SPD eller ej

SPD eller ej
SPD här, på min cityhoj har jag kombo.

Enda gången jag inte gillar SPD när det ska till å trixas med hojen, typ balansövningar osv, under vissa hopp har mina klickat ur också men det är väl iofs en inställnings/teknik-sak. Men jag gillar det iaf skönt att veta att man sitter fast när man kör stökig stig.

Senast ändrad:
SPD eller ej
T skrev:
-------------------------------------------------------
> Morgan M skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SPD FTW
> >
> > /Morgan
>
>
> Vad är FTW?

"For the Win"

OT: SPD självklart. Även i Downhill :-)

SPD eller ej
skunken skrev:
> T skrev:
> -----
> > Morgan M skrev:
> >
>
> > -----
> > > SPD FTW
> > >
> > > /Morgan
> >
> >
> > Vad är FTW?
>
> "For the Win"
>
> OT: SPD självklart. Även i Downhill :-)

På min tid när man harvade omkring på en skateboard betydde FTW Fuck The World... det var inte sådär skitlänge sedan jag fattade att alla på Pushbike inte ville fucka världen hela tiden. LOL

PS. Självklart kör man med plattisar, SPD gör bara att man fuskar hela tiden.

Senast ändrad:
SPD eller ej
AddeN skrev:
> skunken skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > Morgan M skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > SPD FTW
> > > >
> > > > /Morgan
> > >
> > >
> > > Vad är FTW?
> >
> > "For the Win"
> >
> > OT: SPD självklart. Även i Downhill :-)
>
> På min tid när man harvade omkring på en
> skateboard betydde FTW Fuck The World... det var
> inte sådär skitlänge sedan jag fattade att alla
> på Pushbike inte ville fucka världen hela tiden.
> LOL
>
Haha, du är inte ensam om den upplevelsen :)

>
> PS. Självklart kör man med plattisar, SPD gör
> bara att man fuskar hela tiden.

+1

SPD eller ej
När jag gick i fyran fick jag min första MTB. Det var en ramrörs-limmad Miyata. Från dag ett hade jag korgar och sedan dess har jag alltid suttit fast (i pedalerna). Intresset för cykel svalnade ganska länge men korgarna fanns där ändå. 2010 köpte jag SPD och har kört så sen dess, både på HT'n och på FS.

Härom dagen slog djävulen till i mig och jag lånade grannens plattisar och skor. Första rundan gick skit. Andra likaså. Tredje började kännas mindre dåligt och fjärde var ändå helt okej. Gjorde några framsteg tekniskt som jag missat när jag kört SPD. Nu styr jag cykeln mer, fördelar vikten bättre och är rent generellt mer aktiv gällande position och fokus. Det går inte att fuska.

Faktum är att jag gillar det. Skarpt. Min tanke är inte att sälja mina SPD nu utan att köpa ett par plattisar för att alternera med. Det känns riktigt fostrande och roligt även om det går lite långsammare nu i början.

Eftersom jag är en extrovert person så ville jag bara dela med mig av detta. Känner mig som en iOS-fanboy som nallat på en telefon med Android.. Eller nej.. det var lite väl extremt.

SPD eller ej
Välkommen till plattisvärden :) köp nå riktiga pedaler nu, typ nukeproof proton med mycket skruvar lr nya dmr v12 som har blivit plattare och bredare.

Och riktiga skor!!

SPD eller ej
Jag kör SPD primärt för att jag får ut mycket mer kraft när jag sitter fast med fötterna. Det är verkligen som natt och dag mellan plattisar och SPD. I uppförsbackarna är SPD ovärderligt, speciellt om jag är trött.

SPD eller ej
AddeN skrev:
> skunken skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > Morgan M skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > SPD FTW
> > > >
> > > > /Morgan
> > >
> > >
> > > Vad är FTW?
> >
> > "For the Win"
> >
> > OT: SPD självklart. Även i Downhill :-)
>
> På min tid när man harvade omkring på en
> skateboard betydde FTW Fuck The World... det var
> inte sådär skitlänge sedan jag fattade att alla
> på Pushbike inte ville fucka världen hela tiden.
> LOL
>
>

+1 på allt det där!

SPD eller ej
Har alltid kört med plattisar (senast Nukeproof Proton), men de situationer där jag känner att SPD skulle vara en fördel är för att få mer driv i klättringar (och på platten med). Kör jag hårt genom stenkistor kan jag uppleva att fötterna studsar lite, men jag har aldrig tappat greppet eller glidit av.

Men för att kunna svara på frågan, så måste man nog testa mycket med båda. Jag har precis börjat testa, så jag kommer kunna avgöra vad som funkar bäst för mig om några månader, tror jag.

Jag började känna lite på platt gräsmatta med spd, men jag kände snabbt att jag behövde få lite ospontana stopp för att träna upp reflexerna. Så jag körde ut på de vanliga Göteborgsstigarna.

bild.JPG

Det blir många sådana här liggställningar med cykeln, kanske tre-fyra gånger per tur och det är platt fall från stillastående varje gång. När jag kan hålla uppe farten känns det ok, men så fort det blir tekniskt krux blir det otäckt. T ex när bakhjulet släpper i en trixig klättring så tar det stopp och reflexen att sätta ned foten funkar inte för jag sitter fast, så ligger man där igen.

Bara att träna mer helt enkelt och jag har redan upplevt flera plus:

+ Bättre driv. Trots att jag inte har tekniken för ett helt rundtramp ännu, så känns det lättare uppför och på de trista grustransporterna.
+ Mer kontroll över cykeln, det är lättare att styra bakhjulet
+ Fötterna studsar inte i stök (men det gör de inte med plattisar heller om man har bra tryck på pedalerna)

- Svårare att starta i uppförsbacke, men iklickandet är lättare än vad jag trodde
- livrädd

Kanske kommer jag aldrig att utesluta det ena eller det andra, men jag ska inte ge upp förrän jag testat färdigt och jag kommer nog alternera mellan SPD och plattisar ett tag.

Edit: Var noga med att skruva fast clipsen under skorna ordentligt, för det var inte jag ser jag nu. Det blir mycket lättare att komma loss då...

Senast ändrad:
SPD eller ej
Jag tog tjuren vid hornen och tog SPD direkt när jag började cykla igen. Känner igen mig i allt du skrev, bara bita ihop :) lära sig att bara falla med när det händer. Sedan i början hade jag de lite för hårt så det vart svårare, allting. Märkte jag efter jag hade ställt ner dem bara lite granna. Nu är de så att det är lätt att klicka ur om jag är på väg att tappa balansen men jag sitter ändå kvar när jag behöver :) lesson learned: Börja lätt

SPD eller ej
Jag ställde in på det näst lösaste läget (tänkte att det lösaste kanske tjuvsläpper...). Försöker klicka i och ur så mycket som möjligt under tiden jag rullar också.
Fall från stillastående har gått bra än så länge - även på asfalt - utan några nämnvärda skador :) Men armbågsskydd kan nog vara en bra idé.

SPD eller ej
Alla är vi barn i början. Mitt fall från stillastående resulterade i en styrändestatuering och spräckt revben. Rätt snyggt faktiskt, såg ut som en röd smiley mot blå botten. Nu för tiden klickar jag nästan aldrig ur innan det blir bökigt. Med lätt ställda pedaler så hinner jag ur och kan sätta ner foten, går per automatik.

SPD eller ej
Jag kör än så länge med SM-SH56 multirelease klossar till skorna. De gör att man kan dra ur foten åt lite fler håll vilket gör det lättare att komma loss när man är i terrängen.
Dessa funkar bra även fast man drar åt mekanismen i pedalen lite hårdare, vilket jag gjorde efter att den löste ut en gång när jag önskade sitta kvar. Efter det har de funkat perfekt!

Frid!

SPD eller ej
Henrik83 skrev:
> SPD när det ska gå fort, plattisar när det ska
> va kul.

Vad han sa. Och det är inte kul när det går fort, fråga vilken tonårsgrabb som helst ;)

SPD eller ej
Skogling skrev:
> SPD är livsfarligt. Dom gör så att cykelvasacyklisterna
> inte vågar cykla i den riktiga skogen. Det förstår ju vem > som helst att det är galet!

+1

SPD eller ej
Men va fan, om ni inte får loss fötterna från pedalerna vid plötsliga stopp så kanske det är läge å ställa in pedalerna på lösaste läget, jag har så och är helt rookie på mtb men har aldrig kraschat pga av spd men jag vågar inte skruva på dom hårdare å vet inte varför man ska det för jag har provat å dra allt jag kan uppåt å dom har aldrig släppt, OBS jag har kombipedaler, klockrent då man kan trampa iväg utan å ha lyckats klicka i

SPD eller ej
Jag läste på jukka vastarantas blogg (googla ni historielösa om ni inte vet vem han är) att han ibland på vintern brukar köra plattisar på helt vanliga xcrundor i träningssyfte för att träna rundtramp eller benen eller vad det nu var.

SPD eller ej
Skaderisken med plattisar är för stor, men möjligen på vintern med mycket snö då spd kan strula så kan det väl vara ett alternativ.

SPD eller ej
gyttorparn skrev:
> Men va fan, om ni inte får loss fötterna från
> pedalerna vid plötsliga stopp så kanske det är
> läge å ställa in pedalerna på lösaste läget,
> jag har så och är helt rookie på mtb men har
> aldrig kraschat pga av spd men jag vågar inte
> skruva på dom hårdare å vet inte varför man
> ska det för jag har provat å dra allt jag kan
> uppåt å dom har aldrig släppt, OBS jag har
> kombipedaler, klockrent då man kan trampa iväg
> utan å ha lyckats klicka i

Om du inte lyckas klicka i beror det väl på att du har kombipedaler.

SPD eller ej
hahaha jaiåförsej, men när jag hade vanliga spd pedaler å man ska starta om i en brant backe så var det 1 gång av 10 som jag fick i skon men det kanske är en nybörjar grej

SPD eller ej
AddeN skrev:

>

Hoppas du inte har några dämpare på din cykel - Fusk! Du har väl inte grovmönstrade däck? - Fusk! Inte kör du väl med något annat än mjuka gympaskor på dina plattisar? - Fusk! Har du mer än en växel? - Fusk.

SPD eller ej
Jag beställde plattisar och skor idag. Resonerade lite med mina cyclebuddies och kort sagt så tänker jag alternera mellan det som ger högst SPH vid tillfället.

Svårare än så är det inte. För dagen gäller de pedaler som jag tror att jag har roligast med helt enkelt.

SPD eller ej
Kung_Gustaf skrev:
> Jag beställde plattisar och skor idag. Resonerade
> lite med mina cyclebuddies och kort sagt så
> tänker jag alternera mellan det som ger högst
> SPH vid tillfället.
>
> Svårare än så är det inte. För dagen gäller
> de pedaler som jag tror att jag har roligast med
> helt enkelt.

Vad blev det för skor och plattisar?