Sopsaltnings vara eller icke vara.

Det betyder att plogen hänger fritt ner i marken, endast ledad i maskinens snarare än buren som när den är upplyft.

Problemet är att många kör med för lätta plogar, och de skrapar inte rent. Lätta plogar är billiga. Köper de en "riktig" har de istället för lätt maskin, som inte orkar driva med den tyngre plogen i marken. Ond cirkel.

Förr fanns bara tunga maskiner och tunga plogar. Då blev det på flera sätt bättre.
En lastbil väger runda slängar mellan 7 til 15 ton en 4 meters plog väger runt 1500 kilo.
Sen beror det på om plogen har moddstål som sitter efter plogstålen.

Nu är jag bara inne på plogar som väger runt 1500 kilo så hobby saker är inte av intresse.
På stora vägar kör man med lastbilar som de du beskriver, men det roliga är ju att väldigt stor del av övrig kommunal röjning sker med just hobbysaker. Pickup med plog som vägen 250 kilo är typ standard på många ställen.?

Nu när vi pga ”klimatet” måste börja cykla elcykel allihop.
Så fattar man ju att det måste saltas till max. Så man inte vurpar med sin nyinköpta tunga och klumpiga dyrgrip.

(Mer allvar, i Cph skärmas all växtlighet av mycket noga i god tid före saltning. Presenningar, typ. Hur det funkar, vet ej men det ser seriöst ut iaf!)

Vågar du outa dig själv som snöröjare??
Knappt här men... ?

Vi har faktiskt ett större lantbruk (och markentreprenad) så jag jobbar med lantbruk och kör traktor året runt. Alldeles för stor traktor för snöröjning egentligen med tung plog och kan ploga så då blir det bra så jag vågar outa mig ?
Det där med att trycka ner plogen funkar liksom inte för då förlorar man trycket på framhjulen och kan inte styra. Däremot hjul eller glidfötter på bladet funkar dåligt om det inte är löst grus. Läser man på snöröjningsforum kör vissa med det på gator för att spara stål, men alla kan ju inte ha rätt... Är som sagt inte bara riktiga maskinförare som kör tyvärr. Få branscher som är perfekta och snö är sjukt svårt att hålla på med. Allt är olika jämt. Fastpackad snö är omöjligt att undvika när det snöar fel tid på dygnet och blötare snö.
Nu kör vi dock mest fastigheter nuförtiden utöver sopsaltningen där små traktorer går så har lite mer dialog med kunderna än när kommunen bestämmer rakt av.

Ge fan i att plantera träd i cykelbanorna då och låt dem växa i körbanans kant. Nej, då kommer vägbanornas saltning, som är många gånger rikligare, att prioriteras med hänvisning till trafiksäkerheten. Cyklister kan gott hålla till godo med spårig, packad snö med stenkross som inte gör någon nytta mer än någon enstaka dag under vintern. Från mars och fram till juni är vi så glada att få rullgrus och punkteringskross. Det är visserligen salt inblandat i stenkrossen, men det är inte så viktigt att poängtera.

Att se cykelbanornas sopsaltning som en miljöbov är verkligen fake news.

Ge fan i att plantera träd i cykelbanorna då och låt dem växa i körbanans kant. Nej, då kommer vägbanornas saltning, som är många gånger rikligare, att prioriteras med hänvisning till trafiksäkerheten. Cyklister kan gott hålla till godo med spårig, packad snö med stenkross som inte gör någon nytta mer än någon enstaka dag under vintern. Från mars och fram till juni är vi så glada att få rullgrus och punkteringskross. Det är visserligen salt inblandat i stenkrossen, men det är inte så viktigt att poängtera.

Att se cykelbanornas sopsaltning som en miljöbov är verkligen fake news.
Äh, kan de få bort otyget genom tveksamma miljöargument är det väl bra? Men men...

”Karthago belägrades under åren 147 och 146 f.Kr. Till slut förstördes staden och alla karthagerna fördrevs eller blev satta i slaveri. Enligt myten brändes staden och man plöjde upp marken samt beströdde den med salt, för att inget mer någonsin skulle kunna växa där.”

Knappt här men... ?

Vi har faktiskt ett större lantbruk (och markentreprenad) så jag jobbar med lantbruk och kör traktor året runt. Alldeles för stor traktor för snöröjning egentligen med tung plog och kan ploga så då blir det bra så jag vågar outa mig ?
Det där med att trycka ner plogen funkar liksom inte för då förlorar man trycket på framhjulen och kan inte styra. Däremot hjul eller glidfötter på bladet funkar dåligt om det inte är löst grus. Läser man på snöröjningsforum kör vissa med det på gator för att spara stål, men alla kan ju inte ha rätt... Är som sagt inte bara riktiga maskinförare som kör tyvärr. Få branscher som är perfekta och snö är sjukt svårt att hålla på med. Allt är olika jämt. Fastpackad snö är omöjligt att undvika när det snöar fel tid på dygnet och blötare snö.
Nu kör vi dock mest fastigheter nuförtiden utöver sopsaltningen där små traktorer går så har lite mer dialog med kunderna än när kommunen bestämmer rakt av.
Har samma upplägg här med lantburk och entreprenad, förutom att lantbruket knappast kan kallas "större".?

Instämmer i det där med svårt. Snön kan bete sig på tusen sätt och att vara utringare för snöjour är något som kräver att man är på tå hela tiden. Många gånger är det en svår avvägning att tajma in arbetsstart i förhållande till snöfallets längd. Kör man för tidigt hinner det snöa igen efter en, och börjar man för sent har snön som körs sist hunnit trampas ned och blir svårare att få bort (speciellt att sopa bort packad våt snö, vilket jag tror är nästan omöjligt). Hade det varit dubbelt betalt hade man kunnat ha dubbla mängden maskiner och därmed få "allt" klart snabbare men idag behöver man ha 10-12 timmar per snöfall och maskin, och då tar det också 12 timmar innan snön i slutet på distriktet är bortplogad.

Med ovanstående menar jag inte att ursäkta dåligt utförd snöröjning, utan syftar mer till att det krävs yrkespersoner för att klara av att få till ett gott resultat. Sådana finns inte idag i städer där det inte snöar regelbundet, i princip.

Avskyr saltslasket som klibbar fast i drivlinan på ett helt annat sätt an vanligt slask. Brukar kunna cykla på de flesta underlag med ice spiker däcken men på tjock snömodd med salt där däcket bara slirar i geggan där klarar jag ej att cykla, ett nederlag. Tyvärr saknas all form av bortforsling av snö i göteborg men hellre torr hård snö eller is än saltslasket. I norrlad funkar plogningen bättre och man kunde i regel cykla på plogade cykelbanor även på vintern.

Avskyr saltslasket som klibbar fast i drivlinan på ett helt annat sätt an vanligt slask. Brukar kunna cykla på de flesta underlag med ice spiker däcken men på tjock snömodd med salt där däcket bara slirar i geggan där klarar jag ej att cykla, ett nederlag. Tyvärr saknas all form av bortforsling av snö i göteborg men hellre torr hård snö eller is än saltslasket. I norrlad funkar plogningen bättre och man kunde i regel cykla på plogade cykelbanor även på vintern.

Fast sopsaltning != enbart saltning. Ingen saltig snömodd där det sopsaltas, iaf inte i Stockholm. Skillnaden mellan sopsaltad vs ej sopsaltad cykelbana är dramatisk när det väl kommer snö.

I Umeå och längre norrut funkar det fint med bara plogning men det är mer stabil vinter med.

det kan sägas att sopsaltningen norr om stocksundsbron är påtagligt mer uppstyrd än t ex i solna och sundbyberg.

lustigt att jag ibland kör liknande sträcka täby-axelsberg som du, på brompton. brukar därigenom kunna fuska och ta roslagsbanan till östra.

Plogning och dubbdäck räcker bra. Saltet är ett ofog. Kladdigt, blött, smutsigt och sliter onödigt mycket på cykeln trots ordentliga stänkskärmar med kompis- och egolappar.

”Karthago belägrades under åren 147 och 146 f.Kr. Till slut förstördes staden och alla karthagerna fördrevs eller blev satta i slaveri. Enligt myten brändes staden och man plöjde upp marken samt beströdde den med salt, för att inget mer någonsin skulle kunna växa där.”
Dom tog nollvisionen på allvar?

det kan sägas att sopsaltningen norr om stocksundsbron är påtagligt mer uppstyrd än t ex i solna och sundbyberg.

lustigt att jag ibland kör liknande sträcka täby-axelsberg som du, på brompton. brukar därigenom kunna fuska och ta roslagsbanan till östra.
Cool. Jag kör norrut om mornarna.... Vi färdas i olika riktningar om jag inte misstar mig?
Men om man bara sopade? Tror du inte det skulle funka?

Bara plogning är HEEELT värdelöst. Sanden också.

Men borstarna är GRYMMA!
Väl värt att prova? Inser ju problemet med saltet. Då skulle jag ju slippa rengöring av drivlina och så två ggr per dag också...

De få gånger jag har cyklat på sopsaltad väg så har det verkligen känts overkill, men jag har ju elen till hjälp så det blir aldrig riktigt tungt, även med ett förhållandevis tjockt lager snö.

Jag är nöjd så länge det plogas i tid så att jag slipper frusen snömodd med 10 cm djupa hjulspår i. (Som i värsta fall ligger kvar en månad)

Svårt det här. Har pendlat Billdal-Gbg centrum två vintrar. Där det inte sopsaltas görs ju nästan inget och där är det kört att cykla. Där det sopsaltas går det väldigt bra att cykla. Billigare med en ny drivlina än västtrafikkort :)

Plog och sopvals, men utan salt - är det praktiskt möjligt på en maskin och hur skulle resultatet bli?
Det finns maskiner som kan driva det, men till vilken nytta? Snöplogen putter snön åt sidan men lämnar (oftast, beror på snötemp, vägbanas temp och en massa andra saker) ett väldigt glatt och hårt lager av packad snö. Det lagret rår inte en sopvals på. Det är också det lagret som gör att man måste flisa omgående när plogning är utförd, eftersom det ofta blir glashalt då. Det går såklart att cykla och gå på med dubbar, men har du inte dubbar är det livsfarligt.

Jag vet att det finns specialmaskiner som har en sopvals och snöplog, där man väljer redskap efter förutsättningar. Jag kan inte så mycket om sopsaltning egentligen, men väl om plogning och sopning under flisupptagning. Jag har svårt att tro att sopning fungerar bra i mycket snö, eller då snön packats ner av gående. Hela principen, tror jag, går ut på att köra snabbt och ofta.

Den saltmängd man petar ut på cykel- och GC-banor måste vara en fis i rymden jämfört med det salt som distribueras på vägar. Konstigt miljöargument alltså.

Däremot är det ganska meningslöst med tanke på att det är allt annat än allomfattande, så man måste ju ändå anpassa däcken till de sämst snöröjda sträckorna från A till B. Plus att det är skrattretande hur byråkratiskt det verkar gå till, på förutbestämda datum istället för när det behövs. Ungefär som när man åker runt och "plogar" för att det snöar men inte finns någon snö på marken än. Total idioti.

Dock är vad som helst bättre än sand. Detta helvetespåfund borde raskt förbjudas då det orsakar halka så fort det är snöfritt, och dessutom ligger skiten i regel kvar ända fram i maj och dammar. Urk!

Med tanke på hur mycket som växer och hänger ut över cykelbanorna verkar inte växtligheten ta nämnvärt med stryk heller?

Beror på stad kanske. Jag har aldrig haft någon saltblandad sand i sandspridaren i Uppsala iaf.
Vi kör sopsaltning också, men jag låter er diskutera dess vara eller icke vara ? Angående salta efter schema så är det inte så här. Det körs när ansvarig jourhavande på kommunen tycker det är lämpligt. Inte sagt att de har 100% rätt jämt dock. Därav ishinnan som bildas ibland.
Med tanke på att sanden fryser ihop totalt utan salt så lär ni precis som alla andra ha saltinblandad sand under vintern.

Senast ändrad:
Funkade utmärkt att pendla Tyresö till Sthlm city innan sopsaltningen. Nu gör sopsaltningen att jag tvekar. Cykel och kläder blir dränkt i saltkladd.
Jag tänker likadant, innan när vi hade tvättplats i garaget under kontoret kändes det okej och själva underlaget var grymt att cykla på. Men numera när vi har flyttat kontoret och det saknas spolplatta undviker jag de sopsaltade sträckorna om det tnte är plusgrader så jag kan spola av cykeln utomhus på gården hemma.

ett väldigt glatt och hårt lager av packad snö. Det lagret rår inte en sopvals på. Det är också det lagret som gör att man måste flisa omgående när plogning är utförd, eftersom det ofta blir glashalt då. Det går såklart att cykla och gå på med dubbar, men har du inte dubbar är det livsfarligt.

Eftersom det sällan är sopsaltat från dörr till dörr, så måste man ändå ha vinterdäck. Odubbat räcker nästan alltid.

Jag är kluven… jag pendlar backe upp och ner, hatar sopsaltningen men jag känner mig säker på cykeln när det är sopsaltat.
Men som sagt jäkla sörja på cykeln blir det.

Med tanke på att sanden fryser ihop totalt utan sult salt så lär ni precis som alla andra ha saltinblandad sand under vintern.
ingen expert på detta, men tror det grova krosset man numera strör ut verkar bete sig annorlunda, och inte klumpa ihop sig på samma sätt?

många klagar på att krosset ökar risken för punka, och det gör det ju. det går att parera med kraftigare däckmönster.

en annan effekt är det tröga rullet. har funnit att detta blir bättre med däckdiameter åtminstone över 40mm.

bättre långtidseffekt har det iaf.

Eftersom det sällan är sopsaltat från dörr till dörr, så måste man ändå ha vinterdäck. Odubbat räcker nästan alltid.
Precis, det är väl det som gör sopsaltningen näst intill onödigt, om det inte handlar om cyklister som får långa enhetliga sträckor av bar asfalt. Har man bara en skvätt sopsaltad väg kan det ju lika gärna kvitta.

En stor nackdel med sopsaltsfordonen är att de ofta är långa och har släp. Sådana fordon är bökiga så fort det blir annat än raka fina cykelbanor. Jag cyklade dagen innan nyår genom centrala Göteborg i snöslask, och trots att jag körde stora delar pendelstråk så var det kanske hälften av cykelbanorna som var dugligt sopade. Helt plötsligt tar cykelbanan slut och övergår i någon form av trottoar. Helt plötsligt blir den jättebred så att sopsaltningsfordonet inte visste riktigt var hen skulle vara och därmed hade sick-sackat sig fram en stund innan någon form av beslut togs om vart det skulle sopas. Eftersom det blir ett så ojämnt resultat så kan man lika väl vara utan den sortens insats kan jag tycka. Alternativt bygga "riktigt" infrasystem för cykeltrafik med tydliga leder som underhålls på ett enhetligt sätt.

På samma runda som beskrivs ovan passerade jag även någon form av stort elskåp mitt i cykelbanan, som var fint utmärkt med två vassa stålskärmar som man fick sicksacka sig runt. Tanken var nog att man skulle uppmärksammas på att inte skada sig på elskåpet, och istället dö på fläcken när man cyklade in i stålskärmarna..? Säger en del om hur cykeltrafiken hanteras generellt.

Det finns maskiner som kan driva det, men till vilken nytta? Snöplogen putter snön åt sidan men lämnar (oftast, beror på snötemp, vägbanas temp och en massa andra saker) ett väldigt glatt och hårt lager av packad snö. Det lagret rår inte en sopvals på. Det är också det lagret som gör att man måste flisa omgående när plogning är utförd, eftersom det ofta blir glashalt då. Det går såklart att cykla och gå på med dubbar, men har du inte dubbar är det livsfarligt.

Jag vet att det finns specialmaskiner som har en sopvals och snöplog, där man väljer redskap efter förutsättningar. Jag kan inte så mycket om sopsaltning egentligen, men väl om plogning och sopning under flisupptagning. Jag har svårt att tro att sopning fungerar bra i mycket snö, eller då snön packats ner av gående. Hela principen, tror jag, går ut på att köra snabbt och ofta.
Lösningen på problemet är alltså kraftigare borste
9E284958-3826-446C-95CB-15A2E1B88E42.png

den här borde funka…..
Mange

Tillbaka
Topp