Snygga SPD?

Snygga SPD?
jag rekommenderar att köpa crankbrothers typ eggbeaters eller mallet, dem är snygga och har bättre kvalité än shimano, inga kassa kulbussningar utan riktiga tätade lager...lätta att byta och underhålla...lättare att ta sig ur än SPD och mindre glapp

Snygga SPD?
Jag har aldrig hört talas om att lagren på Shimano SPD-pedaler ger upp (kulbussningar???), däremot tycks lagerbyte på Crankbrothers vara en standardprocedur.

Snygga SPD?
snowman119 skrev:
-------------------------------------------------------
> mina gav upp på 4 månader, började klicka och
> inget fett i världen hjälpte

Hur spårade du klickandet till just lagrena?

Snygga SPD?
Jag har aldrig någonsin haft problem med varken 505-, 520- eller 540-pedalerna. Inte heller Biltemas SPD-pedaler har varit struliga. Kan för övrigt rekommendera BT's pedaler. Kapslade maskinkullager som verkar helt ok. Lätta! Väger nästan inget jämfört med vilka andra modeller som helst. De sitter på min Coiler och pedalerna har hållt i över ett år nu utan problem.

Snygga SPD?
Shimanos 520, 540 och 959-pedaler är odödliga. Mina 520 bytte jag efter 1000 mil, bara för att jag ville ha ett par snyggare 959. 520 kostar faktiskt för lite för vad man får. 540 är snyggare.
/Johan

Edit: Preciserade lite mer.

Senast redigerad av en moderator:
Snygga SPD?
Shimanos pedaler är definitivt inte odödliga, jag har dödat ett par! :)
(Plus ett par Bontrager RE-1:or, som tur är har jag nu skådat ljuset! :) )

Snygga SPD?
Undvik Biltemas spd från Wellgo. Dom gillar inte leriga stigar, mina dog på drygt tre månader. Skall du satsa på spd så är Shimanos 520 mest pedal för pengarna.
Själv är jag mest nöjd med mina 540, men 959 är snyggare!

Snygga SPD?
MLarsson skrev:
> Undvik Biltemas spd från Wellgo. Dom gillar inte
> leriga stigar, mina dog på drygt tre månader.

ÖH?!?!?
Mina stortrivs i lera.

Snygga SPD?
plumse skrev:
> MLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undvik Biltemas spd från Wellgo. Dom gillar
> inte
> > leriga stigar, mina dog på drygt tre månader.
>
> ÖH?!?!?
> Mina stortrivs i lera.

Japp, mina dog snabbt. Lagrena i båda pendalerna tog slut snabbare än hösten. Har även en bekant som köpte ett par från Biltema, dom var med i skogen två gånger. Problemet med hans var att när han klicka ur, kunda han inte klicka i igen. Detta pga att fjädern hoppa ur sitt läge. Så han köpte sig ett par 520 och har sedan dess sluppit problem.
Detta gör att jag säger: -Köp inte Biltemas Wellgo!

Snygga SPD?
helgon skrev:
> Lite olika bud... men är det lättare att ta sig
> ur vissa modeller?

Vissa har 'twist' för att ta sig loss andra kan man dra loss bakåt/uppåt och vissa har både och. Oftast kan man justera hur hårt man sitter fast så man kan börja med lös spänning innan man vant sig.

Snygga SPD?
MLarsson skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > MLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Undvik Biltemas spd från Wellgo. Dom gillar
> > inte
> > > leriga stigar, mina dog på drygt tre
> månader.
> >
> > ÖH?!?!?
> > Mina stortrivs i lera.
>
> Japp, mina dog snabbt. Lagrena i båda pendalerna
> tog slut snabbare än hösten. Har även en bekant
> som köpte ett par från Biltema, dom var med i
> skogen två gånger. Problemet med hans var att
> när han klicka ur, kunda han inte klicka i igen.
> Detta pga att fjädern hoppa ur sitt läge. Så
> han köpte sig ett par 520 och har sedan dess
> sluppit problem.
> Detta gör att jag säger: -Köp inte Biltemas
> Wellgo!

Där ser man =/
Låter som om ni haft extrem otur. Det är ju trots allt en standardartikel från Wellgo och de gör ju normalt sett bra grejor.
Bra val med 520 förresten!

Snygga SPD?
Bra och prisvärda kanske Shimano 520 är, men snygga? Eggbeaters är ju mycket renare i sin design.

Jag ska skifta till Eggbeaters C idag, blir intressant att känna skillnaden mot 520 och se hur det är med hållbarheten över tid. Men lite mer stylish blir det helt klart.

Snygga SPD?
snowman119 skrev:
> mina gav upp på 4 månader, började klicka och
> inget fett i världen hjälpte

dina VAD??

Snygga SPD?
helgon skrev:
> Har precis köpt en ny MTB en cannondale F900 och
> då behöver jag köpa ett par passande SPD,
> någon som har ett bra prisvärt tips?

Ska de vara snygga? Vad är snyggt för dig? Jag gillar Crankbrothers. Prova Candy SL den borde passa nivån på resten av komponenterna på din F900

Snygga SPD?
pers skrev:
> Köp definitivt Eggbeaters! Finns det nån här
> som bytt till eggbeaters och ångrat sig? Skulle
> inte tro det.

Det kan du skriva upp att jag har gjort! Visparna är ju värsta skiten... Bytte bort min vispar mot ett par halvsunkiga Ritchey-SPD. Och dom funkade ljusår bättre.

Nu ere bara Shimano 540 som gäller.

Till er andra som tycker att visparna funkar bra:
Sök runte lite på forumet så skall ni se att det är en skog av brutna axlar och byglar som väntar er.

Stalle

Snygga SPD?
jo jag har sett recensionerna om avslagna byglar mm för eggbeaters, men nu blir det ett försök. jag kanske inte är en sån ryttare som slår i pedalerna så ofta, får se.. under tiden ska 520-na rengöras och smörjas så de är reda att hoppa in som reserver om det behövs.. Men Eggbeaters är snyggare! Och rubriken på tråden var ju skriven så..

Snygga SPD?
Jag har Mallet C och är inte imponerad av lagringen. Har fått helrenovera en pedal (kiten är tack och lov billiga hos CC). Lagringen består av ett litet maskinlager och en vanlig plastbussning. Ingen rocket science här inte. Äggvispar är helt OK men på intet sätt slutstationen på pedalernas evolutionsstege, mer än möjligtvis prismässigt :/

Jag tror att Shimano har lite vassare lager men en mindre sinnrik konstruktion i övrigt.

Edit: Jag saknar mina gamla Onza Box, rejäla doningar det :)

Snygga SPD?
Rätt snygga!

CRANK102.jpg

Ett fynd, endast 3345:- på CC!

Snygga SPD?
Jag började med SPD-pedaler av olika slag för att sedan övergå till Eggbeaters/Mallets, trots att JAG har haft sönder ett par äggvispar skulle jag inte gå tillbaks till SPD ens under pistolhot.

Snygga SPD?
Nej samma princip att ta sig ur men man kan ändra graderna genom att byta den del man skruvar fast under skon mellan höger och vänster sko. Då väljer man 6 eller 20 grader tror jag. Detta och möjligheten att chimsa under är enda justeringen som finns vad jag vet.

Snygga SPD?
helgon skrev:
> Är det någon skillnad på hur man tar sig loss
> från shimano VS Crank Brothers

Det är visserligen inte svar på frågan men det hör hemma inom samma ämne i alla fall...

Det finns två olika s.k "cleats" till SPD (Shimano, Wellgo etc). Den svarta klossen är en kloss som bara kan lossas genom att vrida foten. Med den silvriga klossen kan man få loss foten lite hursomhelst. Vad man gillar är en smaksak för det finns fördelar och nackdelar med båda typerna.
Jag föredrar den silvriga för den är lättare att komma ur eftersom man kan lossa foten rakt uppåt om det skullë behövas. Men jag använder inte rundtrampet så väldigt mycket, bara litegrann, så den silvrigas nackdel med att foten lossar ibland lider jag inte av. Är man en sån där som tokdrar uppåt när man trampar är nog den svarta att föredra.

Snygga SPD?
Om du ska använda den på vintern (i skogen) så KAN det vara så att Shimanos pedaler lättare "isar" igen. Dvs att det blir svårt att klicka i sig i dom. Jag har både CB Eggbeaters och Shimano 540. Båda funkar super men just när det blir mycket skit i pedalen är äggvisparna överlägsna (i min mening).

Snygga SPD?
kopplade klickandet fort till "lagringen" i shimano pedalerna, som för övrigt går under kategorin kulbussning, lagret har ingen hållare och låter därför kulorna komma i kontakt med varandra, och öppnar man konstruktionen hoppar kulorna ut.......hur som helst så började lagrena i 520 modellen glappa och klicka redan efter ett par månader, har inte hafft dem problemen med mina crank bros, och får man det är det bara att byta lagrena, vilket inte är möjligt i shimano varianten

Snygga SPD?
Hehe många bud doch verkar shimano vara lite mer prisvärda då dom är billga och fyller sin funktion men CB är ju mycket coolare och även lättare, något bra tips på butik/näthandel där man kan hitta dessa modeller billigast?

Snygga SPD?
Mina 520 höll i ett år, sen hoppade en skruv bort. Kanske kan fixxas, jag köpte ett par nya för 200kr och kör på dem nu.

Nästa par pedaler blir ett par CB Smarty tror jag:

smarty_blkred.jpg

285g och runt 45€.

Snygga SPD?
www.barracuda.be är billigast och ssnabbast, ja detta är ett kontroversiellt ämne, verkar vara varierande kvalite och många måndags ex på båda märkena

Snygga SPD?
rejser: Det är en viss float (ofjädrad) om man vrider foten men jag minns inte hur många grader, och beroende på vilken sko man sätter klossen på så blir det olika utlösningsvinkel.
Det är alltså några graders vridning med motstånd innan det löser ut.

Snygga SPD?
Pelle Hå skrev:
> Då ingen lyssnar, mer än möjligen de redan
> frälsta, så mässar jag vidare helt utan
> entusiasm och sägeer Time. Amen.

Time är ju oomkullrunkeligt den bästa pedalen. Amen!

Det som är synd är ju att de flesta har Shimano så om man vill bytlåna så är ju Shimano lite enklare.

Stalle

Snygga SPD?
Du hittar TIME bland annat på cyclecomponents, barracuda, Chainreaction

carbonvarianten på CC, 1195:-
TIME023.jpg

'vanliga' på bike-discount: ~740:-
atac_xs06.jpg

Testsieger MOUNTAIN BIKE 08/2005: ÜBERRAGEND !!!

~420:- för plattformsvarianten.
TI-Z.jpg

Verkar lika odödliga som XS! Dessutom fläskat i dessa betydligt fler gånger då de är klart större än XS...

Klossar följer med pedalerna, passar ej shimaNO.

Tillbaka
Topp