Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna sa:
Lars.E sa:
En annan sak att tänka på är att Lou 4,8 som visas i filmen går att köra med betydligt lägre lufttryck än tex Nate 4,0.
Jaha, det visste jag inte! Jag kör nästan alltid Dillinger 4.0 dubbs, jo dubbs behövs inte i snön men man vet ju inte var/när det finns snö/is när man är ute på en lång tur. Ibland tältar jag tex i djup snö, vakna i is och kör vidare i blöt smörja .. man vet ju aldrig hur det ska bli. Om inte Dillinger då är det Nate 3,8. Kanske jag ska försöka Lou, men tvivlar för Nate är ju däck som passar mig utmärkt, som mina skor :) Ska också försöka köra med ännu mindre luft och då även vara lite tuffare och inte gnälla när det är jävlakallt och däcken behövs pumpa upp hundra gånger per dag. Oj, det låter som ett jobbigt nyårslöfte ..

Lars.E sa:
En sak är dock säker... Det rullar inte jättelätt när man har så lite luft. Däremot går det oftast fortare än att gå iallafall.

Jo, det stämmer, kolla filmen :)

Nate 3,8 och 4,0 är samma däck.
Beroende på årsmodell är det 3,8 på 65mm fälg eller 4,0 på 80mm fälg.
Det är inte ovanligt att det står 3,8 gjutet i gummit och 4,0 i tryckt logga på samma däck.

Jag tror att Lou 4,8 är lite för fett för din cykel. Moonlandern är däremot byggd för Bud & Lou 4,8.
Du är såpass lätt så att ett 4,0 däck tar dig ganska långt ändå. Det är värre för oss gubbar som är fullvuxen åt alla håll.
Lou är i princip samma däck som Nate... fast bredare.

Vid samma PSI (Pounds per Square Inch) så har ett bredare däck mer reservyta att bära last på ("Square Inch" är nyckeln till att förstå), + att det dessutom har en längre väg tills att fälgen slår igenom. Därför kan man köra lägre lufttryck i ett bredare däck .

Hade jag varit ute på sådana äventyr som dig så hade jag kört med ett lufttryck som rullar lagom lätt, och sedan hade jag styrt cykeln där jag inte tar mig fram (vem vill pumpa 100ggr/dag?).

Dubbat är najs på vintern. Jag kommer nog att montera mina dubbade Dillinger 5 närmaste veckan.

Espen W i filmen är en kul kille som gillar att cykla i djupsnö. Han är dessutom lätt och har otroligt bra kondis.

känt djungelordspråk: when in doubt - let the air out..

ett annat: england is going metric - inch by inch.

när blev psi en enhet för sverige?? vi klarar oss bättre utan den. bar är dessutom mycket enklare att uppskatta i pumpen, eftersom man känner när trycket i pumpen överstiger däcket, och luften åker in. t ex om det sker med pumpen halvvägs komprimerad medför det att man har 2 bar. att försöka översätta detta till psi ger bara griller i huvudet.

för övrigt yonna borde du väl då köpa en stålgaffel till räsern? alu är olämpligt i gafflar, då det drabbas av metalltrötthet och så småningom spricker. korrekt dimensionerat stål fjädrar istället, liksom kolfiber. men kolfiber har fördelen att det faktiskt är lätt att reparera:)

Tack Lars!

Lars.E sa:
Nate 3,8 och 4,0 är samma däck.
Jag har aldrig hört av Nate 4.0 så googlade lite, men enligt Surlys FAQ finns det bara 3.8, finns bara folk som kallas den 4.0, de avrundar uppåt så den låter fetare :) Men man kan välja mellan 120 eller 27tpi. Har själv alltid 27tpi; billigare, starkare, kan ha 2psi mindre luft men är också tyngre. Skillnaden är enligt Surly 380gram (1350g vs 1730g). Inte roligt att köra med nästan 800g mer (och då bara däcken) men har aldrig haft punktering/snakebite, till och med på Kungsleden inte. Otroligt tycker jag för leden är ju mycket häftigt och jag kör också många mil per år. Så jag är mycket glad med den tunga 27tpi :)

Surly rekommanderar fatdäck (3.7 till 4.8) med 5-15psi så egentligen är min 2.9psi för liten. Och den 1psislomo videon kan då aldrig vara bra, eller hur? Så nu tvivlar jag igen; ska jag minska eller höja trycket. Jo, mycket viktiga fatfunderingar :)

Lars.E sa:
Jag tror att Lou 4,8 är lite för fett för din cykel.
Visste inte att Lou är bara i 4.8 tjockhet, trodde det var också 4.0, eller jag hoppades. Känner nån som hade 4.7 i sin Pugs, det gick men han var inte helt nöjd. Däcken var bara några mm ifrån kedjan så han var tvungen att kappa av lite gummi från knobbarna.

Jag har förresten Marge Lite 65mm fälg, den kan ha 2.7 till 4.8" däck, men trivs mycket med Nate så det är svårt att välja nåt annat. Försökte Panaracer Fat Nimble, men jösses vad tråkigt den kör. Långsamt, tung och var inte alls så villigt/hungrig som Nate, den biter ju gärna i allt han ser. Var mycket besviken för Panaracer är ju känd för sina snabba/lättrullade cykeldäck och FatNimble väger också mycket mindre än den jävlatunga Naten. Så hur kan den ändå köra tyngre/långsammare, kan då bara vara psykisk, eller hur? Men ändå vill jag inte prova igen :)

Lars.E sa:
Hade jag varit ute på sådana äventyr som dig så hade jag kört med ett lufttryck som rullar lagom lätt, och sedan hade jag styrt cykeln där jag inte tar mig fram (vem vill pumpa 100ggr/dag?).
Jo, så jag gör nu, orkar inte spela mycket med lufttrycket. Det är ju hemskt när det är minusgrader 20 eller ännu kallare.

kais01 sa:
när blev psi en enhet för sverige?? vi klarar oss bättre utan den. bar är dessutom mycket enklare att uppskatta i pumpen, eftersom man känner när trycket i pumpen överstiger däcket, och luften åker in. t ex om det sker med pumpen halvvägs komprimerad medför det att man har 2 bar. att försöka översätta detta till psi ger bara griller i huvudet.

Om man letar efter fat-info då landar man snart i USA och där använder man ju PSI. Så då är det inte fel att veta att 1 psi är 0,07bar. Det är egentligen ett måste för en fatbiker :)

kais01 sa:
för övrigt yonna borde du väl då köpa en stålgaffel till räsern? alu är olämpligt i gafflar, då det drabbas av metalltrötthet och så småningom spricker. korrekt dimensionerat stål fjädrar istället, liksom kolfiber. men kolfiber har fördelen att det faktiskt är lätt att reparera:)
Oj, det visste jag inte! Tack, då ska jag inte leta längre efter en alu gaffel! Tur att du finns, och tur att Happy finns :)
Annonskille har förresten ännu inte svarat/läst PM och mejl, så det blir kanske inte den carbon gaffeln.

Jag har inte hört av alugafflar som bryter. Men jag har haft en fin racercykel med en stål ram och alugaffel och gaffeln var mycket för hård. Jag kör nu en karbongaffel och den flexar bra. Jag skulle välja karbon eller stål. En bra karbongaffel brytter inte vid normal användning, men är känsligare för skärskador, som du har sett.

PS Du kan också skicka din gaffel till Dalarna, behöver inte cykla där (även om det är fint). Men köpa den på happy är billigare.

läs nedan om fatigue life. ett viktigt begrepp inom flygindustrin där aluminiumlegeringar används flitigt. cykelstyren i alu anses också drabbade, och lär ska bytas efter viss tid. om detaljen är så kraftigt dimensionerad att den inte flexar borde problemet inte uppstå. men då är också vitsen med aluminium närmast borta.

alucyklar med stålgaffel var en vanlig kombination strax före kolfiberan. och tydligen har det förekommit berättar berk det omvända, vad nu vitsen skulle vara med det? i framgaffeln vill man ju ha viss flex, och till det är aluminium inte optimalt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fatigue_limit

Jag vet om fatigue stress (jag är ingenjör). Men alu delar på en cykel bryter bara för att dom är konstruerad fel eller för lätt. Elite lvg cyklisten kör ofta alu styre i stället för lättare karbon styre för att alu håller bättre vid en fall. Men håller med att tillräckligt starka cyklat delar av alu är styva, inte bra för en lvg gaffel (men helt ok för en MTB med feta däck). Stål är mycket bättre för resecyklar för att det är mycket enklare att laga.

Tillbaka till laxen igen. Chasing Wild; en film/docu över tre män, bikes, packrafts, floder, lax, gruvor, dammar, miljökatastrofer och British Columbias vildmark. Finns i nordväst BC redan elva gruvor som hotar laxen och vattnet/naturen.
Lite mer om filmen (men jag är lat och då är copy/paste härligt att göra):
"Three friends set off on a 400km bikepacking and packraft expedition through the heart of the sacred headwaters in northwestern British Columbia, birthplace of three critical salmon rivers, and home to the Tahltan people. In the wake of the devastating Mount Polley Mine disaster, the team’s goal is to understand what is at stake as a wave of new mines are developed across this remote corner of the province. Their journey offers an exciting and sobering window into this wild landscape as they pedal through vast boreal forest, paddle frigid whitewater, battle monster trout, outrun a grizzly, learn about the Tahltan’s fight to protect their homeland and glimpse inside a massive open pit mine."

Efter filmens release svarade gruvorna: “Your project is based around riding bikes through this area, and the materials for those bikes came out of international metal mines. You have no right to criticize this mine.”
Samma sak när man kör bil till gruvorna: “Well you drove here to fight this pipeline so you’re a hypocrite and your arguments against this project aren’t valid because of that.”

Här är länken: http://www.bikepacking.com/plog/chasing-wild/

Yonna sa:
DSC082341024x672.jpg

DSC098721024x677.jpg

Hej Yonna! Vad har du för vinterskor?? Jjag är på jakt efter vinterstövlar och du har erfarenhet av riktigt bra vinterskor, kan du dela erfarenheter? Jag tar mycket tacksamt emot dessa!

Tusen tack att du delar med dig dina äventyr, grymt coolt!

Oj, vet inte vad de heter och jag cyklar/tältar nu, är alltså inte hemma så kan inte kolla. Och har inte samma skor på mig som på bilderna. Har nu ... uhmm .. svårt att kolla och vill inte gärna ta av dem för det fryser nu. Columbia står det på skorna, och ordet Omniheat och Bugaboot III .. men kanske jag ser fel, inte lätt att läsa. Men dem är iaf mycket fina vinterskor! Också mycket för varmt just nu. Fatbikes tempmeter säger attt det är -15 men det stämmer inte, tror det är -7 eller nåt.
Ska svara senare och försöka hitta en länk, men mina fingrar fryser utan handskar just nu! Men kan ta några bilder, hoppas du ser nåt för det är lite mörkt nu ..

Finns på XXL. Columbia Bugaboot III. Finns i olika varianter. Jag har ett par Bugaboot III Plus Omniheat Titanium (längsta namnet?). Funkar ner till -30 på snöskotern i alla fall :)

leffe81 sa:
Oj, glömde säga nåt viktigt. Tack för dina varma uppmuntrande ord, dem är mycket välkomna nu :)

Catwalk skobilderna skickar jag senare, vill först hitta en varm rastplats och framförallt nåt att äta för jag ramlar nästan av cykeln. Vinterfatbiking tar mycket mer energi än sommercykling, bra sätt när man vill gå ner i vikt.

Det är mörkt som fan just nu men också mycket vackert, härligt vackert trollskog !

Rholm sa:
Finns på XXL. Columbia Bugaboot III. Finns i olika varianter. Jag har ett par Bugaboot III Plus Omniheat Titanium (längsta namnet?). Funkar ner till -30 på snöskotern i alla fall :)
Jo, då såg jag rätt, tack! Men tror inte mina skor är titanium, det låter för dyrt för mig :) Men dem är jättevarma ja, och ännu viktigare, fortfarande torr, mycket viktigt när man vintertältar och pushfatbikar. Och ingen dum dragkedja eller zipper, förstår inte varför vinterskor har dem. Jo, det går bra om skorna blir inte blötta och när man sover i en varm stuga men annars är det svårt och ibland omöjligt att ta på sig nästa morgon (när dem är jättehårdfrysna).

Yonna sa:
leffe81 sa:
Oj, glömde säga nåt viktigt. Tack för dina varma uppmuntrande ord, dem är mycket välkomna nu :)

Catwalk skobilderna skickar jag senare, vill först hitta en varm rastplats och framförallt nåt att äta för jag ramlar nästan av cykeln. Vinterfatbiking tar mycket mer energi än sommercykling, bra sätt när man vill gå ner i vikt.

Det är mörkt som fan just nu men också mycket vackert, härligt vackert trollskog !
Thank god you´re alive. Been just a Little worried for a week….:)

WSMC sa:
Thank god you´re alive. Been just a Little worried for a week….:)
Har du saknat mig?
llkiss.gif
Då ska jag snabbt bomba tråden med text och bilder igen :)
Om det går med långsamt nätverk, det blir kanske några stora andningspauser mellan texten ..

Yonna sa:
Jo, det går bra om skorna blir inte blötta och när man sover i en varm stuga men annars är det svårt och ibland omöjligt att ta på sig nästa morgon (när dem är jättehårdfrysna).

Man tar givetvis med sej kängorna i sovsäcken när man lägger sej att sova. Jo, gjorde så i lumpen när jag sov i snöbivack, annars hade det blivit problem på morgonen när vi skulle ner från fjället...

ForesterGuy sa:
Yonna sa:
Jo, det går bra om skorna blir inte blötta och när man sover i en varm stuga men annars är det svårt och ibland omöjligt att ta på sig nästa morgon (när dem är jättehårdfrysna).

Man tar givetvis med sej kängorna i sovsäcken när man lägger sej att sova. Jo, gjorde så i lumpen när jag sov i snöbivack, annars hade det blivit problem på morgonen när vi skulle ner från fjället...
Men du, det var ju för hundra år sen, nu finns det bättre skor, tex utan dragkedjor ;)

Försöker posta skorfashionshowbilder men det går inte, det bara snurrar och snurrar. Ska försöka skaka lite liv i min andra mobil, värma upp under tröjan os. Brrrr, en frusen mobil på magen, det är som en stor isbit ..
Jösses vad man gör för att hålla tråden i livet :)

Jo det har lyckats, en liten skofashionshow, tyvärr ingen catwalk, det är för jobbigt för ett skogstroll :)
Ville inte ta av skorna, det var för kallt i snön. I tältet är det ännu svårare att ta bilder, mörkt som fan och med pannlampan är det bara konstigt konstljus. Så ni får lite dumma bilder men äsch, det struntar jag i, jag har ju lovat Leffe :)

P1100826.jpg

Columbia Bugaboot Omniheat III. Svart och röd, högt, tål -32 eller -54 (beroende vilken typ man har), waterproof, lätt, ingen jävla dragkedja och inte heller spd-elände som samlar is under skorna.

P1100828.jpg

Behövde en halvstorlek större men det är ju så med vinterskor, man vill gärna har lite utrymme för eventuella tjockare strumpor. Men hittills duger mina vanliga sommarstrumpor.

P1100827.jpg

Älskar de tjocka sulorna, de behövs i vinterskog och fjäll, det är bara sänka sadelhögden några cm :)

P1100829.jpg

Mina sexyben (jätte muskulös som bara riktiga fatbikers ha), skrynkliga tights som luktar alltmer tvivelaktiga och stora skepp på fötterna. Vad önskar en kvinna mer? Jo, värmefilt och ett eluttag när man fryser ihjäl i ett litet tält. Och gärna nåt att äta för jag var för sent för den lilla mataffären. Så ska försöka istjuvfiska imorgon, alltid bra :)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Yonna sa:

Men du, det var ju för hundra år sen, nu finns det bättre skor, tex utan dragkedjor ;)

Det fanns inga dragkedjor på armékängorna. ;-)
Däremot hade vår gb fått ut ett par begagnade, halvsulade kängor. De visade sej vara tillverkade 1939... ;-D

Å andra sidan kan nåt liknande aldrig hända med M90-kängorna, de tål inte lagring. Åtminstone ett av fabrikaten har sulor som spricker och smulas sönder...

Yonna sa:
Jo det har lyckats, en liten skofashionshow, tyvärr ingen catwalk, det är för jobbigt för ett skogstroll :)
Ville inte ta av skorna, det var för kallt i snön. I tältet är det ännu svårare att ta bilder, mörkt som fan och med pannlampan är det bara konstigt konstljus. Så ni får lite dumma bilder men äsch, det struntar jag i, jag har ju lovat Leffe :)

Columbia Bugaboot Omniheat III. Svart och röd, högt, tål -32 eller -54 (beroende vilken typ man har), waterproof, lätt, ingen jävla dragkedja och inte heller spd-elände som samlar is under skorna.

Behövde en halvstorlek större men det är ju så med vinterskor, man vill gärna har lite utrymme för eventuella tjockare strumpor. Men hittills duger mina vanliga sommarstrumpor.

Älskar de tjocka sulorna, de behövs i vinterskog och fjäll, det är bara sänka sadelhögden några cm :)

Mina sexyben (jätte muskulös som bara riktiga fatbikers ha), skrynkliga tights som luktar alltmer tvivelaktiga och stora skepp på fötterna. Vad önskar en kvinna mer? Jo, värmefilt och ett eluttag när man fryser ihjäl i ett litet tält. Och gärna nåt att äta för jag var för sent för den lilla mataffären. Så ska försöka istjuvfiska imorgon, alltid bra :)

Trollwalk är bättre! :D
WOW -54 grader! Funderade på 45NRTH Japanther -7 eller ett par Wolvhammer -15 men då stryker jag dem! Stort tack Yonna!
https://www.snowinn.com/skidor/colu...MFwikK-XkAsfjXY9HU8aAvYzEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Du ser inte ut som en kopia av Michelingubben! Har du också tips på bra vinterbyxor med pad?? Tar mycket tacksamt emot dessa!

leffe81 sa:
Trollwalk är bättre! :D
WOW -54 grader! Funderade på 45NRTH Japanther -7 eller ett par Wolvhammer -15 men då stryker jag dem! Stort tack Yonna!

:)
Bra att jag kunde hjälpa dig!

Jag har flera vinterskor, men kommer inte ihåg vilka typer. Men skorna på den tidigare bilderna är iaf Merrell Snowbound WP, jag kom ihåg igen. Fina varma skor, de säger -40 men det är inte sant för det går ju aldrig med bara 200g insulation. Tex Columbia Bugaboots har tre olika typer: 200g insulation -32C, 400g insulation -43C, 600g insulation -54C
Men Merrell är iaf alltid varmt för mig, det är bara att dem är lite för kort i djup snö och djupa isvattenpöllar os. Hemskt att få blöta strumpor när det fryser och man tältar.

Har också några olika typer Sorel -40. Mycket varmt och torr, men dem funkar inte på fatbiken, de är för tung, stor och klumpig att hoppa av/på cykeln. Och det behövs ofta i snön, det är ju inte samma sak som asfalt eller grus.
Har provat många andra skor men alla (utom Merrell och Bugaboots) hade några fel. SPD går inte för dem samlar is/hårdpackat snö och är också kallare. Skor med dragkedja på en extra vattenskyddflik (som tex några skiskor har) funkar inte heller. Skor med kardborr går inte i isig lera/snö. Många vinterskor får jättehårda sulor så då har dem inte längre grepp och glider jag bort när jag hoppar av cykeln. Många samlar snö och is under sulorna så då blir dem också jättehalkig, inte heller kul i tältet när det smältar/töar och framförallt inte kul om man, som vår Fguy gjorde i lumpen, vill sova mysigt tillsammans med skorna i sovsäcken. Många vintersulor är också för mjuk för pedaler med skarpa pinnar, dem går i raskt tempo sönder. Och pinnarna behövs ju när man cyklar i snö/is.
Och många skor är för kort, inte riktigt waterproof och framförallt för kallt. Wolvhammar -15 låter bra men då tänker man inte på kyleffekt/köldindex eller vad det heter på svenska. När det tex är -10 och det blåser 10m/s blir det -20 så om man cyklar tex 35km/t nedförsbacken fryser fötterna, och det går jättefort kan jag meddela. Jag cyklar ofta i -20 eller kallare så jag vill gärna ha skor som iaf tål -40, inte för sulorna men annars fryser jag ihjäl.

Orkar inte googla en bra kylvindköldeffektindexbild/länk för det är för kallt nu, hittade bara snabbt den här bilden:

kouuuuu.jpg

leffe81 sa:
Du ser inte ut som en kopia av Michelingubben! Har du också tips på bra vinterbyxor med pad?? Tar mycket tacksamt emot dessa!
Ska svara senare, men orkar inte nu! Fryser ihjäl om jag sitter still för länge, så ska hoppa på cykeln igen :)

Mitt intryck är att 45nrth skorna är försiktigt specade. Om wölvhammer har - 18 C så ska man kunna cykla i den temperaturen. Räcker inte det finns wölfgar som har - 31 C som lägsta. Men precis som för sovsäckar är siffrorna ungefärliga. Lider man av dålig cirkulation eller gamla köldskador så är de inte giltiga.

jonja sa:
Mitt intryck är att 45nrth skorna är försiktigt specade. Om wölvhammer har - 18 C så ska man kunna cykla i den temperaturen. Räcker inte det finns wölfgar som har - 31 C som lägsta. Men precis som för sovsäckar är siffrorna ungefärliga. Lider man av dålig cirkulation eller gamla köldskador så är de inte giltiga.
Men vad om det är -15, det blåser 8m/s och du cyklar 35km/t nedförsbacke. Då är det cirka -30 och då fryser allt som är inte skyddat mot -30, som fötterna. Om jag tex cyklar i skogen, utan vind och med bara små backar går allt bra, men på en lång nedförsbacke eller när det blåser (det gör ju alltid nedförsbacke och i fjällen) då fryser omedelbart mina ögon, kinder, händer, lår och fötter. Det har hänt ofta att jag pga frusna ögonfransar fick stanna eller att dem frös så jävla snabbt att jag körde i diket för man ser ju ingenting med ögonen stängt.
Det går bra om det är bara några minuter men om man cyklar hela dag på det sätt, inte kan ladda upp nånstans, dessutom sover i tält/vindskydd då orkar man inte. Det tar mycket energi att värma upp kroppen varje gång, jättetröttsamt om man dessutom cyklar många timmar i mörkret (tar mycket uppmärksamhet/energi) och på ishalkiga vägar/snöspår.
Första krav på vintercykling har därför enligt mig fyra krav: rätt kläder, cykel, ljus och energi (mat/vatten). Alla är lika viktiga. Och allra viktigaste är att aldrig underskatta vindkyleffekten (windchill factor, vet inte vad det heter på svenska), det är livsfarligt. Så om man tänker cykla några dagar vid -10 då har man kläder/skor på sig som skyddar dig mot minst -25.
Jag menar förstås inte pendling eller bara några timmarcykling, det går ju alltid bra :)

desmo sa:
Nyfiken fråga Yonna: Hur många tältnätter har du på ett år?
Oj, jag vet inte. I år var det inte så mycket. Kanske några långhelger och ibland 1 eller 2 veckor per månad; i våras/somras några veckor och aug/sept var ca två månader i tältet. Så kanske tillsammans 15veckor? Jo, jag säger bara nån siffra, har ingen aning haha. Har ingen blogg, tar inte heller alltid bilder os så vet inte så precis.
Men hoppas jag ska sova i min säng i natt, cyklar nu till min röda sötis, min pärla Golf som står ensam nånstans i skogen. Hoppas den vill starta för den har sista tiden liiiite startproblem ..

Yonna sa:
desmo sa:
Nyfiken fråga Yonna: Hur många tältnätter har du på ett år?
Oj, jag vet inte. I år var det inte så mycket. Kanske några långhelger och ibland 1 eller 2 veckor per månad; i våras/somras några veckor och aug/sept var ca två månader i tältet. Så kanske tillsammans 15veckor? Jo, jag säger bara nån siffra, har ingen aning haha. Har ingen blogg, tar inte heller alltid bilder os så vet inte så precis.
Men hoppas jag ska sova i min säng i natt, cyklar nu till min röda sötis, min pärla Golf som står ensam nånstans i skogen. Hoppas den vill starta för den har sista tiden liiiite startproblem ..

Låter spännande :) Lycka till!

Ett par vinterfatbike bilder från helgen. Kanske duger de för en stund nu innan det kommer finare och säkert mer intressanta bilder från Yonna. :)
fat1.jpg

fat2.jpg

Jo, det var ganska lockande att ta sig strax över sjöar, isen såg tjock ut, men jag vågade inte till slut. Någon med erfarenheter hur går det att fiska upp en plurrad cykel? :-)

mb5 sa:
Ett par vinterfatbike bilder från helgen. Kanske duger de för en stund nu innan det kommer finare och säkert mer intressanta bilder från Yonna. :)
Jaahhh, grattis du Martin!! ?
Cool! Kan inte chatta för mobilen har kraschat igen, så du får berätta allt här om du vill du snälla du! Hur kör Wednesday, Dillinger5, packningen och vad har du gjort?? Jo, jag är mycket nyfiken :)

Grattis igen och en Happy Fat New Year!

happynewyear.jpg

mb5 sa:
Jo, det var ganska lockande att ta sig strax över sjöar, isen såg tjock ut, men jag vågade inte till slut. Någon med erfarenheter hur går det att fiska upp en plurrad cykel? :-)
Du, fatbikes kan ju simma, den enda cykel i världen ;) Och du har visst tjockare däck än den här:

austin-horse-bikes-texass-439-mile-coastline1024x681.jpg

Yonna sa:
Hur kör Wednesday, Dillinger5, packningen och vad har du gjort?? Jo, jag är mycket nyfiken :)

:-)

Det är inte mycket att berätta, bara en kort helgtur att testa cykeln, däck osv. Lite snabbimproviserad utflykt i sista stunden. Det gick bra, och för att jag testade ingen sjö, då finns det ingen spännande historia. :-)

Vad kan man säga. Dillinger5 passar helt OK på Wednesday, det är bra om plats även med 2x10 på lägsta växeln. Och jo, de kör jättefint, kanske inte så stor skillnad jämfört med dina Dillinger4, och det var ingen djup snö att testa bärighet. Men iaf, käkar de nästan allt. Började med mina fingrar när jag monterade dem :-) och när de fick tillfälle snö, is, stigar med rötter och sten, skogsterräng, i mesta fall överraskande (för min del åtminstone) bra grip. Stora sten smakade ibland inte så mycket, men ändå var det snarare i jämförelse med annan terräng.

Cykeln ... jag är inte den bästa att jämföra cykelprestanda i terräng :), men det funkade iaf. Nästan allt jag vågade att försöka cykla verkligen gick. Inte så bra tvärs skogen utan stig, speciellt när det ligger massa med kvistar på backen, men då skulle det behöva att förflyta pedaler åtminstone tio cm uppåt typ. Lite styrketräning att lyfta framhjulet över fallna träd med packning hängande på styret, men oftast rullade framhjulet över höjdskillnader fint och utan hjälp.

Trevlig och rolig utflykt helt enkelt. Nu kommer jag självklart exakt ihåg varför jag tycker om liggcyklar, men man kan ta lite ont i rumpan och händer i utbyte mot så här fin terrängcykling, eller hur? :)

Yonna sa:
Du, fatbikes kan ju simma, den enda cykel i världen ;) Och du har visst tjockare däck än den här:

Dock syns det inte mycket is på bilden. :) Kanske bättre förbered med vattentätpackad sovsäck och alla reservkläder och åtminstone isdubbar rund halsen någon gång ...

Kul! Hoppas det blir många härliga äventyr, och bilder förstås :) Kanske du behöver byta sadel och handtag, dem är ju mycket personliga. Jag bytte dem omedelbart för de kände inte bra: sadel var för mjuk och handtag för hårda. Kapade av också styret för det var för brett (fick lite ont i axlar/rygg) och då satt jag som en prinsessa :)
Härligt att läsa Martin, jag var liten sur och ledsen när jag kröp i sovsäcken (jävlabil vill inte starta) men nu känns det bättre igen. Tack för du delade med dig :)

Ju, det blir klart lite anpassning till. Men nu ville jag bara ute direkt. :-) Sadel blir alltid kompromiss jämfört med liggcykel, men så är det.

Styret kan vara lite klurig, bredden känns ganska OK än så länge (och dessutom är det bra med plats för styrväska), men vinkeln i handled är fel. Dock är jag osäkert vad och hur ändra. Känns nästan att det skulle vara bäst med rejäla barends och montera till och med bromshandtag och växelreglage på dem. Undrar bara varför ingen kör så här, kanske har detta några nackdelar? Eller bara vana? Närmast handledsposition (av de vanliga styrutformningar) är på racerstyre med handflator pekande inåt. Så här cyklade jag mest på "vanligt" cykel, men inte mycket terräng.

Yonna sa:
Härligt att läsa Martin, jag var liten sur och ledsen när jag kröp i sovsäcken (jävlabil vill inte starta) men nu känns det bättre igen.

Oj, tack och håller tummarna med bilen. Hoppas du har någon att hjälpa dig om det skulle behövas.

mb5 sa:
Ju, det blir klart lite anpassning till. Men nu ville jag bara ute direkt. :-) Sadel blir alltid kompromiss jämfört med liggcykel, men så är det.

Styret kan vara lite klurig, bredden känns ganska OK än så länge (och dessutom är det bra med plats för styrväska), men vinkeln i handled är fel. Dock är jag osäkert vad och hur ändra. Känns nästan att det skulle vara bäst med rejäla barends och montera till och med bromshandtag och växelreglage på dem. Undrar bara varför ingen kör så här, kanske har detta några nackdelar? Eller bara vana? Närmast handledsposition (av de vanliga styrutformningar) är på racerstyre med handflator pekande inåt. Så här cyklade jag mest på "vanligt" cykel, men inte mycket terräng.

Yonna sa:
Härligt att läsa Martin, jag var liten sur och ledsen när jag kröp i sovsäcken (jävlabil vill inte starta) men nu känns det bättre igen.

Oj, tack och håller tummarna med bilen. Hoppas du har någon att hjälpa dig om det skulle behövas.

Du får kanske lära cykeln liten bättre innan du ändrar nåt; leka lite i skog, cykla på små skogsvägar, snö, sand os. Hur det känns, försöker släppa ligcykelkänslor och växa fatvalk på din rumpa :) Och med packning kör en cykel alltid annorlunda, framförallt i tuff terräng på en fatbike, jösses det är inte lätt att göra. Kul att du gjorde! Respekt :)

Bilen min .. jag har ju alltid en fatbike så kan strunta i bilen. Men hoppas bilen har bättre humör imorgon och vill starta igen. Det hände ibland, konstigt nog. Men kan inte sova nu så hoppas nån snäll happyguy vet några smarta starttips om jag förklarar liten mer.

Vad problemet är: ingen aning. Jo, bilen vill inte starta. Jävlaskit alltså.
Allt började dåligt för båda dörrarna var fastfrusna och bilnyckeln blev alltmer krokigare efter varje försök. Men tur är att bakluckan aldrig går att låsas och att mitt efternamn är ElasticWoman. Så jag gled som en orm med de stora boogiewoogieskeppen och mina tvåmeterlånga ben via bakluckan in i bilen. Det gick utan att knäcka min nacke så DET har iaf lyckats. Men när jag försökte blåsa livet i motorn hördes bara "KLICK". Ingenting hände, bara ett jävla KLICK.
Så jag trängde mig ut ur bilen igen, försökte öppna motorhuven men den var förstås också frusen. Jag har ett mycket originellt och tjuvsäkert motorhuvlås (designat av ett blont skogstroll ) och när det är minus jävlakallt kan INGEN öppna den. Jo, det går om man har rödsprit och yes, varje fatbiker har det ju med sig så jag tände lite rödsprit på låsen. Och en gång till. Och en gång till för det var mycket is och 'brasan' värmde också mycket välkommen mina frusna fingrar.

Men att öppna motorhuven hjälpte inte :( Jag kollade motor, kablar, batteri, startmotor, tändkablar/spole och andra hemska svenska ord men tyvärr; ingenting ser, känner eller luktar konstigt. Jag har bytt många delar för bilen har ofta startproblem; köpte nytt batteri, laddningsgrej, bytte jordkabel, bättre jord/minfäste .. kom inte ihåg alla ord vad jag bytte. Och ofta startar bilen som vanligt. Men fyfan, nu vill han inte, säger bara "KLICK".
Alla ljus tänds så det är inget fel på batteriet. Värst är när jag vill försöka starta då får jag varje gång krypa via bakluckan in i bilen, jävla dum förstås och inte roligt med en pannlampa som hela tiden glider bort av huvudet. Och det är jävlamörkt ute, det snöar och jag är trött och förstås jättehungrig. Så jag satte upp tältet, kröp in i sovsäcken och känner mig barnsligt ledsen nu, vill gärna skrika men är rädd att väcka skogstroll och andra skogsväsen. Så nu drickar jag mig full med mitt fatwhiskeyförråd. Tyvärr är det inte mycket men det värmer ändå lite :)

Så nu hoppas jag att nån snäll happyguy är fortfarande vaken och har den bästa startmotortips som finns. Annars brinner jag upp den jävla bil imorgon bitte, stor glädjebrasa som ger ljus i den mörka decembern är ju mer än välkommen. Kanske först köpa liten julmust, glögg och pepparkakor, då blir det ännu mer fest :)

På en Volvo 240 jag hade fick man ibland koppla en startkabel mellan pluspolen på batteriet och pluspolen på startmotorn för att skrämma igång den, oftast när det var -30 ute, givetvis. En ny startmotor löste slutligen problemet.

På min Volvo 850 hände nåt liknande, men där var det oxiderade kontaktytor som spökade. Startkabel hjälpte även där, den slutliga lösningen blev att lossa på kontakterna nere vid startreläet , fila av kontaktytorna och skruva ihop allt igen. Givetvis var det neråt 30 minusgrader igen, och så trångt att komma åt att jag inte kunde ha handskar på mej, fick rentav kavla upp jackärmarna för att komma åt.

Yonna sa:
Men när jag försökte blåsa livet i motorn hördes bara "KLICK". Ingenting hände, bara ett jävla KLICK.

Det första "klick" är äntligen nån relä (vet inte exakt hur el i Golfen ser ut) eller "hjälpspolen" i startmotor, som drar kugghjulet in i svänghjulet och samtidigt ansluter denna rörelse starkström till startmotorn. Låter klicket underifrån motorhuven, då är det troligen startmotorn.

Anledning till att den drar inte igång kan vara slut batteri eller dålig kontakt någonstans, eller fel i själva startmotorn (är den med borstar?). Lite felsökninghjälp kan vara att kola om alla kontrollampor osv slocknar (dvs. faller batterispänning ner) när du försöker att starta?

Jag var med en äldre Ford som bet sig liknande, i absolut mesta fall startade utan problem, men ibland var det just "klick". Lyckade aldrig felsöka till 100% (var inte min bil) men troligen var det på nåt konstig sett bruten kabel mellan batteri och startmotor. Det hjälpte om man rörde med kabeln lite.

Men svårt att felsöka på avstånd. :(

Enklast att pusha bilen rulla från lämplig nedförsbacke och starta utan startmotorn, men det är ingen bra idé att göra ensam med oöppningsbara framdörren. :)

ForesterGuy sa:
På en Volvo 240 jag hade fick man ibland koppla en startkabel mellan pluspolen på batteriet och pluspolen på startmotorn för att skrämma igång den, oftast när det var -30 ute, givetvis. En ny startmotor löste slutligen problemet.

På min Volvo 850 hände nåt liknande, men där var det oxiderade kontaktytor som spökade. Startkabel hjälpte även där, den slutliga lösningen blev att lossa på kontakterna nere vid startreläet , fila av kontaktytorna och skruva ihop allt igen. Givetvis var det neråt 30 minusgrader igen, och så trångt att komma åt att jag inte kunde ha handskar på mej, fick rentav kavla upp jackärmarna för att komma åt.

Mycket bättre beskrivning än min försök, men jag menade iaf mer eller mindre samma sak. Bra idé med startkabel.

Egentligen är det kanske bra att börja med att kolla att klämmor på batteripol sitter bra och är åtdragna (ingen stor chans att felet ligger där, men lätt att kolla).

På en Volvo Duett 210 1966 jag hade en gång, så klickade startmotorn ibland, trots bra batteri. Då hjälpte det att knacka och slå lite utanpå startmotorn, på själva metallskalet alltså, med en liten sten eller skiftnyckel eller annat hårt. Sen bytte jag startmotor och felet försvann.

Örjan Lax sa:
På en Volvo Duett 210 1966 jag hade en gång, så klickade startmotorn ibland, trots bra batteri. Då hjälpte det att knacka och slå lite utanpå startmotorn, på själva metallskalet alltså, med en liten sten eller skiftnyckel eller annat hårt. Sen bytte jag startmotor och felet försvann.

Plus på det.
Hyfsat vanligt att inre delarna börjar kärva och att man kan knacka på startmotorn för att få igång den.

Ni är fantastiska! Härligt att vakna med era ord och tips! Det låter om det finns hopp för min RödaKärlek! Bra att jag inte brann upp honom i natt haha.

Ska försöka knacka på startmotorn, om det inte hjälper då lösa kontakterna på startmotorn, fyla av ytorna och skruva ihop igen. En tjock kabel mellan pluspol och startmotorn finns förmodligen inte i bilen, jo jag har startkablar men den är troligtvis för långd, eller hur? Men kan försöka kapa av en del ..

Pusha bilen nedförsbacke och starta utan startmotorn har jag aldrig gjort. Det skulle gå, med liten tur för det finns många skarpa kurvar. Det är iaf en mycket small grusväg, utan trafik, så det är bra. Ska då först försöka töa framdörrens lås :) Hoppas det går att pusha bilen ut på grusvägen, hoppas också att allt går bra för fattien hänger då bak på bilen. Två sötnosar, mina två älsklingar som jag ska pusha nedförsbacke .. oj hoppas det går bra!

Ligger fortfarande i sovsäck nu, vill inte komma upp, det är ändå lite mörkt ute. Tror det finns mycket snö för tältet känner mindre stor och ibland hör jag PLOFF så då ramlar snö från träd på marken. Men dagen känner mycket bättre nu än igår kväll! Tack ni Happyguys!

Startkabeln behöver inte monteras permanent, man touchar bara dit den när man ska starta, motsvarar det återfjädrande läget i tändningslåset.
Se bara till att inte ha någon växel ilagd.

Jaaahh det funkade!! Att knacka på startmotorn! Okej, bilen kör fortfarande inte för startmotorn slutade innan motor gick men det finns hopp.Och jag vet nu vad felet är, mycket fint! Hoppas det funkar en gång till ..

Men först packa allt ihop och slänga in i bilen, också fatbiken, vill inte att den hänger bak på bilen när jag får pusha den nedförsbacken. Och det finns ju mycket plats i Golfen (2dörrs halvkombi) så det är dum att inte göra. Men kanske det behövs inte om knacktricket lyckas igen :)

Också skotta snö så att bilen kan komma ut snön/skogen utan att motorn stängs av igen .. Pfff, jag behöver en Torak som säger att jag är världens bästa Golf mek, det ger styrka. Inte lätt att försöka vara coool :)

ForesterGuy sa:
Startkabeln behöver inte monteras permanent, man touchar bara dit den när man ska starta, motsvarar det återfjädrande läget i tändningslåset.
Se bara till att inte ha någon växel ilagd.
Okej, bra att du säger! Brukar lägga bilen alltid i ettan ..

Yonna sa:
Pusha bilen nedförsbacke och starta utan startmotorn har jag aldrig gjort. Det skulle gå, med liten tur för det finns många skarpa kurvar.
Kanske skriver jag nu bara självklarheter, men ... låt bilen rulla frikopplad och samla lite fart, 10 till 20 km/t typ (kanske inte så lät i djup snö), slå på tändningen, växla tvåan (kanske trean om det är mycket halt) och släpa kopplinspedal. That's it. Akta dig att framhjul kan lätt sladda när motorn kopplas till, det är en del belastning.

Jaaahh bilen kör igen! och jag är mycket glad !!
Ni är det sak att köra hem utan att motorn stängs av. Tror inte knacktricket skulle funka en gång till,. Det lyckades med stooooor tur!Så ingen rast och varm kaffe men bita ihop tänderna och ta alla kläder på mig för värmereglaren funkar inte. Tur att jag har boogiewoogie -34 vinterskor och fatvinterkläder på mig. Det är bara liiiite konstigt köra bil med en stor 45NRTH balaclava och tjocka lobster handskar på men äsch, dem funkar ju mycket bra och det är viktigaste. Egentligen behöver jag barmitts på ratten :)

Tack ni underbara Happy för hjälpen och stöd!

Tillbaka
Topp