Smalare styren är nya trenden

Jag har för mig att jag läste någonstans att rätt många har lärt sig köra med smalare styren för att det ofta är så pass tight och jävligt att det blir för bängligt med breda styren. Är man en gimp så är det ju också rimligt med smalare styren. Själv tycker jag inte att det känns konstigt med 800mm som jag har på testhojen.

Nu har då tydligen några av lökarna i världscuppen och så börjat förstå vad jag säger, så ni andra ser väl ljuset runt 2019.

(Man ser på filmen ovan varför just det racet drog igång så mycket snack om styren)

Välkomna att låna sågen när ni är redo! Numera är styrena även uppmärkta för kapning, det var svårare förr!

Lagom e bäst! :-)

För egen del tycker jag att händerna vill vara på ungefär samma plats när jag provar olika styren. På FS-stigcykeln med 760 mm så känns det rätt för det mesta, men ibland vill jag flytta ut lite mer. På HT:n utan växlar så är 800 mm oftast för brett och jag håller lite smalare. Men fulla bredden gör verkligen nytta när man stå-bryter uppför, så jag sågar inte av det ändå.

Kommer vi kanske se en återgång till längre bromsgrepp som tillåter pekfingerbromsning även när handens position inte är optimerad? Så att man man flytta runt handen mer beroende på vad man tänker göra med cykeln:-)

750-780 mm, ojdå - det är ju så smalt att man knappt får plats med handtag och växlar.

När de kommer nedåt 60 cm då kan vi plocka fram våra fint eloxerade barends...

Har jag haft fel hela tiden? Trodde att det var körkänsla, sittställning o kontroll som avgör vilken bredd man behöver. Tydligen är det bredast styre vinner!

700 räcker. Med bredare så blir det jävligt tight på några av hemmastigarna. Har testa 740 men då tar det stopp mellan träden ? Har nog ett fint 640 styre hemma också, man kanske skulle slänga på det.

erik h sa:
Jag har som vanligt haft rätt hela tiden.

"While wider bars offer obvious benefits, some riders went too far."

http://reviews.mtbr.com/are-narrow-handlebars-the-next-big-thing

Mm, kapade ner mina 780mm till 755 för ett antal år sedan. Köpte nyligen nytt styre och bestämde mig för att testa lite bredare styre igen, men efter 6 mån test så kommer det kapas till ~750mm. Framför allt vid knixiga tighta partier får jag för lite rörelseutrymme tycker jag.

+1
Mellan 68 till 72 är sweetspot för mig som är så jävla mellanmjölkig till kroppsbyggnad som det är möjligt (något småfet men det är väl enligt rådande norm)

xyklisten sa:
700 räcker. Med bredare så blir det jävligt tight på några av hemmastigarna. Har testa 740 men då tar det stopp mellan träden ? Har nog ett fint 640 styre hemma också, man kanske skulle slänga på det.

post-271-0-59626000-1472724847.jpg

Jag väntar på att det svänger igen så jag kan sätta 800mm bock med 45 grader flare på min framtida monstercross..

Vad är det som är så intressant med trender?
Det som är intressant är väl vad som överlever trenden för det är bara det som är värt att ta med sig och hålla kvar vid. Och då är det ingen trend längre.
Mycket meningslösa saker poppar upp i trender, men några bra saker överlever.
Jag blir t.ex lite konspiratorisk när boost helt plötsligt började bli vanligt strax efter att stora hjul blivit vanliga.
Kan det varit så att stora hjul egentligen inte var så mycket bättre och att vissa saker behövde förändras för att kompensera för oväntade nackdelar? Och kan det vara så att branschen vill öka försäljningen?
Klantigt i så fall att försöka sälja på oss smala styren när det är så lätt att kapa :)
Så därför kommer såklart 35mm-standarden lyftas fram som en frälsare. För det har ju inte gått att cykla nånstans med det som sålts hittills.

plumse sa:
Vad är det som är så intressant med trender?
Det som är intressant är väl vad som överlever trenden för det är bara det som är värt att ta med sig och hålla kvar vid. Och då är det ingen trend längre.
Mycket meningslösa saker poppar upp i trender, men några bra saker överlever.
Jag blir t.ex lite konspiratorisk när boost helt plötsligt började bli vanligt strax efter att stora hjul blivit vanliga.
Kan det varit så att stora hjul egentligen inte var så mycket bättre och att vissa saker behövde förändras för att kompensera för oväntade nackdelar? Och kan det vara så att branschen vill öka försäljningen?
Klantigt i så fall att försöka sälja på oss smala styren när det är så lätt att kapa :)
Så därför kommer såklart 35mm-standarden lyftas fram som en frälsare. För det har ju inte gått att cykla nånstans med det som sålts hittills.

Instämmer. Däremot kan ju trender påverka utbud hos återförsäljare, så det kan ju vara svårt att komma undan dom helt om man behöver köpa nya delar.

Scorpionen sa:
Har jag haft fel hela tiden? Trodde att det var körkänsla, sittställning o kontroll som avgör vilken bredd man behöver. Tydligen är det bredast styre vinner!

Hahaha! Den var bra!!! Precis som några skriver.. Vet inte ens vad bredden på mitt styre är, gjort i nån aluminiumlegering och omålad som resten av cykeln..

Tillbaka
Topp