Beror på stad kanske. Jag har aldrig haft någon saltblandad sand i sandspridaren i Uppsala iaf.
Vi kör sopsaltning också, men jag låter er diskutera dess vara eller icke vara ? Angående salta efter schema så är det inte så här. Det körs när ansvarig jourhavande på kommunen tycker det är lämpligt. Inte sagt att de har 100% rätt jämt dock. Därav ishinnan som bildas ibland.
Vågar du outa dig själv som snöröjare?? Jag var i livlig debatt kring det för några år sedan, och det finns ju minst sagt olika uppfattningar kring hur/var/när det ska röjas..
Jag har spenderat lite mer än hela mitt vuxna liv med att röja snö (började när jag var 15, typ). Jag tror, på riktigt, att jag har plogat snö varje gång det har snöat i Göteborg sedan dess. Jag är idag 35 år så det är ju inte en evighet, men tillräckligt för att ha en viss uppfattning om saker och ting.
Om man bortser från hur och vad man ska göra med snön, så är det en sak som är riktigt säker: det finns extremt få yrkesmän inom snöröjarbranschen i den här delen av Sverige. Bönderna som förr körde med sina traktorer, som de kände väl, finns inte kvar. Moderna lantbruksmaskiner och lantbruk är för stora och har en annan inrikting idag än att köra snö. Kvar finns ett gäng markentreprenörer som har en annan form av sysselsättning till vardags och de saknar rätt maskiner och rätt erfarenhet. Till följd av detta körs stora delar av snödistrikten med helt fel och icke funktionella fordon. Det är för dyra maskiner och för dåligt betalt för att det ska gå att köpa maskiner som bara körs i snön. Lägg därtill på ett priskrig mellan de stora entreprenadföretagen, där i princip inget företag har rätt timpeng utan helt och hållet får saker att gå runt genom att fuska med timmarna (tänk: två kunder betalar för samma timmar), så blir det pannkaka.
Ovanstående är en sak som ska och bör regleras av den öppna marknaden, där de dåliga entreprenörerna sållas bort. Men i beställaränden sitter människor utan vare sig kunskap eller vilja att se till att röjning utförs kontraktsenligt vilket leder till att de dåliga entreprenörerna kan fortsätta bedriva sin tveksamma verksamhet år efter år. Vi har här i Göteborg ett (1) stort företag som kör hela Partille kommun och stora delar av Göteborgs, och jag skulle vilja påstå att ungefär 50% av kommunala gator körs varje gång det snöar. På sin höjd. Men inget händer.
Förr hejade man när man mötte en annan snöröjare. Idag får man vinka till dom att stänga av varningsljusen och backljusen och fälla in plogen vid transport mellan distrikten... Yrkesstoltheten har gått förlorad helt och hållet, men ingen med någon form av ansvar bryr sig.
Nu gäller ovanstående för Göteborgsområdet, men jag kan tänka mig att klimat och förutsättningar är ungefär likvärdiga mellan de städer som är aktuella för sopsaltning.
Min egen snöröjning bedrivs mot industrifastigheter och bostäder, där kunderna själva kan välja nivå på snöröjningen och inte behöver förhålla sig till kommunala upphandlingar. Det är en helt annan värld än kommunala gator, och rena paradiset gentemot att slåss med de stora entreprenörerna som kör kommunala kontrakt. En värld där man fortfarande kan vara stolt över sin yrkesutövning.
Jag sitter just nu i bilen hemkommen från att ha kört halkbekämpning på en kommunalt förvaltad väg fram till ett stort stall, där ingen snöröjare varit under hela vintern. Idag var det isgata (på riktigt), så den som driver stallet betalade mig ur egen ficka eftersom kommunen helt enkelt inte går att få ut till vägen. Makalöst.