Snälla, det är dags att strukturera upp Happy!

Kanske poäng som på många ställen där vettiga inlägg och trådar får högre status? På slashdot minimeras alla inlägg under poäng 3, dom finns där men du måste klicka på dom för att läsa dom, ganska smidigt.

Låter som folk här vill ha poliser som håller iordning på Happy varför inte vara sin egen polis istället. Då slipper moderatorena jobba häcken av sig och alla kan vara Happy istället för oHappy.:-)

sussikatten skrev:
-------------------------------------------------------
> varför inte vara sin egen polis
> istället.

Det skriver jag under ;)

Per

noob skrev:
> Faktumet att folk postar skit i fel trådar och att
> trådar byter oönksad rikting kvarstår.

Påpeka det i trådarna då?

Typ; Kan vi inte hålla oss till ämnet istället, det är tillräckligt svårt att hitta det läsvärda som det är ändå. Tack.

Det kommer att ta tid att vända den trenden dock, det är en stor del av happys själ att trådarna spårar ur (vanligtvis när den som frågar fått svar, men inte alltid).

Så länge markeringen är tydlig i rubriken ser jag ingen anledning till att ändra på något. Men när rubriken inte säger så mycket (typ "hjälp!") så kan det döljas vad som helst där bakom. Det är ju samtidigt så att de flesta som reggar sig är nya och känner inte till sökfunktionen, vilket leder till att det skapas många trådar om samma ämne. När det däremot är en och samma person som sitter och postar 3-4 trådar om i princip samma ämne börjar man ju få nog.

Tycker ni att nån är otydlig eller alltför OT, så skicka ett PM. Att klaga i trådarna är bara trist och får tråden att spåra ur ännu fortare.

Det viktigaste jag vill säga skriver jag först så slipper ni som är lata läsa allt det här dravlet jag har skrivit.

Pingvintråden var grum!

Sådär nu är det avklarat.

Hoppas inte att någon har missat reglerna för forumet: http://happymtb.org/forum/read.php?1,98748

Jag är av den uppfattningen att inget ska modereras. Beter någon sig illa bör den varnas av moderatorerna men det som är skrivet ska stå kvar för att alla ska kunna bilda sig en egen uppfattning om vad som har hänt.

Angående nonsens, urspårningar och meningslösa inlägg.

Urspårningar blir väldigt ofta roliga vändningar och disskussionen tar ny fart i minst en ny riktning. Det gillar jag med happy som det är nu just för att man inte är tvungen att endast svara på frågan i trådens rubrik tex. Det går alltså till precis som ute i verkligheten [irl]. Det var längesedan internet var ett tillhåll för endast folk som inte lever i verkligheten.

Nonsens och meningslösa inlägg. Finns det sånt? Jag är övertygad om att mycket som vissa tolkar som nonsens är rätt väl genomtänkt och att många andra uppskattar just det. Förstår man inte poängen blir det säkert inte särskilt roligt med en märklig bild eller en konstig kommentar. Det blir nog extra svårt för dom som inte läser en så stor del av inläggen eftersom väldigt många märkliga saker vi kommit fram till tidigare återkommer utan förklaring i trådar då och då.

Många konstiga svar dyker upp i trådar där trådskrivaren tex: är väldigt otydlig, inte provade sökfunktionen, inte provade google, inte provade tillverkarens hemsida eller tex ställde en helt galen fråga. Typ är det bäst med slicks eller dh-sulor? Utan någon mer information. Var det inte någon som undrade hur många procent snabbare en ht var än en fs på asfalt? Det var en rätt festlig frågeställning tycker jag även om den var seriöst menad. Tror inte jag behöver gå vidare in på varför men jag har för mig att jag petade in en bild i tråden och dom säger mer än tusen ord som bekant. ;) <-- (med en smiley kommer man ju undan med nästan vad som helst men visst det blir ju inte lika roligt..)

Är det någon som antyder att något dom tycker är mer "rätt" än vad någon annan tycker är dom värda en trådfläskläpp. Nu var det iofs vääldigt längesedan men vi har ju haft ett par diskussioner där folk på fullaste allvar hävdat att det endast är mtb som tävlings- och träningssport som är någonting att räkna med. Alla som använder sin mtb till något annat uppfyller inte kriterierna för att få svara på frågor ställda av "sanna mtb:are".

Eftersom humor är ganska happy har jag en ganska mysig liknelse. På happy vill alla ha roligt men vad som är roligt är väldigt individuellt. Här umgås dom som älskar "Har du hört den förut" med dom som gillar "Tommy på duken", folk som faktiskt skrattar åt "Sally"* diskuterar med kufar som gillar "Southpark" osv vidare i all oändlighet. "Varanteatern" vs "Stefan och Krister", "Killinggänget" vs någon buskis på intiman med Ulf Larsson....

Ja jag tror jag har er nu trots att jag gärna maler vidare ett tag.

Det blir med andra ord väldigt svårt för alla att ha roligt samtidigt om vi inte redan innan bestämmer vad som är happy och det är ju en utopi. Sen har vi dom som inte riktigt vet vad ska skratta åt och måste vänta och kolla vad andra gillar innan dom skrattar. Precis som när Robert Gustavsson spelade en hemsk mördare i en pjäs jag såg och åttahundra rödvinsdruckna gapflabb hördes varje gång han gjorde entré..

En annan sak jag inte riktigt kan begripa är hur så många kan bli så upprörda över tex Oskars och diu käbbel. Bara för att det dom skrivit nu råkar stå på din skärm behöver du faktiskt inte bli ledsen i ögat. Det är väl bara att välja en annan tråd? Sånt gnabb upptar väl inte ens en promille av happy så upp med hakan nu. Sluta muttra att det kommer bli som velo. Det här ordnar sig och sen cyklar vi och äter glass, okej?

*Jag är lite osäker på om någon alls skrattade åt Sally men någon som tittade borde väl vara här?

Nu skulle jag verkligen gå igång på om någon kunde citera hela mitt inlägg och sedan svara efter varje mening i det. Gärna utan att använda citeraknappen så att det blir helt omöjligt att se vad som är vad..

>>>
Det viktigaste jag vill säga skriver jag först så slipper ni som är lata läsa allt det här dravlet jag har skrivit.

Det var snällt!

>>>>>
Pingvintråden var grum!

Den läste jag inte!

>>>>
Jag är av den uppfattningen att inget ska modereras. Beter någon sig illa bör den varnas av moderatorerna men det som är skrivet ska stå kvar för att alla ska kunna bilda sig en egen uppfattning om vad som har hänt.

Det enda som har modererats på forumet är sådant som är olagligt (hets osv) samt spam och sabotage. Hets kan vara roligt och fyndigt, men det är fortfarande olagligt. Vill man göra en principsak av det så får man posta på flashback istället.

>>>>
Angående nonsens, urspårningar och meningslösa inlägg.

Urspårningar blir väldigt ofta roliga vändningar och disskussionen tar ny fart i minst en ny riktning. Det gillar jag med happy som det är nu just för att man inte är tvungen att endast svara på frågan i trådens rubrik tex. Det går alltså till precis som ute i verkligheten [irl]. Det var längesedan internet var ett tillhåll för endast folk som inte lever i verkligheten.

Sant, men det är bra om man förstår varandra. Det får inte bli för internt, man skall inte behöva läsa alla andra trådar för att hänga med i några av dem. Folk som lever i verkligheten brukar inte hina det. =)

>>>>
Nonsens och meningslösa inlägg. Finns det sånt? Jag är övertygad om att mycket som vissa tolkar som nonsens är rätt väl genomtänkt och att många andra uppskattar just det. Förstår man inte poängen blir det säkert inte särskilt roligt med en märklig bild eller en konstig kommentar. Det blir nog extra svårt för dom som inte läser en så stor del av inläggen eftersom väldigt många märkliga saker vi kommit fram till tidigare återkommer utan förklaring i trådar då och då.

Det enda problemet som det skapar är att det är väldigt förvirrande för nya, och majoriteten på happy är nya. =)

>>>>
Många konstiga svar dyker upp i trådar där trådskrivaren tex: är väldigt otydlig, inte provade sökfunktionen, inte provade google, inte provade tillverkarens hemsida eller tex ställde en helt galen fråga. Typ är det bäst med slicks eller dh-sulor? Utan någon mer information. Var det inte någon som undrade hur många procent snabbare en ht var än en fs på asfalt? Det var en rätt festlig frågeställning tycker jag även om den var seriöst menad. Tror inte jag behöver gå vidare in på varför men jag har för mig att jag petade in en bild i tråden och dom säger mer än tusen ord som bekant. ;) <-- (med en smiley kommer man ju undan med nästan vad som helst men visst det blir ju inte lika roligt..)

Trådar som är dåliga blir inte bättre av att man fyller dem med brus.

>>>>
Är det någon som antyder att något dom tycker är mer "rätt" än vad någon annan tycker är dom värda en trådfläskläpp. Nu var det iofs vääldigt längesedan men vi har ju haft ett par diskussioner där folk på fullaste allvar hävdat att det endast är mtb som tävlings- och träningssport som är någonting att räkna med. Alla som använder sin mtb till något annat uppfyller inte kriterierna för att få svara på frågor ställda av "sanna mtb:are".

Jag tycker det är vanligare med den omvända inställnignen, att om man inte åker teknisk stig så kan man lika gärna åka lvg. mtb hade varit en väldigt dyr hobby om det inte varit för alla motionärer som ligger och nöter grusväg på mtb istället för att trängas med bilar på en lvg-hoj.

>>>>
Eftersom humor är ganska happy har jag en ganska mysig liknelse. På happy vill alla ha roligt men vad som är roligt är väldigt individuellt. Här umgås dom som älskar "Har du hört den förut" med dom som gillar "Tommy på duken", folk som faktiskt skrattar åt "Sally"* diskuterar med kufar som gillar "Southpark" osv vidare i all oändlighet. "Varanteatern" vs "Stefan och Krister", "Killinggänget" vs någon buskis på intiman med Ulf Larsson....

Jag har ingen TV, men jag låtsas att jag fattar ändå. :)

>>>
Nu skulle jag verkligen gå igång på om någon kunde citera hela mitt inlägg och sedan svara efter varje mening i det. Gärna utan att använda citeraknappen så att det blir helt omöjligt att se vad som är vad..

Fixxat, men jag klippte bort lite. =)

/rikard

rikard skrev:
> Tycker ni att nån är otydlig eller alltför OT, så
> skicka ett PM. Att klaga i trådarna är bara trist
> och får tråden att spåra ur ännu fortare.

Så kan man också se det. Själv tycker jag det är ett bättre sätt att visa även de som inte var trådskapare vad som personen som skriver anser som rätt och riktigt.

Jag bjuder på glass =David! Men först efter vi simmat med krokodilerna. Men jag vill inte att någon pinkar i bassängen, oavsett om det är bland elitsimmarna eller i vår hörna.

Håller med den/de som påpekade att OT-filter vore en bra lösning. Kanske är allt som behövs i fråga om att strukturera upp happy? (Tycker att det vore trist om det blev FÖR strukturerat, plus att bättre ordning inte nödvändigtvis gör ett forum lättare att använda, ibland får det motsatt effekt.)

Jomper, det vore väl ganska snabbt och enkelt fixat att lägga in en kryssruta för OT i formuläret för att dra igång ett nytt ämne/diskussion? Och sedan kan var och en välja att filtrera bort alla OT-trådar om så önskas. Plus att det blir lätt för admins och moderatorer att markera trådar som anses som OT som just detta.

Jag måste faktiskt nu efter att ha läst mitt egna inlägg förut ändra min mening.
Jag tycker inte att vi ska ha OT-uppdelning. Vid närmare efter tanke så gillar inte idén att det kommer finnas en separat forum för icke-cykelsnack på ett cykel forum. Då är det faktiskt bättre att låta OT-trådarna smita in lite här och var.

the_TnT skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker ni att nån är otydlig eller alltför
> OT, så
> > skicka ett PM. Att klaga i trådarna är bara
> trist
> > och får tråden att spåra ur ännu fortare.
>
> Så kan man också se det. Själv tycker jag det är
> ett bättre sätt att visa även de som inte var
> trådskapare vad som personen som skriver anser som
> rätt och riktigt.
>
> Jag bjuder på glass =David! Men först efter vi
> simmat med krokodilerna.

Jag ska ägna veckan åt krokodilletning till åmm!

Men jag vill inte att
> någon pinkar i bassängen, oavsett om det är bland
> elitsimmarna eller i vår hörna.
>
> Carpe Diem!
> Fock the liquid picnic.

rikard skrev:
> >>>
> Det viktigaste jag vill säga skriver jag först så
> slipper ni som är lata läsa allt det här dravlet
> jag har skrivit.
>
> Det var snällt!

Egentligen är jag en snäll tant som heter Alice som inte cyklar alls. Fast jag gillar att prata med unga vältränade män.

>
> >>>>>
> Pingvintråden var grum!
>
> Den läste jag inte!

Då måste du!

>
> >>>>
> Jag är av den uppfattningen att inget ska
> modereras. Beter någon sig illa bör den varnas av
> moderatorerna men det som är skrivet ska stå kvar
> för att alla ska kunna bilda sig en egen
> uppfattning om vad som har hänt.
>
> Det enda som har modererats på forumet är sådant
> som är olagligt

Nähe!

(hets osv) samt spam och sabotage.
> Hets kan vara roligt och fyndigt, men det är
> fortfarande olagligt. Vill man göra en principsak
> av det så får man posta på flashback istället.
>
> >>>>
> Angående nonsens, urspårningar och meningslösa
> inlägg.
>
> Urspårningar blir väldigt ofta roliga vändningar
> och disskussionen tar ny fart i minst en ny
> riktning. Det gillar jag med happy som det är nu
> just för att man inte är tvungen att endast svara
> på frågan i trådens rubrik tex. Det går alltså
> till precis som ute i verkligheten . Det var
> längesedan internet var ett tillhåll för endast
> folk som inte lever i verkligheten.
>
> Sant, men det är bra om man förstår varandra. Det
> får inte bli för internt, man skall inte behöva
> läsa alla andra trådar för att hänga med i några
> av dem. Folk som lever i verkligheten brukar inte
> hina det. =)

Jodå om dom surfar mer på kontoret.

>
> >>>>
> Nonsens och meningslösa inlägg. Finns det sånt?
> Jag är övertygad om att mycket som vissa tolkar
> som nonsens är rätt väl genomtänkt och att många
> andra uppskattar just det. Förstår man inte
> poängen blir det säkert inte särskilt roligt med
> en märklig bild eller en konstig kommentar. Det
> blir nog extra svårt för dom som inte läser en så
> stor del av inläggen eftersom väldigt många
> märkliga saker vi kommit fram till tidigare
> återkommer utan förklaring i trådar då och då.
>
> Det enda problemet som det skapar är att det är
> väldigt förvirrande för nya, och majoriteten på
> happy är nya. =)

Japp men är man ny så kan man ju inte förvänta sig att allt är uppdukat.

>
> >>>>
> Många konstiga svar dyker upp i trådar där
> trådskrivaren tex: är väldigt otydlig, inte
> provade sökfunktionen, inte provade google, inte
> provade tillverkarens hemsida eller tex ställde en
> helt galen fråga. Typ är det bäst med slicks eller
> dh-sulor? Utan någon mer information. Var det inte
> någon som undrade hur många procent snabbare en ht
> var än en fs på asfalt? Det var en rätt festlig
> frågeställning tycker jag även om den var seriöst
> menad. Tror inte jag behöver gå vidare in på
> varför men jag har för mig att jag petade in en
> bild i tråden och dom säger mer än tusen ord som
> bekant. ;) <-- (med en smiley kommer man ju
> undan med nästan vad som helst men visst det blir
> ju inte lika roligt..)
>
> Trådar som är dåliga blir inte bättre av att man
> fyller dem med brus.

Jodå dom kan arta sig riktigt. Det skrev jag ju om tidigare om trådar som tar nya riktningar.

>
> >>>>
> Är det någon som antyder att något dom tycker är
> mer "rätt" än vad någon annan tycker är dom värda
> en trådfläskläpp. Nu var det iofs vääldigt
> längesedan men vi har ju haft ett par diskussioner
> där folk på fullaste allvar hävdat att det endast
> är mtb som tävlings- och träningssport som är
> någonting att räkna med. Alla som använder sin mtb
> till något annat uppfyller inte kriterierna för
> att få svara på frågor ställda av "sanna
> mtb:are".
>
> Jag tycker det är vanligare med den omvända
> inställnignen, att om man inte åker teknisk stig
> så kan man lika gärna åka lvg. mtb hade varit en
> väldigt dyr hobby om det inte varit för alla
> motionärer som ligger och nöter grusväg på mtb
> istället för att trängas med bilar på en lvg-hoj.

Det är sant att det inträffar. Jag tycker ju tex precis så och visst lyser det kanske igenom lite för starkt ibland.

>
> >>>>
> Eftersom humor är ganska happy har jag en ganska
> mysig liknelse. På happy vill alla ha roligt men
> vad som är roligt är väldigt individuellt. Här
> umgås dom som älskar "Har du hört den förut" med
> dom som gillar "Tommy på duken", folk som faktiskt
> skrattar åt "Sally"* diskuterar med kufar som
> gillar "Southpark" osv vidare i all oändlighet.
> "Varanteatern" vs "Stefan och Krister",
> "Killinggänget" vs någon buskis på intiman med Ulf
> Larsson....
>
> Jag har ingen TV, men jag låtsas att jag fattar
> ändå. :)

Vad skönt det låter.

>
> >>>
> Nu skulle jag verkligen gå igång på om någon kunde
> citera hela mitt inlägg och sedan svara efter
> varje mening i det. Gärna utan att använda
> citeraknappen så att det blir helt omöjligt att se
> vad som är vad..
>
> Fixxat, men jag klippte bort lite. =)
>
> /rikard
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> Adversity fuels life

Okej!

=David skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > rikard skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tycker ni att nån är otydlig eller
> alltför
> > OT, så
> > > skicka ett PM. Att klaga i trådarna är
> bara
> > trist
> > > och får tråden att spåra ur ännu
> fortare.
> >
> > Så kan man också se det. Själv tycker jag det
> är
> > ett bättre sätt att visa även de som inte
> var
> > trådskapare vad som personen som skriver
> anser som
> > rätt och riktigt.
> >
> > Jag bjuder på glass =David! Men först efter
> vi
> > simmat med krokodilerna.
>
> Jag ska ägna veckan åt krokodilletning till åmm!
>
> Men jag vill inte att
> > någon pinkar i bassängen, oavsett om det är
> bland
> > elitsimmarna eller i vår hörna.
> >
> > Carpe Diem!
> > Fock the liquid picnic.
>
> rikard skrev:
> -----
> > >>>
> > Det viktigaste jag vill säga skriver jag
> först så
> > slipper ni som är lata läsa allt det här
> dravlet
> > jag har skrivit.
> >
> > Det var snällt!
>
> Egentligen är jag en snäll tant som heter Alice
> som inte cyklar alls. Fast jag gillar att prata
> med unga vältränade män.
>
> >
> > >>>>>
> > Pingvintråden var grum!
> >
> > Den läste jag inte!
>
> Då måste du!
>
> >
> > >>>>
> > Jag är av den uppfattningen att inget ska
> > modereras. Beter någon sig illa bör den
> varnas av
> > moderatorerna men det som är skrivet ska stå
> kvar
> > för att alla ska kunna bilda sig en egen
> > uppfattning om vad som har hänt.
> >
> > Det enda som har modererats på forumet är
> sådant
> > som är olagligt
>
> Nähe!
>
> (hets osv) samt spam och sabotage.
> > Hets kan vara roligt och fyndigt, men det är
> > fortfarande olagligt. Vill man göra en
> principsak
> > av det så får man posta på flashback
> istället.
> >
> > >>>>
> > Angående nonsens, urspårningar och
> meningslösa
> > inlägg.
> >
> > Urspårningar blir väldigt ofta roliga
> vändningar
> > och disskussionen tar ny fart i minst en ny
> > riktning. Det gillar jag med happy som det är
> nu
> > just för att man inte är tvungen att endast
> svara
> > på frågan i trådens rubrik tex. Det går
> alltså
> > till precis som ute i verkligheten . Det var
> > längesedan internet var ett tillhåll för
> endast
> > folk som inte lever i verkligheten.
> >
> > Sant, men det är bra om man förstår varandra.
> Det
> > får inte bli för internt, man skall inte
> behöva
> > läsa alla andra trådar för att hänga med i
> några
> > av dem. Folk som lever i verkligheten brukar
> inte
> > hina det. =)
>
> Jodå om dom surfar mer på kontoret.
>
> >
> > >>>>
> > Nonsens och meningslösa inlägg. Finns det
> sånt?
> > Jag är övertygad om att mycket som vissa
> tolkar
> > som nonsens är rätt väl genomtänkt och att
> många
> > andra uppskattar just det. Förstår man inte
> > poängen blir det säkert inte särskilt roligt
> med
> > en märklig bild eller en konstig kommentar.
> Det
> > blir nog extra svårt för dom som inte läser
> en så
> > stor del av inläggen eftersom väldigt många
> > märkliga saker vi kommit fram till tidigare
> > återkommer utan förklaring i trådar då och
> då.
> >
> > Det enda problemet som det skapar är att det
> är
> > väldigt förvirrande för nya, och majoriteten
> på
> > happy är nya. =)
>
> Japp men är man ny så kan man ju inte förvänta sig
> att allt är uppdukat.
>
> >
> > >>>>
> > Många konstiga svar dyker upp i trådar där
> > trådskrivaren tex: är väldigt otydlig, inte
> > provade sökfunktionen, inte provade google,
> inte
> > provade tillverkarens hemsida eller tex
> ställde en
> > helt galen fråga. Typ är det bäst med slicks
> eller
> > dh-sulor? Utan någon mer information. Var det
> inte
> > någon som undrade hur många procent snabbare
> en ht
> > var än en fs på asfalt? Det var en rätt
> festlig
> > frågeställning tycker jag även om den var
> seriöst
> > menad. Tror inte jag behöver gå vidare in på
> > varför men jag har för mig att jag petade in
> en
> > bild i tråden och dom säger mer än tusen ord
> som
> > bekant. ;) <-- (med en smiley kommer man
> ju
> > undan med nästan vad som helst men visst det
> blir
> > ju inte lika roligt..)
> >
> > Trådar som är dåliga blir inte bättre av att
> man
> > fyller dem med brus.
>
> Jodå dom kan arta sig riktigt. Det skrev jag ju om
> tidigare om trådar som tar nya riktningar.
>
> >
> > >>>>
> > Är det någon som antyder att något dom tycker
> är
> > mer "rätt" än vad någon annan tycker är dom
> värda
> > en trådfläskläpp. Nu var det iofs vääldigt
> > längesedan men vi har ju haft ett par
> diskussioner
> > där folk på fullaste allvar hävdat att det
> endast
> > är mtb som tävlings- och träningssport som
> är
> > någonting att räkna med. Alla som använder
> sin mtb
> > till något annat uppfyller inte kriterierna
> för
> > att få svara på frågor ställda av "sanna
> > mtb:are".
> >
> > Jag tycker det är vanligare med den omvända
> > inställnignen, att om man inte åker teknisk
> stig
> > så kan man lika gärna åka lvg. mtb hade varit
> en
> > väldigt dyr hobby om det inte varit för alla
> > motionärer som ligger och nöter grusväg på
> mtb
> > istället för att trängas med bilar på en
> lvg-hoj.
>
> Det är sant att det inträffar. Jag tycker ju tex
> precis så och visst lyser det kanske igenom lite
> för starkt ibland.
>
> >
> > >>>>
> > Eftersom humor är ganska happy har jag en
> ganska
> > mysig liknelse. På happy vill alla ha roligt
> men
> > vad som är roligt är väldigt individuellt.
> Här
> > umgås dom som älskar "Har du hört den förut"
> med
> > dom som gillar "Tommy på duken", folk som
> faktiskt
> > skrattar åt "Sally"* diskuterar med kufar
> som
> > gillar "Southpark" osv vidare i all
> oändlighet.
> > "Varanteatern" vs "Stefan och Krister",
> > "Killinggänget" vs någon buskis på intiman
> med Ulf
> > Larsson....
> >
> > Jag har ingen TV, men jag låtsas att jag
> fattar
> > ändå. :)
>
> Vad skönt det låter.
>
> >
> > >>>
> > Nu skulle jag verkligen gå igång på om någon
> kunde
> > citera hela mitt inlägg och sedan svara
> efter
> > varje mening i det. Gärna utan att använda
> > citeraknappen så att det blir helt omöjligt
> att se
> > vad som är vad..
> >
> > Fixxat, men jag klippte bort lite. =)
> >
> > /rikard
> >
> > --
> > s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> > M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> > Adversity fuels life
>
>
>
>
>
>
> Mvh David
>
> I´M WITH ADMIRAL STUPID

Har bara skummat igenom tråden men svarar på första inlägget om huruvida Happy borde struktureras.

Jomper är som alla vet forumets allsmäktige diktator och alltså ligger bollen hos honom.

Jag gillar inte uppdelade forum. Kikar ibland på Swebikers och MTBR, två väldigt uppdelade forum. Tröttnar ganska snabbt (max två gånger) på att klicka mig fram och tillbaka mellan de olika kategorierna/avdelningarna. Alltså, om Happy delas upp och man inte kan välja att se det i den nuvarande strukturen så förlorar antagligen Happy mig som besökare annat än för avkollning om cykelturer. Ingen större förlust för forumet iofs. bara 10-20 inlägg mindre om dagen varav hälften rent nonsens antagligen. Men rimligen är jag inte ensam... Alltså, om det är möjligt är en valbar uppdelning bra.

Ang. hårdare moderering gillar jag inte det. Helt klart måste vissa trådar och användare hållas i schack (Lagombra tex.) för att inte allt ska falla ihop som ett korthus underen jordbävning men med fler och synligare moderatorer får man en massa wannabe moderatorer (se Swebikers tex.) som anmärker på inlägg och är allmänt irriterande. Ofta anmärker även dessa typer på inlägg som dom riktiga moderatorerna tycker är helt ok. Skumt. Därför gilalr jag Happy där det har tagit mig mer än ett år att få koll på ungefär vilka som är moderatorer just därför att dom verkar i det tysta. Keep up the good work

Muerto skrev:

> Därför gilalr jag Happy där det har tagit mig mer
> än ett år att få koll på ungefär vilka som är
> moderatorer just därför att dom verkar i det
> tysta. Keep up the good work

Instämmer, gillar inte moderering el censur, och jag tycker det sköts mycket snyggt på Happy, när inlägg tagits bort har det faktiskt varit väl motiverat och påkallat, ett fint skött jobb som är väl värt en eloge.

Per

Jag anser inte att probemet i sig är bristen på struktur, utan bristen på vettiga rubriker på inläggen. Som ni säger att man kan undvika att läsa inlägg med [OT] framför, javisst, men det är väldigt många OT-inlägg osm saknar detta. Själv gör jag tvärtom och skriver snarare för långa trådnamn,

t ex.
I väntan på Åre..Ridereport från Gesundaberget 26/6 - Nu med BILDER!
eller
[Bilder Northshorebygge] Från garderob till vippbräda - Del 1!

Nu är nog dessa aningen långa, men behöver ni fundera på vad tråden handlar om? Detta är min poäng.

Jag gillar struktur.
Visst kan jag förstå de trevliga med att ha OT-trådarna bland "nyttan", jag hängde på Sweclockers dagligen i 3 år, och var troligen den enda som inte besökte deras enorma OT-del mer än nån gång per år - var inte intressant med bara nonsens tyckte jag, att ha det bland det andra får mig att faktiskt läsa skräpet
Men det är inte bra att planerade happyrides/träningsuppsamlingar försvinner till "det passiva arkivet" (=allt efter sida 2) utan att folk har sett dom.

skilj ut "organiseringsverksamheten" (jag menar cyckelrundor, "ska någon med och träna"-trådar etc) från resten
motivering: för cykelmeck så räcker det med att 5 pers har sett tråden så har förhoppningsvis fågeställaren något att gå på åtm
för att organisera ett möte/runda så ska så många som möjligt se tråden innan den begravs så att ingen ev intresserad missar den
(de flesta kan utrycka sina åsikter om "vilket hjul är bäst för mig?", men bara varje enskild cyklist själv kan ta ställning till om han skall vara med på träningsrundan)

enklast kommer nog vara att även slänga in "planerar cykelsemester i Italien"-trådar i samma kategori, även om de inte har samma behov av att ses av alla

Jag skulle gärna se följande :
-- Happy |---- MEK + [OT]
|---- Cyklingsplanering (där alla [OT] mystiskt teleporteras till MEK-delen, eller inte skall uppstå)

+ givetvis en "anmäll inlägget till modd"-knapp för helt bortkomna fall, denna kommer inte användas så ofta på happy som den gör på Swec (enda sättet att bli av med kortpost och felplacering på stora, hårt strukturerade forum), men funktionen är bra att ha

Westman - det är inget fel att utnytja titel-raden, mycket värre når man ser 4-5(!) trådar efter varandra med namnen "Hjälp!"
^^ jo, det är sant, det finns/fanns tillochmed screenshot av när det hände så på sweclockers

Jag förstår inte varför en sida som happymtb.org inte använder sig av ett annat forum, typ som bikeforums.net använder sig av.

Titelraden är det bästa sättet att hålla en tråd på rätt spår och få svar på sina frågor. En klar och tydlig titel och väl formulerad fråga minskar andelen skitsnack i tråden tror jag.

Muerto skrev:
> Titelraden är det bästa sättet att hålla en tråd
> på rätt spår och få svar på sina frågor.

Definitivt. Men det gör inte mycket för strukturering (om det är det man vill ha).

> En klar
> och tydlig titel och väl formulerad fråga minskar
> andelen skitsnack i tråden tror jag.

Jag tror verkligen inte det. Andelen skitsnack ökar katastrofalt om "happyoldies" postar i tråden, oavsett trådens tidigare seriositet eller om den haft en tydlig titel. Det är sällan en nytillkommen spårar ur en tråd, men vissa stammisar verkar ha gjort det till sport att styra trådar vilse. Eller dom som postar bilder med kryptisk anknytning som svar på en fråga. Ungefär lika hjälpsamt som att säga sök på google.

Happy har varit en endastående framgång. Jag är glad att Happy finns och jag tycker att man ska vara försiktig med att ändra på ett vinnande lag, eller ett vinnande recept.

Per

Här ett väldigt enkelt förslag för att få lite struktur och bättre ämnesrubriker.

Inför en obligatorisk "Ämnesval-scrollmeny" vid "Ämne:" som användaren måste välja ett ämne ur innan det går att fortsätta skriva eller posta inlägget. På så sätt får varje tråd en rubrik som går att sortera efter och lätt se vad det handlar om.

Scrollmenyn kan se ut så här:
[Mtb]
[Racer]
[Meka]
[Happy Ride]
[Reklam]
[OT]

Det behövs egentligen inte fler ämnesrubriker eller? Sedan ska det fortfarande vara möjligt att själv skriva till mer i "Ämne:" fältet, så att det till slut ser ut så här innan man postar sitt inlägg:

[Mtb] Vad ska man köpa för mtb, HT eller FS?

[OT] DVD spelare, vilken är bäst för cykelfimer?

[Happy Ride] Göteborg/Vättlefjäll söndag 17 juli

På så sätt så blir det struktur, men ingen uppdelning. Filtrering och sortering efter [rubrik] vore önskvärt, men går säkert att införa i efterhand. För eller emot?

/Leo

Sedan kan man ju även införa möjligheten med kryssrutor i sin egen profil där man väljer vilka ämnen man vill se, då "slipper" man ju t.ex. OT om man vill?

Så här skulle jag välja :-) :

x [Mtb]
x [Racer]
x [Meka]
x [Happy Ride]
x [Reklam]
x [OT]

Bara att klicka bort valfri ämne, gillar man inte läsa om Racer och OT så bort med de kryssen.

/Leo

Ämnesval? NEJ!!! Inför ingen kategorisering av inläggen, då försvinner hela charmen (och alla fördelarna?) med happy!

Min erfarenhet är att forum där inläggen placeras i olika kategorier inte blir lättare att hitta i - Ja, det blir en mer logisk struktur, men å andra sidan blir det väldigt enkelspårig läsning, eftersom det leder till att folk bara läser sånt som de är medvetet intresserade av, och missar de små överraskningar det ibland innebär att snubbla över sånt som ligger utanför det egna intresseområdet/världsbilden. Man missar mycket nytt, med andra ord. Och det skulle antagligen leda till att det blir mindre inlägg som skrivs här på happy.

Om vi börjar klassificera inlägg, vad är det då för skillnad mellan happy och swebikers? Det blir en massa "regler" att lära sig, för att kunna navigera runt kommer man att behöva kunna den lokala terminologin för att hitta informationen. Det innebär osäkerhet på exakt var ett nytt inlägg ska placeras, om det involverar flera kategorier, och det leder kanske till att de som bör se inläggen inte ser dem, eftersom de tolkar kategorierna annorlunda.

Så dra nu inte struktureringstänket för långt. Ett OT-filter räcker ganska långt, om det filtrerar bort det som är icke cykel-relaterat. OT är OT, så att säga. Och en ganska stor del av trådarna, så det filtrerar bort en hel del för den som så väljer.

Kort sagt, med kategorisering av inlägg blir happy för seriöst för sitt eget bästa. ;-)

leos förslag verkar mycket bra, då får man struktur om man vill och kaos om man vill.
dessutom blir det lättare att hitta även om man kör en lista med allt.

dock är den viktigaste uppdelningen happytides / övrigt

Senast redigerad av en moderator:
=David skrev:
> Det viktigaste jag vill säga skriver jag först så
> slipper ni som är lata läsa allt det här dravlet
> jag har skrivit.
>
> Pingvintråden var grum!
>
> Sådär nu är det avklarat.
>
> Hoppas inte att någon har missat reglerna för
> forumet:
>
> Jag är av den uppfattningen att inget ska
> modereras. Beter någon sig illa bör den varnas av
> moderatorerna men det som är skrivet ska stå kvar
> för att alla ska kunna bilda sig en egen
> uppfattning om vad som har hänt.
>
> Angående nonsens, urspårningar och meningslösa
> inlägg.
>
> Urspårningar blir väldigt ofta roliga vändningar
> och disskussionen tar ny fart i minst en ny
> riktning. Det gillar jag med happy som det är nu
> just för att man inte är tvungen att endast svara
> på frågan i trådens rubrik tex. Det går alltså
> till precis som ute i verkligheten . Det var
> längesedan internet var ett tillhåll för endast
> folk som inte lever i verkligheten.
>
> Nonsens och meningslösa inlägg. Finns det sånt?
> Jag är övertygad om att mycket som vissa tolkar
> som nonsens är rätt väl genomtänkt och att många
> andra uppskattar just det. Förstår man inte
> poängen blir det säkert inte särskilt roligt med
> en märklig bild eller en konstig kommentar. Det
> blir nog extra svårt för dom som inte läser en så
> stor del av inläggen eftersom väldigt många
> märkliga saker vi kommit fram till tidigare
> återkommer utan förklaring i trådar då och då.

Jag tycker vi ska införa en ny regel: Man får inte skriva internskämt utan att förklara sig. Jag tror att du och Kneecap var inblandad i en allvarlig sådan incident för inte så länge sen.

>
> Många konstiga svar dyker upp i trådar där
> trådskrivaren tex: är väldigt otydlig, inte
> provade sökfunktionen, inte provade google, inte
> provade tillverkarens hemsida eller tex ställde en
> helt galen fråga. Typ är det bäst med slicks eller
> dh-sulor? Utan någon mer information. Var det inte
> någon som undrade hur många procent snabbare en ht
> var än en fs på asfalt? Det var en rätt festlig
> frågeställning tycker jag även om den var seriöst
> menad. Tror inte jag behöver gå vidare in på
> varför men jag har för mig att jag petade in en
> bild i tråden och dom säger mer än tusen ord som
> bekant. ;) <-- (med en smiley kommer man ju
> undan med nästan vad som helst men visst det blir
> ju inte lika roligt..)
>
> Är det någon som antyder att något dom tycker är
> mer "rätt" än vad någon annan tycker är dom värda
> en trådfläskläpp. Nu var det iofs vääldigt
> längesedan men vi har ju haft ett par diskussioner
> där folk på fullaste allvar hävdat att det endast
> är mtb som tävlings- och träningssport som är
> någonting att räkna med. Alla som använder sin mtb
> till något annat uppfyller inte kriterierna för
> att få svara på frågor ställda av "sanna mtb:are".
>
>
> Eftersom humor är ganska happy har jag en ganska
> mysig liknelse. På happy vill alla ha roligt men
> vad som är roligt är väldigt individuellt. Här
> umgås dom som älskar "Har du hört den förut" med
> dom som gillar "Tommy på duken", folk som faktiskt
> skrattar åt "Sally"* diskuterar med kufar som
> gillar "Southpark" osv vidare i all oändlighet.
> "Varanteatern" vs "Stefan och Krister",
> "Killinggänget" vs någon buskis på intiman med Ulf
> Larsson....
>
> Ja jag tror jag har er nu trots att jag gärna
> maler vidare ett tag.
>
> Det blir med andra ord väldigt svårt för alla att
> ha roligt samtidigt om vi inte redan innan
> bestämmer vad som är happy och det är ju en utopi.
> Sen har vi dom som inte riktigt vet vad ska
> skratta åt och måste vänta och kolla vad andra
> gillar innan dom skrattar. Precis som när Robert
> Gustavsson spelade en hemsk mördare i en pjäs jag
> såg och åttahundra rödvinsdruckna gapflabb hördes
> varje gång han gjorde entré..
>
> En annan sak jag inte riktigt kan begripa är hur
> så många kan bli så upprörda över tex Oskars och
> diu käbbel. Bara för att det dom skrivit nu råkar
> stå på din skärm behöver du faktiskt inte bli
> ledsen i ögat. Det är väl bara att välja en annan
> tråd? Sånt gnabb upptar väl inte ens en promille
> av happy så upp med hakan nu. Sluta muttra att det
> kommer bli som velo. Det här ordnar sig och sen
> cyklar vi och äter glass, okej?
>
> *Jag är lite osäker på om någon alls skrattade åt
> Sally men någon som tittade borde väl vara här?
>
> Nu skulle jag verkligen gå igång på om någon kunde
> citera hela mitt inlägg och sedan svara efter
> varje mening i det. Gärna utan att använda
> citeraknappen så att det blir helt omöjligt att se
> vad som är vad..
>
>
>
> Mvh David
>
> I´M WITH ADMIRAL STUPID

Wasabi skrev:
> =David skrev:
> -----
> > Det viktigaste jag vill säga skriver jag
> först så
> > slipper ni som är lata läsa allt det här
> dravlet
> > jag har skrivit.
> >
> > Pingvintråden var grum!
> >
> > Sådär nu är det avklarat.
> >
> > Hoppas inte att någon har missat reglerna
> för
> > forumet:
> >
> > Jag är av den uppfattningen att inget ska
> > modereras. Beter någon sig illa bör den
> varnas av
> > moderatorerna men det som är skrivet ska stå
> kvar
> > för att alla ska kunna bilda sig en egen
> > uppfattning om vad som har hänt.
> >
> > Angående nonsens, urspårningar och
> meningslösa
> > inlägg.
> >
> > Urspårningar blir väldigt ofta roliga
> vändningar
> > och disskussionen tar ny fart i minst en ny
> > riktning. Det gillar jag med happy som det är
> nu
> > just för att man inte är tvungen att endast
> svara
> > på frågan i trådens rubrik tex. Det går
> alltså
> > till precis som ute i verkligheten . Det var
> > längesedan internet var ett tillhåll för
> endast
> > folk som inte lever i verkligheten.
> >
> > Nonsens och meningslösa inlägg. Finns det
> sånt?
> > Jag är övertygad om att mycket som vissa
> tolkar
> > som nonsens är rätt väl genomtänkt och att
> många
> > andra uppskattar just det. Förstår man inte
> > poängen blir det säkert inte särskilt roligt
> med
> > en märklig bild eller en konstig kommentar.
> Det
> > blir nog extra svårt för dom som inte läser
> en så
> > stor del av inläggen eftersom väldigt många
> > märkliga saker vi kommit fram till tidigare
> > återkommer utan förklaring i trådar då och
> då.
>
> Jag tycker vi ska införa en ny regel: Man får inte
> skriva internskämt utan att förklara sig. Jag tror
> att du och Kneecap var inblandad i en allvarlig
> sådan incident för inte så länge sen.
>
> Nu har jag inte en susning om vad det rörde sig om
> men efter som att kneecap var inblandad kan jag mycket
> väl tänka mig att det inte hade varit en god idé att
> skriva i klartext.
> >
> > Många konstiga svar dyker upp i trådar där
> > trådskrivaren tex: är väldigt otydlig, inte
> > provade sökfunktionen, inte provade google,
> inte
> > provade tillverkarens hemsida eller tex
> ställde en
> > helt galen fråga. Typ är det bäst med slicks
> eller
> > dh-sulor? Utan någon mer information. Var det
> inte
> > någon som undrade hur många procent snabbare
> en ht
> > var än en fs på asfalt? Det var en rätt
> festlig
> > frågeställning tycker jag även om den var
> seriöst
> > menad. Tror inte jag behöver gå vidare in på
> > varför men jag har för mig att jag petade in
> en
> > bild i tråden och dom säger mer än tusen ord
> som
> > bekant. ;) <-- (med en smiley kommer man
> ju
> > undan med nästan vad som helst men visst det
> blir
> > ju inte lika roligt..)
> >
> > Är det någon som antyder att något dom tycker
> är
> > mer "rätt" än vad någon annan tycker är dom
> värda
> > en trådfläskläpp. Nu var det iofs vääldigt
> > längesedan men vi har ju haft ett par
> diskussioner
> > där folk på fullaste allvar hävdat att det
> endast
> > är mtb som tävlings- och träningssport som
> är
> > någonting att räkna med. Alla som använder
> sin mtb
> > till något annat uppfyller inte kriterierna
> för
> > att få svara på frågor ställda av "sanna
> mtb:are".
> >
> >
> > Eftersom humor är ganska happy har jag en
> ganska
> > mysig liknelse. På happy vill alla ha roligt
> men
> > vad som är roligt är väldigt individuellt.
> Här
> > umgås dom som älskar "Har du hört den förut"
> med
> > dom som gillar "Tommy på duken", folk som
> faktiskt
> > skrattar åt "Sally"* diskuterar med kufar
> som
> > gillar "Southpark" osv vidare i all
> oändlighet.
> > "Varanteatern" vs "Stefan och Krister",
> > "Killinggänget" vs någon buskis på intiman
> med Ulf
> > Larsson....
> >
> > Ja jag tror jag har er nu trots att jag
> gärna
> > maler vidare ett tag.
> >
> > Det blir med andra ord väldigt svårt för alla
> att
> > ha roligt samtidigt om vi inte redan innan
> > bestämmer vad som är happy och det är ju en
> utopi.
> > Sen har vi dom som inte riktigt vet vad ska
> > skratta åt och måste vänta och kolla vad
> andra
> > gillar innan dom skrattar. Precis som när
> Robert
> > Gustavsson spelade en hemsk mördare i en pjäs
> jag
> > såg och åttahundra rödvinsdruckna gapflabb
> hördes
> > varje gång han gjorde entré..
> >
> > En annan sak jag inte riktigt kan begripa är
> hur
> > så många kan bli så upprörda över tex Oskars
> och
> > diu käbbel. Bara för att det dom skrivit nu
> råkar
> > stå på din skärm behöver du faktiskt inte
> bli
> > ledsen i ögat. Det är väl bara att välja en
> annan
> > tråd? Sånt gnabb upptar väl inte ens en
> promille
> > av happy så upp med hakan nu. Sluta muttra
> att det
> > kommer bli som velo. Det här ordnar sig och
> sen
> > cyklar vi och äter glass, okej?
> >
> > *Jag är lite osäker på om någon alls
> skrattade åt
> > Sally men någon som tittade borde väl vara
> här?
> >
> > Nu skulle jag verkligen gå igång på om någon
> kunde
> > citera hela mitt inlägg och sedan svara
> efter
> > varje mening i det. Gärna utan att använda
> > citeraknappen så att det blir helt omöjligt
> att se
> > vad som är vad..
> >
> >
> >
> > Mvh David
> >
> > I´M WITH ADMIRAL STUPID
>
>
>
>
> //Sebastian

"Våra användare har skrivit totalt 3 inlägg
Vi har 1 registrerad användare
Den senast registrerade användaren är Erik
Det är totalt 1 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gäst [ Administratör ] [ Moderator ]
Flest användare online samtidigt :: 8, den 2005-07-12 14:03
Registrerade användare: Inga "

Grumt!

Det där är ju en skitbra idé! Alla användare på happy skaffar ett eget forum där vi kan göra som vi vill! inga andra användare tillåtna! Snacka om strukturerat...

Jag tycker Leo's förslag är bra. Är man intresserarad av att läsa allt klickar man i alla "ämnen" och låter det vara som det är idag. Man kan också minimera brus genom att som LVG-are klicka bort MTB och vice versa, OT osv, om man vill.

Jag tycker inte Leos förslag är så bra då det kommer att bli precis lika rörigt som nu, eftersom jag vill läsa alla kategorier. Då är det bättre att ta steget fullt ut och dela upp det i underkategorier som man får klicka sig in på.

Eller varför inte låta användaren bestämma helt själv? Antingen ser man ett antal kategorier, eller alla inlägg på samma sida, eller alla inlägg minus OT, osv..

Och med dessa kategorier...

x [Mtb]
x [Racer]
x [Meka]
x [Happy Ride]
x [Reklam]
x [OT]

... så undrar jag, var lägger man diskussioner om cross, bmx, hybrider, enhjulingar, långfärd, pendling, osv? Det blir svårt om man ska dela upp det bra. Därför föreslår jag en enda kategori för cyklar i allmänhet och sen en för Happyrides och en för Off-topic.

Då har jag missat en poäng med Leos förslag. Trodde menyn/valen skulle vara på forumsidan och inte i profilen nämligen.

Han skrev i och för sig profilen, men om det vore lätt tillgängligt, längst upp nånstans, oavsett om man är inloggad eller inte, så vore det en smidig lösning tror jag.
Förutom indelningen mtb/racer då.

Tillbaka
Topp