Sörmlandsleden sträcka 5 och älgjakt,....vågar man köra?

Aktiv medlem
Ja, frågan är ju som i trådnamnet. är det dumt att sticka ut i skogen i dessa skogar eller är man dum om man låter bli?

Visst skall de ha koll, men å andra sidan skjuter de ju varandra.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, frågan är ju som i trådnamnet. är det dumt att sticka ut i skogen i dessa skogar eller är
> man dum om man låter bli?

Well, du bör nog se över ditt klädval i alla fall, och se till att komma ihåg att raka dig, annars kanske du slutar som frigolithjälmsprydd trofé på någon grefves spiselkrans. Cykel i skrikiga pastellfärger (som min curare med orange ram, senapsgul gaffel och blå sadel) är att föredra. Komplettera gärna med en saftblandare på hjälmen. Då fattar jägarna förhoppningsvis att du inte är en älg. Och om de inte gör det så blir det i alla fall svårt för dem att skylla på någonting efter att de nedlagt dig.

Personligen skulle jag i alla fall hålla mig i områden där jag vet att det inte jagas. En förlupen kula kan hamna var som helst om man bara har otur.

Ta på dig kläder så du syns och akta dig för jägare ;~)
Hittils har 4 styckna blivit ihjälskutjna!
God jaktlycka!

Hmm, låter ju bra ,...eller.

Jag har nog fan bara svarta cykelkläder. men jag får väll klippa sönder en knallröd t-shirt om jag hittar en.

Sen finns det ju faktiskt inga babyblå älgar!

Det är ju säkrare att cykla trainer och kolla på 80 tals porr..

Men personlig kör jag med gul väst och skriker mycket samt låter deras runkande av stålkukar inte affektera mig för mycket

bike_moose.gif

Stoppa i ett par grenar i hjälmen för säkerthets skull!

Att det är bra att synas är ju klart, men det räcker inte om man har "otur". Någon som har tillräckligt bra koll på jakt för att veta om det jagas i området kring Sörmlandsleden Ösmo-Handen-Flemingsberg i helgen? Jagas det där vill jag nog inte cykla.

Men det jagas väl i hela landet just nu så det enda säkra om man inte vet detaljerna är att stanna inom tullarna?

erik h skrev:

> Men det jagas väl i hela landet just nu så det
> enda säkra om man inte vet detaljerna är att
> stanna inom tullarna?

Är det nu jag skall lägga ut en tråd om happyride i kungsan?

Såhär säger Länsstyrelsen.

Jakten pågår i högsta grad just nu, men: "Inom tätortsnära områden råder förbud mot älgjakt under sön- och helgdag och dag före sön- och helgdag under antingen oktober månad eller under hela älgjaktsperioden."

Frågan är då om Sörmlandsleden räknas som "tätortsnära". Jag skulle inte tro det, på 85% av nämna sträcka.

Ville skrev:
----------------------
>Jag har nog fan bara svarta cykelkläder.

Svarta kläder funkar också
Ãlgkillen.jpg ht=510

Pata2 skrev:
> Ville skrev:
> ----------------------
> >Jag har nog fan bara svarta cykelkläder.
>
> Svarta kläder funkar också
>

Hoppas verkligen du inte har tecknat ett NDC med Fox, för det där är ju senaste DH-krukan:)

Skulle nog köpa mig en kobjällra att ha på cykeln samt fixa ett sådant smatter kort som ungarna brukar sätta dit på bakhjulet så det låter mycket ;)

//Piotr

Med tanke alla skräckexempel som man hört kring jakt så ska man nog inte känna sig för säker. Finns nog mer än en som inte är lämpad för jakt på grund av bland annat sviktande syn och omdöme. Hörde om en äldre herre som blev avstängd från jakten av sin jaktledare för att han glömt bort hur man säkrade... Blotta tanken är skrämmande och han är säkert inte ensam. Själv kör jag med gul reflexväst och jag tror nog att man ska ha väldigt otur om man råkar ut för något.

Villka tider på dygnet håller jakten på, man tycker att det borde vara kring gryning/skymning? I värsta fall vat jag att Netto(i alla fall här i Årsta,Sthlm) har travar med billiga osålda reflexvästar.

Pata2 skrev:
> Villka tider på dygnet håller jakten på, man tycker att det borde vara kring gryning/skymning?
> I värsta fall vat jag att Netto(i alla fall här i Årsta,Sthlm) har travar med billiga osålda
> reflexvästar.

De hade skottsäkra västar förra eller förrförra hösten. Ännu bättre. Eller en kombinationslösning. Ytterskiktet för att förebygga, det under som failsafe?

smurfrox skrev:
-----------------------
>De hade skottsäkra västar förra eller förrförra hösten. Ännu bättre. Eller en kombinationslösning. Ytterskiktet för >att förebygga, det under som failsafe?

Haaaa haaaa haaaa, ja j-ar när du säger det kommer jag ihåg det, helt fantastisk affär!

Jag svär, knyter näven i byxfickan och undviker skogen. Fan också en hel vecka åt helvete.

Skogarna i Bergslagen är fulla av älgtorn av olika skapelser. Även om det tar emot så visar jag jägarna hänsyn genom att inte störa.

Jag har hört att cyklister siktar på hundvalpar med flit och att alla svampar dör om det kommer en cykel inom en kilometer. En gång var det en cyklist som cyklade rakt fram vid ett rödljus, utan att stanna! Tänk vilken fara de utsätter resten av världen för. Förbjud cykling, det verkar helt livsfarligt!

PiotrM skrev:
> Skulle nog köpa mig en kobjällra att ha på
> cykeln samt fixa ett sådant smatter kort som
> ungarna brukar sätta dit på bakhjulet så det
> låter mycket ;)

Och bli skjuten för att man skrämmer bort älgarna?
Verkar inget vidare va?

Pata2: Älgjakten håller på hela dagen. Har själv varit ute på pass från 08:00 till frammåt 16 ungefär, torsdag till lördag.
Jakten slutar 6 Januari på vuxna älgar, och sista januari på kalvar, om inte jaktlagen har fått ihop sin "kvot" innan dess.

/Magnus

Fan, jag hade helt glömt bort det här. Och mina lokala stigar är fulla av älgtorn, och förra veckan även rådjursjagande, halvblinda skjutgalningar. Det här med jaktförbud på söndagar, någon som vet vad som kan räknas som tätortsnära?

Yps skrev:
---------------------------
>Jakten slutar 6 Januari på vuxna älgar, och sista januari på kalvar

Tur att man fyllt 42 så att inte hela Januari går åt spillo=D

oxr skrev:
> Jag har hört att cyklister siktar på hundvalpar
> med flit och att alla svampar dör om det kommer
> en cykel inom en kilometer. En gång var det en
> cyklist som cyklade rakt fram vid ett rödljus,
> utan att stanna! Tänk vilken fara de utsätter
> resten av världen för. Förbjud cykling, det
> verkar helt livsfarligt!

Inför licens för ägandet av cykel och brukande av densamma.
Se på Radiotjänst, ett bra iniotavi. TV-aparater är farliga vapen i händerna på vanligt folk, varvid en licens erfodras för innehav. Hur skulle det se ut om folk gick omkring med tv-apparater utan licens?

Vadå licens?

Välkommen till Radiotjänst

Enligt lagen om TV-avgift ska alla som har en tv-mottagare betala tv-avgift. Vi arbetar med att ta in tv-avgifter i hela landet samt genomföra avgiftskontroll.

Tv-avgifterna finansierar public service, det vill säga Sveriges Television, Sveriges Utbildningsradio och Sveriges Radio.

Har de så dålig koll att de skjuter ihjäl människor så måste det ju vara jättevanligt att de skadeskjuter djur som sedan springer in i skogen och plågas.
Att _inte_ skjuta om man inte är säker på att få en ren träff måste väl vara det första man lär sig i princip? Jag har aldrig ens hållit i ett jaktvapen men tycker det borde vara helt självklart, och inte bara slänga upp bössan mot axeln och skjuta åt det håll det prasslar.

äsch, alla vet att det är precis som i "jägarna", inte fan behöver man emigrera till norrland för att förstå hur det egentligen går till.

Tack vare våra clowndräkter och Stalles visselpipa så nöjde jägarna sig med skrämselskott - vi överlevde!

För övrigt är sträcka 5:2 inte så skoj faktiskt, mycket kärr och hyggen. 5.1 lär vara ungefär liknande, den skippade vi. Någonstans på 5.3 skojade det till sig och sedan var det skoj mest hela tiden till Rudan. Grillpaus istället för att skynda hela vägen till Flempan.

Fjärdebrunn skrev:
> Ville:
> Senaste aktivitet: 2006-10-15 07:58
>
>
> Kom han hem från turen???????
>
> VILLE!

Japp:)...så ni får stå ut med mig här på forumet ett tag till<:)

Ville skrev:

> Japp:)...så ni får stå ut med mig här på
> forumet ett tag till<:)

Men, jag betalde ju en kille 2 helrör. Han lovade att fixa.......

bjorre skrev:
> Men, jag betalde ju en kille 2 helrör. Han lovade
> att fixa.......

Han drack väl upp dom för tidigt. Vi såg en jägare i diket ligga utslagen. Det var nog han...

Stalle

Seriöst, bockjakten har varit igång länge men den har ingen postat om. Varför skulel älgjakten vara så mycket farligare?

Vad har man för skyldighet att informera i samband med jakt? Skall man ställa upp information om "jakt pågår" eller något liknande?

Tillbaka
Topp