mb5 sa:
Jag menade elektronikkonstruktion, hur en dynamo funkar osv som offtopic, troligen inte många här som vill konstruera egen konverter.
Jo det menade jag också. Det är ju skitbra att veta hur allt funkar vad man har med sig på långa cykeläventyr, och en mix DIY& köpta grejer är ofta den bästa grejer som finns. Så skriv gärna mer om ämnet, det är också intressant tycker jag :)
mb5 sa:
Den här
http://www.velogical-engineering.co...fahrrad-dynamo---leichtlauf-gewicht-effizienz kunde funka även på en fattie med dubbla bakhjul, dessutom påverkar ingen livsviktig del av cykel/drivlina. Minimihastighetskrav går att lösa eller anpassa med lite elektronik, inte alls omöjligt. Kanske testar jag själv någon gång i framtiden, men utan behöv att ha med mig och ladda elektronikprylar mitt i skogen har jag inte mycket motivation till ett dynamoprojekt heller. :)
Själv tror jag inte på nav/fälgdynamo, iaf inte för offroad äventyr. Kanske den här Velogical fälgdynamo är mycket bättre men ändå. Det är ju 'bara' en gummiring som trycker mot fälgen och om man vet hur t.ex en fatfälg kan se ut (skit, sand, saltvatten, is) då har jag mina tvivel. Och tycker inte heller om elkablar/grejer på en cykelram, framförallt inte på en vinterfattie.
Har som sagt olika dynamohjul men använder de aldrig längre. Inte bara att de behövs hög hastighet (det betyder tunna hjul och asfalt) men en navdynamo har också större vikt (ca 500g) och behövs grejer som jag inte vet namnen på svenska (laddregulator, powerpack, e-werk, buffer battery såsom Cyclel2charge, Plug os) så det är ännu mer vikt och framförallt €€€ plus fula elkablar plus att grejerna behöver kärlek och kan sönder.
Navdynamo har också rullmotstånd; kan inte under vatten (så det går t.ex inte att vada/cykla i vatten); om det kommer lite vatten i och det fryser då kan man vinka farväl till hjulet; ofta kan man inte laga själv nav/grejerna, t.ex byta lager, smörja fett os; och då de jävla små pluggkontakter på navet .. Hemsk att ta bort elkablar varje gång hjulet ska ta bort, t.ex när man byter däck, när cykeln får ligga i en bil, när man vill bikerafta (inte smart om navdynamo tycker inte om vatten), när man har tjocka handskar på etc. Det är så lätt att de små kontakterna går sönder eller blir smutsigt/blött, finns även risk att kablarna går sönder när man pushcyklar/ramlar.
Nav&kablar tycker inte heller om is, salt och riktig vinter. När jag flyttade till Sverige (till Dalarnas hjärta) var det vinter och när jag försökte cykla med dynamohjulet gick det nästan inte. Fettet var stenhårt frusen och det gick inte att byta. Så i stället bytte jag hjulet med ett vanligt hjul och gav hjulet till en belgisk kompis för där är det inte så kallt.
Tror därför att navdynamo är bara kul när man pendlar (med cykellampa), eller har en liten mobil som man nästan inte använder, eller när man kör med tunna hjul på asfalt os men inte alls för offroad bikepackers som cyklar året runt. Det är även 2019 och många som cyklar världen runt har en GPS, stor mobil, iPad, notebook, lyssnar på music/podcast, läser eböcker, surfar, mejlar, har en blogg, tar bilder, video, Swishar, internetbetalar, chattar, har socialmediavänner osv osv. Finns också allt mer folk som använder hela dag mobilen som GPS (finns bra kartappar nuförtiden) och folk som har en drone eller GoPro för riktiga coola aktionfilmer.
Problemet är alltså att apparaterna frågar alltmer ström och det går ju aldrig med en navdynamo, man får helt enkelt ladda i hotell/camping, butiker etc. Många långcyklister har därför powerbanks med sig; lätt, liten, billig, går jättesnabbt att laddas och det går också att ladda upp några stycken i en gång. Jag har t.ex 10.000 mAh powerbanks som är inte större än en creditcard och kan ladda upp 4x min mobil. Men inte när det är vintern, då är som sagt alla batterier helt värdelösa :(
Sambal Oelek sa:
mb5 sa:
Jag menade elektronikkonstruktion, hur en dynamo funkar osv som offtopic, troligen inte många här som vill konstruera egen konverter.
Jag har provat två Kemo. Sist jag skulle på äventyr ville jag egentligen ha den polska "PowerBug". Den verkade tillräckligt bra utan att kosta alldeles för mycket. Men pga lång leveranstid hann jag aldrig få den i tid. Inte provat då som sagt men den verkade helrätt:
https://powerbug.pl/
Om man väljer navdynamo och har pengar kanske den tyska Forumslader är den bästa nu? Den kan byggas in i cykelns ram (i gaffelstyrhuvudrör (head tube) eller vad den heter på svenska) så man slipper spaghettikablar på cykeln. Laddare plus tre batterier i headtuben och USBplugget som headset cap (man kan också köpa med Bluetooth, kontrolllampor och app). USB-plugget är vattentätt om man inte glömmer sätta på pluggets skydd.
Finns också GPS-USB laddare/adapter som använder GPSsignaler (som finns i hela världen), den här inductiva resonans (vet inte säkert om det heter så på svenska) kan omvandlas med en antenn till el, och det kan omvandlas till USB-spänning för att ladda upp smartphones/powerbanks. Då behövs bara en liten antenn bak på cykel eller t.ex på styrväska och en GPS-USB adapter. Om ni förstår min konstiga svenska :)
Oj mycket text, tur att jag är en wificyklist nu :)