Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

If the bike is made or even assembled in the US, you can add 15% of the import duty

US Prices do not include sales taxes so you can add 25% of VAT to that.

So you should pay SE54K to support roads, hospitals, schools, etc... Pretty much everything that use tax money to exist

Also, when is the last time you change money? Do you think you will get interbank rates? You must change a shit lot more volume than I do then.

Ignorance is bliss sometimes, but NOT ALWAYS.
You do realize that the entire question was whether the bike ever did cost 40k, and I did a quick approximation and said that it was reasonable that it cost around that.

It's also cute that you dug up some 2+months old comment and tried to make a point. Did it hurt your feelings when I did not agree that we should but expensive parts at our lbs in order to support them? ?

Tjena!

Fast nu är ju angivet ordinariepris 41000 i Sverige. Så @jolov har ju rätt i sin beräkning. Det brukar var rätt lätt att jämföra priser mellan USA och Sverige.
Jag gissar på att han är tjurig för att jag inte höll med han i bikestertråden.
Han vill ju gärna att jag ska ha fel fastän det finns facit ?

Senast ändrad:
Såg i den lokala tidningen imorse att ytterligare en Team Sportia (Kristinehamn) butik kursats, vet inte om det går in i denna tråd då de säljer mer än cyklar. De skyller iallafall på dåliga leveranser och när väl dessa kom så fanns det ingen köpkraft.

Såg i den lokala tidningen imorse att ytterligare en Team Sportia (Kristinehamn) butik kursats, vet inte om det går in i denna tråd då de säljer mer än cyklar. De skyller iallafall på dåliga leveranser och när väl dessa kom så fanns det ingen köpkraft.
Två (tror jag) Team Sportia har lagts ner nyligen i Göteborg oxå. Sportbutiker överlag har väl gått på knäna i många år nu i och för sig.

Två (tror jag) Team Sportia har lagts ner nyligen i Göteborg oxå. Sportbutiker överlag har väl gått på knäna i många år nu i och för sig.

Precis, många har ju varit på fallrepet när det var högkonjunktur och låga räntor. Finns ju inte en chans att man överlever när det vänder ner.

Det är tyvärr resultatet när alla aktörer är rationella och försöker maximera kundunderlaget
Det är väl mer resultat när man slås om marknadsandelar och skiter i marginalerna?

Nog måste man tänkt på att kunderna måste köpa nåt också? Gissar vilt att team sporta på Emporia säljer mindre totalt, mindre per besök och ännu mindre per kvm. Jämfört med stadium och intersport.

Det är väl mer resultat när man slås om marknadsandelar och skiter i marginalerna?

Nog måste man tänkt på att kunderna måste köpa nåt också? Gissar vilt att team sporta på Emporia säljer mindre totalt, mindre per besök och ännu mindre per kvm. Jämfört med stadium och intersport.
Är konkurrenterna mycket populärare är det så klart farligt att ligga vägg i vägg med dem, men jobbigt att ha den självinsikten.

Är konkurrenterna mycket populärare är det så klart farligt att ligga vägg i vägg med dem, men jobbigt att ha den självinsikten.
Ja, dessutom är risken att konkurrenten öppnar bredvid vad du än gör om de har mer muskler.
Man får väl försöka bättra på konceptet om man inte vill ge upp. Kan inte se något sådant. Utom cykelgiganten. Vid jägersro är nu hela butiken cykelgiganten. Ingen aning om det går bra.

men det drar totalt sett dit mer kunder. så det kan vara bra även för 'förloraren', ponerat att man har koll på sina egna kostnader.

på nätet ligger konkurrenterna vägg i vägg hela tiden. inte sällan med samma ägare i bakgrunden. olika koncept, olika kundgrupper. inte bara prisstyrd konkurrens.

sådana upplägg ses här och var även i detaljhandeln.

men det drar totalt sett dit mer kunder. så det kan vara bra även för 'förloraren', ponerat att man har koll på sina egna kostnader.

på nätet ligger konkurrenterna vägg i vägg hela tiden. inte sällan med samma ägare i bakgrunden. olika koncept, olika kundgrupper. inte bara prisstyrd konkurrens.

sådana upplägg ses här och var även i detaljhandeln.

Finns en anledning att det ligger en burger king och en macdonalds bredvid varandra på vägen sen tomt på flera mil. Ligger man samlat ökar försäljningen för alla.

Finns en anledning att det ligger en burger king och en macdonalds bredvid varandra på vägen sen tomt på flera mil. Ligger man samlat ökar försäljningen för alla.
Fast stämmer det i mc king exemplet, eller minskar i alla fall konkurrentens försäljning?
Jag förstår inte hur donken drar för Börjes, äter halva familjen på ena?

Fast stämmer det i mc king exemplet, eller minskar i alla fall konkurrentens försäljning?

Tjena!

Prova att åk på bilresa med min familj, en vill ha Donken, en vill ha Max och en vill ha Chop Chop. Jag brukar vilja ha korv.
Så vet inte om det ökar försäljningen, men vi slipper bråk i bilen.

Men när det kommer till klädaffärer, elektronikbutiker med mera så finns det tydliga siffror på att alla tjänar på att ligga nära varandra.
Jag springer gärna mellan flera butiker och tittar, är det då en som ligger några kilometer bort så orkar jag inte kolla där och chansen att jag köper något där minskar rejält.

Anekdotiskt så om man åker längs e4 mellan Helsingborg och Jönköping så finns det donken/bk på massor av ställen.

Överlägset flest verkar stanna i Värnamo där det finns alla kedjor och några till. Det är möjligt att någon går dåligt, men för flera kedjor lär det vara den bästa restaurangen på sträckan.

Sen kan ju en delförklaring vara läge längs sträckan och andra lägesfaktorer, men jag tror att en stor del av det är att McD, BK, Max, Rasta mfl finns på samma ställe.

Tjena!

Prova att åk på bilresa med min familj, en vill ha Donken, en vill ha Max och en vill ha Chop Chop. Jag brukar vilja ha korv.
Så vet inte om det ökar försäljningen, men vi slipper bråk i bilen.

Men när det kommer till klädaffärer, elektronikbutiker med mera så finns det tydliga siffror på att alla tjänar på att ligga nära varandra.
Jag springer gärna mellan flera butiker och tittar, är det då en som ligger några kilometer bort så orkar jag inte kolla där och chansen att jag köper något där minskar rejält.
Jag förstår det beroende på branch. För take away mat kan jag se det men jag måste ha för för små barn för att greppa behovet av sitta ner på varsin sylta. Då vet jag vad som kommer i alla fall.

Ja, det är min fråga. Ni går in på donken och är ni inte nöjda med dealen så tar ni er business över till Börjes?

Jag hade en tanke att man kanske redan vet vad man vill ha när man svänger av

I just detta fallet kanske t. ex en familj åker förbi, ungarna vill ha happy meal, men farsan en halv special med räksallad på Börjes.

Tanken är ju att utbudet lockar folk, någon vill ha en ny cykel, då åker man hellre till ett ställe där du kan prova alla möjliga olika märken på samma ställe, ibland kanske Trek store förlorar mot specialized men nästa gång är det tvärt om, försäljningen ökar ändå för att utbudet på samma ställe lockar mer folk.

Men det fungerar ju såklart inte om två eller flera butiker har nästan samma utbud och ändå ligger nära varandra.

Anekdotiskt så om man åker längs e4 mellan Helsingborg och Jönköping så finns det donken/bk på massor av ställen.

Överlägset flest verkar stanna i Värnamo där det finns alla kedjor och några till. Det är möjligt att någon går dåligt, men för flera kedjor lär det vara den bästa restaurangen på sträckan.

Sen kan ju en delförklaring vara läge längs sträckan och andra lägesfaktorer, men jag tror att en stor del av det är att McD, BK, Max, Rasta mfl finns på samma ställe.
Nu verkar just Värnamo donken land vara ett söndagsnöje för lantisarna. Själv stannar jag på Ljungby södra

Ok ok. Att splittra familjen på lunchen var nytt för mig. Nu kommer mina barn att bli glada!

"Farsan stanna inte i Ljungby där finns bara 2 olika nuggets brands att välja på"

Edit. När jag härjade mycket på E4 så fanns inte donken på Ljungby södra. Det var pisseriet på Rasta som drog.

Jag förstår det beroende på branch. För take away mat kan jag se det men jag måste ha för för små barn för att greppa behovet av sitta ner på varsin sylta. Då vet jag vad som kommer i alla fall.

Tjena!

Sommartid så går var och en och köper sin mat sen sitter vi tillsammans ute och äter. Mycket skönare än att sitta på en skränig restaurang.

Hamburger Hill i Värnamo lär varit en stor succé på sin tid. Exakta dynamiken bakom, och vad en stor succé innebär i detta fall, vet jag inte. Men konceptet har dykt upp på fler ställen senare iaf. I vår familj händer det att vi har lite olika önskemål (mestadels pga en delmängd som lider av Celiaki) och då är det smidigt att ha lite att välja på.

Hamburger Hill i Värnamo lär varit en stor succé på sin tid. Exakta dynamiken bakom, och vad en stor succé innebär i detta fall, vet jag inte. Men konceptet har dykt upp på fler ställen senare iaf. I vår familj händer det att vi har lite olika önskemål (mestadels pga en delmängd som lider av Celiaki) och då är det smidigt att ha lite att välja på.

Tjena!

Det är ju bara att titta på hur mycket som har växt upp runt det ställe för att förstå vilken hit det var.
Namnet är ju något makabert dock. Jag vet att jag sa det på skämt för många år sedan, men bara nån vecka senare så hörde jag någon annan säga det så det var visst redan etablerat.
Sen är det väl inte ett namn som står skyltat direkt.

Edit: Oj! Värnamo kommun skribrt faktiskt ut det på sin hemsida. ??

Edit2: Och Max!!!!

Tjena!

Det är ju bara att titta på hur mycket som har växt upp runt det ställe för att förstå vilken hit det var.
Namnet är ju något makabert dock. Jag vet att jag sa det på skämt för många år sedan, men bara nån vecka senare så hörde jag någon annan säga det så det var visst redan etablerat.
Sen är det väl inte ett namn som står skyltat direkt.

Edit: Oj! Värnamo kommun skribrt faktiskt ut det på sin hemsida. ??
Ja, det var många år sedan jag hörde det namnet först. Däremot några år sedan jag stannade där sist, så vet inte riktigt hur det ser ut idag.

Vår lokala burgar-kulle har just idag McD, BK, Max, Jureskog, Brödernas, ChopChop och KFC. Plus en lokal kina-buffé-variant. Allt i direkt anslutning till varandra. Men Pizza Hut och nån texmex-variant provade och slog igen efter typ bara ett par år.

Jag tycker nog att det känns som att svensken äter lite mycket snabbmat om ett sådant kluster kan överleva, även om det ligger vid en större väg.

verkar som att mycket är svårsålt.
Knappast enklare när butiker börjar närma sig 50% off på årets cyklar

IMG_6887.jpeg

Jepp håller med, själv så har jag en orbea oiz ute på blocket för 12500kr och det verkar inte finnas något sug alls ?
Säljer man inte efter säsong är det väl alltid svårt. Behåll den och sälj till våren?

Skotrar är lättsålda nu och typ omöjliga till våren, så har det varit sen hedenhös. Jag sålde min på en vecka nyss, och var inte snabb nog på många nyare när jag ville köpa som låg riktigt bra i pris. Jag sålde en fuel ex innan corona som var 1,5 säsong fick 50% av nypris, och tog lång tid att sälja på hösten, så marknaden är väl mer normal nu.

Säljer man inte efter säsong är det väl alltid svårt. Behåll den och sälj till våren?

Skotrar är lättsålda nu och typ omöjliga till våren, så har det varit sen hedenhös. Jag sålde min på en vecka nyss, och var inte snabb nog på många nyare när jag ville köpa som låg riktigt bra i pris. Jag sålde en fuel ex innan corona som var 1,5 säsong fick 50% av nypris, och tog lång tid att sälja på hösten, så marknaden är väl mer normal nu.
Men samtidigt så rear dom sällan ut skotrar till halva priset för att butikerna har alldeles för stort lager.

Jag tror vi kommer se en riktigt stökig cykemarknad kommande 2-3 åren iaf. Innan saker normaliseras

Men samtidigt så rear dom sällan ut skotrar till halva priset för att butikerna har alldeles för stort lager.

Jag tror vi kommer se en riktigt stökig cykemarknad kommande 2-3 åren iaf. Innan saker normaliseras
Näe halva priset är nog lite mycket när de kostar ca 200 kkr. Men på skoterns dag var det 40-50tkr i rabatt på -23 års modeller.

Hade marginalen tillåtit så stor rea och lagren varit fulla och efterfrågan låg har det nog sett lika ut. Cyklar går väl att sälja för halva priset pga att inköpspriset tillåter det. Men nog är det svettigt för många handlare nu.

Vissa skoteråkare är så smart att dom binder in sig på "skoterns dag" för att få en gratis jacka och tillbehör värde 10k med sin dyra snöskoter :)

Det tråkiga för många butiker är att lagrena är ju rätt fulla men priserna sjunker.

Näe halva priset är nog lite mycket när de kostar ca 200 kkr. Men på skoterns dag var det 40-50tkr i rabatt på -23 års modeller.

Hade marginalen tillåtit så stor rea och lagren varit fulla och efterfrågan låg har det nog sett lika ut. Cyklar går väl att sälja för halva priset pga att inköpspriset tillåter det. Men nog är det svettigt för många handlare nu.

Tjena!

Normalt sett så går en handlade back om man säljer en cykel för halva priset. Men leverantörerna har i sin tur reat ut rejält, vilket inte tillhör vanligheterna.

Tjena!

Normalt sett så går en handlade back om man säljer en cykel för halva priset. Men leverantörerna har i sin tur reat ut rejält, vilket inte tillhör vanligheterna.
Ja så är det säkert jag har inte helt otippat så stor koll på marginalen, det är väl en avvägning mot att ha kapitalkostnaden med stort lager.

Vissa skoteråkare är så smart att dom binder in sig på "skoterns dag" för att få en gratis jacka och tillbehör värde 10k med sin dyra snöskoter :)

Det tråkiga för många butiker är att lagrena är ju rätt fulla men priserna sjunker.
Jag köpte min förra skoter när det regnat en månad i november 2020, han hade inga spekulanter och sänkt den i omgångar. Jag prutade lite till och köpte den, körde 200 mil och sålde den nu för 2000:- mindre än jag köpte den för. Det hade varit kallt och snö i några veckor så suget var ett helt annat och jag hade minst tio spekulanter på en vecka. ?

Sen har ju prishöjningar och inflation hjälpt till såklart men det är ju rätt smutt att knappt förlora något på en leksak.

Fast när det kommer till motorcyklar har snacket också varit likadant. Sälj på våren för det är högre priser.

Men samtidigt skulle jag säga att balansen mellan utbud/efterfrågan är ganska lika. På våren är efterfrågan större, men också utbudet. Och tvärt om på hösten. Så priserna är ganska jämna trots allt. Är min uppfattning alltså. Har tyvärr inte fört statistik som tål att granskas.

Fast när det kommer till motorcyklar har snacket också varit likadant. Sälj på våren för det är högre priser.

Men samtidigt skulle jag säga att balansen mellan utbud/efterfrågan är ganska lika. På våren är efterfrågan större, men också utbudet. Och tvärt om på hösten. Så priserna är ganska jämna trots allt. Är min uppfattning alltså. Har tyvärr inte fört statistik som tål att granskas.
Grejen med skotrar, vattenskoter och cross etc. Enligt min uppfattning. Är att många som sysslar med detta är unga och spontana och kanske inte tänker så långt. Många inser efter säsongen att det inte är så roligt med lånet på sommaren och då vill man samtidigt ha en sommarleksak men inte har råd med båda och då är man villig att sälja billigt.

Det är ju sällan en 50+ som köpt sin skoter kontant är villig att göra en dålig affär bara för att det är vår. Jag köpte min nya långt uppe i Norrbotten, stort utbud och lägre priser är min uppfattning efter några månaders spanande på blocket.

Jag har sett i diverse bilgrupper på fb att folk gör sig av med sina överdrivet vräkiga bilar pga. dyra räntor. Ett relativt normalt bolån i större stad har väl ökat 10-20 kkr/mån senaste året så mycket får väl stryka på foten. Att då ha en etron för 800 kkr på lån svider nog...

Har gjort samma iakttagelse.

Tillbaka
Topp