Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
Finns mängder med förslag på ombyggnadsförslag :-)

Jag kör med en tvådelad vev som jag kör med en enkelklinga.
Bak har jag en 11/36 kassett.

Mitt önskemål är att få framklingan centrerad ? Hur ?

Bak skulle jag vilja ha 11/40 alt 42.

Hur gör jag det på bästa billigaste sätt ?

Snik XX1 alternativ
NU har även TS fått tummen ur...
blev En 36-kuggs RF klinga och en General Lee drev.
Funkar klockers, förstår inte varför jag gjorde detta för längesedan....förmodligen pga av att jag sällan hade strul med framväxeln.
20140902_174821.jpg

Snik XX1 alternativ
Jag bytte min 2x10 till 1x10 och har testat två korta turer på min 29 FS.

Klingan blev en RaceFace NW 30T. Köpte den från rosebikes. Den var gängad; det finns tydligen en o-gängad variant också men det hade jag inte koll på. Det bra var iaf att den passade perfekt och gick att dra fast med de överblivna skruvarna från lillklingan. Kedjelinjen blev också ok.

Främsta orsaken är att få bättre harmoni, helt enkelt för att jag inte trivs med 2x10. Kör jag lilla fram blir det för mycket växlande bak. Med stora fram orkar jag inte och hoppen vid växlingar blir för stora. Kanske är det för jag mest kört trippel fram men jag har kört 2x10 sedan några år så jag tycker jag har gett det en chans.

Det funkade som förväntat, bättre "flyt" när farten går upp och ned och det räcker med en växling. Jag klippte ett hinder som gäckat mig förut just genom att kunna trycka i rätt växel vid rätt tillfälle. Toppfarten kändes helt OK. När benen blev riktigt trötta hade en krypväxel varit bra. Jag klurar på en 40 eller 42T men det är en framtida fråga.

Jag kör och kommer köra med en vanlig Sram x5 bakväxel.

Snik XX1 alternativ
@skaning: Den sitter på storklingans plats. Men med bara 30T måste den sitta "innanför" armarna på vevpartiet så direkt från start hamnar den nånstans mellan de två tidigare klingorna tror jag.

Raceface har en liten tabell där de anger om man behöver spacers (som de också säljer) så man kan justera. Enligt tabellen behövde jag dem inte.

Jag tittade på kedjelinje och hade spontant velat ha den någon mm längre in men behöver prova mer så jag vet var på kassetten jag kör mest.

Snik XX1 alternativ
dileno skrev:
-------------------------------------------------------
> Var hittar ni era singelklingor fram nånstans?
> På jakt efter 42T men det är ju typ slut
> överallt!

Bara för att vara värre än MTBiker? Eller finns det några rationella skäl till denna enorma klinga?

Snik XX1 alternativ
dileno skrev:
> Var hittar ni era singelklingor fram nånstans?
> På jakt efter 42T men det är ju typ slut
> överallt!

Vilken BCD är det du är ute efter?

//Markus

Snik XX1 alternativ
Är det nån som funderat på att göra om en befintlig cage till att likna en RAD cage?

Skulle jag försöka så slutar det väl med att man sitter med en trasig cage och får beställa en RAD i vilket fall , men om man vet exakt var det där förskjutna hålet ska sitta så borde man väl kunna borra och gänga det för skruven till trissan? Eller har tex. en XT M786 GS cage en utformning som inte gör det möjligt?

Snik XX1 alternativ
pennerdal skrev:
> kolla min tidigare länk, nu kan du köra 9-42 på
> en 10-delad kassett!
> MEAO så behöver du max 38 i fram.

9-10T har väl tidigare testats på vanlig body med dåligt resultat, tror inte det är något bättre nu.

Blir även alla dessa lösningar så mycke billigar nu när X1 finns?

Snik XX1 alternativ
Finns det någon sida som säljer distanser för att centrera en 2 delad vev när man kör på ytterklingan ? Alltså om den är ombyggd till enkelklinga ?

Snik XX1 alternativ
wobblie skrev:
> dileno skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var hittar ni era singelklingor fram nånstans?
> > På jakt efter 42T men det är ju typ slut
> > överallt!
>
> Bara för att vara värre än MTBiker? Eller finns
> det några rationella skäl till denna enorma
> klinga?

Det är till CX:en!

Söker alltså 42T i 110BCD. Absolutblack har i lager men de är lite dyra tycker jag..

Snik XX1 alternativ
skaning skrev:
> Finns det någon sida som säljer distanser för
> att centrera en 2 delad vev när man kör på
> ytterklingan ? Alltså om den är ombyggd till
> enkelklinga ?

Raceface har distanser som bör funka (vet inte om du missade mitt svar ovan, kan ju vara så att det inte besvarade din fråga. Både min RF och Wolftooth klingan sägs ha ett par mm offset redan från start.

Som skrivet funkade det. Jag finjusterade läget lite på bakväxeln (längre bort från drivsidan) för att vara säker på att kedjan inte skulle klättra ned då kedjelinjen blir rätt skev på 36T.

http://singletrackworld.com/forum/topic/info-needed-30t-race-face-nw-chainline-on-2x10-shimano-xt

Snik XX1 alternativ
skaning skrev:
> Finns det någon sida som säljer distanser för
> att centrera en 2 delad vev när man kör på
> ytterklingan ? Alltså om den är ombyggd till
> enkelklinga ?

Du kanske kan flytta dina spacers på veven? Jag har 73mm BB och bytte sida på min spacer för att få mer gynnsam kedjelinje.

Snik XX1 alternativ
Min enkelklinga är rak o jag har den på insidan av ytterfästet. Någon som förstår vad jag menar ? :-)
Om jag försöker följa framklingans linje bakåt mot kasseten så hamnar den på 3-4 klingan nerifrån.

Snik XX1 alternativ
skaning skrev:
> Min enkelklinga är rak o jag har den på insidan
> av ytterfästet. Någon som förstår vad jag
> menar ? :-)
> Om jag försöker följa framklingans linje bakåt
> mot kasseten så hamnar den på 3-4 klingan
> nerifrån.

Läs vad jag skrev igen, har du 68mm BB kan du justera ännu mer än vad jag kan göra med mitt 73mm BB. Det blir samma sak att shimsa ut drevet som att flytta om spacers på BB:t.

Snik XX1 alternativ
Innanför vevarmarna sitter det distansringar som går att flytta till andra sidan. Då förskjuts vevpartiet i sidled och du får samma effekt som av att bara flytta klingan.

Snik XX1 alternativ
skaning skrev:
> Jag är tydligen både trög och okunnig :-)
> Vad o var kan jag justera ?

Har du ipressade vevlager så sitter det shims på axeln, i mitt fall 1 på drivsidan, men sitter det gängade vevlager så sitter shimsen på lagerkopparna, dvs man får lossa lagerkopparna och flytta om.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/ro...ront-derailleur-issues-deus-crank-spacers.gif

Snik XX1 alternativ
Nu behöver jag lite tips! Byggde om min hoj med race face klinga och har kört ca 20 mil utan några som helst problem. Funkade klockrent faktiskt :-) men i går började bakväxeln krångla...verkar som den inte spänner kedjan ordentligt? Cykeln är en scott scale 920 med xt bak. Är detta nått vanligt fel eller har jag missat nått? Känns som den kärvar på nått sätt.

Snik XX1 alternativ
Halloj!
Har inte läst igenom alla sidor, men min situation är lite speciell :-)
Vill bygga en snabb helstel grusvägscykel baserad på en kinakolfiber-MTB-ram.

Eftersom jag vill ha kompatibla hjul/däck mm med min FS Canyon så valde jag en 26"-ram och trodde i min enfald att jag kunde montera på ett 46/36-kuggs CX-parti med BB30.
Dock upptäckte jag idag att ramen inte klarade så stora framdrev, i alla fall inte med så lite Q-faktor som SRAMs CX-parti har.

Så nu står jag här, med en 26"-ram, en 11-36 kassett, XT-bakväxel och en hel drös andra pinaler, inklusive kolfiber fälgar... men utan ett bra vevparti!

Någon som vet var man kan få tag på ett vevparti för BB30, som kan ta en Wide/Narrow-klinga på minst 40T och har en rätt bred Q-faktor så jag kan få in den i ramen? Jag förstår att kedjelinjen blir åt fanders, men om det funkar bra med dom tyngsta 5-6 bakdreven och hjälpligt med dom sista 4-5 så vore det trevligt :-(

Om det sedan är lätt och billigt, så blir jag glad :-)

Snik XX1 alternativ
skaning skrev:
> Det missade jag :-) Men tack för infon.
> Vilken distans har du på vilken cykel?

Nu har jag kollat. Jag har en SRAM x5 2x10 vev på en Giant Trance 29. Raceface NW 30T. 11-36 1030-kassett. Såvitt mitt ögonmått kan bedöma är kedjelinjen perfekt, växel 5/6 förefaller vara sneda åt olika håll. Jag tittade både en och två och tre gånger då det är lurigt med alla sneda kedjestag och ekrar och annat som gör det svårt.

(Jag känner mig nästan pinsamt happykorrekt nu då jag fick dit dropper-remote och avlägsnade allt från framväxeln)

Snik XX1 alternativ
Kristoffer: Funkar det bra med SRAM x5 bak alltså? Jag hade fått för mig att clutch-växel var i stort sett obligatoriskt, men det kanske inte stämmer. Hur mycket, och stökigt, har du kört? Inga tapp? Antar att det även beror på hur bra N/W-klingan är iofs.

Har en Commencal Meta HT som jag vill göra om till 1x10, där är det just nu SRAM x5 (2x10).

Snik XX1 alternativ
Lite off topic, men jag är på vippen att köpa en cykel som har SRAM X1-vevparti vid leverans. Vill gärna ha vevparti med bashguard, kan man byta till ett 3-delat XT vevparti med pressfitlager och byta till en NW-klinga och bash på XT-partiet? Finns XT-vevarna att köpa kompletta med pressfitlager?

Snik XX1 alternativ
zinkpasta skrev:
> Kristoffer: Funkar det bra med SRAM x5 bak
> alltså? Jag hade fått för mig att clutch-växel
> var i stort sett obligatoriskt, men det kanske
> inte stämmer. Hur mycket, och stökigt, har du
> kört? Inga tapp? Antar att det även beror på
> hur bra N/W-klingan är iofs.
>
> Har en Commencal Meta HT som jag vill göra om
> till 1x10, där är det just nu SRAM x5 (2x10).

Jag chansade. Läste på pinkbike eller mtbr eller nånstans att de testat RF-klingan på många cyklar och att det funkat bra även på en gammal HT med standard bakväxel. Det var RF eller Hope som verkade ha fått bäst betyg.

Jag har egentligen inte kört tillräckligt långt för att bedöma, bara några mil, men magkänslan såhär långt är att det funkar. Terrängen är vanlig stig och tempot typ 75% av Strava-kanonerna på enduro-segmenten. Min egen uppfattning om körstil är att jag är rätt mesig/mjuk/smooth ;)

Jag vet inte varför, men länkaget på Trance-29:an ihop med X5 verkar tålig mot kedjetapp. Kedjan håller sig lugn, jag har inte ens behövt sätta något kedjestagsskydd på den.

Snik XX1 alternativ
Vad räknas till snik XX1 alternativ? Campagnolo Chorus bakväxel och kassett. KMC X11SL kedja. Sram XX1 Q145 vevparti med GXPspider för att få perfekt kedjelinje
IMG_20140914_130056.jpg

Snik XX1 alternativ
zinkpasta skrev:
> Kristoffer: Funkar det bra med SRAM x5 bak
> alltså? Jag hade fått för mig att clutch-växel
> var i stort sett obligatoriskt, men det kanske
> inte stämmer. Hur mycket, och stökigt, har du
> kört? Inga tapp? Antar att det även beror på
> hur bra N/W-klingan är iofs.
>
> Har en Commencal Meta HT som jag vill göra om
> till 1x10, där är det just nu SRAM x5 (2x10).

Jag glömmer slå på min ibland när hjulen varit av. Senast nu på förmiddagen de första åken i Järvsö. Det låter mer men fungerar precis lika bra. Jag kör en hopeklinga.

Snik XX1 alternativ
gordiz skrev:
> Min Zee växel börjar bli lite slapp! Kan man
> spänna fjädern i den på nå vis? Lr måste jag
> köra sönder den för att få köpa en ny?

Bara att skruva av kåpan och sra åt skruven under.

Snik XX1 alternativ
Att köra clutch och n/w är ju såklart en bra combo, på min dh har jag den combon och således skippat styraren. Men för xc är det troligtvis inte lika viktigt. Nog för att jag kör det på min stighoj:)

Snik XX1 alternativ
Rattnalle skrev:
> gordiz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min Zee växel börjar bli lite slapp! Kan man
> > spänna fjädern i den på nå vis? Lr måste
> jag
> > köra sönder den för att få köpa en ny?
>
> Bara att skruva av kåpan och sra åt skruven
> under.

Oki. Tacktack

Snik XX1 alternativ
Tänkte pröva att byta från 3x10 till 1x10 på min 26 hardtail. Har ett 3 delat XT vevparti. Då jag mer cyklar snabbt än tekniskt behöver jag en 42T klinga. Har inte lyckats hitta någon lösning på detta då 104 mm narrow wide klingor inte verkar finnas i 42T från någon tillverkare. Går detta att lösa eller måste jag byta vevparti?

Snik XX1 alternativ
martinB skrev:
> Tänkte pröva att byta från 3x10 till 1x10 på
> min 26 hardtail. Har ett 3 delat XT vevparti. Då
> jag mer cyklar snabbt än tekniskt behöver jag en
> 42T klinga. Har inte lyckats hitta någon lösning
> på detta då 104 mm narrow wide klingor inte
> verkar finnas i 42T från någon tillverkare. Går
> detta att lösa eller måste jag byta vevparti?

Hur snabbt cyklar du egentligen?

Edit: Du kan ju börja med att flytta din befintliga storkaka till positionen för mellankakan och skaffa en kedjestyrare.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Har nyss köpt en likadan hoj och tänkt konvertera. Har du ändrat kedjelinjen? Borde ju funka med oförändrad eftersom det uppenbarligen funkar med orginaldrevet.

Snik XX1 alternativ
En helt vanlig 11/36.kassett och 34t fram funkar helt utmärkt. Det är helt onödigt att lägga ytterligare en tusenlapp på att få 40 eller 42 taggar där bak. OM ni nu verkligen behöver det så köp er ett 32 eller 30t fram istället.

Och man behöver heller inte gå över ån för att hämta vatten, själv kör jag med http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...untain/works-components-drev-104bcd-alu-svart och det funkar hur bra som helst.

Kommer aldrig gå tillbaka till framväxel, och troligtvis heller inte betala överpris för xx1.

Tillbaka
Topp