Sopsaltnings vara eller icke vara.

Man ser bara vad du vet om plogning du antar jo det är mera än raket forskning.
Man skall ha vägen ren och hur får man det tror du genom överbett eller underbett.
Sen om du tror att det är ett soft jobb så har du helt fel man passar på plogen hela tiden man måste visa hänsyn åt bilister gående och idioter som skall om fast det inte finns plats.
Men synpunkter är väl bättre att lämna till det komunala som sköter det om dom nu klarar det.
Dom statliga gc banorna skall vara så rena att en rullator kommer fram.
Erfarenhet, engagemang och kunskap behövs i alla yrken för att göra ett bra jobb. Nivån som behövs för dom olika parametrarna kan skifta men i slutänden är det viljan att göra ett bra jobb och stolthet för det som avgör, enkelt sammanfattat med - yrkesstolthet. Dock att man får förutsättningar från arbetsgivaren att göra ett bra jobb är tyvärr inte alltid självklart.

Jag förstår inte riktigt varför du alltid skall försvara ett dåligt utfört jobb, och ständigt skall outa att du inte gillar akademiker eller vad man nu skall kalla folk som jobbar på kontor.

Åh fan! Vad krävs det för utbildning för att få ploga?
Jag har lärt mig själv, eller ja farsan som har 7-årig folkskola visade lite. Tror inte jag skulle kunna lära mig raketforskning själv, även den simpla civilingenjörsutbildningen krävde en del lärare och det är ju bara första steget mot att bli raketforskare. Men du menar att plogning är mer komplicerat alltså?
Visst en gräsklippare behövs det ingen utbildning för.
Sen beror det på vem som åkaren kör i mot och där kan det krävas en heldel utbildningar.
Skulle vilja se dig justera en högkastande plog det är inte så enkelt som du tror.

Erfarenhet, engagemang och kunskap behövs i alla yrken för att göra ett bra jobb. Nivån som behövs för dom olika parametrarna kan skifta men i slutänden är det viljan att göra ett bra jobb och stolthet för det som avgör, enkelt sammanfattat med - yrkesstolthet. Dock att man får förutsättningar från arbetsgivaren att göra ett bra jobb är tyvärr inte alltid självklart.

Jag förstår inte riktigt varför du alltid skall försvara ett dåligt utfört jobb, och ständigt skall outa att du inte gillar akademiker eller vad man nu skall kalla folk som jobbar på kontor.
Ser man på dom akademiker/kontorsfolk som jobbar på länsstyrelserna så är dom ett skämt när dom Inte klarar att tolka regler och lagar.

Försvinner framemot våren ,task complere?
SmartSelect_20220102-173405_Chrome.jpg

Finns några alternativa sätt ju!

Här plogar de i bästa fall. Men med tanke på att det är jag (eventuellt om jag vågar) och några högstadieungdomar och nån 70plus tant som öht använder cykelbanorna (speciellt på vintern) är säkert det bästa för miljön att skita i att göra nåt.

Här plogar de i bästa fall. Men med tanke på att det är jag (eventuellt om jag vågar) och några högstadieungdomar och nån 70plus tant som öht använder cykelbanorna (speciellt på vintern) är säkert det bästa för miljön att skita i att göra nåt.
Om det hade varit bättre plogat kanske fler hade övervägt cykeln?

Att använda vägsalt vid andra tillfällen än underkylt regn borde vara belagt med dödsstraff, salt tillför ingenting i trafiksäkerhetsväg, förutom vid underkylt regn. Blöta plaskiga o skitiga vägar, med en hinna av brun sörja på lyktor o rutor som försämrar sikten, och en totalt oläsbar vägbana, med plötslig svartis som dom har skapat av saltlaken som frysit till. Dessutom så lockar den salta vägbanan till sig vilda djur som slickar i sig saltet och ställer till med viltolyckor i onödan, och alla dessa lösningsmedel som behövs för att tvätta bort skiten är en rejäl miljöbomb. Väljer aktivt att åka en mindre skogsväg till jobbet som inte saltas, och den är hur trevlig som helst att åka på, ren, fin och ljus, och underlaget går att läsa av med blicken vilket inte går på en saltslaskväg, helt plötsligt så är det svartis som inte syns då hela vägen bara är svart. Tyvärr så måste jag ut på en kort snutt saltad väg för att komma hela vägen fram och det är en pina att åka där jämfört med den rena fina osaltade skogsvägen.

ingen expert på detta, men tror det grova krosset man numera strör ut verkar bete sig annorlunda, och inte klumpa ihop sig på samma sätt?

många klagar på att krosset ökar risken för punka, och det gör det ju. det går att parera med kraftigare däckmönster.

en annan effekt är det tröga rullet. har funnit att detta blir bättre med däckdiameter åtminstone över 40mm.

bättre långtidseffekt har det iaf.
Direkt från krossen är det torrt och fint och fryser inte ihop. Dock blir det ofta blött i ytan åtminstone när det ligger utkört till alla sandfickor/högar snöröjare hämtar från och då fryser det ihop, men det mesta brukar omröraren i sandspridaren ta hand om. Ibland får man jobba lite mer med sanden, men funkar överlag bra.

Skogling, din garageyta var inget man hade varit stolt över direkt... Skulle hellre låta bli att ploga än lämna det så där fruktansvärt illa!

Jag har året-runt-pendlat i 16 år. Kommer ihåg hur mycket jag svor över dåligt plogade CB förr.

Entreprenörerna kom på att sätt att "snöröja" utan att det skulle bli höga kostnader för plogbladsbyten. Man kör ej plogbladet i marken.
Detta resulterade i KAOZ när det blev plusgrader med modd.

När jag var ung så kommer jag ihåg hur det slog gnistor om plogen när det plogades. Det var då det. Jag antar att det även blev skador på både gata och brunnslock.

Jag tror på fullt allvar att det för det mesta skulle räcka med sopning. Ibland saltning.

Men ALDRIG sand eller grus.
Jag minns också gnistorna, vilket oväsen man trodde kriget brutit ut!

Nu kom nymodigheten till Falun.
Sopsaltning...

Sopsaltning är på prov denna vinter och tillsammans med ett annat försök som är att ploga tidigare och oftare.
Kommunen vill få fler att cykla på vintern.

Kul att man provar! Jag hoppas innerligt att slutsatsen blir att det blir bäst cykelbanor genom att ploga tidigt och ofta och att sopsalt inte behövs.

Kommunen ser slitage på cykel och hundar som får problem med tassarna som negativt med sopsaltningen.

Men hur gör man rent cykeln på vintern? Tänk -10C. Lurigt att ta fram vattenslangen och spola av den då.

Vi har en elcykel och ett par vanliga cyklar som går med dubbdäck året runt på en sopsalt-bana. Elcykeln har bra stänkskärmar som jag gissar är viktigt för att inte få in mycket salt i motorn och drivlinan.
De andra cyklarna har lite "so-so" stänkskärmar (läs orginal 🙂)

Vanlig kedjeolja? eller finns det något som kan hindrar rost på drivlinan bättre?

Ni som har cyklat sopsalt en längre tid. Hur gör ni?

Är min fobi mot vägsalt överdriven? Klarar sig cykeln ändå utan rengöring?

Mitt fulla 100% hat och avsky mot vägsalt är iaf totalt verkligt.

Nu kom nymodigheten till Falun.
Sopsaltning...

Sopsaltning är på prov denna vinter och tillsammans med ett annat försök som är att ploga tidigare och oftare.
Kommunen vill få fler att cykla på vintern.

Kul att man provar! Jag hoppas innerligt att slutsatsen blir att det blir bäst cykelbanor genom att ploga tidigt och ofta och att sopsalt inte behövs.

Kommunen ser slitage på cykel och hundar som får problem med tassarna som negativt med sopsaltningen.

Men hur gör man rent cykeln på vintern? Tänk -10C. Lurigt att ta fram vattenslangen och spola av den då.

Vi har en elcykel och ett par vanliga cyklar som går med dubbdäck året runt på en sopsalt-bana. Elcykeln har bra stänkskärmar som jag gissar är viktigt för att inte få in mycket salt i motorn och drivlinan.
De andra cyklarna har lite "so-so" stänkskärmar (läs orginal 🙂)

Vanlig kedjeolja? eller finns det något som kan hindrar rost på drivlinan bättre?

Ni som har cyklat sopsalt en längre tid. Hur gör ni?

Är min fobi mot vägsalt överdriven? Klarar sig cykeln ändå utan rengöring?

Mitt fulla 100% hat och avsky mot vägsalt är iaf totalt verkligt.

Nu var det några år sedan, men är på väg in i en ny pendlarperiod.

För mig gick det något bromsok per år.
Jag körde med droppvax, inga problem med rost. Droppade på när det började kvittra.

Ordentliga skärmar med egolapp, annars inget speciellt. Spolade av kanske två gånger per vinter.

Nu var det några år sedan, men är på väg in i en ny pendlarperiod.

För mig gick det något bromsok per år.
Jag körde med droppvax, inga problem med rost. Droppade på när det började kvittra.

Ordentliga skärmar med egolapp, annars inget speciellt. Spolade av kanske två gånger per vinter.
Aha, bromsoken är en komponent som är känslig.

Två cykar med bromsok, tre cyklar med fälgbroms+bakbroms.

Du behöver kunna förvara den i plusgrader åtminstone några timmar för att den skall torka så mkt som möjligt
Helst hemma, på jobbet eller kanske i parkeringsgaraget till ngt shoppingcentrum
Har du den möjligheten kan du alltid ta med en, eller flera, vattenflaskor och spola av de delar med mest sopsaltslask på och sedan med ngn typ av trasa torka av så mkt som möjligt.

Du behöver kunna förvara den i plusgrader åtminstone några timmar för att den skall torka så mkt som möjligt
Helst hemma, på jobbet eller kanske i parkeringsgaraget till ngt shoppingcentrum
Har du den möjligheten kan du alltid ta med en, eller flera, vattenflaskor och spola av de delar med mest sopsaltslask på och sedan med ngn typ av trasa torka av så mkt som möjligt.
Det borde funka fint hemma, i frostfria garaget. 👍

Har man cykeln inomhus i värmen (inte +5° i ett förråd eller garage) så torkar den såpass snabbt att det inte verkar hinna börja rosta. Men åtgärd ett är förstås att ha heltäckande skärmar, ända ner till vevpartiet bak, och med egolapp nästan ända ner till marken fram. Då hamnar knappt nåt på drivlinan oavsett.

Jag har inte tvättat min vardagscykel en enda gång på typ två år. Min pendelsträcka är visserligen väldigt kort, men det blir totalt ca 1 mil varje dag, och merparten på sopsaltat underlag på vintern.

Aha, bromsoken är en komponent som är känslig.

Två cykar med bromsok, tre cyklar med fälgbroms+bakbroms.
Och växelförare! Och bodys (som vi säger på svenska)! Min erfarenhet (baserad på full åretruntpendling, mellan 18 och 36 km/dag beroende på vilket år, varav 75% sopsaltat) är att man skall vara otroligt ihärdig med att skölja av, och motionera tex justeringen av bromsklotsarna på skivbromsok, för att det inte skall gå åt ett par tre komponenter per säsong. Irriterande! Och dessutom måste man sitta och knattra dubbat med tanke på de sträckor som inte är sopsaltade.

Senast ändrad:
Det saltas ju ännu mer när det plogas än när det sopas, iaf här i stan. Plogen går 1 cm ovanför backen och resterande snö löses upp till modd med en rejäl näve salt. Mina cyklar tar mycket mer stryk sen se slutade sopsalta för då var de rätt sparsamma med saltet, bara precis så det inte frös på igen på den rena ytan.

Ni som bor i norr där det är torrare kanske slipper saltet när de plogar?

Det saltas ju ännu mer när det plogas än när det sopas, iaf här i stan. Plogen går 1 cm ovanför backen och resterande snö löses upp till modd med en rejäl näve salt. Mina cyklar tar mycket mer stryk sen se slutade sopsalta för då var de rätt sparsamma med saltet, bara precis så det inte frös på igen på den rena ytan.

Ni som bor i norr där det är torrare kanske slipper saltet när de plogar?
Dessutom häller de ut grus med saltet som dödar hela cykeln.

Dessutom häller de ut grus med saltet som dödar hela cykeln.
Det grusas faktiskt relativt måttligt på många större cykelstråk här i Göteborg, det är väl därför det saltas desto mer. Men eftersom snön sällan ligger kvar slipper man iaf drivor med grus på barmark halva vintern på det sättet.

Sanden förr i tiden var brun och finkornig. Men den var nog dålig för klimatet. Eller eventuellt för ekonomin. (Alltså samhällets, inte cyklistens!)

Sanden förr i tiden var brun och finkornig. Men den var nog dålig för klimatet. Eller eventuellt för ekonomin. (Alltså samhällets, inte cyklistens!)
Att sanden var brun berodde säkerligen på att det handlade om naturgrus med en massa humus i. Naturgrus är en betydligt mer ändlig resurs än kross, och därtill viktigt för miljön.

Saltning ser skum ut i år, tex saltades vägen utanför 2 ggr igår kväll. Natten var nån plusgrad men vägen har ett lager is som är hård, som om vattnet återfrös igen. Väldigt märkligt, var nog det jag råkade ut för igår när jag cyklade hem.

Senast ändrad:
Saltning ser skum ut i år, tex saltades vägen utanför 2 ggr igår kväll. Natten var nån plusgrad men vägen har ett lager is som är hård, som om vattnet återfrös igen. Väldigt märkligt, var nog det jag råkades ut för igår när jag cyklade hem.
Samma observation har gjorts på flera cykelbanor som tidigare år varit klanderfritt sopsaltade. Det ryktas om att förvaltningen provar en blandning med mindre salt. Ett haveri som riskerar att bli farligt på riktigt, ifall det stämmer.

Samma observation har gjorts på flera cykelbanor som tidigare år varit klanderfritt sopsaltade. Det ryktas om att förvaltningen provar en blandning med mindre salt. Ett haveri som riskerar att bli farligt på riktigt, ifall det stämmer.
Bra! Hoppas saltandet på cykelbanorna upphör helt. Det är ett satans påfund. På vintern ska det vara snöfall en dag, slask en dag och isknaggel en månad - upprepas en eller tvenne gång innan våren.
Alltså saltandet gör ju många cykelbanor cyklingsbara istället för att de ska bestå av slask som fryst...

Är det torr snö som inte smält så funkar ju plogning, men det kräver ju också att man plogar ner till en hård yta och inte lämnar 5 cm lös snö för att inte slita på plogen.

Man har väl dessutom fortfarande ett ansvar att ta det försiktigt i vinterväglag. Nog borde väl de flesta som cyklar vintertid vid det här laget lärt sig se skillnad på saltblöt vägbana och en vägbana där det är risk för halka...? Fläckvis isbana som det var idag är ju inga större problem att cykla säkert på, bara att ta det extremt lugnt när man svänger.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp