Slutcyklat på Lugnet, Falun?

görveln sa:
Jag vet inte hur det är på lugnet spesifikt men håller med om att det låter lite snålt. Men det är ju inte så att alla idrotter får lika mycket pengar och annan hjälp.

Jag vet väl dock inte hur mycket man ska kritisera hoppbackarna. De är ju nödvändiga för att få VM i nordiska grenar (som jag tror det offisiellt heter) och falun kommer nog vilja ha och få vm fler gånger. Det blir ju dock rätt konstigt när backhoppning och nordisk kombination nestan inte existerar i Sverige.

Samma diskussion har också kommit upp i Norge där backhoppning inte är väldigt stort längre men iallafall tillräkligt stort för att ha hoppare i världstoppen.

Jag har för mig att endast en svensk person fick hoppa från fullhöjd. Kanske var fel men skulle inte förvåna mig.

Kostar ju faktiskt en hel del att anlägga en löpslinga också, hade man börjat ta betalt där tror jag att man protesterat väldigt högt. Ser man bara utgifter när det gäller rekreationsområden och glömmer övrig nytta tror jag man är fel ute...

Det som förvånar mig är att man inte tänker likadant som med skidor där man satsade 300 miljoner för att få arrangera ett VM. Hur mycket måste Lugnet satsa för att få arrangera ett VM eller SM i mountainbike? Tror att det betalar igen sig fort om man får möjlighet att arrangera stora mästerskap i Falun.

42Hz sa:
Vad brukar man få betala för att använda en friidrottsanläggning eller en hockeyhall?
Att träna (fotboll) på en grusplan i GBG kostar 513kr/tim (exkl omklädningsrum).
Att träna på skrinnarbanan (ruddalen) i GBG kostar 1082kr/tim (exkl omklädningsrum)
(har man klubb med ungdomsverksamhet och öppet för ungdomar under hyrningstiden blir det 1/5-1/2 priset)

Så man kan nog säga att MTB-cyklister är ena jävla gnällkärringar :-)

emmer sa:
42Hz sa:
Vad brukar man få betala för att använda en friidrottsanläggning eller en hockeyhall?
Att träna (fotboll) på en grusplan i GBG kostar 513kr/tim (exkl omklädningsrum).
Att träna på skrinnarbanan (ruddalen) i GBG kostar 1082kr/tim (exkl omklädningsrum)
(har man klubb med ungdomsverksamhet och öppet för ungdomar under hyrningstiden blir det 1/5-1/2 priset)

Sen när blev en inhägnad fotbollsplan inkluderad i allemansrätten? Du visar förvånansvärt tydligt att du inte fattat vad diskussionen handlar om.

H. sa:
emmer sa:
42Hz sa:
Sen när blev en inhägnad fotbollsplan inkluderad i allemansrätten? Du visar förvånansvärt tydligt att du inte fattat vad diskussionen handlar om.
En anlagd bana på ett friluftsområde är inte heller inkluderat i allemansrätten (edit: se utslag i saga länkat tidigare sidor) så du visar förvånansvärt tydligt att du inte fattat vad ett skit av vad diskussionen handlar om...

Senast ändrad:
Nja, vad gränsen går för anläggning i det här sammanhanget är det ingen som vet. Se andra länkar i tråden. Det är knappast så att man genom att fixa till lite på en existerande stig (som väl är fallet för flera av stigarna på lugnet) får vad som du kallar en anlagd bana där inte allemansrätten gäller.

emmer sa:
42Hz sa:

Blev nyfiken så sökte lite själv.
https://goteborg.se/wps/wcm/connect...?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=060a54aa-

Tycker inte det du skriver stämmer helt med verkligheten. Det intressanta är väl inte vintertaxan på grusplanen och att det ska vara öppet för ungdommar under hyrestiden hittade jag inte heller farten. Omklädningsrum ingår också.

48 kr för en grusplan för en klubb med ungdomsverksamhet är ju inte så farligt.

görveln sa:
Nja, vad gränsen går för anläggning i det här sammanhanget är det ingen som vet. Se andra länkar i tråden. Det är knappast så att man genom att fixa till lite på en existerande stig (som väl är fallet för flera av stigarna på lugnet) får vad som du kallar en anlagd bana där inte allemansrätten gäller.

Fast det är väl knappast så att de har "fixat till lite", vissa av stigarna är bara uppmärkta, men många av den är ju handbyggda från scratch. Det kan man väl ändå kalla anlagt.

Lederna i anslutning till hoppbackarna är en anläggning, absolut. Men röda slingan har jag svårt att se som en anläggning även om en del stigsektioner är byggda.

Luthman Photography sa:
görveln sa:

Fast det är väl knappast så att de har "fixat till lite", vissa av stigarna är bara uppmärkta, men många av den är ju handbyggda från scratch. Det kan man väl ändå kalla anlagt.

Jag har aldrig cyklat på lugnet men det du (och H.) skriver överenstämmer med det jag har fått för mig.

Var gränsen går för vad som är en anläggning är som sagt otydlig och naturvårdsverket verkar inte tycka att domen i Mora sätter några tydliga gränser.

Jag hoppas iallafall att man behöver göra mer för att kunna undgå allemansrätten än märkning, lite underhåll och några byggda partier. Annars är det ju möjligt att några grevar kommer på hur de ska få bort folket från deras skogar.

görveln sa:
Tycker inte det du skriver stämmer helt med verkligheten.
Det kan nog äga sin riktighet att det gick lite fort och slarvigt :-)
Men i princip allt kostar, och är det inte tillräckligt "allmänt" eller "behjärtansvärt" så betalas det inte av det allmänna fullt ut.

Diskussionen hamnar lite fel tycker jag. Spåravgiften är ju i princip frivillig, dvs du kommer inte kunna bötfällas om du cyklar utan att betala. Det som kommunen säger är:

"Nu satsar vi på att höja nivån på våra mtb-leder genom dagligt underhåll. Om du uppskattar våra leder och det arbete som görs vill vi att du betalar en slant. Om tillräckligt många av de cyklister som nyttjar våra leder betalar kan vi fortsätta att hålla den här nivån på lederna och förhoppningsvis göra dem ännu bättre, bygga fler och utveckla området. Om ingen, eller för få, betalar kommer vi sluta underhålla lederna och hoppas att någon ideell förening kan åta sig arbetet mot ett mindre driftsbidrag."

Jag är ju Falubo och som de flesta vet har jag och många med mig i Falu Stigcyklister lagt ner en del timmar de senaste 10 åren på att bygga de stigar det pratas om nu. Jag ska inte sticka under stol med att det ibland kan kännas lite surrealistiskt att på fritiden stå och för hand hacka fram cykelleder som blir en del av kommunens cykelprofil, när hoppbackarna ligger alldeles bredvid och har kostat några hundra miljoner skattekronor. Men om man bortser från hela den knasiga diskussionen så kan jag ändå tycka att det finns något rimligt i att kommunen väljer att prioritera andra grupper i samhället än välbeställda medelålders män med dyra cyklar som vill cykla på bra leder. Vi har nog, generellt sett, råd med ett årskort.

För mig personligen tycker jag framför allt att det är väldigt positivt att vi hittat en lösning för hållbar drift och underhåll av Lugnets leder och att de kan fortsätta att utvecklas istället för att sakta förfalla. I den bästa av världar hade det bekostats av skattemedel eller privata aktörer, men nu är det inte så och då tycker jag att en spåravgift är helt relevant.

hagdahl sa:
Diskussionen hamnar lite fel tycker jag. Spåravgiften är ju i princip frivillig, dvs du kommer inte kunna bötfällas om du cyklar utan att betala. Det som kommunen säger är:

"Nu satsar vi på att höja nivån på våra mtb-leder genom dagligt underhåll. Om du uppskattar våra leder och det arbete som görs vill vi att du betalar en slant. Om tillräckligt många av de cyklister som nyttjar våra leder betalar kan vi fortsätta att hålla den här nivån på lederna och förhoppningsvis göra dem ännu bättre, bygga fler och utveckla området. Om ingen, eller för få, betalar kommer vi sluta underhålla lederna och hoppas att någon ideell förening kan åta sig arbetet mot ett mindre driftsbidrag."

Jag är ju Falubo och som de flesta vet har jag och många med mig i Falu Stigcyklister lagt ner en del timmar de senaste 10 åren på att bygga de stigar det pratas om nu. Jag ska inte sticka under stol med att det ibland kan kännas lite surrealistiskt att på fritiden stå och för hand hacka fram cykelleder som blir en del av kommunens cykelprofil, när hoppbackarna ligger alldeles bredvid och har kostat några hundra miljoner skattekronor. Men om man bortser från hela den knasiga diskussionen så kan jag ändå tycka att det finns något rimligt i att kommunen väljer att prioritera andra grupper i samhället än välbeställda medelålders män med dyra cyklar som vill cykla på bra leder. Vi har nog, generellt sett, råd med ett årskort.

För mig personligen tycker jag framför allt att det är väldigt positivt att vi hittat en lösning för hållbar drift och underhåll av Lugnets leder och att de kan fortsätta att utvecklas istället för att sakta förfalla. I den bästa av världar hade det bekostats av skattemedel eller privata aktörer, men nu är det inte så och då tycker jag att en spåravgift är helt relevant.

+100

hagdahl sa:

Ja med den formuleringen från kommunen är det en annan sak. Det är en väldig skillnad på frivilligt bidrag och tvång.

Tycker de borde fokusera på detta, att man är med och bidrar till bättre spår, samt den service som ingår med tillgång till dusch, cykeltvätt och kanske kartor också.

Fast det känns ändå inte orimligt att man betalar för det kan jag tycka. Jag menar, hade jag betalat kommunalskatt i Falun hade jag säkert gnällt lite, jag är sån. Men nu som utomstående känns det inte konstigare att jag betalar en förhållandevis liten slant om jag åker till Falun och cyklar, än att jag betalar liftkort i Järvsö när jag åker dit.

Hagdahl: Jag är lite besviken att du tror att en diskussion ska kunna föras sakligt och på rätt spår på happy.

hagdahl sa:

Formulerat på det sättet har jag inga problem att biddra, precis som jag varit med i falu stigcyklister utan att bo i falun. Vad jag vänt mig emot är avgifter och inte frivilliga bidrag.Jag donerar gärna till lugnets underhåll på sammav sätt som jag gör med skidspår, men säger man avgift så vill jag inte vara med.

Nån som vet om det är på gång med avgifter på andra stigar som har någon form av underhåll? Vandra på Kungsleden och Jämtlandstriangeln eller cykla på Sörmlamdsleden, Lunsen i Uppsala etc. Årskort på fågeltorn vore spännande att försöka få igenom på friskvårdsbidraget.

Läderlappen sa:
Kostar ju faktiskt en hel del att anlägga en löpslinga också, hade man börjat ta betalt där tror jag att man protesterat väldigt högt. Ser man bara utgifter när det gäller rekreationsområden och glömmer övrig nytta tror jag man är fel ute...

Det är nog bara en tidsfråga innan den första betala för att springa slingan kommer. Och varför ska man få plocka någon annans bär och svamp gratis i skogen?

Jag tycker det framgår tydligt att det är en avgift som ska erläggas vid cykling på Lugnet och inte ett frivilligt bidrag, dock kommer det i praktiken vara omöjligt att kontrollera att det efterföljs som med de flesta lagar och regler. Så som det skrevs tidigt i tråden så handlar det till sist om ens egna samvete. Håller i övrigt med det hagdahl skriver till 100%.

Sedan så tycker jag att det är svårt att jämföra med orter som tex Åre och Sälen som ägs och drivs av ett bolag. Även om det inte tas ut någon avgift för att cykla på lederna så betalar man för det genom liftkort, boende och mat, det är så destinationer tjänar pengar. Precis som det är billigt att bo och äta i Las Vegas. Lugnet i Falun är ingen destination där man kan erbjuda "gratis" skidåkning eller cykling på spår och leder som håller riktigt bra klass eftersom det inte finns andra saker att hämta in driften på, kringsakerna drivs av små företag och även om man får tillbaka en liten del via kommunalskatten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet) så är det långt ifrån vad Skistar kan dra in på liftkort. Den stora skatten på konsumtion är moms och den är ju statlig.

En annan intressant sak är att trots att det varit gratis tills för en vecka sedan så vet jag att folk har klagat på att de handbyggda lederna försämrats pga av väldigt stort användande. Uttalanden som "nån borde fixa till dem" och "det är dåligt att de inte underhålls när det åker folk till Falun för att cykla" har inte varit ovanliga. Nu finns "någon" som ska fixa till dem och för att ha råd med det tas en liten avgift ut, då är det fel på det (dock behöver det ju inte vara samma personer, de som som vill åka gratis kan ju vara såna som inte ställer krav).

Här är en kopia av texten på www.falun.se:
_________________________________-
Spåravgift för cykel på Lugnet
Som ett led i utvecklingen och det ökande cyklandet på Lugnet införs från och med säsongen 2017/2018 spåravgift för cykel, detta för att kunna hänga med i den snabba takt som cyklingen tar oss framåt. Spåravgiften gäller för Lugnets samtliga uppmärkta cykelleder.

Delar från avgiften går till Falu Stigcyklister.
Sedan 2009 har föreningen Falu Stigcyklister varit en stor del av utvecklingen av Lugnets populära leder och även ansvarat för löpande underhåll på uppdrag av Falu Kommun. De senaste åren har cyklingen på lederna ökat markant vilket resulterat i kraftigare slitage som i sin tur leder till större underhållsbehov. Därför har vi i samråd med Falu Stigcyklister beslutat att huvudansvaret för underhåll och utveckling flyttas över från föreningen till kommunen.

Falu Stigcyklister kommer att fortsätta att bygga och utveckla nya leder på Lugnet tillsammans med Falu kommun. Det driftsbidrag föreningen erhållit för arbetet med lederna ersätts nu med en procent av intäkterna från spåravgifter.

Lugnet har inför säsongen 2017 anställt en trailmaster som på heltid jobbar med underhåll och utveckling av lederna.

I spåravgiften ingår tillgång till omklädningsrum, dusch och bastu. Spåravgiften löser du via lugnet.se alternativt köper du din biljett i receptionen på Lugnet Sportcenter.

Mer information om spåravgifter för cykel på Lugnet hittar du här."

hagdahl sa:

Var säger kommunen det där? Jag försökte söka utan att finna den aktuella texten någonstans förutom i ditt inlägg.

Som andra har påpekat så tyder all annan information om att det är en obligatorisk avgift.

Artikeln i dalademokraten är föresten ändrad så nu står det inte 1% längre.

De får det att låta som att utan dessa fantastiska summor pengar som avgiften medför så kommer inte underhållet kunna skötas.
Vad sägs om att lägga ned hoppbackarna som kostar 700.000 om året istället, eller införa avgifter, 100.000 kr/säsong för den handfull hoppare? Då kan vi ju ta betalt av alla joggare som nyttjar elljusspåret, alla hundägare som går i skidspåren och införa avgifter för cykelbanorna också?

Ja i konsekvensens namn borde väl rimligtvis joggare i elljusspår betala en slant de med. Men grejen är väl att joggare i stort sett bara är lokala men att man tänker sig att fina mtb-spår även ska dra dit utsocknes.

Någon som vet hur mkt man har tänkt att dra in årligen?

Den här diskussionen är viktig och det verkligen berättigat för den som håller efter en bana att få ersättning för nedlagt arbete. Att betala för bra service tror jag att de flesta är villiga att göra, men det är också väldigt viktigt att komma ihåg vad som ligger i vågskålen för allemansrättens del om gränssnittet dras på fel ställe. Därför är det utomordentligt viktigt att motarbeta spåravgifter på allemansrättsligt tillgängliga stigar.

Det här är säkerligen allmängods för de flesta men det är viktigt att påminna sig om några saker. Allemansrätten är en sedvanerätt och alltså inte är definierad i lag (den är däremot angiven som en rättighet i grundlagen 2:15 RF). Allemansrätten får sitt innehåll av hur vi som rör oss i naturen kommer överens om att spelreglerna är genom vårt gemensamma konsensualhandlande. Glider vi mot att det är ok att ta ut avgifter för nyttjande av mark så glider vi också mot att det är ok att inskränka allemansrätten till förmån för den med nyttjanderätt/äganderätt. Att vi inte tycker att avgiften är speciellt stor i förhållande till cykelinköp eller att vi gärna betalar för god service är något av en annan diskussion. Risken med att låta den här typen av beteende från kommuner och i nästa steg andra markägare accepteras innebär också en risk att det blir mer och mer legitimt för markägare/nyttjanderättshavare att försöka sig på att ta betalt för att någon annan beträder dennes mark och snart är allemansrätten ett minne blott.

Att ta betalt för bastu, lift och duschar är något helt annat och det borde också vara möjligt - från kommunens sida - att tänka lite strategiskt och satsa på olika reklamupplägg med sponsrade leder etc samt att verka för att öppna upp för försäljning av kringtjänster. Den kostnaden att underhålla ett spår bör ju lätt kunna bäras upp av ökade försäljningsintäkter av andra tjänster som dessutom kan växa i anslutning till spåren. Bara den grejen att cyklister faktiskt söker sig till Falun för att cykla är ju en potentiell inkomstbringare. Det är ganska billig marknadsföring att betala en trailmaster med skattemedel för att hålla efter spåren sett till de ökade intäkterna som tillströmningen av cykelturister bör innebära samt att Falun som ort blir mer intressant för t e x cykelintresserade akademiker att välja som bosättningsort. Nyinflyttade akademiker är hårdvaluta i mindre orter en bit från de stora tillväxtregionerna.

floors sa:
Den här diskussionen är viktig och det verkligen berättigat för den som håller efter en bana att få ersättning för nedlagt arbete. Att betala för bra service tror jag att de flesta är villiga att göra, men det är också väldigt viktigt att komma ihåg vad som ligger i vågskålen för allemansrättens del om gränssnittet dras på fel ställe. Därför är det utomordentligt viktigt att motarbeta spåravgifter på allemansrättsligt tillgängliga stigar.

Det här är säkerligen allmängods för de flesta men det är viktigt att påminna sig om några saker. Allemansrätten är en sedvanerätt och alltså inte är definierad i lag (den är däremot angiven som en rättighet i grundlagen 2:15 RF). Allemansrätten får sitt innehåll av hur vi som rör oss i naturen kommer överens om att spelreglerna är genom vårt gemensamma konsensualhandlande. Glider vi mot att det är ok att ta ut avgifter för nyttjande av mark så glider vi också mot att det är ok att inskränka allemansrätten till förmån för den med nyttjanderätt/äganderätt. Att vi inte tycker att avgiften är speciellt stor i förhållande till cykelinköp eller att vi gärna betalar för god service är något av en annan diskussion. Risken med att låta den här typen av beteende från kommuner och i nästa steg andra markägare accepteras innebär också en risk att det blir mer och mer legitimt för markägare/nyttjanderättshavare att försöka sig på att ta betalt för att någon annan beträder dennes mark och snart är allemansrätten ett minne blott.

Att ta betalt för bastu, lift och duschar är något helt annat och det borde också vara möjligt - från kommunens sida - att tänka lite strategiskt och satsa på olika reklamupplägg med sponsrade leder etc samt att verka för att öppna upp för försäljning av kringtjänster. Den kostnaden att underhålla ett spår bör ju lätt kunna bäras upp av ökade försäljningsintäkter av andra tjänster som dessutom kan växa i anslutning till spåren. Bara den grejen att cyklister faktiskt söker sig till Falun för att cykla är ju en potentiell inkomstbringare. Det är ganska billig marknadsföring att betala en trailmaster med skattemedel för att hålla efter spåren sett till de ökade intäkterna som tillströmningen av cykelturister bör innebära samt att Falun som ort blir mer intressant för t e x cykelintresserade akademiker att välja som bosättningsort. Nyinflyttade akademiker är hårdvaluta i mindre orter en bit från de stora tillväxtregionerna.

+1

Hej happy.
Med 3 förmiddagstimmar att spendera i Falun, vad får man inte missa?

Har cyklat Lugnets röda 15 km, svarta 12, Gamla mormor och större delen av Bergsstigen. Klart godkänt enl.mig.
Föredrar flytstig framför spänger, drops och surhål.

mamme1 sa:
Hej happy.

Har cyklat Lugnets röda 15 km, svarta 12, Gamla mormor och större delen av Bergsstigen. Klart godkänt enl.mig.
Om du gillar sten och att det skakar i styret så kan du köra en vända i Källviken. Men det är ganska stenigt och du bör ha heldämpat. Inga surhål och spänger dock. Jag tycker att det är kul där men har haft med kompisar som tyckt det varit för brötigt.

Denna är fin om du vill cykla en vanlig XC-runda: https://happyride.se/turtips/65/

Gillar du känslan av att nästan kräkas av trötthet och samtidigt köra byggda leder så får du inte missa XCO banan på Lugnet.

Senast ändrad:
Octagon sa:
mamme1 sa:
Hej happy.

Om du gillar sten och att det skakar i styret så kan du köra en vända i Källviken. Men det är ganska stenigt och du bör ha heldämpat. Inga surhål och spänger dock. Jag tycker att det är kul där men har haft med kompisar som tyckt det varit för brötigt.

Denna är fin om du vill cykla en vanlig XC-runda: https://happyride.se/turtips/65/
Tack för tips! Någon särskild stig i Källviken?
Den andra rundan, Scudas turtips, tror du att den är markerad? Kan inte hitta den på trailforks.

I Källviken är det bara en runda å det är Källviken Svarta med start rätt upp för skidbacken... 10,5km tuff stig men kul som tusan och det blir som ett litet endurorace med 4 namngivna utförslöpor som knyts ihop med både enkla och riktigt svåra klättringar. Ha så kul!

mamme1 sa:
Hej happy.

Flytstig låter som stångtjärn/källslätten för mig.

Octagon sa:
Den andra rundan, Scudas turtips, tror du att den är markerad? Kan inte hitta den på trailforks.

Nej, det är den tyvärr inte. Några enstaka stigkorsningar kan vara lätta att missa men det är inte hela världen om du hamnar fel, finns gott om fina stigar i området.

Annars är Stångtjärn väl värt ett besök. Utgå från motionsspårssystemet vid badplatsen/Stångtjärnsstugan och vik av på valfri stig. Alternativt börja vid parkeringen nere vid Slätta där det finns anslutning till motionsspår, leta upp ljusblåa markeringar på träden, det är ett fint milspår (markeringen går motsolsvarv) som ger en bra utgångspunkt att utforska stigar.

I Octagons turtips, på Gruvrisberget kryllar det av stigar. Kolla Trailforks. Snäppet mindre stökigt än Källviken, dock utan hoppen:) Kan avslutas med ett dopp i Vällan vid Lilltorpet.

scuda sa:
Octagon sa:

Nej, det är den tyvärr inte. Några enstaka stigkorsningar kan vara lätta att missa men det är inte hela världen om du hamnar fel, finns gott om fina stigar i området.

Annars är Stångtjärn väl värt ett besök. Utgå från motionsspårssystemet vid badplatsen/Stångtjärnsstugan och vik av på valfri stig. Alternativt börja vid parkeringen nere vid Slätta där det finns anslutning till motionsspår, leta upp ljusblåa markeringar på träden, det är ett fint milspår (markeringen går motsolsvarv) som ger en bra utgångspunkt att utforska stigar.

+1 på Stångtjärn. 20km km spåret från stångtjärnsstugan via Källslätten är en trevlig tur. Ganska mycket grusväg / motionsspår på vägen ut och en stump tekninsk stig innan man når Källslätten(Fäbodvall som drivs av en förening med kor och getter). Vägen hem innehåller mera lättcyklad stig.

Alternativt ta med den här kartan och se dig omkring: https://www.varldsarvetfalun.se/dow...92f56629/1424251289103/Karta vattnets väg.pdf

Edit: Vandringslederna i Rött är skyltade och lätta att följa men kartan kan vara bra som stöd så att man vet i vilken riktning man rör sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp