Snabbfråga

stef

Ny medlem
Snabbfråga
Nu när det är frost på morgonen men ingen snö/is kan man köra utan dubb ett tag till eller bör man byta till dubb asap??

Ska pendla och inte skogsåka

Snabbfråga
jag kör på vanliga cykeldäck på min vardagscykel året om, sladdar mkt finare i kurvorna.
Har dock börjat överväga dubbdäck på den. Har en polare som kört dubbat i ett par veckor nu utifallatt.

Snabbfråga
Medans jag tog på hjälmen åkte de förbi en nisse med dubbat i förra veckan... det var typ +8 - +10 grader så de var nog lite väl tidigt.

Om man tar det lugnt är de alltså ok att åka på normaldäck?
Jag orkar nämligen inte byta nu, såg just att det var under 0 :-(

Senast redigerad av en moderator:
Snabbfråga
Skulle rekomendera dubbat för det kostar att vara sjuk pga skador från vurpor, och nya dubbisar bör köras in på asfalt ca 100 km innan man ger sig i kast med snö och is, för då sitter dubbarna kvar bättre.

Jag kommer att köra Nokian Extreme 296 på både pendelöket och fin hojen, och det ska bytas så fort jag kan börja köra igen efter min revbensfraktur.

Bosse

Snabbfråga
Beror ju lite på vad man redan har på. Jag kommer att byta till dubbat denna vecka (redan imorgon kanske) på stelbeningen. På den har jag fn slicks, conti sport contact. Och de däcken är inte roliga om det är lite halt, t ex klaris eller frost. Till råga på allt har de fått för sig att lägga ny asfalt här i krokarna, så det är extra slätt nu.

På den ordinarie hojen kommer jag dock att köra med vanliga däck nu i vinter. Dvs om jag ger mig ut på den överhuvudtaget, den är inte riktigt optimal att köra med när det är kallt och gott om snö/slask.

Snabbfråga
Jag har bestämt mig för att inte köra med dubbdäck! :)

Ska prova att köra fixed med racerdäck i vinter i stan och FSn med vanliga skogsdäcken (WTB Moro Raptor) i skogen.

Återkommer med rapport när och om jag skadar mig pga halka... :)

Snabbfråga
stef: Det beror väl lite på var man bor och var och hur man cyklar. Jag kör sjyssta dubbdäck på skogshojen men inga dubb på pendlarhojen. Det är nästan alltid plogar och sandat häromkring. Men det är så klart mycket säkrare med dubbdäck, riktigt grymt grepp till och med.

Snabbfråga
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Återkommer med rapport när och om jag skadar mig pga halka... :)

OM du återkommer, vill säga. ;-)

Snabbfråga
Hehe, fast inte tvivlar jag på att spamMuerto skulle upphöra sin närvaro här på Happy bara för en lite olycka =D Kör hårt i vinter Muerto.

Snabbfråga
logo-test.gif
Vitamininstitutet i Schweiz säger: Dubb ASAP!
En billigt försäkring ifall halkan överraskar..

Tillbaka
Topp