Spänna kedja, tips?

Flintkalle

Aktiv medlem
Spänna kedja, tips?
Hej, har lite problem när jag ska spänna kedjan på min SS.
Har inget mekställ här så det är svårt att få det rakt samtidigt som man får den någorlunda spännd.
Nån som har nått tips på hur man ska kunna lösa detta?

IMG_0796.JPG ht=544

Spänna kedja, tips?
Jag fokuserar på på drivsidan först så att jag får lagom spänn på kedjan, sen drar jag åt den sidan ordentligt. Efter det "fincentrerar" jag genom att justera den andra sidan. En hand runt sadelröret, och så trycker jag hjulet med tummen åt det håll som behövs.
Ögonmått brukar räcka, men ibland sticker jag ner den fasta nyckeln mellan däck och kedjestag på vardera sidan och ser om jag har lika mycket plats på varje.

Senast redigerad av en moderator:
Spänna kedja, tips?
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Lossa hjulmuttrarna och dra hjulet bakåt ? :-O T

+1 Man ska alltid plussa de korrekta svaren. :)

Spänna kedja, tips?
Man kan också "rulla" in en handpump eller dylikt (min pump är bra för den är gummitäckt, ingen risk för repor) mellan hjulet och sadelröret. Kedjespännare är bra för finjustering men det går fortare utan dem. Bra till att öppna öl iofs.

Spänna kedja, tips?
Ett annat sätt är att dra hjulet bakåt hjälpligt hårt och skruva fast muttrarna lite lätt. Sedan lossar man en i taget och spänner lite hårdare på den sidan och drar fast muttern igen. På så sätt kan man "vandra" hjulet bakåt tills det är rakt och kedjan lagom spänd. Smutt lack för övrigt =) och glöm inte loctite på kedjelåset om det är en sån kedja jag tror.

Jag tycker istället det är svårt att spänna kedjan med mitt excentriska vevlager. Så om någon har tips är det fritt fram...

Spänna kedja, tips?
4'de länken från trampan (bakåt) är kedjelåset. Ser ut som ett sånt där klassiskt kedjelås. Är det den varianten som behöver låslack? (ingen aning om vilken typ av kedjelås som kan behöva det)
B!

Spänna kedja, tips?
På tal om detta ämne, hur känsliga är SS för kedjespänningen? Jag har också en Langster som jag kört ca 15 mil på nu. Kedjespelet är lite mer än de 1 cm som rekomenderas hos Park Tool siten, kanske 2 cm totalt. Jag frågar för att cykeln har utvecklat ett irriterande ljud från frihjulsdrevet som är som ett rytmiskt rasslande så fort jag trampar på lite tex uppför.

Spänna kedja, tips?
Har samma problem, låter som om nått rasslar lite och sen knackar det lite från frihjulet tror jag. :s

Selast skrev:
> På tal om detta ämne, hur känsliga är SS för
> kedjespänningen? Jag har också en Langster som
> jag kört ca 15 mil på nu. Kedjespelet är lite
> mer än de 1 cm som rekomenderas hos Park Tool
> siten, kanske 2 cm totalt. Jag frågar för att
> cykeln har utvecklat ett irriterande ljud från
> frihjulsdrevet som är som ett rytmiskt rasslande
> så fort jag trampar på lite tex uppför.

Spänna kedja, tips?
Flintkalle skrev:
> Har samma problem, låter som om nått rasslar
> lite och sen knackar det lite från frihjulet tror
> jag. :s
>
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På tal om detta ämne, hur känsliga är SS
> för
> > kedjespänningen? Jag har också en Langster
> som
> > jag kört ca 15 mil på nu. Kedjespelet är
> lite
> > mer än de 1 cm som rekomenderas hos Park Tool
> > siten, kanske 2 cm totalt. Jag frågar för att
> > cykeln har utvecklat ett irriterande ljud från
> > frihjulsdrevet som är som ett rytmiskt
> rasslande
> > så fort jag trampar på lite tex uppför.
Exakt vad jag menade fast bättre uttryckt :-)

Spänna kedja, tips?
Men hallå! Varenda en har väl kört på en traditionell hoj med fotbroms en gång i tiden. Hur svårt var det att montera hjulet då?

Vi snackar cyklar. Simpel mekanik som till och med folk för hundra år sedan kunde hantera.

Jag skulle vilja kunna se på girot på min cykeldator. Jag har en CS600. Hur gör jag? Det är en fråga för 2000-talet.

Fast jag kan ha tokfel. Mina barn kan hantera en dator om de inte behöver förstå hur den fungerar inuti. Däremot vet de inte åt vilket håll en skruv är gängad.

Spänna kedja, tips?
Selast skrev:
> På tal om detta ämne, hur känsliga är SS för
> kedjespänningen? Jag har också en Langster som
> jag kört ca 15 mil på nu. Kedjespelet är lite
> mer än de 1 cm som rekomenderas hos Park Tool
> siten, kanske 2 cm totalt. Jag frågar för att
> cykeln har utvecklat ett irriterande ljud från
> frihjulsdrevet som är som ett rytmiskt rasslande
> så fort jag trampar på lite tex uppför.

Vanligt problem med shimano frihjul. Googla "shimano freewheel noise" och man hittar t.ex.
http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=436916

Its not your crankset, its not your chain(IMHO). 2 ways to go. Buy 6 Shimano or ACS freewheels and you'll maybe get two that won't clunk. Or just bite the bullet and buy a White Industries Eno and enjoy. In the past I did have some measure of success with Shimano and ACS freewheels by laying the bicycle on its side and spinning the wheel and dripping mass quantities of Phil Oil into the freewheel. But ENO is really the way to go.

Senast redigerad av en moderator:
Spänna kedja, tips?
Tack PRL! Den där tråden du länkade till var ju full av bra tips, ska hem och testa "mass lube" tricket och se om det hjälper. Verkar ju inte vara någon fara på taket så länge man kan stå ut med ljudet... Iofs var ju en tyst cykel lite av grejen med SS vad jag förstod...

Spänna kedja, tips?
Jag körde tricket med att lägga cykeln på sidan och hälla massa olja i frihjulsmekanismen. Nu är mitt frihjul tyst igen. Jag hade ingen sån där Phil olja som dom snackade om så jag tog Biltemas universalolja. Flintkalle testa!

Tillbaka
Topp