Snöcykling

kulan

Ny medlem
Snöcykling
Nån mer?
Någon mer än jag som var ute och cyklade i snöstormen för två veckor sen? Mellansverige 2,5 dm på 2 timmar. Riktigt spännande i mörkret 22.00 på lördag kväll. Hur får man växlarna att funka då? Är det kört eller ?

Snöcykling
Jadå, vi är rätt många som cyklar året om, snö är faktiskt riktigt kul att cykla i! Cykeln blir inte ens smutsig. Är cykeln välskött och smord så funkar växlarna bra, även i djup snö. Det är väl oftast pedalklossarna i skon som är problemet, om för mycket snö fastnar där är det svårt att klicka i fötterna. Löses med att inte sätta ner fötterna och bara trampa. :-) Cykling i mörker och snö, med pannlampa är en härlig upplevelse.

/Leo

Snöcykling
Få fan att cykla i snö... Har gjort det några gånger med det räcker för min del.

nordkapp.jpg ht=320

camp.jpg ht=700

Snöcykling
Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> Få fan att cykla i snö... Har gjort det några
> gånger med det räcker för min del.

Intressant skylt med pilarna i bakgrunden, är det filer för någon slags fordon?

Dessutom bör man nog minst ha en Pugsley om man ska snöcykla på riktigt?

Framåt våren när det töar på dagarna och fryser på nätterna blir skoterspåren riktigt hårda, men man får inte cykla för länge för då blir det snömos av dem...

RR från en av många solorides i snö här: http://tnt.happymtb.org/RR/2006/060325_Soloride/

Snöcykling
the_TnT skrev:
> Intressant skylt med pilarna i bakgrunden, är det
> filer för någon slags fordon?
>

Två filer för buss och tre filer för personbilar som ska till Nordkap men bara en fil för alla som ska lämna stället. Man kan börja undra hur många bilar som har trillat nedför stupet vid Nordkap?

/Stellan

Ps. Ingen speciell väg för cyklister...

Snöcykling
Snö och is är egentligen inga större problem att cykla på om temperaturen håller sig på minus men ändå inte riktigt kallt.

Värst är det när det ligger 30 cm hård packad snö som smälter. Hade det sist när jag var i Ryssland med cykel.

rus_2004_21.jpg ht=600

Kaffepaus i Ryssland

rus_2004_16.jpg ht=417

/Stellan

Snöcykling
Vissa typer av snö packar i cassetten bak så att kedjan börjar slira på kuggen.
När det blir så brukar jag välja tex.3ans drev bak och låtabli att växla med bakväxeln.

När det är kallt är det extra viktigt att vier och hölje är välsmort och rent för att det inte ska frysa.

Snöcykling
Lars E skrev:
> Vissa typer av snö packar i cassetten bak så att
> kedjan börjar slira på kuggen.
> När det blir så brukar jag välja tex.3ans drev
> bak och låtabli att växla med bakväxeln.
>
> När det är kallt är det extra viktigt att vier
> och hölje är välsmort och rent för att det
> inte ska frysa.

Jepp, när det töar brukar det bli så, de två minsta dreven bak blir oanvändbara för mig då. :(

Tillbaka
Topp