Snyggaste hojen på Happy!

Skoglings hoj borde ju rimligtvis vara lika estetiskt tilltalande som vilken annan hardtail som helst, men av någon anledning så imponerar den inte på mig.

Den är helt enkelt för vanlig och för billig. Därmed inte sagt att den inte gör jobbet. Krasst och pragmatiskt så är det en av de vettigast kittade XC-hojarna som går att uppbringa för de pengarna.

Visst vet jag att pengar inte kan köpa stil, men det är något konstigt med cyklar...

Byt ut Ramen mot en Scott Team Issue, S-Works eller Rocky Mountain Vertex. Komponenterna mot XTR Pazzazprylarna mot Thomson eller Easton och hjulen mot något exotiskt hemmabygge eller ett par CrossMax SL så kan vi börja snacka.

Och givetvis gaffeln till en SID... (eller åtminstonne nåt med 80mm slaglängd, det är ju ändå en racehoj)

vilken sågning.

fast den hojen racing ralph målar upp för mitt inre ter sig tämligen alldaglig och tråkig.

det som gör att jag gillar skoglings hoj är att den är ren. nästan kliniskt ren.

Jo, nu när jag läser det låter det lite hårt och jag ber om ursäkt för att det upplevs som en sågning...

Det jag var ute efter var ju egentligen något annat. Nämligen att det som skiljer skoglings hoj från mina exempel (som ÄR alldagliga) är estetiskt sätt ingenting.

Det enda som de facto skiljer sig åt (förutom det faktum att en 100mm gaffel på den ramen gör att racevinkeln försvinner) är att man i sitt huvud vet att skoglings cleana hoj är billigare än någon av de jag föreslog. Och för min del verkar det räcka... Jag vet att det är mig det är fel på, så det behöver ni inte berätta.

Hoppas ni förstår mig rätt och sorry om jag förnärmade någon...

Jag tycker faktiskt i många fall att XT är snyggare än XTR=) En cykel behöver inte vara dyr för att vara snygg. Jag tycker att min GT Tequesta är riktigt fin. Det har mest med affektionsvärdet att göra. De flesta här på Happy skulle såga den rejält, men inte jag=)

/Erik

RacingRalph: allvarligt, hur kul kan en xc-hardtail i aluminium bli egentligen? Skoglings är väl så skoj som någons.

En S-works, t.ex., är väl egentligen mest en röd Merida ändå? Och Easton ett vanligt bulk-alu-företag som insåg att man kan sälja samma produktionsinsats för 100-dubbla priset bara man väljer rätt konsumentgrupp?

Vill man ramla över styret oftare så kan man ju skaffa en 80 mm SID, det är sant.

Rent generellt så ökar ju dessutom pajasvarningen i takt med priset på cykeln. Motgiftet är förstås hård cykling.

erik h Skrev:
-------------------------------------------------------

> Rent generellt så ökar ju dessutom pajasvarningen
> i takt med priset på cykeln. Motgiftet är förstås
> hård cykling.

Hahahaaaaa..

erik h Skrev:

> Rent generellt så ökar ju dessutom pajasvarningen i takt med priset på cykeln. Motgiftet är förstås hård cykling.

Ta mej fan dagens sanning! Huvudet på spiken , pitt i Greta!

Bra skrivet Erik h.

RacingRalph Skrev:
> Skoglings hoj borde ju rimligtvis vara lika
> estetiskt tilltalande som vilken annan hardtail
> som helst, men av någon anledning så imponerar den
> inte på mig.
>
> Den är helt enkelt för vanlig och för billig.
> Därmed inte sagt att den inte gör jobbet. Krasst
> och pragmatiskt så är det en av de vettigast
> kittade XC-hojarna som går att uppbringa för de
> pengarna.
>
> Visst vet jag att pengar inte kan köpa stil, men
> det är något konstigt med cyklar...
>
> Byt ut Ramen mot en Scott Team Issue, S-Works
> eller Rocky Mountain Vertex. Komponenterna mot XTR
> Pazzazprylarna mot Thomson eller Easton och hjulen
> mot något exotiskt hemmabygge eller ett par
> CrossMax SL så kan vi börja snacka.

Ha,ha,ha ! Där har vi en som anser att dyra märkesprylar alltid är bättre... En skrytare ! Jag köper det som har mest värde (Läs funktion), för minst pengar .
Jag gillar min cykel som fan och det är huvudsaken ! En vanlig jädra bra HT !

//Skogling

JTExploder Skrev:
> bng:s röda Santa Cruz ligger mycket bra till som
> snyggast, fast jag hittar ingen bild på den.

Tack, Johan.
Jag nominerar din hoj till bästa putsobjekt:
beforeandafter.gif

mvh/Bjarne

Min Cruz-kameleont försöker gömma sig i skogen:
(svårt när den är Ducati rosso)
hoj1.jpg

erik h Skrev:
> Rent generellt så ökar ju dessutom pajasvarningen
> i takt med priset på cykeln. Motgiftet är förstås
> hård cykling.

Det bästa som sagts på det här forumet på ett bra tag!

Hur dyr cykel kan man köpa innan man blir en pajas???
Och inte kör allt för hård cykling??

Jag fick för mig att om man e över 30 så e det mer ok att ha
dyra saker utan för den saken behöva hårdköra?? hehehe

Måste ju budgetera nu.... ;o)

rikard Skrev:
> Om du byter från xt till xtr utan att bli varken
> snabbare eller snyggare så har du gått över
> pajasgränsen. =)
>
> /rikard

Många pajaser blir det

Johan. här i sverige så tittar vi snett på alla som har dyrare cyklar än vad talangen tillåter. :/ i varje fall verkar det så när man lysnar på vissa personer. så "pajasgränsen" får du nog sätta själv. själv har jag ingen :)

men på kontinenten, där är det status att ha en dyr cykel. en hobby och fullständigt accepterat.

fram för fler dyra cykalr i sverige.

När jag började jobba medförde det mer pengar och mindre fritid. Alltså en ganska dyr cykel och svårt att få till tillräckligt mycket åkande för att utnyttja den. Men mina stunder på hojen är underbart kul, allt fungerar och man ler som en semla efter några timmar på italienaren. För min del handlar det mer om livskvalité manifesterad i bland annat den cykeln jag verkligen ville ha. Skiter i om jag blir kallad pajas för det. Tummen ner...

the_TnT Skrev:
> erik h Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rent generellt så ökar ju dessutom
> pajasvarningen
> > i takt med priset på cykeln. Motgiftet är
> förstås
> > hård cykling.
>
> Det bästa som sagts på det här forumet på ett bra
> tag!
>

Ja, en cykel ska köras, hårt, oavsett pris, annars är det pajasvarning på både cykel och cyklist. ;-)

/Leo

Det räcker med att ta sig till Östermalm för att hitta statusen i prylar. Ett roligt folkslag som tror att de blir rallybilsförare för att de har råd med bilen.

Pajasvarning, det börjar lika den här tråden <http://happymtb.org/forum/read.php/1/7228/> som diskuterade "posers". Jantelagen är tyvärr hårt ingnuggad i den Svenska folksjälen, det är väl helt upp till var och en att bestämma hur ens pengar ska användas.

För att återgå till vad tråden egentligen handlar om, Snygga cyklar, så tycker jag att även att Simon(a)'s lilla röda Heckler <http://happymtb.org/forum/profile.php/1/144> bör nämnas.

MacBear Skrev:
> Pajasvarning, det börjar lika den här tråden som
> diskuterade "posers". Jantelagen är tyvärr hårt
> ingnuggad i den Svenska folksjälen, det är väl
> helt upp till var och en att bestämma hur ens
> pengar ska användas.

Jag tror inte det är någon som har påstått något annat.

Simonas hoj är fin. men dne är ju inte aktuell längre i den kittningen som hon har. är den godkänd som en happyckel då:), hehe, svårt med regler:\. fast en gång happyhoj alltid happyhoj:)

Okejdå MacBear, jag får ångra mitt elaka uttalande om pajasvarning. Tobias har ju rätt där i din länk;
"Så länge de hojar, vare sig det är smala eller feta däck på hjulen, med dyr eller billig hårdvara så är de ok, för att de hojar...".

Och ja, ämnet var ju som sagt, snygga cyklar. Det blir lätt dyrt då. Så låt gå för det, den här gången iallafall. ;)

erik h :
Va i San Fransisco förra våren och passade på att cykla lite när jag va där. En Lördag kom jag fram till Golden Gate bridge och mötes av ett myller av racer cyklister, hade själv inte släpat med mig någon cykel och kände mig något malplacerad på min flickväns citybike. Har aldrig i mitt liv sett så många titanramar och tema kläda människor på samma gång, trodde att jag skulle få agera slalomkäpp bland dessa fart fantomer. Döm om min förvåning när det va jag som fick kryssa mig fram mellan cyklister för att hålla en hyfsad fart. Det visade sig att där fanns de absolut inget samband mellan fart och utrustning man fick lov att ha carbon skor och en snor dyr titan hoj även fast man bara cyklar på lördagar när det är fint väder. Tyckte denna inställning va väldigt skön, varför ska man behöva nöja sig med medioker cykel när man pengar att köpa det man vill ha.

-Åke

Nere på surfklubben satt vi fattiga stackare med våra surt hopsparade, slitna och lappade brädor och var alltid avundsjuka när det kom någon slicker som hade köpt på sig allt det värsta och knappt kunde sätta en fullfartsgipp. Det verkar alltid finnas ett omvänt förhållande mellan pengar och skicklighet.

Mathias:

Du skrev

"Det verkar alltid finnas ett omvänt förhållande mellan pengar och skicklighet."

Tror du på fullt allvar att detta är riktigt?

-Åke

Åke Skrev:
> >
> Mathias:
>
> Du skrev
>
> "Det verkar alltid finnas ett omvänt förhållande
> mellan pengar och skicklighet."
>
> Tror du på fullt allvar att detta är riktigt?
>

Tror du på fullt allvar att Mathias tror det på fullt allvar?

the_TnT Skrev:
> Rogers Balfa är djävligt råsnygg! Tyvärr ser
> gaffelbenen lite för klena ut mot resten men det
> är enda svagheten jag tycker mig se.

Det ser ju ut som en MC förbövelen ?!?!

//Skogling

Skogling Skrev:
> Det ser ju ut som en MC förbövelen ?!?!

Nejdå, nu ska du inte hacka på DH-åkarnas motocrosskomplex ;)

Försökte hitta en bild jag såg förut, kanske tom på Velotiden (ja, jag sökte där med). Det var en Kawasaki cross (iaf. grön och troligen 80cc) som var ombyggd till trampdrift. Det var fett! Någon som vet vilken bild jag menar?

the_TnT Skrev:

> Kawasaki cross (iaf. grön och troligen 80cc) som
> var ombyggd till trampdrift. Det var fett! Någon
> som vet vilken bild jag menar?

Om jag inte minns fel så var väl den hojen en Photoshop-konstruktion. Eller börjar jag bli gammal...?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp