Sopsaltnings vara eller icke vara.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Så vad är Happykollektivets åsikt. Är detta fenomen en miljömässig styggelse som borde förbjudas eller ett nödvändigt ont?

Jag är lite kluven inför sopsaltning. Tycker om framkomligheten men avskyr rostandet. Underhållet på cykelvägarna i Linköping utan sopsaltandet är ganska medelmåttigt och gör cyklandet ganska besvärligt emellanåt. Bara tänker högt här.

om den lyckas är sopsaltningen bra att cykla på, men om den misslyckas blir det halare än allt annat du kan tänka dig.

som t ex före jul i stockholmstrakten när längre tids ordentlig kyla skapade markkyla som saltningen inte rådde på. verkligen glashalt här och var.

miljömässigt bör den vara tveksam.

Den saltmängd man petar ut på cykel- och GC-banor måste vara en fis i rymden jämfört med det salt som distribueras på vägar. Konstigt miljöargument alltså.

Däremot är det ganska meningslöst med tanke på att det är allt annat än allomfattande, så man måste ju ändå anpassa däcken till de sämst snöröjda sträckorna från A till B. Plus att det är skrattretande hur byråkratiskt det verkar gå till, på förutbestämda datum istället för när det behövs. Ungefär som när man åker runt och "plogar" för att det snöar men inte finns någon snö på marken än. Total idioti.

Dock är vad som helst bättre än sand. Detta helvetespåfund borde raskt förbjudas då det orsakar halka så fort det är snöfritt, och dessutom ligger skiten i regel kvar ända fram i maj och dammar. Urk!

Den saltmängd man petar ut på cykel- och GC-banor måste vara en fis i rymden jämfört med det salt som distribueras på vägar. Konstigt miljöargument alltså.

Däremot är det ganska meningslöst med tanke på att det är allt annat än allomfattande, så man måste ju ändå anpassa däcken till de sämst snöröjda sträckorna från A till B. Plus att det är skrattretande hur byråkratiskt det verkar gå till, på förutbestämda datum istället för när det behövs. Ungefär som när man åker runt och "plogar" för att det snöar men inte finns någon snö på marken än. Total idioti.

Dock är vad som helst bättre än sand. Detta helvetespåfund borde raskt förbjudas då det orsakar halka så fort det är snöfritt, och dessutom ligger skiten i regel kvar ända fram i maj och dammar. Urk!

Från artikeln: "...saltningsmetoden får hård kritik av trädexperten Björn Embrén, som varnar för att intilliggande träd drabbas av saltskador och riskerar att dö".

Vad gäller sand håller jag naturligtvis med dig, och min lösning är såklart att bara ploga (och inte sanda/salta) gång- och cykelvägar och att sedan dela ut broddar/icebugskor till fotgängare och dubbdäck till cyklister.

FÖRBJUD! Nå halare och hemskare underlag vet jag inte om jag cyklat på. Att dessutom slänga ut en massa salt som hamnar i marken och på sikt dricksvattnet är ju idiotiskt. Saltning av bilvägarna borde minska och helst upphöra det med. Sand funkar fint!
Ja, man undrar hur mycket kemikalier som skulle sparas om saltandet upphörde. Dels saltet i sig, dels alla mängder spolarvätska som bilisterna måste använda pga den bruna sörja saltet skapar, dels all avfettning och andra rengöringsmedel som behövs för att få bort skiten.
Faktiskt ett mysterium att detta missbruk får fortgå.

Från artikeln: "...saltningsmetoden får hård kritik av trädexperten Björn Embrén, som varnar för att intilliggande träd drabbas av saltskador och riskerar att dö".
Ja? Varför skulle det gälla cykelbanor men inte vägbanor? Och varför är intilliggande träd så viktigt? Det är ju ändå i regel i tätort vi snackar.

Vad gäller sand håller jag naturligtvis med dig, och min lösning är såklart att bara ploga (och inte sanda/salta) gång- och cykelvägar och att sedan dela ut broddar/icebugskor till fotgängare och dubbdäck till cyklister.
Att kunna köpa däck för friskvårdsbidraget vore en rimlig lösning. Oavsett om man använder dem i skogen eller på vägen så är det ju i allra högsta grad friskvård.

Gruskrosset är ju utblandat med salt, så även där hamnar salt på vägen.
De ansvariga brukar även hävda att med sopsaltning används mindre salt änmed traditionell plogning + gruskross + saltning, men eftersom gruskrosset "maskerar" saltet märks det mer vid sopsaltning.
Mindre salt vid sopsaltning borde vara bättre både för miljön och budgeten (om det stämmer)
De sopsaltade cykelstråk som jag har cyklat på har för det mesta varit riktigt bra,
men i kommunen jag bor (Sthlm) verkar varje sopsaltningsekipage ha ett för stort område så även om stackarna som kör maskinerna jobbar långa dagar och kör mer eller mindre non-stop fram och tillbaka hinner de inte hålla undan utan den fallande snön hinner packas till is av ffa fotgängare.

Suveränt med sopsaltning. Det gör att det går fint att cykla / pendla där hela vintern. En stor förbättring jmfrt med tidigare.
+MASSOR

Så länge plogningen funkar har jag inga problem att ta mig fram med cykel.

Och det gäller även hela familjen, varje vardag. Alla har dubb.

Här (Falun) sopsaltas det som tur inte.
Men plogning och snöröjning kan alltid bli bättre/snabbare.
Men som regel är den bättre/snabbare på cykelbanorna än bilvägarna.

Så varför sopsalta.
Borde räcka väldigt fint med ploga och sopa.
Jag cyklarde året om även när jag bodde i Stockholm (innan sopsaltningsepoken).

Sopsaltning=NEJ!

Så länge plogningen funkar har jag inga problem att ta mig fram med cykel.

Och det gäller även hela familjen, varje vardag. Alla har dubb.

Här (Falun) sopsaltas det som tur inte.
Men plogning och snöröjning kan alltid bli bättre/snabbare.
Men som regel är den bättre/snabbare på cykelbanorna än bilvägarna.

Så varför sopsalta.
Borde räcka väldigt fint med ploga och sopa.
Jag cyklarde året om även när jag bodde i Stockholm (innan sopsaltningsepoken).

Sopsaltning=NEJ!
I Uppsala har vi både och, och det är nån slags prio på cykelbanor. Det som sopsaltas blir ju väldigt bart, men är i princip ständigt blött (även när det är fint vinterväglag i övrigt). Sedan har jag på senare år även märkt att kommunen börjat salta vägarna mer frekvent, och även (liksom Trafikverket) börjat använda det som alternativ till plogning, med följd att vägarna ofta är täckta av ett par cm brun sörja/smet som inte alls kan vara trevlig att cykla i.

Jag gick nyligen fyra gånger inom en vecka en sträcka som sopsaltas. Tre gånger var det helt halkfritt, en gång var det av någon anledning fläckvis en tunn ishinna som jag i alla fall inte hade velat cykla på (vet inte om dubbade däck hade hjälpt).

Just osäkerheten kring om det är halkfritt eller inte känns för mig som en klar nackdel. Då jag inte vintercyklar längre har jag ingen koll på om jag bara hade otur och dök på det enda exemplet på hal sopsaltad GC-bana som funnits i Sthlm de senaste åren eller om det är lite av ett lotteri. Tyvärr räcker det ju dock med en nitlott för att man ska ligga på backen med något brutet.

Jag är absolut ingen förespråkare för sandning, men den är i alla fall lättare att se och man vet ungefär att den finns där. Fläckvis osynlig halka känns riktigt obehagligt.

Gruskrosset är ju utblandat med salt, så även där hamnar salt på vägen.
Beror på stad kanske. Jag har aldrig haft någon saltblandad sand i sandspridaren i Uppsala iaf.
Vi kör sopsaltning också, men jag låter er diskutera dess vara eller icke vara ? Angående salta efter schema så är det inte så här. Det körs när ansvarig jourhavande på kommunen tycker det är lämpligt. Inte sagt att de har 100% rätt jämt dock. Därav ishinnan som bildas ibland.

och den hinnan är farligare än farlig.

slarvig sopsaltning är skit på riktigt. men när den funkar är det ju vanebildande.

man har avbrutit sopsaltningen där jag bor. bra tycker jag.

Ja? Varför skulle det gälla cykelbanor men inte vägbanor?
Troligtvis en fråga om avstånd. Det står inte träd i närheten av (d.v.s. intilliggande) en vägbana på samma sätt som vid en cykelbana.

Och varför är intilliggande träd så viktigt? Det är ju ändå i regel i tätort vi snackar.
Det kan väl vara trevligt med lite träd även i en tätort.

Gjorde ett empiriskt test nu på förmiddagen.

Ca 3cm nysnö, -1*C. Plats: Garageuppfarten, ca 70kvm.

Steg 1 skotta (ploga)
Steg 2 piasava (sopa)

Resultat: skitbra.

Hinner man bort med snön innan plusgraderna och innan snön packas så slipper man isen, som annars bildas när temeraturen går upp och ner. Då är det väl bara salt eller någon tung dundermaskin, som en väghyvel, som behövs för att klara att få bort isen.

Så jag tror att jobba med tajming hjälper mycket för att få till bra före på cykelvägar.
Men det är lätt för mig att säga, med bara min enda uppfart att tänka på.
Svårare för en kommun att få till.

Bra plogning är bättre, problemet är bara att plogningen ofta blir dålig. Man tar ofta bara översta lagret (för att inte slita på plog eller beläggning eller köra sönder brunnar?) och kvar blir en modd som fryser och blir ett litet helsike. Sopningen tar ju bort snön ordentligt i alla fall.
Edit: jag är så lycklig att jag numera pendlar på små landsvägar och inte i stadstrafik så jag bryr mig inte så mycket längre. Men baserat på en historik av många vinterpendlingssäsonger i norra Stockholm skulle jag nog ändå hellre rösta på sopsaltning före plogning så som det fungerat i praktiken.

Tycker det är konstigt att inte miljöfrågan angående vägsalt kommer upp oftare.
Om man blandar in vanlig saltning av "bilväg" så görs det ofta på spekulation. Det kan bli halt, så det är bäst vi saltar.
Bor i närheten av en väg som normalt skall halkbekämpas med sand men vår och höst får salt på sig som oftast. Det som händer är att övriga vägar är heltorra och halkfria och det är bara den saltade vägen som är blöt och riskerar att återfrysa.
Att saltet äter fordon och gör så att reparationer måste utföras i förtid tycker jag inte gör saken bättre.

Om man blandar in vanlig saltning av "bilväg" så görs det ofta på spekulation. Det kan bli halt, så det är bäst vi saltar.
Bor i närheten av en väg som normalt skall halkbekämpas med sand men vår och höst får salt på sig som oftast. Det som händer är att övriga vägar är heltorra och halkfria och det är bara den saltade vägen som är blöt och riskerar att återfrysa.
Att saltet äter fordon och gör så att reparationer måste utföras i förtid tycker jag inte gör saken bättre.
Även asfalten slits mer när vatten smälts av saltet och tränger ner i sprickor och sen återfryser och då pressar upp sprickorna lite mer varje gång.

FÖRBJUD! Nå halare och hemskare underlag vet jag inte om jag cyklat på. Att dessutom slänga ut en massa salt som hamnar i marken och på sikt dricksvattnet är ju idiotiskt. Saltning av bilvägarna borde minska och helst upphöra det med. Sand funkar fint!
Tyvärr så klarar inte storstads bor att köra i saltfritt.

Bra plogning är bättre, problemet är bara att plogningen ofta blir dålig. Man tar ofta bara översta lagret (för att inte slita på plog eller beläggning eller köra sönder brunnar?) och kvar blir en modd som fryser och blir ett litet helsike. Sopningen tar ju bort snön ordentligt i alla fall.
Edit: jag är så lycklig att jag numera pendlar på små landsvägar och inte i stadstrafik så jag bryr mig inte så mycket längre. Men baserat på en historik av många vinterpendlingssäsonger i norra Stockholm skulle jag nog ändå hellre rösta på sopsaltning före plogning så som det fungerat i praktiken.
Tyvärr så går plogen i flytläge sätter man tryck på den så går det åt helvete.

Varför inte ringa Trafikverket och framföra dina synpunkter.

Beror på stad kanske. Jag har aldrig haft någon saltblandad sand i sandspridaren i Uppsala iaf.
Vi kör sopsaltning också, men jag låter er diskutera dess vara eller icke vara ? Angående salta efter schema så är det inte så här. Det körs när ansvarig jourhavande på kommunen tycker det är lämpligt. Inte sagt att de har 100% rätt jämt dock. Därav ishinnan som bildas ibland.
Vågar du outa dig själv som snöröjare?? Jag var i livlig debatt kring det för några år sedan, och det finns ju minst sagt olika uppfattningar kring hur/var/när det ska röjas..

Jag har spenderat lite mer än hela mitt vuxna liv med att röja snö (började när jag var 15, typ). Jag tror, på riktigt, att jag har plogat snö varje gång det har snöat i Göteborg sedan dess. Jag är idag 35 år så det är ju inte en evighet, men tillräckligt för att ha en viss uppfattning om saker och ting.

Om man bortser från hur och vad man ska göra med snön, så är det en sak som är riktigt säker: det finns extremt få yrkesmän inom snöröjarbranschen i den här delen av Sverige. Bönderna som förr körde med sina traktorer, som de kände väl, finns inte kvar. Moderna lantbruksmaskiner och lantbruk är för stora och har en annan inrikting idag än att köra snö. Kvar finns ett gäng markentreprenörer som har en annan form av sysselsättning till vardags och de saknar rätt maskiner och rätt erfarenhet. Till följd av detta körs stora delar av snödistrikten med helt fel och icke funktionella fordon. Det är för dyra maskiner och för dåligt betalt för att det ska gå att köpa maskiner som bara körs i snön. Lägg därtill på ett priskrig mellan de stora entreprenadföretagen, där i princip inget företag har rätt timpeng utan helt och hållet får saker att gå runt genom att fuska med timmarna (tänk: två kunder betalar för samma timmar), så blir det pannkaka.

Ovanstående är en sak som ska och bör regleras av den öppna marknaden, där de dåliga entreprenörerna sållas bort. Men i beställaränden sitter människor utan vare sig kunskap eller vilja att se till att röjning utförs kontraktsenligt vilket leder till att de dåliga entreprenörerna kan fortsätta bedriva sin tveksamma verksamhet år efter år. Vi har här i Göteborg ett (1) stort företag som kör hela Partille kommun och stora delar av Göteborgs, och jag skulle vilja påstå att ungefär 50% av kommunala gator körs varje gång det snöar. På sin höjd. Men inget händer.

Förr hejade man när man mötte en annan snöröjare. Idag får man vinka till dom att stänga av varningsljusen och backljusen och fälla in plogen vid transport mellan distrikten... Yrkesstoltheten har gått förlorad helt och hållet, men ingen med någon form av ansvar bryr sig.

Nu gäller ovanstående för Göteborgsområdet, men jag kan tänka mig att klimat och förutsättningar är ungefär likvärdiga mellan de städer som är aktuella för sopsaltning.

Min egen snöröjning bedrivs mot industrifastigheter och bostäder, där kunderna själva kan välja nivå på snöröjningen och inte behöver förhålla sig till kommunala upphandlingar. Det är en helt annan värld än kommunala gator, och rena paradiset gentemot att slåss med de stora entreprenörerna som kör kommunala kontrakt. En värld där man fortfarande kan vara stolt över sin yrkesutövning.

Jag sitter just nu i bilen hemkommen från att ha kört halkbekämpning på en kommunalt förvaltad väg fram till ett stort stall, där ingen snöröjare varit under hela vintern. Idag var det isgata (på riktigt), så den som driver stallet betalade mig ur egen ficka eftersom kommunen helt enkelt inte går att få ut till vägen. Makalöst.

Det finns något som heter nollvision och därför så saltas det i förebyggande syfte för att halka int skall uppstå för den sista dåren är ännu inte född.
Blir föret automatiskt bra när det saltas? Tycker att det mest blir en massa slask och den enda vägbanan som riskerar att återfrysa är den saltade för den enda som är blöt.

Som lekman förstår jag inte vad det här betyder. Hur kommer det sig att man kunde ploga asfalts-rent förr i tiden? Eller minns jag fel eftersom jag inte cyklade vintertid för 20 år sedan?
I flytläge så följer plogen markens konturer så har det blivit fastkörd snö så tar inte plogen bort det

Som lekman förstår jag inte vad det här betyder. Hur kommer det sig att man kunde ploga asfalts-rent förr i tiden? Eller minns jag fel eftersom jag inte cyklade vintertid för 20 år sedan?
Det betyder att plogen hänger fritt ner i marken, endast ledad i maskinens snarare än buren som när den är upplyft.

Problemet är att många kör med för lätta plogar, och de skrapar inte rent. Lätta plogar är billiga. Köper de en "riktig" har de istället för lätt maskin, som inte orkar driva med den tyngre plogen i marken. Ond cirkel.

Förr fanns bara tunga maskiner och tunga plogar. Då blev det på flera sätt bättre.

I flytläge så följer plogen markens konturer så har det blivit fastkörd snö så tar inte plogen bort det
En tyngre plog går bättre än en lätt i det läget. Kör man pickup eller gräsklippare (som de gör) måste man ha lätt plog, och då blir snöröjningen dålig.

Det betyder att plogen hänger fritt ner i marken, endast ledad i maskinens snarare än buren som när den är upplyft.

Problemet är att många kör med för lätta plogar, och de skrapar inte rent. Lätta plogar är billiga. Köper de en "riktig" har de istället för lätt maskin, som inte orkar driva med den tyngre plogen i marken. Ond cirkel.

Förr fanns bara tunga maskiner och tunga plogar. Då blev det på flera sätt bättre.
Låter rimligt, så istället för att säga "det går inte" så får man säga att "det går inte med den utrustningen man (av kostnadsskäl) kör idag".

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp