Det skulle vara intressant att se vad som skulle vara rimligt om man hårdsatsar på att bli så bra som möjligt.
JT dissade TV-shower, troligtvis utan att ha sett showen i fråga, vilket i mina ögon visserligen är taffligt och generaliserande även om jag tror han har rätt - en färdighet, dvs skicklighet som mer berör hjärna än kropp, kan man troligtvis lära sig fortare än att bygga upp sin kropp till elitnivå för konditionsidrottare.
Jag har OCKSÅ sett en TV-show - i detta fall tog de en "Average Joe Athlete", dvs en amatöratlet som de flesta av oss - normalt tränad, inte överviktig men ingen elitjöns. Uppdraget var att på sex månader få denna Average Joe att klara en Ironman. Det fanns inga placeringar i bilden utan målet var helt enkelt att komma i mål.
Till sin hjälp hade han personliga tränare i alla tre discipliner tillgängliga dygnet runt under dessa sex månader. Det var ett rejält tufft träningsprogram enligt vad jag kommer ihåg. Han hade också tillgång till topidrottsutrustning - state-of-the-art våtdräkt, tempocykel och vad man nu kan tänkas behöva.
Hur det gick för honom? Den enda siffran jag kommer ihåg var att han var 12 minuter efter "eliten" efter simningen men att han var helt ursketen efter tempoloppet och att han var glad att han över huvud taget kom i mål efter löpningen.
Så om man skall försöka sig på en försiktig gissning på vad en "Medel-medelålderssvenssonidrottsman" (!) kan tänkas lyckas med på egen hand under sex månader - så skulle jag tippa på en topp 300-placering på CV, inte mer. Och då i motionsklassen (vet inte vad det skulle bli om man räknar med eliten också).
Tror programmet gick på Discovery, men kommer inte ihåg vad det hette.
Och nu har jag käkat så mycket popcorn - så nu blir det några backintervaller ...