Sopsaltnings vara eller icke vara.

ingen expert på detta, men tror det grova krosset man numera strör ut verkar bete sig annorlunda, och inte klumpa ihop sig på samma sätt?

många klagar på att krosset ökar risken för punka, och det gör det ju. det går att parera med kraftigare däckmönster.

en annan effekt är det tröga rullet. har funnit att detta blir bättre med däckdiameter åtminstone över 40mm.

bättre långtidseffekt har det iaf.

Fick punka på min 2.25 mtb däck med fräscha mönster i Nacka häromdagen där de hade sandat med flis. Tror inte det har någon betydelse vad man använder för däck när gruskornen ser ut som rosentaggar.

Jag har året-runt-pendlat i 16 år. Kommer ihåg hur mycket jag svor över dåligt plogade CB förr.

Entreprenörerna kom på att sätt att "snöröja" utan att det skulle bli höga kostnader för plogbladsbyten. Man kör ej plogbladet i marken.
Detta resulterade i KAOZ när det blev plusgrader med modd.

När jag var ung så kommer jag ihåg hur det slog gnistor om plogen när det plogades. Det var då det. Jag antar att det även blev skador på både gata och brunnslock.

Jag tror på fullt allvar att det för det mesta skulle räcka med sopning. Ibland saltning.

Men ALDRIG sand eller grus.

Senast ändrad:
Plogning och sopning i första hand. Varför man ska salta vet jag inte...sandning borde räcka. Självklart ska man ha dubbdäck om man cyklar när det är halt.

Jag har året-runt-pendlat i 16 år. Kommer ihåg hur mycket jag svor över dåligt plogade CB förr.

Entreprenörerna kom på att sätt att "snöröja" utan att det skulle bli höga kostnader för plogbladsbyten. Man kör ej plogbladet i marken.
Detta resulterade i KAOZ när det blev plusgrader med modd.

När jag var ung så kommer jag ihåg hur det slog gnistor om blogbladet när det plogades. Det var då det. Jag antar att det även blev skador på både gata och brunnslock.

Jag tror på fullt allvar att det för det mesta skulle räcka med sopning. Ibland saltning.

Men ALDRIG sand eller grus.
Man byter inte plogbladet utan strålen. Och det är många så kallade experter i tråden som vet hur det plogas sopas saltas.

Har cykelpendlat runt 12 år, det var inte bättre förr. En Stockholmsvinter med plusgrader och minusgrader vartannat med lite nysnö på det hela så hade man det sämsta underlaget man kan tänka sig. Spårig knöggelis dolt under ett tunt täcke av snö. Jag väljer alltid den sopsaltade vägen till jobbet trors 5km extra, men det går fortare jämfört med de "plogade" vägarna.
Grus uppblandat med sand sliter mer på drivlinan då gruset formligen äter upp kedjan, en saltblöt kedja torkar man av med en torr trasa och drar på lite olja när man kommer fram.

Och du är som vanligt den främste av dem alla…:rolleyes:
Och jag tror nog att det är plogstålen man byter på bladet, inte strålen…
Och du har väl haft det som yrke vad jag kan förstå med dina expert kunskaper i ämnet. Eller gnider du arslet i en kontorsstol om dagarna?

Och du har väl haft det som yrke vad jag kan förstå med dina expert kunskaper i ämnet. Eller gnider du arslet i en kontorsstol om dagarna?
Man kan ju göra både och. Att gnida arslet i kontorsstol är dock betydligt mer lukrativt, så nån (den som betalar lönen) tycker uppenbarligen att det arbetet är mer värt än att gnida arslet i en maskinförarstol.

Vi har s.k. "experter" som plogar i vårt område.

En familj kommer vara skitnöjd när dom skall backa ut sin bil. Lite minusgrader på det sedan. ?

Bilagor

• 20220102_124401.jpg
    20220102_124401.jpg
    375.9 KB · Besök: 95
Man kan ju göra både och. Att gnida arslet i kontorsstol är dock betydligt mer lukrativt, så nån (den som betalar lönen) tycker uppenbarligen att det arbetet är mer värt än att gnida arslet i en maskinförarstol.
Tänk om dom som plogar gick i strejk och du får släpa din cykel genom drivor då kan du gnälla men att kasta skit på dom som går upp mitt i natten för att ploga så du kommer fram nä där går väl gränsen för dom flesta att ge dom ett enkelt tack borde inte vara så svårt men gnälla på ett forum det går jätte bra att göra.
Du borde prova själv att sätta dig i en maskin och ploga så kommer du att säga något annat efter.

Tänk om dom som plogar gick i strejk och du får släpa din cykel genom drivor då kan du gnälla men att kasta skit på dom som går upp mitt i natten för att ploga så du kommer fram nä där går väl gränsen för dom flesta att ge dom ett enkelt tack borde inte vara så svårt men gnälla på ett forum det går jätte bra att göra.
Du borde prova själv att sätta dig i en maskin och ploga så kommer du att säga något annat efter.
Jag satt i en maskin och plogade senast idag. Inget svårt alls. Det är därför jag är förundrad över hur j-a illa vissa av dessa s.k. professionella förare plogar, när jag som lekman klarar det galant.

All heder åt dig som säkert dagligen tackar, tackar och bockar till kassörskan, sköterskan, busschaufförn, kocken, sköterskan, läraren, hissreparatören och alla andra utom de som har ett kontorsjobb.

Man ska även tacka elbolaget för att de levererar el varje dag, ja även för att de skickar en räkning, alla som bara gör sitt jobb ska tackas!

Verkar vara dom som gnäller mest.

Jag tycker det är mycket matnyttigt som skrivs i tråden. Den som gnäller mest är ju du?!

Hatar alla som kör plogbil oss som sitter på kontor? ?

Jag hatar inte de som plogar. Jag har bara lite synpunkter på hur det görs ibland. Men oftast så är det ju bra gjort såklart.

Den kan ju inte precis vara raketforskning att ploga. Har man plogat upp en vall som uppenbart är ivägen för allt och alla så är väl det ett litet misslyckande?

Jag tycker det verkar vara ett soft jobb. Sitta i värmen och lyssna på musik.
Slippa kontorsstolar, chefer som ställer krav, kunder, EDI och Excel...

Senast ändrad:
Blev visst en riktig klasskamp här. Finns bra och dåligt folk i alla branscher. Dåligt folk i andra branscher än ens egen ser man gärna som definierande för den gruppen. I branscher som tävlar med andra i upphandlingar där lägre pris är enda sättet att vinna, och ingen ansvarig beställare kontrollerar resultaten, så vill man ändå inte ge avkall på vinst. Det ger att tidsscheman blir pressade, billigt material, och låga löner. Tror faktiskt att många som jobbar i såna branscher lider själva, men klagar dom så ersätts dom av någon annan som har låga lönekrav.

I vissa branscher märks också resultaten väldigt tydligt. Själv jobbar jag i databranschen, programmering. Slarvigt/inkompetent jobb märks inte lika lätt. I en del fall år senare när nya funktioner skall implementeras eller något fel skall rättas. Det är chockerande vanligt tyvärr, jag har mer än en gång fått skriva om kod som varit slarvigt/inkompetent skrivet, där ansvarigt företag sedan länge stuckit med vinsten.

Jag tycker det är mycket matnyttigt som skrivs i tråden. Den som gnäller mest är ju du?!

Hatar alla som kör plogbil oss som sitter på kontor? ?

Jag hatar inte de som plogar. Jag har bara lite synpunkter på hur det görs ibland. Men oftast så är det ju bra gjort såklart.

Den kan ju inte precis vara raketforskning att ploga. Har man plogat upp en vall som uppenbart är ivägen för allt och alla så är väl det ett litet misslyckande?

Jag tycker det verkar vara ett soft jobb. Sitta i värmen och lyssna på musik.
Slippa kontorsstolar, chefer som ställer krav, kunder, EDI och Excel...
Man ser bara vad du vet om plogning du antar jo det är mera än raket forskning.
Man skall ha vägen ren och hur får man det tror du genom överbett eller underbett.
Sen om du tror att det är ett soft jobb så har du helt fel man passar på plogen hela tiden man måste visa hänsyn åt bilister gående och idioter som skall om fast det inte finns plats.
Men synpunkter är väl bättre att lämna till det komunala som sköter det om dom nu klarar det.
Dom statliga gc banorna skall vara så rena att en rullator kommer fram.

Skall jag ut och skotta framför garagen i samfälligheten? Vi betalar ju massor för att få plogat. Av experter. Det räcker att ta bort de snöhögar utanför mitt eget hus som blogbilsföraren ej orkar, eller klarar att få bort.
Varför säger ni inte till honom då eller se vad ni betalar för

Man ser bara vad du vet om plogning du antar jo det är mera än raket forskning.
Åh fan! Vad krävs det för utbildning för att få ploga?
Jag har lärt mig själv, eller ja farsan som har 7-årig folkskola visade lite. Tror inte jag skulle kunna lära mig raketforskning själv, även den simpla civilingenjörsutbildningen krävde en del lärare och det är ju bara första steget mot att bli raketforskare. Men du menar att plogning är mer komplicerat alltså?

Tillbaka
Topp