spd eller spdfritt på AM ?

Humm,
har kört både med plattisar och SPD men de senaste sex åren enbart SPD. Började min utförsåkarkarriär i alperna med plattisar vilket var döläskigt främst för att jag tappade greppet i stökiga partier och foten flytade på sig. Upptäckte dock att SPD funkade lika bra där, så det har jag kört de senaste åren i Hellas, alper eller dödstekniska nerförsåk i Spanien.

Nått som jag alltid varit extremt dålig på är bunnyhopp och bakhjulslyft. Det är först nu när jag bytt till plattisar som jag börjat få till tekniken.

För mig har det nu blivit mer utmanande med plattisar som nu hjälper mig nu att utvecklas frammåt.

Jag har tre cyklar och lika många uppsättningar pedaler. Varför begränsa sig ?

Senast ändrad:
42Hz sa:
marran sa:
Fusk och fusk...risken med att lära sig "fel" teknik är att man platåar utvecklingsmässigt utan att veta varför. Bara som exempel kommer man högre om man gör en "riktig" bunny jump jämfört med om man bara jämfotahoppar. Men det är svårt att upptäcka att man inte gör en bunny jump om man sitter fast.

Är det som kallas "fel teknik" om man inte kommer lika högt om man sitter fast? ;)
Hur långt ska man hårdra det, vilka delar på en cykel ska man undvika för att få "rätt" teknik? Pneumatiska däck? Dämpad framgaffel? Sadel? Växlar? Riser-styre?

Säkerhetscykel! ;-)

Bilagor

• _20160715_081651.JPG
    _20160715_081651.JPG
    262.9 KB · Besök: 34
42Hz sa:
marran sa:
Fusk och fusk...risken med att lära sig "fel" teknik är att man platåar utvecklingsmässigt utan att veta varför. Bara som exempel kommer man högre om man gör en "riktig" bunny jump jämfört med om man bara jämfotahoppar. Men det är svårt att upptäcka att man inte gör en bunny jump om man sitter fast.

Är det som kallas "fel teknik" om man inte kommer lika högt om man sitter fast? ;)
Hur långt ska man hårdra det, vilka delar på en cykel ska man undvika för att få "rätt" teknik? Pneumatiska däck? Dämpad framgaffel? Sadel? Växlar? Riser-styre?

Exakt vad jag menar! Om man drar "fel-teknik-resonemanget" långt borde alla sporter utom nakenbrottning vara fel. Allt annat är ju bara hittepåmoderniteter som slappa latmaskar hittat på för att de inte orkar lära sig det enda rätta.

Tillbaka
Topp