Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Kraften är nog densamma men momentet ökar ;)

Kraften på kedjan är direkt proportionell mot den pålagda kraften eftersom momentarmen är lika stor fram hela tiden. Vad jag menar är att det kanske inte är så dumt att man har bättre kedjelinje vid de växlar där man lägger på som mest kraft.

Snik XX1 alternativ
Race Face NW 38T i orange, XTR och språjlans X0-grunkor.
Ser fram emot våren nu!

Ska bara se till att skaffa en förtiotvåa till kassetten så är man redo för allt utom Vasan.. Då behövs det större kaka i fram. :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    83.8 KB · Besök: 25
Snik XX1 alternativ
Problem nummer två: Jag får inte loss vevpartiet. Efter att ha lossat locket och insexmuttern på vänstra vevarmen ska denna enligt uppgift "lossna lätt", men den sitter som gjuten. Har till och med försökt använda locket som avdragare mot insexan (lätt urskruvad), men ingenting händer.

Vad gör jag för fel?

Snik XX1 alternativ
Makten skrev:
> Jag får inte loss vevpartiet. Efter att ha lossat
> locket och insexmuttern på vänstra vevarmen ska
> denna enligt uppgift "lossna lätt", men den sitter
> som gjuten. Har till och med försökt använda
> locket som avdragare mot insexan (lätt urskruvad),
> men ingenting händer.

Framgår inte vad du har för vevparti, men om det är Sram för GXP vevlager skall du inte alls lossa det som du kallar för "locket". Vevarmen skall lossna av sig själv genom att den inre muttern tar emot locket när den skruvas ut ur axeln.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Mayhem skrev:
> Framgår inte vad du har för vevparti, men om det
> är Sram för GXP vevlager skall du inte alls
> lossa det som du kallar för "locket". Vevarmen
> skall lossna av sig själv genom att den inre
> muttern tar emot locket när den skruvas ut ur
> axeln.

Tackar, det funkade utmärkt! :-) Tänk vad lätt allt blir när man vet hur man gör.

Jag är inte helt tillfreds med konstruktionen på NSB-klingan. Insticket i hålen i vevpartiet är väldigt grunt och eftersom själva klingans hål är gängade så kommer inte själva bulten (som ju är mycket smalare än hålet i vevpartiet) att ta någon större last:-S Fattar inte riktigt hur de tänkt. De klingbultar som jag beställde specifikt för att funka med singelklinga är dessutom för korta på grund av offset:en.

Jaja, det får bli att hålla ögonen på vad som händer där nere. Cleant blir det i alla fall:-)

Edit: Hur hårt ska man dra fast vevarmen? Jag känner ett otäckt motstånd som inte känns som att det bara är splajnen som bottnar. Trycker man ihop lagrena med samma åtdragning? :-S

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
vanliga skruvar för enkelklinga blir precis som du noterat för korta, köp längre så slipper du tappa grejer.

Lagrena är vanliga spårkullagar, du drar inte något tryck på dem när du skruvar åt vevarmsskruven. Kolla Srams instruktion så ser du hur det hänger ihop. Skruven tror jag ska dras rätt jäkla hårt, men kolla i instruktionen för rätt moment om du är petig. Själv har jag ibland behövt ordentliga förlängare för att få loss såna skruvar

Snik XX1 alternativ
marran skrev:
> vanliga skruvar för enkelklinga blir precis som
> du noterat för korta, köp längre så slipper du
> tappa grejer.

Jag tror egentligen inte att det är längden som är något problem (Har säkert 4 varv gänga i ingrepp), utan att man inte fyller ut hålrummet i vevpartiets skruvhål mer än till halva djupet. Men jag tar nog det säkra före det osäkra och använder originalbultarna istället.

> Lagrena är vanliga spårkullagar, du drar inte
> något tryck på dem när du skruvar åt
> vevarmsskruven. Kolla Srams instruktion så ser du
> hur det hänger ihop. Skruven tror jag ska dras
> rätt jäkla hårt, men kolla i instruktionen för
> rätt moment om du är petig. Själv har jag
> ibland behövt ordentliga förlängare för att
> få loss såna skruvar

Japp, 50 Nm ungefär verkar det som. Det blir svårt i hemmet utan vettiga verktyg, men det är i alla fall splajnen som tar all last när man cyklar, så det bör funka fint att provcykla:-)

Om nån är sugen på ett set med blåeloxerade klingbultar med tillhörande muttrar så är det bara att hojta. Kostade en hundring och jag vill väl ha en liten skvätt mindre än så. Helt oanvända men provmonterade.

Edit: Såhär blev det:-) Kedjan är inte kortad, men jag väntar nog med det tills jag fått hem en kortare bakväxelarm. Kedjelinjen ser förresten snedare ut på största bak än minsta, så det var nog lika bra med den där offset:en på framdrevet.

_DSC0645.jpg

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
dnleriksson skrev:
> Om jag nu skulle köpa mig en 42t av något slag, ...

Daniel, var tänkte du cykla?
I Uppsala har då jag aldrig känt behov av något annat än 36-11 x 32 på min 29:a. Inte ens i Falun upplevde jag det som något problem att ta mig upp för backarna med den utväxlingen.

Tvivlar på att det är värt växelinställningsproblematiken, som en del verkar ha med så stort omfång till en vanlig bakväxel, för att få en växel man knappt har användning för. Då skulle jag hellre satsa på att ha ett 30 drev att byta till för riktig bergscykling.

Snik XX1 alternativ
Jag saknar egentligen inte växlar neråt men en 42t kan ju användas för att få högre växlar också och jag cyklar lite väg med min även om den inte är optimal för det direkt.
Men... nu har jag läst lite för mycket på utländska forum för att satsa på det här, just nu iaf.

På de stigar där vi cyklat ihop behövs bara typ 7 av växlarna :-) Förutom Linnébacken...

Edit: behövs och behövs förresten... Bara av bekvämlighet. Vi vet ju vad som är snabbast för det står ju här på internet i en viss tråd, singlespeed!

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Tänkte på en sak till, nu när det bara sitter en stackars klinga fram på hojjen, om man skulle behöva köpa en ny bakväxel, så borde man kunna köra med short cage?
Plöjde några trådar här om skillnaderna, blev lite klokare, men inte 100%. Har alltså 11-36 kasett och 30t fram.

Edit:
Svarar kanske på den frågan med en länk till ett lite halvkryptiskt flödesschema...
http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/L...a_compatibility_map_my13_mtb_components_0.pdf

Som jag förstår det så går det utmärkt att använda short cage till 1x10. :-D

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Jag har också en Zee med 11-36 kassett och det funkar!
Men med vissa ramar som förbrukar mycket kedja kan det vara gränsfall. Det är alltså viktigt att man komprimerar dämparen helt med kedjan på 36an för att se att det funkar innan man tar sig till skogen...!

Snik XX1 alternativ
Ja just ja... Det gjorde jag inte nej och när jag råkade komprimera lite mycket på 36:an var det krokigt växelöra och kedjan ut ur cage'n...
La till 2 länkar till sen och då blev det bra.
En Remedy -09 drar ungefär 2 länkar för info :-)

Snik XX1 alternativ
Bytte kedja idag till min absolute black klinga, blev och tugga avsevärt mer på kassetten framför allt på 1:an, någon som upplevt detsamma? Bytte från em KMC då de inte rekommenderar dessa till en sram 1070

Snik XX1 alternativ
Mycket snack om lätta växlar men hur går de med de tyngre när man byter till 1x10?
Tycker de borde bli ett fasligt trampande med t ex 36X11. Speciellt om man kör en del långlopp och fortfarande använder sig av en näst intill utdöd 26:a. någon som har erfarenhet av detta?

Snik XX1 alternativ
sivan skrev:
> Mycket snack om lätta växlar men hur går de med
> de tyngre när man byter till 1x10?
> Tycker de borde bli ett fasligt trampande med t ex
> 36X11. Speciellt om man kör en del långlopp och
> fortfarande använder sig av en näst intill
> utdöd 26:a. någon som har erfarenhet av detta?

"Långlopp" säger mig inte ett skvatt, men man får ju anpassa utväxlingen till underlaget:-) Av den anledningen tänker jag nog inte byta till 1x10 på min HT eftersom den används på asfalt, grusväg och nån bökig stig ibland.
FS-cykeln däremot, är såpass tungtrampad att jag mest använder lätta växlar. Över 30 knyck orkar jag knappt trampa på plan mark och är det nedför rullar jag. Men till det jag använder den för, det vill säga relativt långsam framfart på stökiga stigar, funkar 1x10 med 11-36-kassett klockrent.

Undrar fortfarande varför det inte finns några 10-delade kassetter med större spridning. Dock antar jag att växlingen kommer bli lidande av det om växeln är avsedd för en traditionell kassett, eftersom avståndet mellan cage och kassett kommer bli större ju mindre drev man använder.

Snik XX1 alternativ
Scut skrev:
> Teoretisk så borde du ungefär ha en fart på
> 38km/h om du kör 90 i kadens med ett 26x2.35
> däck med omkrets 213cm.

och med ett par mer normala xc-däck till ex Conti race king 2.2?

Snik XX1 alternativ
irus skrev:
> Min vän gjorde för mig något. 104 BCD. Kan
> göra med det 9s eller 10s kassett 11/42t.

adaptor.png

Det var ju riktigt klurigt tänkt! Då ökar valmöjligheterna en hel del. Frågan är hur det blir med växlingsramper och sånt om man kör med vilken 104bcd-klinga som helst..

Snik XX1 alternativ
sivan skrev:

> och med ett par mer normala xc-däck till ex Conti
> race king 2.2?

Det här var ju kul...

Här har du en formel att räkna med :)

((Antal kugg fram)/(Antal kugg bak)×kadens(rpm)×60×omkrets(m))/1000 = Hastighet km⁄h

26x2,35 Höftade fram ett värde på omkretsen:559+(60x2)x Pi = 2133mm

(36/11×90×60×2,13)/1000 =37,6 km⁄h

Säg då att diametern på ett 2,2'' däck är 6mm mindre: Omkretsen borde då bli 2111mm

(36/11×90×60×2,11)/1000 =37,3 km⁄h

Inte märkbart saktare då :)

Snik XX1 alternativ
leffo skrev:
> Aha man tar en framklinga och sätter bak.
> Fyndigt!

Mycket! Men hur fan går det med offset:en då? Klingan sitter ju inte rakt över adaptern, eller har jag missat något?

Snik XX1 alternativ
leffo skrev:
> Aha man tar en framklinga och sätter bak.
> Fyndigt!

Tror det behövs ramper för att det ska växla bra...
Jag kör med Wolftooths nya GC 42T som har rejäla växlingsramper. Växlar med 11-42 lika bra som innan med 11-36.

Snik XX1 alternativ
Jag har designat och sålt ett par dylika produkter för två tre år sen till en britt som ville ha en sådan. Så iden är inte ny, det skapar fler problem än den löser.

Snik XX1 alternativ
Makten skrev:
> leffo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha man tar en framklinga och sätter bak.
> > Fyndigt!
>
> Mycket! Men hur fan går det med offset:en då?
> Klingan sitter ju inte rakt över adaptern, eller
> har jag missat något?

i filmen ser det ju bra ut..

Snik XX1 alternativ
R-P skrev:

> Tror det behövs ramper för att det ska växla
> bra...
> Jag kör med Wolftooths nya GC 42T som har rejäla
> växlingsramper. Växlar med 11-42 lika bra som
> innan med 11-36.

Vad kör du för växel/reglage?
För mig funkar det inte som man skulle önska!

Snik XX1 alternativ
Kör med X9 type 2. Hade X7 triggers först och det funkade. Numera X0 gripshift som känns klockrent med 1x10. Känns som jag är nära den optimala drivlinan nu med 30t och 11-42. :)
Vad funkar dåligt för dej?
Växlingarna på de små dreven rasslar lite om man trampar hårt samtidigt. B-skruven är ju rätt rejält inskruvad så det blir inte optimalt avstånd till sprocketen på de små dreven. Men växlar gör det. Sen är det ju ingen fincykling jag sysslar med så det funkar tillräckligt bra för mej.

Bilagor

• IMG_20140301_151309.jpg
    IMG_20140301_151309.jpg
    173.5 KB · Besök: 21
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp