Söker en galen fatbiker och bikerafter :)
Yonna sa:Jaha, det visste jag inte! Jag kör nästan alltid Dillinger 4.0 dubbs, jo dubbs behövs inte i snön men man vet ju inte var/när det finns snö/is när man är ute på en lång tur. Ibland tältar jag tex i djup snö, vakna i is och kör vidare i blöt smörja .. man vet ju aldrig hur det ska bli. Om inte Dillinger då är det Nate 3,8. Kanske jag ska försöka Lou, men tvivlar för Nate är ju däck som passar mig utmärkt, som mina skor :) Ska också försöka köra med ännu mindre luft och då även vara lite tuffare och inte gnälla när det är jävlakallt och däcken behövs pumpa upp hundra gånger per dag. Oj, det låter som ett jobbigt nyårslöfte ..Lars.E sa:En annan sak att tänka på är att Lou 4,8 som visas i filmen går att köra med betydligt lägre lufttryck än tex Nate 4,0.
Lars.E sa:En sak är dock säker... Det rullar inte jättelätt när man har så lite luft. Däremot går det oftast fortare än att gå iallafall.
Jo, det stämmer, kolla filmen :)
Nate 3,8 och 4,0 är samma däck.
Beroende på årsmodell är det 3,8 på 65mm fälg eller 4,0 på 80mm fälg.
Det är inte ovanligt att det står 3,8 gjutet i gummit och 4,0 i tryckt logga på samma däck.
Jag tror att Lou 4,8 är lite för fett för din cykel. Moonlandern är däremot byggd för Bud & Lou 4,8.
Du är såpass lätt så att ett 4,0 däck tar dig ganska långt ändå. Det är värre för oss gubbar som är fullvuxen åt alla håll.
Lou är i princip samma däck som Nate... fast bredare.
Vid samma PSI (Pounds per Square Inch) så har ett bredare däck mer reservyta att bära last på ("Square Inch" är nyckeln till att förstå), + att det dessutom har en längre väg tills att fälgen slår igenom. Därför kan man köra lägre lufttryck i ett bredare däck .
Hade jag varit ute på sådana äventyr som dig så hade jag kört med ett lufttryck som rullar lagom lätt, och sedan hade jag styrt cykeln där jag inte tar mig fram (vem vill pumpa 100ggr/dag?).
Dubbat är najs på vintern. Jag kommer nog att montera mina dubbade Dillinger 5 närmaste veckan.
Espen W i filmen är en kul kille som gillar att cykla i djupsnö. Han är dessutom lätt och har otroligt bra kondis.