Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

metanol är att föredra som spritbränsle alla dagar i veckan. men det har blivit krångligare att köpa efterhand. färgaffärer under disk är ett tips.

man måste få i sig en tydlig mängd metanol för att det skall vara farligt. man behöver inte vara rädd för rester i flaskor, förövrigt dunstar det. kräkmedlet och tillsatserna ii t-röd är inte så nyttiga de heller.

Tvivlade om jag skulle cykla och tälta i skogen de första dagarna i nya året men är glad att jag valde att jobba. Jösses vad en storm igårnatt när jag cyklade hem! Hade inte alls vara trevligt i skogen i ett litet tält, också svårt att hitta ett tryggt tältplats när det blåser som fan. Var många nedfallna träd på vägen hem och torpet var utan el. Men har nu el igen så kan internetcykla och tjata i den här tråden igen. Har lyckligtvis vedspis i köket så koka kaffe är då inget problem, det är ju det viktigaste i livet när man jobbar några 14timmarspass :)

Lars.E sa:
Det var iallafall nära att du missade, och det var bra att du hann. Nu är vi nog ganska många som hoppas att du vinner tävlingen. Vinner du inte, så har iallafall de som tittat i den tråden fått se dina fina bilder. Win win.

Egentligen tänkte jag bara att det var kul att dela med mig några bikeraftbilder, jo lite enkelt tänkt. Hade också tänkt att det fanns inga bikeraftbilder i tråden men hade ingen tid att kolla det för klockan var nästan midnatt, hade en minut kvar haha. Jo jag är hemskt :) Kollade tråden just nu .. wow, det finns många jättefina bilder! Okej inga bikeraftbilder så då var det ändå bra att jag postade några. Och om jag får välja några vinnare blir det visst Domestiques trafiksstockning utanför Jokkmokk och Maktens rökande stigcyklist, jättevackra! Men egentligen är de för vackra så då blir det Skiers glasspaus; den säger ju allt vad det händer om :) Kul tävling/initiativ!

mb5 sa:
Jag märkte nu, mer eller mindre bara av slumpen, att MSR säger att man får inte använda flaskor för ett spritbränsle
Det visste jag inte heller. Men har nu många år rödspritt i MSR-flaskor (har två) och har aldrig set nåt konstigt i dem eller packning/lock. Ska kolla lite bättre .. Har ibland bensin i flaskorna men inte de senaste åren för jag trivs mycket bättre med det lilla rödsprit Trangia köket.
Tack för tipset, ska kolla länkar! Ska också kolla vad Trangia säger om deras bränsleflaskor, kan ju inte vara fel att ha en ny flaska, mina har fått så många bucklor, det ser ju hemskt ut på en finklädd och snygg fatbike :)

Senast ändrad:
Yonna sa:
Egentligen tänkte jag bara att det var kul att dela med mig några bikeraftbilder, jo lite enkelt tänkt. Hade också tänkt att det fanns inga bikeraftbilder i tråden men hade ingen tid att kolla det för klockan var nästan midnatt, hade en minut kvar haha. Jo jag är hemskt :)

Yes you did it, thanks! Crazy girl :-D

mb5 sa:
Jag märkte nu, mer eller mindre bara av slumpen, att MSR säger att man får inte använda flaskor för ett spritbränsle
Det visste jag inte heller. Men har nu många år rödspritt i MSR-flaskor (har två) och har aldrig set nåt konstigt i dem eller packning/lock. Ska kolla lite bättre .. Har ibland bensin i flaskorna men inte de senaste åren för jag trivs mycket bättre med det lilla rödsprit Trangia köket.
Tack för tipset, ska kolla länkar! Ska också kolla vad Trangia säger om deras bränsleflaskor, kan ju inte vara fel att ha en ny flaska, mina har fått så många bucklor, det ser ju hemskt ut på en finklädd och snygg fatbike :)[/quote]

Varför spritkök och inte gaskök?

leffe81 sa:
Yes you did it, thanks! Crazy girl :-D
:) Tack själv! Om du, Torak och Berk inte hade pushat mig lite då var jag fortfarande omedveten av tråden.

leffe81 sa:
Jag har några olika bensin- och gaskök, bl.annat en mycket fin MSR whisperlite multifuel brännare. Dyrt som fan men värd pengarna. Därför har jag också den msr-flaskan för den fungera med brännares bränslepump. Fint att ha en brännare som kan ha vilken bränsle som helst, framför allt utomlands eller när det är kallt. Men som sagt, jag trivs mycket bättre med den lilla sprit trangia. Enkelt, billigt, lätt, mycket mindre volym (viktig när man bikepacka), slipper bränslepump, mekaniska delar och andra delar som kan paja .

Och varför inte gas.Tycker inte om detta; funkar dåligt eller inte alls när det är kallt, behöver alltid en reservtub och dem tar mycket mer plats i packningen än en flaska på underröret; svårt att köpa gas mitt i ingenstans, det går nästan bara att köpa i stora butiker såsom Jula/Biltema medan rödsprit finns i nästan varje lilla Ica och bensinmack; gasol går inte att ta med i flyplanen, har hänt att man t.o.m vägrade gasbrännaren för att den luktaka gas; mycket dyrare (4liter sprit ca 130kr vs 250g gas ca 40kr); tycker inte heller om att slänga bort tomma gasoltuber när det finns bättre/vänligare miljö optioner .. Men allt är ju personligt :)

.

Yonna sa:
Ska också kolla vad Trangia säger om deras bränsleflaskor, kan ju inte vara fel att ha en ny flaska, mina har fått så många bucklor, det ser ju hemskt ut på en finklädd och snygg fatbike :)

Den är ett par gram lättare än MSR ... räcker det inte? :-)

trangia.jpg

Går att användas till bensin med, men bara som typ reservbränsle (kan inte trycksättas). Korken med ventil funkar och är bekväm att fylla på brännaren. OK, kanske inte det viktigaste, men inte mycket mer att säga. Jo, det blir inga bucklor på flaskan, men troligen ett hål eller spricka direkt om den ska leka kofångare med stenar är jag rädd, så under ramröret är inte den bästa plats.

leffe81 sa:
Låga temperatur främst och först för min del med. Redan nära nollan brukar gasbrännare funka ganska usel och det är ingen ovanligt temperatur stora delen av året. Jag hade ibland med mig bada gas och spritbrännare. Och spritbrännare (åtminstone Trangia) känns på nåt sätt trevligare att använda. Mer som en subjektiv känsla dock. Bensin har jag testat bara ett par gånger, inte dumt heller, men känns liiite mer farligt ... att använda inne i tält t.ex. Spritkök brukar funka just tillräckligt bra för mig.

Arsozath sa:
Är det inte "bara" att elda lite på flaskan för att få ite bättre fart på gasolen?

Jo, även handvärme hjälper i nödsituation faktiskt, det behövs inte så pass hög temperatur, men problemet är att flaskan kyls ner hela tiden med avdunstning av gas, så det behövs kontinuerlig värmetillförsel. Inte särskild bekvämt eller praktiskt. Det finns också några gasbrännare med slang där kan man vända flaskan upp och ner och slangen har en "upvärmingsslinga" på sig likadan med en bensinbrännare. Känns lite för komplicerad, men det kan säkert funka bra. Jo, nästan allt går att lösa.

Som sagt, kanske subjektiv preferens mer än objektiva anledningar. En del säkert också att min första riktiga testet av spritkök var (lite oplanerad) i ganska stor kylan och då var skillnad mot tidigare erfarenheter med gasbrännare så pass stor (och väldigt, väldigt trevlig i just denna situation :-) ) att jag är kanske inte helt neutralt i frågan ... ? :-)

mb5 sa:
Yonna sa:
Ska också kolla vad Trangia säger om deras bränsleflaskor, kan ju inte vara fel att ha en ny flaska, mina har fått så många bucklor, det ser ju hemskt ut på en finklädd och snygg fatbike :)

Den är ett par gram lättare än MSR ... räcker det inte? :-)

Går att användas till bensin med, men bara som typ reservbränsle (kan inte trycksättas). Korken med ventil funkar och är bekväm att fylla på brännaren. OK, kanske inte det viktigaste, men inte mycket mer att säga. Jo, det blir inga bucklor på flaskan, men troligen ett hål eller spricka direkt om den ska leka kofångare med stenar är jag rädd, så under ramröret är inte den bästa plats.

Aha, har de bara plastflaskor? Trodde de hade också alu, eller jag hoppades :) Tack för bilden och info!

ForesterGuy sa:
Snubblade över denna video:

Hej, det kan vara intressant. Vill också öppna startmotorn, inte för att jag tror att motorn kan räddas men för att jag är nyfiken hur det ser ut in i motorn. Men har ännu inte hittat tid, jobbar bara som en idiot. Och jag betvivlar också om det går att lossa de jätterostiga skruvarna.
Har inte heller lyckats byta startmotorn, det är nåt jävla fel men fattar inte vad det är. Men ska fråga det en annan gång, orkar inte prata bilsnack nu och vill också förtydliga med en bild som jag ännu inte har :)

Yonna sa:
Aha, har de bara plastflaskor? Trodde de hade också alu, eller jag hoppades :) Tack för bilden och info!
De vanliga "spritkök flaskor" är av plast.

Men Trangia säljer också en bensin/multifuel brännare. Jag har aldrig kollad den, men gjorde så nu och jo, tillhörande flaskan ( https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/bransleflaska-0-6l-x2.html ) är alu och det står på flaskan "lämpligt för ... spritbränsle". Intressant, så den finns. Men bara den 0.53 l storlek verkar det.

Senast ändrad:
Hmm, konstigt att MSR påstå att alu inte duger för spritbränsle när man kan köpa Trangia alu spritbränsleflaskor. Tyvärr att dem har bara 0.5L!
Tack igen för hjälpen :)

skier sa:
Härliga bilder av 2018! Jag måste se till att tälta mer under 2019!

+2! Jeg er sugen på at cykla, til længere ture :-)
Jonna, thanks for 2018, thanks for fanatastiska bilder, eventyr, inspiritaion og thanks for tråden!

leffe81 sa:
Yonna sa:
Det har inte lyckats posta den hela 2018 tillbakablick men ska idag efter jobbet göra ett nytt försök, så lätt ger man ju inte upp, framförallt inte den första dag i ett nytt år :)

är du ute på äventyr igen? :-)

hon messade fredag " ingen mobilnetverk "
inget svar fra henne ennu .....

skier sa:
Tack, kul att det uppskattas :)

TorakP sa:
Jonna, thanks for 2018, thanks for fanatastiska bilder, eventyr, inspiritaion og thanks for tråden!

leffe81 sa:
Yonna sa:
Det har inte lyckats posta den hela 2018 tillbakablick men ska idag efter jobbet göra ett nytt försök, så lätt ger man ju inte upp, framförallt inte den första dag i ett nytt år :)

Jo, jag är imorgon hem, då ska jag försöka bomba tråden igen med del tre eller fyra, fem av 2018. Tack för entusiasm!

Och alt går bra du snälla du, tack :)
Mobilens kontantkort var slut. Då kan jag köpa mer surf eller fylla på kortet men då behöver man nätverk eller Ica/Coop och jag hade ingen lust att cykla till civilisationen eller vad det heter på svenska. Det är också väldigt lugn utan mobil :)

Inte alla förstår detta, jag träffade tex en kvinna idag. Hon förstod inte att man kan trivas ensam i skogen, särkild inte med bara tält och cykel. Kvinnan själv gillar att försvinna i mängden, i folk och ljud. Då slutar hon tänka och känner hon sig osynligt och trygg. När jag sa att jag känner mig ofta ensam i storstäder och blir som en vålnad, ett spöke, en skugga av mig själv stirrade hon på mig som om jag var galen och behövde psykisk hjälp.
Jag försökte berätta vem jag var, att jag skulle dö i en betongstad med några miljon invånare, bilar, affärer och folk som bor tyst och ensam mellan 6 väggar. Men hon förstod inte och bara stirrade på mig (hon 40plussare, målat grått hår, smink, snygga kläder och tråkigt bil; jag med röda kinder som en tomat, is i håret, snö i skorna, skrynliga kläder och en tung motorcrosscykel-utan-motor), och det var helt klart att hon tyckte synd om mig. Så jag skrattade, gav henne en puss-med-munnen-i-luften, försökte hoppa tuff på fatbiken men tyvärr gick det fel för jag stod lägre än cykeln så vi nästan ramlade i snön, viftade en gång till till kvinnan men hon tittade bara sur tillbaka, så jag trampade iväg och följde min väg igen. Konstigt att det finns så mycket folk som tror att det är nåt fel när man trivs ensam, jag cyklar ju bara, då kan man ju inte vara farligt eller hur?

Yonna sa:
skier sa:
Tack, kul att det uppskattas :)

TorakP sa:

leffe81 sa:
Yonna sa:

Jo, jag är imorgon hem, då ska jag försöka bomba tråden igen med del tre eller fyra, fem av 2018. Tack för entusiasm!

Och alt går bra du snälla du, tack :)
Mobilens kontantkort var slut. Då kan jag köpa mer surf eller fylla på kortet men då behöver man nätverk eller Ica/Coop och jag hade ingen lust att cykla till civilisationen eller vad det heter på svenska. Det är också väldigt lugn utan mobil :)

Inte alla förstår detta, jag träffade tex en kvinna idag. Hon förstod inte att man kan trivas ensam i skogen, särkild inte med bara tält och cykel. Kvinnan själv gillar att försvinna i mängden, i folk och ljud. Då slutar hon tänka och känner hon sig osynligt och trygg. När jag sa att jag känner mig ofta ensam i storstäder och blir som en vålnad, ett spöke, en skugga av mig själv stirrade hon på mig som om jag var galen och behövde psykisk hjälp.
Jag försökte berätta vem jag var, att jag skulle dö i en betongstad med några miljon invånare, bilar, affärer och folk som bor tyst och ensam mellan 6 väggar. Men hon förstod inte och bara stirrade på mig (hon 40plussare, målat grått hår, smink, snygga kläder och tråkigt bil; jag med röda kinder som en tomat, is i håret, snö i skorna, skrynliga kläder och en tung motorcrosscykel-utan-motor), och det var helt klart att hon tyckte synd om mig. Så jag skrattade, gav henne en puss-med-munnen-i-luften, försökte hoppa tuff på fatbiken men tyvärr gick det fel för jag stod lägre än cykeln så vi nästan ramlade i snön, viftade en gång till till kvinnan men hon tittade bara sur tillbaka, så jag trampade iväg och följde min väg igen. Konstigt att det finns så mycket folk som tror att det är nåt fel när man trivs ensam, jag cyklar ju bara, då kan man ju inte vara farligt eller hur?

.

Senast ändrad:
Det är väl självklart att man sågar andra som har en annan livsstil. Det är ju den egna (ovanliga/avvikande) livsstilen som är den riktiga! :)

TorakP sa:
kais01 sa:
nej gör helst inte det:)

+1000!
Tack! vill inte heller growup, jävla tråkigt och ingen blir happy av det ;)

jonja sa:
Det är väl självklart att man sågar andra som har en annan livsstil. Det är ju den egna (ovanliga/avvikande) livsstilen som är den riktiga! :)
Yepp, så är det! Hoppas bara att inga vet att min livsstil är den bästa annars kommer allt folk till skogen och då blir det jättestressigt här. Kanske får jag då köpa vapen för att försvara mitt revir och då är risken stort att nån skjuter ett hål i happybåten, DET får ju aldrig hända! Det är inte heller lätt att ta med en gevär på cykeln, hur gör man detta? Jösses, det blir mycket googlande igen, och jag som trodde att fatbiking var en enkelt och billigt hobby. Men nej, först får man köpa dyra bikepackväskor, ultralätta tält, sovsäck, ännu mer tältgrejer, kamera, dubbdäck som väger 5 kilo, cykellampor, batterier, cooola kläder, tattoos (men jag använder tattoostickers, men det är en hemlighet och får ingen veta), då kom happyraften, paddel, flytväst, vintertältgrejer, olika vinterskor, ännu mer kläder, fixed framhjul och dyra pakethålare, en pulka, olika smartphones och powerbanks för att hålla den här tråden i livet, Flickr för att ha ett bildförrad, yxor, knivar, fiskegrejer och mååååånga fakefiskekort .. och då nu vapen! Vad blir next?

Mennnnn innan jag frågor om illegala vapentips, har jag några frågor om vintertältning, hoppas några smarta happyiters vet svar.

Men det kan också vänta till imorgon, för har plötsligt en mycket viktigare fråga! Kollade nyss mina PM och fått PM från ett företag i Canada som har sett mina bilder här i tråden och de undrade om de kan använda några av dem i en artikel om en produkt av dem. Då får jag lite pengar (giftcard) och mitt namn kommer som en fotocredit in artikeln.
Nu vägrar jag alltid pengar, sponsor os (utan Happyraften förstås!) men har också tröttnat lite på detta. Att tacka nej är ju också tråkigt och jag vill inte sluta som en gammal sur fatkärring med dumma principer. Och fatbiking är ju ingen billigt hobby, får ju också köpa gevär och bullets os. Så vad ska jag göra nu?
Jo, jag frågar ni för ni är ju också Happy och dem hittade bilderna här så jag behöver era hjälp :) Får bestämma imorgon för deadlinen är 11jan!

Ta ordentligt betalt för bilderna bara! Ingen aning vad som är rimligt, men Luthman här på forumet kanske har nån idé?
Sedan skulle jag begära betalt i pengar (wired transfer), och inte nåt giftcard (såvida inte firman har nåt jag verkligen vill ha).

Oops, hade ingen aning om att det kan vara så mycket pengar!
Men jag skickade i natt ett ja till företaget. Jo, kanske ett för snabbt svar men så gör man när man ligger halvfrusen i sovsäcken och det är -10grader. Bra ursäkt eller hur? Men det här företaget är ingen cykel/äventyr related företag, därför sa jag egentligen ja.
De ska levera utrustning till Noppikoskis kraftverk i Oreälven och då skriva en artikeln om produkten som ska publiceras i en Hydropower magazine. Med några coooola fatraftbilder haha, jo jag tycker om idén, den är så härligt konstigt :)
Jag frågade om jag får säga företagets namn/länk här i tråden (jag gillar privacy) så jag väntar först på svar :)

Tack för hjälpen!

Yonna sa:
Men jag skickade i natt ett ja till företaget. Jo, kanske ett för snabbt svar men så gör man när man ligger halvfrusen i sovsäcken och det är -10grader. Bra ursäkt eller hur? Men det här företaget är ingen cykel/äventyr related företag, därför sa jag egentligen ja.
De ska levera utrustning till Noppikoskis kraftverk i Oreälven och då skriva en artikeln om produkten som ska publiceras i en Hydropower magazine. Med några coooola fatraftbilder haha, jo jag tycker om idén, den är så härligt konstigt :)
Jag frågade om jag får säga företagets namn/länk här i tråden (jag gillar privacy) så jag väntar först på svar :)

Tack för hjälpen!
Skönt att se att någon faktiskt nöjer sig och inte bara ska gira åt sig mer och mer och mer.. Du har ju redan bilden, du får något för minimalt med insats, jag hade varit nöjd :)

Jo jag är nöjd :) Om de vill får de använda alla Oreälven/Noppikoski bikeraftbilder. Det är kul att de frågar och framförallt att de tycker om bilderna. Att jag får ett presentkort är också jättefint just nu, DET kan jag mycket bra använda. Får välja själv vilken butik så hoppas Biltema har presentkort, min lilla Golfsötnos behöver fortfarande en ny stötdämpare :)

Glömde säga att jag är hem igen, så Torak, du kan sova&drömma sött igen ;)

Det var liiite jobbigt att kämpa på is och snö men därför också jättevackert. Fatbiken var som vanligt; en stridsvagn som kör utan att blinka över vilken barrikad som helst. Jag var som vanligt inte så duktig så fick många blåmärken igen och är jättetrött, smutsigt, svettig, nöjd, lyckligt och har laddat migsjälv proppfull så livet känns härligt :)

TorakP sa:
Borta bra men hemme best?
Jo, jag trivs mycket hemma. Och man uppskattar sitt hem ännu mer när man har snökämpat med en fatbike i några dagar. Då är det alltid härligt att vara hem igen, att duscha, elda, öppna kylskåpet och ser ost, smör och mycket mer man inte kan ha med sig när det är minusgrader. Och att sova i min varma mjuka 2x2m säng är .. ojojoj himmelskt. Nåt helt annat än på ett hårt liggunderlag i ett litet tält :)

Roos sa:
Yonna sa:

Tack för hjälpen!
Skönt att se att någon faktiskt nöjer sig och inte bara ska gira åt sig mer och mer och mer.. Du har ju redan bilden, du får något för minimalt med insats, jag hade varit nöjd :)

det handlar inte om att gira åt sig mer. det handlar om en yrkeskår fotografer som har svårt att överleva. prislistan bör ses som ett bare minimum för att en frilans skall kunna någotsånär leva på sitt jobb, och få en liten skärva av de vinster köparna av bilder uppnår just med hjälp av bilden.

hur skulle du känna om någon kommer och gör det jobb du själv gör närmast gratis?

kais01 sa:
Roos sa:

det handlar inte om att gira åt sig mer. det handlar om en yrkeskår fotografer som har svårt att överleva. prislistan bör ses som ett bare minimum för att en frilans skall kunna någotsånär leva på sitt jobb, och få en liten skärva av de vinster köparna av bilder uppnår just med hjälp av bilden.

hur skulle du känna om någon kommer och gör det jobb du själv gör närmast gratis?

Och en stor bolag läggar mycket pengar på en magazine och PR. Det är ok att man är nöjd med lite pengar (om man bortser från kais01 poäng). Men det är också helt ok att fråga mer om en bolag tjänar mycket på PR, annars blir man utnyttjad och en bolag som har redan mycket pengar profiterar.

är syftet med bilden kommersiellt bör man absolut ta betalt. och då kan prislistan jag länkade till ge en fingervisning om vad som är normalt. det är verkligen inga giriga fantasisummor.

kais01 sa:

Vi har inte yrkesgarantier i världen. Om en verksamhet inte bär sig så bär den sig inte. Då får man syssla med nåt annat som man kan gå runt på.

Sen är det skillnad på att göra ett jobb mot betalning och att sälja användningsrättigheter till bilder man redan tagit inom ens hobby. Om en fotograf kontrakteras för att göra ett fotouppdrag och då har omkostnader för det är det rimligt att det ger ersättning på marknadsmässig nivå. Men om jag tagit en halvsnygg bild på en fors nånstans under en skogspromenad, och nån sen hör av sig för att få använda bilden, så har jag ju inte haft omkostnader för bilden. Då är det girigt att ta dyrt betalt för användandet.

För dem som är intresserad av kullager: https://thordonbearings.com :) Noppikoski kraftverket får alltså nya kullager och i artikeln om detta i en vattenkraft tidskrift kommer några av mina bilder. Vet inte om jag gjorde rätt men det känns bra iaf, jag är ju bara en vilsen fatrafter med en liten kamera i ryggsäcken så plötsligt få 750kr för att handla i Biltema är då jättefint. Bra början av nya året :)

Och nu snabbt hoppa på fattien till jobbet för det väntar ett 14-timmarspass, hurrahurra, livet är underbart skönt ;)

geologen sa:
kais01 sa:

Vi har inte yrkesgarantier i världen. Om en verksamhet inte bär sig så bär den sig inte. Då får man syssla med nåt annat som man kan gå runt på.

Sen är det skillnad på att göra ett jobb mot betalning och att sälja användningsrättigheter till bilder man redan tagit inom ens hobby. Om en fotograf kontrakteras för att göra ett fotouppdrag och då har omkostnader för det är det rimligt att det ger ersättning på marknadsmässig nivå. Men om jag tagit en halvsnygg bild på en fors nånstans under en skogspromenad, och nån sen hör av sig för att få använda bilden, så har jag ju inte haft omkostnader för bilden. Då är det girigt att ta dyrt betalt för användandet.
Så du skulle glatt ge bort dina bilder till stora kommersiella företag som potentiellt sett skulle kunna tjäna grova pengar på dem, eftersom du tycker det vore girigt att ta betalt för bilderna?

Yonna sa:
För dem som är intresserad av kullager: https://thordonbearings.com :) Noppikoski kraftverket får alltså nya kullager och i artikeln om detta i en vattenkraft tidskrift kommer några av mina bilder. Vet inte om jag gjorde rätt men det känns bra iaf, jag är ju bara en vilsen fatrafter med en liten kamera i ryggsäcken så plötsligt få 750kr för att handla i Biltema är då jättefint. Bra början av nya året :)

Och nu snabbt hoppa på fattien till jobbet för det väntar ett 14-timmarspass, hurrahurra, livet är underbart skönt ;)
Jag kan tycka 750kr är rätt ok om det rör sig om ett fåtal bilder.

Jag har läst den här tråden ett tag och den har inspirerat mig och jag har lärt mig mycket av den, så jag tänkte ett ett tack vore på sin plats..

Tack Yonna! och alla ni andra...

Tobbe.. Nybliven Rafter

Bilagor

• tumblr_pjs0wgYFlF1slih0j_1280.jpg
    tumblr_pjs0wgYFlF1slih0j_1280.jpg
    78.3 KB · Besök: 237
ooms sa:
geologen sa:
kais01 sa:

Så du skulle glatt ge bort dina bilder till stora kommersiella företag som potentiellt sett skulle kunna tjäna grova pengar på dem, eftersom du tycker det vore girigt att ta betalt för bilderna?

Det är väl det man har Commons till?

k-dregg sa:
Jag har läst den här tråden ett tag och den har inspirerat mig och jag har lärt mig mycket av den, så jag tänkte ett ett tack vore på sin plats..

Tack Yonna! och alla ni andra...

Tobbe.. Nybliven Rafter

Hej Tobbe! Härligt att läsa, och vackert bild! Vad har du för packraft och gick det att paddla där i isen? Ska du också bikerafta, tälta, göra långa turer, prova häftiga vilda forsar (det är bl.a en av mina planer) och ännu mer frågor så berätta gärna lite mer om du vill! :)

Tillbaka
Topp