte blev upplysta om.

Står så på deras hemsida iaf. Ska dit i sommar, tror det kostade 70:-

De började väl ta betalt för cykling i "arenan" förra året.

Det positiva är väl att fler väljer Värnamo istället för att köra SM-banan 16 & 17 och övriga spår. (Lätt partisk eftersom jag är uppväxt i stan..)

hagdahl sa:
Bara för att klargöra saker och ting – alla leder som är byggda på Lugnet är initierade av Falu Kommun. De har sedan förverkligats via ideella krafter, men hela tiden i samarbete med kommunen. Så det är högst rimligt att kommunen tar över skötsel och underhåll av leder som nyttjas väldigt frekvent, oavsett ledavgifter eller ej.

Dr_Rydell sa:
Å andra sidan, om jag ska vara djävulens advokat, så kanske man ska tänka sig för vad gäller bygge av saker/stigar om det framledes inte kan underhållas, utan måste dumpas över på kommunen.
Ok visste inte det, glöm vad jag sade. Tolka mig rätt ändå, jag menar förstås att kommunen ska ta ansvar oavsett, med tanke på de ambitioner de har.

snart vägtullar på cykelgångbanor till jobbet och extra cykelskatt kan ja tro. promenerande gringubbar med hund går naturlich gratis ;)

Det kan faktiskt vara värt att ge en kort beskrivning av hur historiken bakom Lugnets leder ser ut. Det är faktiskt ganska intressant.
Antingen som ren kuriosa, som input till andra föreningar/kommuner eller som svar på några frågor här i tråden!

---

För ganska precis 10 år sedan togs ett beslut i Lugnetutskottet (Falu Kommun) om att Lugnet borde erbjuda mtb-leder med hygglig kvalitet. Detta var alltså ganska långt innan det ens fanns maskinbyggda xc-stigar i Sverige. Man avsatte 300 tkr till projektet om jag inte minns fel.

Någon klok tjänsteman på kommunen tänkte till lite i början av projektet. Istället för att anlita en entreprenör och få kanske 500 meter led för pengarna, valde man att engagera ett gäng cyklister och göra projektet i samarbete med ideella krafter. Det är ett beprövat sätt att få bra utväxling på kommunala pengar. Kommunen har stått för fasta kostnader som material och maskinhyror, föreningen har stått för arbetet.

Det har såklart tagit lite tid, men resultatet är att kommunen för en ganska blygsam investering har fått till två xc-leder med flera maskin- och handbyggda sektioner plus en handfull utförsorienterade spår på Lugnet, samt de byggda lederna i Källviken. Desutom har det ur projektet vuxit fram en etablerad stigbyggarkultur i staden, med ideella krafter som känt ett ansvar för lederna och under snart 10 år har varit motiverade att bygga nytt och underhålla befintliga leder. Det borde gå in i facket "bra investering" i den kommunala bokföringen. Precis som mycket annat som görs i samarbete med föreningar (typ varenda motionsspår). Det här är en modell som även IMBA förespråkar i sin litteratur.

Nu har man alltså kommit till en tydlig brytpunkt när trycket på lederna är så stort att det inte längre räcker med ideella krafter för att hålla den nivå man vill, och då måste man hantera situationen på något sätt. I Faluns fall har man valt vägen att ta betalt av användarna. Alternativet hade varit att skjuta in mer skattepengar. Rätt eller fel låter jag vara osagt i det här forumet :-)

/Per

hagdahl sa:
Det kan faktiskt vara värt att ge en kort beskrivning av hur historiken bakom Lugnets leder ser ut. Det är faktiskt ganska intressant.
Antingen som ren kuriosa, som input till andra föreningar/kommuner eller som svar på några frågor här i tråden!

---

För ganska precis 10 år sedan togs ett beslut i Lugnetutskottet (Falu Kommun) om att Lugnet borde erbjuda mtb-leder med hygglig kvalitet. Detta var alltså ganska långt innan det ens fanns maskinbyggda xc-stigar i Sverige. Man avsatte 300 tkr till projektet om jag inte minns fel.

Någon klok tjänsteman på kommunen tänkte till lite i början av projektet. Istället för att anlita en entreprenör och få kanske 500 meter led för pengarna, valde man att engagera ett gäng cyklister och göra projektet i samarbete med ideella krafter. Det är ett beprövat sätt att få bra utväxling på kommunala pengar. Kommunen har stått för fasta kostnader som material och maskinhyror, föreningen har stått för arbetet.

Det har såklart tagit lite tid, men resultatet är att kommunen för en ganska blygsam investering har fått till två xc-leder med flera maskin- och handbyggda sektioner plus en handfull utförsorienterade spår på Lugnet, samt de byggda lederna i Källviken. Desutom har det ur projektet vuxit fram en etablerad stigbyggarkultur i staden, med ideella krafter som känt ett ansvar för lederna och under snart 10 år har varit motiverade att bygga nytt och underhålla befintliga leder. Det borde gå in i facket "bra investering" i den kommunala bokföringen. Precis som mycket annat som görs i samarbete med föreningar (typ varenda motionsspår). Det här är en modell som även IMBA förespråkar i sin litteratur.

Nu har man alltså kommit till en tydlig brytpunkt när trycket på lederna är så stort att det inte längre räcker med ideella krafter för att hålla den nivå man vill, och då måste man hantera situationen på något sätt. I Faluns fall har man valt vägen att ta betalt av användarna. Alternativet hade varit att skjuta in mer skattepengar. Rätt eller fel låter jag vara osagt i det här forumet :-)

/Per

Mot bakgrund av detta tycker jag personligen att det inte är några konstigheter att betala lite för sig, självklart under förutsättning att lederna underhålls och hålls i ett gott skick.

=)

Tack hagdahl, för att du reder ut begreppen på ett balanserat sätt.
Ser på länken i första inlägget också att det inte är några jättesummor det handlar om; 50kr för dagkort och 600kr för säsong. Som nån sade, vad kostar en utekväll på krogen...

F.ö. en ganska missvisande rubrik på tråden, låter ju som att det handlar om ett förbud...

Vernersson sa:
hagdahl sa:

---

/Per

Mot bakgrund av detta tycker jag personligen att det inte är några konstigheter att betala lite för sig, självklart under förutsättning att lederna underhålls och hålls i ett gott skick.

=)

Jag tycker det är ganska absurt! Så kommunen har satsat 300 tkr totalt på lederna och de besöks av tusentals cyklister. Ställ det i relation till att hoppbackarna kostade 175 miljoner att renovera och 700 tkr per år att preparera. Detta var kommunen villig att betala för att "få fart på svensk backhoppning". Nu har man inte råd att satsa på en sport som det faktiskt finns utövare och som dessutom växer stort av sig självt. Det är dessa utövare som får betala dyrt för kommunens stora underskott och felsattsningar med backhoppningen. Patetiskt är det minsta man kan säga!

Hoppbackarna lär dock ha varit en förutsättning för att ens få anordna skid-VM 2015, så riktigt så enkelt är det nog inte.

JT sa:
Hoppbackarna lär dock ha varit en förutsättning för att ens få anordna skid-VM 2015, så riktigt så enkelt är det nog inte.

Men hade man bara haft det som mål att det skulle vara en engångstävling så hade kostnaderna kunnat reducerats till en bråkdel. Nu har man toppmoderna backar som är planerade att kunna användas i minst 30 år och funkar för stora mästerskap som OS och VM. Inget av detta kommer att hända igen i Falun. Att det överhuvudtaget ska ingå backhoppning i VM för längdskidor bara för att få något intresse är en annan diskussion. Förbjud denna otidsenliga och miljövidriga sport är min åsikt! ?

fhansson925 sa:
JT sa:

Men hade man bara haft det som mål att det skulle vara en engångstävling så hade kostnaderna kunnat reducerats till en bråkdel. Nu har man toppmoderna backar som är planerade att kunna användas i minst 30 år och funkar för stora mästerskap som OS och VM. Inget av detta kommer att hända igen i Falun. Att det överhuvudtaget ska ingå backhoppning i VM för längdskidor bara för att få något intresse är en annan diskussion. Förbjud denna otidsenliga och miljövidriga sport är min åsikt! ?

Jag är ganska övertygad om att Falun kommer att få arrangera skid-VM både en och två ggr under de kommande 30 åren, vilket bara i sig bidrar med mycket till kommunen i form av hotellnätter, handel, etc, för att inte tala om vad det betyder för turismen.

Blir det folk och fä i olika sysselsättningsprogram via tex soc (som säkert heter något annat nu) som med hjälp av arbetsledare ska underhålla resten nu?
Fördel: folk kommer i "jobb" och känner sig behövd.

NickPick sa:
Blir det folk och fä i olika sysselsättningsprogram via tex soc (som säkert heter något annat nu) som med hjälp av arbetsledare ska underhålla resten nu?
Fördel: folk kommer i "jobb" och känner sig behövd.

Jo, det är så regeringen vill skapa enkla jobb som bekostas av utövarna själva när kommunskatten inte räcker till.

ooms sa:
Jag är ganska övertygad om att Falun kommer att få arrangera skid-VM både en och två ggr under de kommande 30 åren, vilket bara i sig bidrar med mycket till kommunen i form av hotellnätter, handel, etc, för att inte tala om vad det betyder för turismen.

Tveksamt, något OS lär det ju inte bli.. Sen tror jag att den turism som cyklingen innebär genererar mer pengar än besökare till backhoppningen.

Om det är sådant besökstryck att lederna behöver löpande underhåll i stil med bikeparks borde andra näringar i staden märka av ett rejält uppsving. Restauranger, hotell, affärer etc. Detta i sin tur borde gynna kommunen.

När det gäller skidspår är jag även där principiellt emot spåravgift men har mer förståelse. Längdskidor förutsätter välpreparerade spår. När det gäller cykling hamnar man i ett annat läge eftersom det går att cykla på allt från rådjursstigar till motorvägar. Så vad är det egentligen spåravgiften täcker in i lugnet? De markerade lederna? Kan man som besökare ställa motkrav, tex att allt röjs, att alla stigar granskas varje morgon så att det inte är någon som lagt en stock över stigen på ett farligt ställe osv?

50 kr är inte mycket, men det är en farlig sluttning man är ute på. Jag vill inte ha ett samhälle där det är avgifter på motionsspåren, på vandringslederna eller för att nyttja ett vindskydd.

En riktigt bra karta/mobilapp som man får betala för tror jag tex hade varit betydligt bättre.

H. sa:
Om det är sådant besökstryck att lederna behöver löpande underhåll i stil med bikeparks borde andra näringar i staden märka av ett rejält uppsving. Restauranger, hotell, affärer etc. Detta i sin tur borde gynna kommunen.

När det gäller skidspår är jag även där principiellt emot spåravgift men har mer förståelse. Längdskidor förutsätter välpreparerade spår. När det gäller cykling hamnar man i ett annat läge eftersom det går att cykla på allt från rådjursstigar till motorvägar. Så vad är det egentligen spåravgiften täcker in i lugnet? De markerade lederna? Kan man som besökare ställa motkrav, tex att allt röjs, att alla stigar granskas varje morgon så att det inte är någon som lagt en stock över stigen på ett farligt ställe osv?

50 kr är inte mycket, men det är en farlig sluttning man är ute på. Jag vill inte ha ett samhälle där det är avgifter på motionsspåren, på vandringslederna eller för att nyttja ett vindskydd.

En riktigt bra karta/mobilapp som man får betala för tror jag tex hade varit betydligt bättre.

+1

Detta framstår allt mer som ett försök av kommunen att få extra klirr i kassan och lösa de enorma kostnaderna för Lugnet bara för att sporten är populär just nu. Till bekostnad av stackars cyklister så klart..

fhansson925 sa:
Loftberg sa:
fhansson925 sa:
Förbjud denna miljövidriga sport är min åsikt! ?

Det blir nästan lite knas och bananas av alltihop, när någon som tydligt förespråkar el-mtb framför 'vanlig', ska börja vifta med miljökortet...

Det är miljövänligare än både backhoppning och motocross så..
missing-the-point.gif

ooms sa:
Ser på länken i första inlägget också att det inte är några jättesummor det handlar om; 50kr för dagkort och 600kr för säsong.
Kan inte annat än hålla med.
ooms sa:
Som nån sade, vad kostar en utekväll på krogen...
Eller hur mycket lägger folk på att komma dit (i bil med cykeln bakpå)...

emmer sa:
ooms sa:
Ser på länken i första inlägget också att det inte är några jättesummor det handlar om; 50kr för dagkort och 600kr för säsong.
Kan inte annat än hålla med.
ooms sa:
Som nån sade, vad kostar en utekväll på krogen...
Eller hur mycket lägger folk på att komma dit (i bil med cykeln bakpå)...

Men i relation till vad skidåkningen kostar så är det orimligt. Lugnet lägger ca 1,5 miljon på att tillverka konstsnö och sedan tillkommer preparering och spårdragning. Total kostnad kanske 3 miljoner per år för skidåkning alltså. Backhoppningen kostar 700 tkr per år att preparera borträknat investeringar och underhåll. Cyklingen har man hittills totalt lagt 300 000 kr under 10 år och ska beläggas med samma avgift som skidåkningen som kostar 10 gånger mer per år! Helt orimligt i mina ögon..

Tillbaka
Topp