Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

ForesterGuy sa:
ForesterGuy sa:
...sparat i flera år...
Så bilden flyttades till den här tråden? Det är ju inte en fatbike, snarare en...platt bike...
åj, det var inte min avsikt att kapa din tråd.. hoppades att alla happyridsters skulle komma med roliga svar :)

Börne sa:
Ser härligt ut... Önskar man hade lite mer äventyrlust i sig! Det finns där långt inne men man håller sig trots det till den normala & tråkiga vardagen :(
Man är aldrig för gammal ;)

"Dröm inte ditt liv, lev dina drömmar" låter kul men det är inte alltid lätt. Och ibland söker jag cyklingsensamhet och det galen-svett-trött känslan som en flykt ut ur verkligheten och det känns lite fel (jo min svenska är dåligt, förlått för alla skrivfel). Hoppas ni förstår vad jag menar.

Börne sa:
Kul tråd att följa... tummen upp!!
Tack! :)

Båstnäs .. otroligt ..
Mer än 1000 bilar så jag tog mer än 1000 bilder :) Här några bilder jag tog med den billiga smartphonen, hoppas du får lite känslan hur det ser ut ..

Bilagor

• 2017-04-05 11.08.01.jpg
    2017-04-05 11.08.01.jpg
    79.5 KB · Besök: 194
  • 2017-04-05 10.45.19.jpg
    2017-04-05 10.45.19.jpg
    81 KB · Besök: 181
  • 2017-04-05 11.27.57.jpg
    2017-04-05 11.27.57.jpg
    97 KB · Besök: 226
Vackert, Sambal! Tyvär har jag dåligt nätverk här i skogen så kan inte se dina Flickr bilder , hoppas jag hittar nånstans gratis wifi imorgon. Och jag vill säkert se Kyrkö Mosse . Båstnäs är ett konstigt ställe; helt plötsligt ligger mitt i skogen 1000 gamla bilar .. Jag kan inte förklara hur det känns just nu på svenska för jag är trött och då blandar jag alla språk till en inte ätbar gryta. Så det är bäst att jag säger ingenting mer :) Man måste se kyrkogård själv ..

Jag har mer bilder men de finns på camera, ska posta några när jag hem igen .

Yonna sa:
Och jag vill säkert se Kyrkö Mosse . Båstnäs är ett konstigt ställe; helt plötsligt ligger mitt i skogen 1000 gamla bilar ..
Inga 1000 bilar på Kyrkö Mosse utanför Ryd men det är nog med bilar för att gå runt & fota ett tag, riktigt coolt ställe!!

Senast ändrad:
Såg en kvinna på fatbiken med mycket packning på hojen strax utanför Arvika i eftermiddag. Var det du? ☺

Sambal Oelek sa:
Aha, det är du jag följer :) Jättefina bilder!

Tiki sa:
Såg en kvinna på fatbiken med mycket packning på hojen strax utanför Arvika i eftermiddag. Var det du? ☺
Om hon hade långa ben, blont hår som en bunt halm och hon tittade skrämt för det var mycket hemskt på motorvägen 61, då kan det vara jag. Om inte då var det en annan idiot för det måste man vara med en tung fattie :)
Att cykla på motorvägen känns som självmord när lastbilar kör förbi med >100km/h, framförallt när det finns skyddräcke så det är bara 40cm kvar för en cyklist. Och min rumpa är kanske 45cm, har aldrig mätt men på motorvägar känns den jävlatjock. Livsfarligt den motorvägen tycker jag. Var ingen bra idé att cykla där ..

Det var en bil som tutade när jag tittade på kartan för att hitta en bättre väg, var det du? Jag har en offline app som vet allt (grusvägar, vandringsleder, vindskydd etc, jävlafint!) men batteriet var naturligtvis slut och accupack funkar bara som laddare, då är det inte möjligt att använda smartphonen. Lite irriterande tycker jag. Men iaf, jag lever fortfarande :), tack vare de små grusvägarna och de tjocka fatbike tires.

Bikzz sa:
Trevligt att campa och bo i tält !
Jag tror jag gör något fel .. eller du fuskar :)

Det finns en nackdel att dricka öl i ett pyttelite tält, framförallt för en tjej: de måste alltid kissa mitt i natten. En kille kan pinka i en flaska men det är inte lätt för en tjej utan att spilla, det blir ingen fest :(

juliusjonzon sa:
Säg till om du har vägarna förbi Bremen!
Bremen?? Du menar Tyskland?

Yonna sa:
Bikzz sa:
Trevligt att campa och bo i tält !
Jag tror jag gör något fel .. eller du fuskar :)

Det finns en nackdel att dricka öl i ett pyttelite tält, framförallt för en tjej: de måste alltid kissa mitt i natten. En kille kan pinka i en flaska men det är inte lätt för en tjej utan att spilla, det blir ingen fest :(

Testa snöbivack nån vinter, när man väl stängt igen för natten vill man ogärna öppna "dörren" i onödan...vore ju synd om snöblocket gick sönder så man måste karva ett nytt mitt i natten. ;-)

Senast ändrad:
Bremen was nice !!! .. Cyklade Weser Bike-route mot Norr för ett tag sen. Det blev ett besök i centrum på Bremen och torget, kollade runt lite, lite öl och käk, sen hamnade jag efter ett tag på Hansee-Camping Bremen, 2km Norr om stan. Satt på stranden och tog det lugnt, väldigt fin sandstrand, kollade på sjön, grävde ned tårna i sanden och tog några bärs..... Trevligt, men Tysken i stugan bredvid tyckte att jag borde flytta mitt tält eftersom jag för nära... Som vanligt .... No worries !!

Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
Aha, det är du jag följer :) Jättefina bilder!

Tiki sa:
Om hon hade långa ben, blont hår som en bunt halm och hon tittade skrämt för det var mycket hemskt på motorvägen 61, då kan det vara jag. Om inte då var det en annan idiot för det måste man vara med en tung fattie :)
Att cykla på motorvägen känns som självmord när lastbilar kör förbi med >100km/h, framförallt när det finns skyddräcke så det är bara 40cm kvar för en cyklist. Och min rumpa är kanske 45cm, har aldrig mätt men på motorvägar känns den jävlatjock. Livsfarligt den motorvägen tycker jag. Var ingen bra idé att cykla där ..

Det var en bil som tutade när jag tittade på kartan för att hitta en bättre väg, var det du? Jag har en offline app som vet allt (grusvägar, vandringsleder, vindskydd etc, jävlafint!) men batteriet var naturligtvis slut och accupack funkar bara som laddare, då är det inte möjligt att använda smartphonen. Lite irriterande tycker jag. Men iaf, jag lever fortfarande :), tack vare de små grusvägarna och de tjocka fatbike tires.
.............
Roligt då såg jag dig när du kollade kartan på 61:an. ☺ Tyvärr var jag på fel sida mitträcket med småbarn i bilen annars hade jag tankarna på att stanna och höra läget. Fast då hade du väl undrat vad jag var för en farlig typ. Jag tutade inte. ☺

Den vägen är verkligen ingen trevlig väg att cykla på. Hoppas du hittade bättre sidovägare efter hand! Lycka till på vidare färd och hör av dig om du är i Arvika igen! Denna gången läste jag tråden för dåligt för att veta att du är i Arvika.....

juliusjonzon sa:

Ja Tyskland är fint att cykla i, billigt, god öl, mängder med fina cykelvägar med gps-tracks, bra skyltat, gamla städer och fina fikaställen vid medeltida torget... Men här och var (speciellt i Bayern) så stöter man på jobbiga fulTyskar, Ordnung muss Sein, buga och le !!

Jag såg att sir Chris Hoy tänker cykla över Antarktis och söker sällskap på vägen.
Ett gyllene tillfälle för Yonna!
Btw så skall han även cykla ner till Antarktis.

juliusjonzon sa:
Okej, Bremen here I come! Och om du cyklar nån gång förbi Amsterdam, säg till!

ForesterGuy sa:
Testa snöbivack nån vinter, när man väl stängt igen för natten vill man ogärna öppna "dörren" i onödan...vore ju synd om snöblocket gick sönder så man måste karva ett nytt mitt i natten. ;-)
Cool! Vill jag gärna göra nån gång. Hur var det, gick det lätt, kunde du sova, var det kallt, har du bilder? Jag vill veta allt :)

Tiki sa:
Roligt då såg jag dig när du kollade kartan på 61:an. ☺ Tyvärr var jag på fel sida mitträcket med småbarn i bilen annars hade jag tankarna på att stanna och höra läget. Fast då hade du väl undrat vad jag var för en farlig typ. Jag tutade inte. ☺

Den vägen är verkligen ingen trevlig väg att cykla på. Hoppas du hittade bättre sidovägare efter hand! Lycka till på vidare färd och hör av dig om du är i Arvika igen! Denna gången läste jag tråden för dåligt för att veta att du är i Arvika.....
Då var du min första live happyrider :)
Du kunde inte veta att jag var i Arvika för jag visste inte själv. Planen var Sunne för att komma över vattnet (Torsby är för nordligt) men plötsligt tänkte jag att Nilsby var mycket bättre. Vet inte varför .. lite konstigt ja. Och den snabbaste vägen dit är 61:an, jag visste inte att det är också snabbaste vägen till helvetet. Så efter några ångestsvett km tog jag den första lilla grusvägen jag hittade och då blev det många grusmil till Karlskoga. Var inte heller planen men okej .. jag lever och vädret var mycket fint så jag får inte klaga :)

C-dale sa:
Jag såg att sir Chris Hoy tänker cykla över Antarktis och söker sällskap på vägen.
Ett gyllene tillfälle för Yonna!
Btw så skall han även cykla ner till Antarktis.
Hmmm, jag tror aldrig att han skulle välja mig. En världs- och olympisk mästare som har vunnit flera guld- och silvermedaljer .. och jag är bara en tjej med en Pugsley haha. Men tack för tipsen!

Jag följde Daniel Burton som cyklade tvärs över Antarctica (på en fatbike förstås!), han är den enda som har cyklat allt, solo, utan skidor, kite eller motorized support. Och han följde inte heller the SouthPole Traverse, vägen från kusten till Sydpolen, den är 150mil lång och bara farbar med bandfordon (like a snowhighway) men han tog 'vägen' tvärs över Antarctia. Otroligt ..
Hank van Weelden försökte några månader sedan också, på en 2x2 fatbike och 120kg pulka .. men det gick inte. Jag tror att 2x2 är overkill (och jävla tung), en Pugsley eller Moonlander är mycket bättre.
Men för mig blir det först fatbikerafting Klarälven, därefter nån gång Varjagerna Vägen och så drömmer jag vidare .. men nu först till hem igen haha.

Har en bild till, vet inte om du ser på bilden men det var så många olika sorter grön, mycket vackert tyckte jag :)

Bilagor

• DSC05928a (800x554).jpg
    DSC05928a (800x554).jpg
    214.3 KB · Besök: 178
ForesterGuy sa:
...och här har vi en tjej som cyklat från Storbritannien till Iran...

http://www.bbc.com/news/magazine-39531836

...fast hon tog flyget mellan Sudan och Oman.
Cool, but it's not a fattie ;)

Har trampat 977 vårkilometers nu, cykelkondition är tillbaka och jag känner mig stark, fri och mycket nöjd. Fatbiken behöver en ny kedja, bottombracket, däck och då är han också som ny igen :)

Imorgon ska jag bläddra igenom hela happyforumet, det känns fint här :)

Några Båstnäs bilder, ett riktigt fint ställe, säkert värt ett besök.

1DSC05671800x533.jpg

3DSC05881800x533.jpg

2DSC05840800x575.jpg

4DSC05911800x482.jpg

5DSC05676800x523.jpg

6DSC05902-Copy800x675.jpg

8DSC05846800x536.jpg

9DSC05768-Copy800x637.jpg

Feel soo sorry for all those nice cars, once superstars of their times.. Nu övergivna i skogen, forgotten, and eaten and consumed by evil tree-monsters... Some of them seems not quite dead yet, still trying to humping and mating, go-go --- !!

Tack alla :)
Har mer bilder men behöver lite tid att titta på dem, och det blir säkert ett nytt Flickr album! Jag har sedan tre månader ett flickr account men vad jobbigt att ordna bilderna jag tog på alla resor. Svårt att välja .. och fatbiken står alltid tjock i bild, det ska jag avvänja honom, han ska sluta med det :)

Bikzz sa:
Feel soo sorry for all those nice cars, once superstars of their times.. Nu övergivna i skogen, forgotten, and eaten and consumed by evil tree-monsters... Some of them seems not quite dead yet, still trying to humping and mating, go-go --- !!
Yeah, you're right! Men lyckligtvis såg jag också gamla bilar som fortfarande kör, och gamla hus, lador och andra saker som är -uhmm nu kommer troligtvis en fel översättning- körsbär på tårtan (cherry on the pie?).
Här några pics man hittar på vägar i Värmland ..

1DSC05302800x533.jpg

2DSC06122800x533.jpg

3DSC05309800x695.jpg

4DSC06104800x787.jpg

Put the big boys panties on and ride the knobbies!

5DSC05374800x677.jpg

6DSC05736800x533.jpg

7DSC05647800x533.jpg

8DSC05182800x533.jpg

Ett nytt offer för min Offroad Cookbook :)

9DSC05634800x533.jpg

10DSC05925800x533.jpg

11DSC06018800x533.jpg

12DSC06003800x533.jpg

13DSC05549800x533.jpg

14DSC05564800x593.jpg

15DSC05593800x533.jpg

Utsikten när det regnade. Då låg jag på magen och funderade på viktiga livsfrågor såsom 'ska jag kissa barfota eller med skor på' och 'får man kasta sten på en uggla som sjöng hela natten sitt ödsliga OOHU var tionde sekund'.

16DSC06118800x379.jpg

Men de flesta dagarna låg jag i solen. Jo, det är sant :)

Håller med, riktigt fina och lite annorlunda bilder, och qul berättelser ! Mer tack !!

" The Cream on the mashed potatoes. "

Bikzz sa:
Håller med, riktigt fina och lite annorlunda bilder, och qul berättelser ! Mer tack !!

" The Cream on the mashed potatoes. "

Haha! Fin, då ska jag fortsätta posta här! Det är också bra för min svenska ;)

Efter Klarälvens bikeraftstur tänkte jag cykla/bikerafta Varjagernas Vägen. Vägen går från Birka i Mälaren, Stockholm, Åland, Turku, Helsinki, Ladogasjö (europas största sjö) till Sankt Petersburg. Då några ryska floder/sjöar till ukrainas Dnepr, en 2300 km lång flod som flyter bl.a längs Kiev och mynnar i Svarta havet. Då är det bara cykla längs kusten Rumänien, Bulgarien, Turkiet och upp till Istanbul.

Vill så mycket som möjligt cykla längs vattnet, fiskebyar och hamnstäder (men jag tycker inte om städerna så det blir lite problematiskt). Om det inte går att cykla/paddla då blir det förstås att hitta en alternativ väg. Vet t.ex inte vad jag tycker om Tjernobyl, som ligger i närheten av Dnepr. Det är nuförtiden en populär turistort (cool, katastrofturism). Kärnkraftsverksruin har en några miljarder kostade sarkofag men ändå ..

karta1.jpg

Vet inte om det går att följa hela route, tänkte bara att om Vikingarna med deras drakskepp kunde göra det då är det också möjligt med en fatbike och en packraft. Enligt googlemaps är det cirka 600mil med bil, så med fatbike blir det lite mer, kanske 1200 mil :)
Om någon har tips, länkar, video etc .. gärna!

Hittade en fatbike/packraft video, mycket passande musik 'Enjoy yourself' :)

Konkret sa:
Berätta gärna hur du gör för att få till visumet till Ryssland!
Det är inte svårt, tror jag för jag har aldrig gjort :)
Man behöver en turistisk voucher/inbjudan från landet, men man kan också köpa en vid en visumoffice (eller vad den heter). Med inbjudan (27.50euro, gäller 30dagar) får man visum (65euro).

Senast ändrad:
Visum till Ryssland måste man få via en inbjudan. Men det är inte så svårt som det låter. Finns en resebyrå i Norrland som hjälper till med det om man frågar. Var ute i god tid bara.

Men nåt kan ha ändrats för sådär var det för 10 år sedan iaf när jag åkte dit.

Yonna sa:
Konkret sa:
Man behöver en turistisk voucher/inbjudan från landet, men man kan också köpa en vid en visumoffice (eller vad den heter). Med inbjudan (27.50euro, gäller 30dagar) får man visum (65euro).

Inbjudan och bokning för var man skall vistas och bo varenda natt väl?

Konkret sa:
Yonna sa:
Konkret sa:

Inbjudan och bokning för var man skall vistas och bo varenda natt väl?
Inbjudan/hotelvoucher är faktiskt en hotell bekräftelse vad du behöver för ett visum men inte varje hotell bekräftelse funkar. Den måste vara registrerade i det ryska turist registret. När du bokar t.ex direkt med ett stort ryskt hotell får du en sådan inbjudan men inte när du boka t.ex via Booking.com, då får du en bokningsbekräftelse men den kan du inte använda för ett visum. Billigare och smartare är att beställa inbjudan via en speciell visumburå. Man behöver bara 1 inbjudan för 30 dagar, så du behöver inte bo 30 dagar i ett hotell.
Men jag har inte läst Lars länk, kanske är det inte samma sak för en svensk än en holländare men det låter konstigt ..

Senast ändrad:
Bikzz sa:
Wow, vad en fin sajt och vackra bilder .. mycket tack! Den andra länken, Ingvarståget, det är också intressant. Jag undrade vilken väg vikingarna tog från Svarta till Kaspiska havet men det är alltså Ingvarståget. Ska googla mer om vägen, också alla vikingatåg. Galna vikingar, otroligt vad de gjorde.
Visste inte heller att Kaspiska området kallades för Särkland, roligt ett svenskt namn för området Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Turkiet, Iran, Irak samt ryska områden kring Volgan. Också lättare att svara när man frågar vart resan går. :)

vikingatg.jpg

Tack för tipset/idén, Bikzz!

Cannondale jekyl 1000 sa:
När du har tid får du gärna berätta mer om hur du packar och vad du tar med dej på en fatbikefjälltur.
Jag har inte glömt men jag är lite långsamt, som min feta cykel. Man säger 'Sådan husse sådan hund', gäller det också för cyklister? :)

Tillbaka
Topp