Oki, ska försöka... Skogsfrun och Kungsstigen: Röda singeltrack. Båda ganska mediokra, kändes oengagerade, knappt röda. Skogsstigar som går utför har jag i skogarna hemma och motiverar inte biltur och liftkort. De var inte dåliga, hade nog kört de regelbundet om de låg i skogen hemma, men som sagt, inte värt en längre utflykt. Velodrom ska vara en röd led men bjöd på noll och inga utmaningar, blå/grön snarast. Hade några sköna kurvor i mittpartiet, och skapligt underlag... mot slutet blev bermsen mindre och mer grus, vilket tvingar ner farten. Den hade kunnat bli bra med lite utveckling, några hopp/features. Flipper såg bra ut vid första anblick, men för en blå hoppled var den extremt svårhoppad. Hoppen låg för nära, dåligt shapeade kickar, korta landningar, berms efter hopp som låg fel/feldoserade i förhållande till landning mm. För en duktig hopp-cyklist går det säkert att rycka sig genom denna led, men att jämföra den med JBPs Barbro, då är man helt ute och cyklar...
Slash börjar som en old-school DH-led, kul om man gillar det. Blir sen plötsligt en brant slope-style bana som får Lite för liten att blekna, så från för lätt (Velodrom) blir det för svårt (för de flesta skulle jag tro). Hopplinjen avslutas i någonsorts byggd stenkista till dropp och övergår sedan i vad som mest påminner om en XC-led. Kungsleden, en grön led där man ändå gjort försök till några berms och bulor hade kunnat utvecklas till något... Dock bitvis belagt med så mkt grus att det känns direkt farligt... Förvisso är det en grön led och farten ska väl hållas låg, så ?

. NM-banan körde vi aldrig, men även om den hade varit det bästa jag kört någonsinn så hade det inte motiverat att åka dit för en led! Övriga blåa och gröna tillförde ingenting.
Det som gör mig mest besviken tror jag är att de har sååå bra förutsättningar! Bra och snabb lift som tar en till alla leder, inga krångliga transportsträckor. Tillgängligt från flera stora städer, bra p-möjligheter, bra infrastruktur i övrigt med toaletter, möjlighet att fylla vatten etc... Berget i sig är fyllt med stora stenar, stockar och sandig jord som borde vara guld att bygga av, lutningen är mestadels lagom, men finns brant att jobba med.... det finns transportvägar upp som möjliggör/underlättar byggandet och materialtransporter etc... De har alla förutsättningar att bli ett litet Järvsö, kanske till och med mer välbesökt tack vare sitt läge, det enda de saknar är skickliga/mer vana? ledbyggare verkar det som...
Men som sagt olika preferenser och referenser, det här är min personliga åsikt utifrån min åkstil och de ca 10 andra Bike Parks som jag kört i.