trailbiker
Aktiv medlem
Specialized Camber - The Tråd
Värt att notera är att 500 ml flaska får plats :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
trailbiker sa:Värt att notera är att 500 ml flaska får plats :)
Mina vägde 2053g. Så 2050g kan man väl säga.Specialized67 sa:Feeet tråd :-) Fikk min 2016 camber comp carbon i forrige uke. Lurte på om noen som vet hva de originale hjulene veier på den?
lundatok sa:Bra kört i skiten! I veckan åker mina lätthjul på bara för att det går. Ska bli intressant inför Lida Loop att se vad den går ner på. Hoppas sub 11.
NickPick sa:Mina vägde 2053g. Så 2050g kan man väl säga.Specialized67 sa:Feeet tråd :-) Fikk min 2016 camber comp carbon i forrige uke. Lurte på om noen som vet hva de originale hjulene veier på den?
Skrev det i inlägget ovanför ditt.
Specialized67 sa:NickPick sa:Mina vägde 2053g. Så 2050g kan man väl säga.Specialized67 sa:Feeet tråd :-) Fikk min 2016 camber comp carbon i forrige uke. Lurte på om noen som vet hva de originale hjulene veier på den?
Se der du, ble vist en liten kryssning av tråder :-). De var såpass tunge ja ingen tvil om at det blir første oppdateringsprosjekt.
Ble litt overasket for går man inn på specialized sine sider så er jo de felgene som heter roval control 29 oppgitt med en vekt på 1550g men felgen til comp har vel andre eiker og nav.
Zargon sa:Hej, har vad jag tror är en ganska enkel fråga.
Min Camber har endast gått några mil, men igår så gnisslande det lite från partiet man ser på bilden, väldigt lite som sagt, men jag störde mig ändå.
Så jag droppade i några vattendroppar i skarvarna, och det blev genast knäpptyst.
Det är ju såklart inget hållbart koncept, så efter det torkat ordentligt, finns det något smart smörj att droppa i?
Jag har ingen lust att skruva isär då den knappt gått 10 mil än.
Vet att jag har torr kedjeolja liggandes, men det kanske inte är någon bra idé :)
Tips välkomnas!
NickPick sa:Specialized67 sa:NickPick sa:Mina vägde 2053g. Så 2050g kan man väl säga.Specialized67 sa:Feeet tråd :-) Fikk min 2016 camber comp carbon i forrige uke. Lurte på om noen som vet hva de originale hjulene veier på den?
Se der du, ble vist en liten kryssning av tråder :-). De var såpass tunge ja ingen tvil om at det blir første oppdateringsprosjekt.
Ble litt overasket for går man inn på specialized sine sider så er jo de felgene som heter roval control 29 oppgitt med en vekt på 1550g men felgen til comp har vel andre eiker og nav.
Dom som väger 1550g är väl typ 21mm invändigt, motför 29mm tror jag.
Har alla camber 142+nav eller är det bara high endarna?
Ser inte i specen på min comp carbon.
wenna sa:Är sugen att slå till på en 2016 camber comp carbon då jag får så jäkla ont i nacken på min Epic.
Jag har xloc på reba gaffeln och vad jag förstår så funkar den även på revelation gaffeln, men kan man montera remote på
FOX Float Performance DPS dämparen?
Roger_Edvinsson sa:Aldrig sett en remote till Performance seriens dämpare (förutom då Scotts egen Twinlockvariant)
wenna sa:Hur pass bra är den att klättra med om man inte manuellt ställer dämparen i Climb läget?
Roger_Edvinsson sa:Bakdämparen kanske inte ett underverk men det sköter sitt jobb helt ok.
Och cykeln är riktigt trevlig uppför, och då använder jag endast låst läge vid längre transporter på asfalt... annars står kranen mestadels öppen.
wenna sa:Roger_Edvinsson sa:Bakdämparen kanske inte ett underverk men det sköter sitt jobb helt ok.
Och cykeln är riktigt trevlig uppför, och då använder jag endast låst läge vid längre transporter på asfalt... annars står kranen mestadels öppen.
Hmm ok, tack för svaret..... tål att undersökas för jag skulle nog värdera remote-låst bakdämpare väldigt högt.
wenna sa:Roger_Edvinsson sa:Bakdämparen kanske inte ett underverk men det sköter sitt jobb helt ok.
Hmm ok, tack för svaret..... tål att undersökas för jag skulle nog värdera remote-låst bakdämpare väldigt högt.
Det behövs inte.wenna sa:Roger_Edvinsson sa:Bakdämparen kanske inte ett underverk men det sköter sitt jobb helt ok.
HenrikI sa:Hej
Jag köpte Camber i vintras och är supernöjd. Hållet helt med dig. Vikten har jag fått ner genom byte av sadel, styre och satsar nu på nya hjul. Men bara sadel och styre gjorde den rappare. Samt rätt däck (kör fast track bak och s-works fast track fram).
Det går ganska lätt att justera så att man får full lock-out på dämpning fram. Jag kör bara stig så jag har inte brytt mig om det men du har helt rätt. Det är väldigt liten variation på lägena. Men det går att justera och är billigt och med det fixat är Cambern perfekt för det mesta tycker jag.
Henrik
HenrikI sa:Hej
Som den är i grunden är det väldigt små skillnader på de 3 lägena på framdämparen. Men lämna in / justera själv om du vill att det låsta läget verkligen skall vara låst.
Fnurre sa:Jag är inne på en Camber 2016 eller scott spark. Cambern är väldigt lovordad. Dock är det två saker som talar emot. Vikten och låsning av dämpare vis styret.
Går det att eftermontera remote på styret?
Hur stela blir dämparna vid låsning?
Jag kör väldigt blandat, Vasan, skog,stig,grusväg. Cambern verkar vara en rolig cykel, passar den mig tro?
wenna sa:Prisa gud här kommer skatteåterbäringen...... och där satte man sprätt på den plus lite till :)
-16 Camber Comp Carbon inhandlad, hoppas på leverans till veckan. Smaskade på med ett Carbon Styre då jag ändå var igång.
En fråga:
På bilderna står det blackbox på vevpartiet och ser ut som direktmonterad ring, men i specen står det 94mm BCD Spider. På bilderna ser inte vevpartiet ut som bilderna på Sram:s hemsida av GX-1000 x-sync.
Vad har jag missat? Vill beställa en 32 tänders chainring till den men vet inte vad jag ska beställa. Om jag beställer 4 bultars 94mm BCD chainring, passar den då?
Roger_Edvinsson sa:Fnurre sa:Jag är inne på en Camber 2016 eller scott spark. Cambern är väldigt lovordad. Dock är det två saker som talar emot. Vikten och låsning av dämpare vis styret.
Går det att eftermontera remote på styret?
Hur stela blir dämparna vid låsning?
Jag kör väldigt blandat, Vasan, skog,stig,grusväg. Cambern verkar vara en rolig cykel, passar den mig tro?
Cambern ÄR riktigt rolig i skogen och helt överlägsen Sparken där.
Sparken i lite enklare utförande (allt under 900 med Kashimadämpare) är inget vidare trampeffektiv i standardutförande så därför behövs låsningen av dämparn mer än den gör på Cambern.
När jag satte på en specialtunad Fox Kashima så blev dämpningen på Sparken riktigt trevlig och man kunde justera och glömma spaken, men original var det ett jäkla fipplande med Twinlocken för att köra snabbt på varierat underlag.
Just trapeffektiviteten på Cambern är helt klart över förväntan, och lockouten använder jag enbart på asfalt och transport.
Igår körde jag en ganska lugn men riktigt stökig runda och hela tiden med dämparen helt öppen och med 25% Sag.
Följsamt och bekvämt, för vad skall du med en dämpare till om man måste låsa den för att kunna trampa utan gung?
På söndag är det långloppet LidaLoop och jag kommer till största delen att köra i öppet läge och enbart på snabba gruspartier vrida över till trailläget, men det är så jag har ställt in cykeln och vill ha den så inga konstigheter.
Dämparen funkar dock sämre när man stressar den utför och då känns det som att den blir hårdare och hårdare och det blir ganska studsigt, vilket släpper om man tar det lugnt en bit och "gungar" cykeln.
Kanske har jag dämparn felinställd men jag har inte blivit riktig vän med den ännu :-)
OEM gaffeln testade jag aldrig så där har jag ingen åsikt hur den funkar.
Men jag tror det finns en remote att köpa till den från SRAM.
Skall jag vara ärlig så skulle jag välja Cambern oavsett vilket underlag jag cyklade på.
Den är helt enkelt roligare att cykla på och med lätta och styva hjul så blir den helt hysteriskt rapp och en riktig XC raket.
Vad blev det för styre/sadel? Är styret kortare? Tycker generellt att de flesta styren är för breda då jag mäter 43-43 mellan axlarna.HenrikI sa:Hej
Jag köpte Camber i vintras och är supernöjd. Hållet helt med dig. Vikten har jag fått ner genom byte av sadel, styre och satsar nu på nya hjul. Men bara sadel och styre gjorde den rappare. Samt rätt däck (kör fast track bak och s-works fast track fram).
Det går ganska lätt att justera så att man får full lock-out på dämpning fram. Jag kör bara stig så jag har inte brytt mig om det men du har helt rätt. Det är väldigt liten variation på lägena. Men det går att justera och är billigt och med det fixat är Cambern perfekt för det mesta tycker jag.
Henrik
Roger_Edvinsson sa:Bra val av hoj :-)
det är en Direct-Mount klinga med offset 6mm
typ denna: https://www.bike-components.de/en/S...irect-Mount-GXP-fuer-XX1-X01-X1-X0-X9-p42415/
Fnurre sa:Tack för välskrivna ord! Om man nu köper cambern och vill byta just hjul, vad rekommenderas då? Och hur mkt kommer man ner i vikt? Vill ha ngt som passar till både xc och skogen, en bra kompromiss.