Specialized Epic - The tråd

På vissa dämpare verkar det vara viktigt att röra dämparen en bit förbi sag-punkten när man fyller på luft för att inte luft ska stängas in i fel luftkammare, eller nåt. Så om du tömmer ut luften helt så kan du ju prova att komprimera dämparen ordentligt för varje 10psi du pumpar i och se om det gör någon skillnad.

Jag har inte kollat nyligen. Men jag är ganska säker på att kolven löper hela vägen in om jag släpper ut luft. Men även med rejält sag så har jag allt som oftast 10-15mm kvar på kolvrörelse efter en normal runda.

Jag tror specialized har sparat det där sista till megadropet. 2m till platt, typ.

Senast ändrad:
Ja satt precis och tänkte något åt det hållet med eller kan dom på så sätt spara på länkaget lite ? Får ut och droppa från garaget till plan landning se om grejerna böttnar redigt ;)

Är det någon som har en susning om hur braindämparna ser ut invändigt? Kan man dränera ut eventuell olja från luftkammaren via luftventilen? Jag tänker mig att man lutar hojen åt rätt håll så oljan lägger sig vid ventilens mynning. Sedan pyser man ut oljan. kan det funka tro? Eller så är designen sådan att man vill behålla skvalpoljan i luftkammaren.

Det är ingen som sitter på någon illustrativ skiss på inkråmet i en brain?

Kan du inte bara skruva ur käglan ur ventilröret och luta cykeln dit den nu sitter? Enklast vore ju å ta av den från cykeln och göra nämnda procedur.

På tal om det. Är det någon som provat att öka luftkammarens volym genom att tex montera på en extra kavitet utanpå dämparens schraderventil? I princip borde man kunna skruva ur ventilkäglan och gänga på en ventilförlängare som rymmer lite luft. Luftkammaren i en braindämpare kan ju inte vara stor. Så även ett relativt litet tillskott borde kunna göra en dämpare mindre progressiv.

Oggler sa:
Är det någon som har en susning om hur braindämparna ser ut invändigt? Kan man dränera ut eventuell olja från luftkammaren via luftventilen? Jag tänker mig att man lutar hojen åt rätt håll så oljan lägger sig vid ventilens mynning. Sedan pyser man ut oljan. kan det funka tro? Eller så är designen sådan att man vill behålla skvalpoljan i luftkammaren.

Såhär skulle jag säga: Oljan i luftkammaren fyller (tillsammans med ev. fett) en viktig funktion, så mitt förslag är att du INTE tömmer ur den.

JonasH72 sa:
Oggler sa:

Såhär skulle jag säga: Oljan i luftkammaren fyller (tillsammans med ev. fett) en viktig funktion, så mitt förslag är att du INTE tömmer ur den.

Men det är ju den skvalpoljan som ska vara där. Jag syftar på olja som eventuellt har läckt över från dämparkretsen. Olja som reducerar luftvolymen i luftkammaren.

Oggler sa:
På tal om det. Är det någon som provat att öka luftkammarens volym genom att tex montera på en extra kavitet utanpå dämparens schraderventil? I princip borde man kunna skruva ur ventilkäglan och gänga på en ventilförlängare som rymmer lite luft. Luftkammaren i en braindämpare kan ju inte vara stor. Så även ett relativt litet tillskott borde kunna göra en dämpare mindre progressiv.

Du får köra med dämparpumpen ansluten hela tiden ...

Oggler sa:
JonasH72 sa:
Oggler sa:

Men det är ju den skvalpoljan som ska vara där. Jag syftar på olja som eventuellt har läckt över från dämparkretsen. Olja som reducerar luftvolymen i luftkammaren.
Då skall man fixa problemet med oljeläckage först....

Oggler sa:

Den här hittade jag bland mina gamla bokmärken: http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/09/custprod/content/ivairsleevemaint.html

Det där var intressant info. Även om det inte riktigt var vad jag var ute efter.

Att det ska vara så svårt att hitta info om braindämparna och själva brainenheten.

Borde det inte släppas en ny epic snart? Nån som hört nåt? Aggresivare geo känns som en självklarhet, blir intressant att se om dom även vågar ändra nåt på länkaget & brain dämperiet.

I vilket avseende vill man ha aggressivare geo på en Epic? Vad ska de ändra på? Justera gaffelvinkeln lite. Cambern finns ju redan. Så de kan väl knappast lägga epicen för nära den tänker jag.

18 års modell har jag hört vara på väg lite smått..Och kommer den tidigt borde det väl innebära en ny upplaga ?

Oggler sa:
I vilket avseende vill man ha aggressivare geo på en Epic? Vad ska de ändra på? Justera gaffelvinkeln lite. Cambern finns ju redan. Så de kan väl knappast lägga epicen för nära den tänker jag.
Flackare gaffelvinkel, längre reach och kortare kedjestag på vanliga epic, wc versionen har väl redan korta stag. Konkurrenterna tex spark, top fuel, scalpel har alla gått i den riktningen på senaste modellerna och epicen ligger en generation efter i geometrin.
Alla kategorier av mtb har väl för övrigt gått i samma riktning sen någon kom på att man kunde minska nackdelarna med en flackare gaffelvinkel denom att öka offset på gaffeln för några år sen. Något förenklat. :-)

Jag tror nya Epicen kommer påminna om Scotts nya motsvarighet och Cambern.

120slag
Flackare gaffel

Men jag tror inte dem kommer ändra länkaget, då får man inte plats med 2 flaskor i främre triangeln.

Rompa sa:
Jag tror nya Epicen kommer påminna om Scotts nya motsvarighet och Cambern.

120slag
Flackare gaffel

Men jag tror inte dem kommer ändra länkaget, då får man inte plats med 2 flaskor i främre triangeln.

Tror faktiskt den kommer vara mer lik Scalpeln, möjligen i två olika versioner.

Nya Epic HT känns som en suverän avvägning.

Epicens geometri hängs ofta ut som "omodern" verkar det som. Det kanske den är, vad vet jag.

Är inte kort hjulbas en åtråvärd egenskap på en XC-hoj. Lika så lång reach. Ett kort kedjestag är ju då bra såklart. Men en flackare gaffelvinkel i kombination med längre reach ger ju en helt galet lång hjulbas.

När det gäller korta kedjestag så är det säkert bra. Men om man kollar på Spark och Scalpel så verkar ju inte de ha lyckats utan negativa bieffekter. Sparken verkar ju ha begränsningar och tar ej 38t. Scalpel har ju fipplat till det med offset på baknavet. Det ger förvisso ett starkt bakhjul. Men nackdelen är väl att man måste disha om alla hjul man vill använda. och hur blir det med Q-faktorn på vevpartiet?

Personligen gick jag upp i storlek på min Epic och fick därmed en reach som jag trivs med. Men jag ska erkänna att headtuben blev lite hög då.

Både Spark RC och Scalpel har väl fortfarande 100mm slaglängd?

Om det är något specialized borde åtgärda till framtida modeller av Epic så är det väl braindämparen som nästan alltid verkar trassla.

Senast ändrad:
knaper sa:
Kolla i stora yardsaletråden, det är säkert många som har bytt upp sig från x7 och kan skicka dig en spak alt. att du köper ett nytt reglage (x7, x9 och förmodligen de andra tioväxlade också).
Montaget kan vara nog så pilligt så ta det väldigt försiktigt.

smislo sa:
Crashade i slutet av föra året och nu såg att spaken till min X7 främre växel är borta. Kan man byta till vilken växel som helst? Kan jag bara köpa spaken...några förslag?

Detta gäller Epic Comp 29", model 2014.

Beställde X9 från ROSE, känndes lite bättre än X7 elle nya Gx...

Min brain-fade-ratt verkar ha kärvat fast. Det går väligt trögt att vrida den. Törs man lossa på den blå ratten och se om det går att göra rent under? Jag pratat alltså om den blå ratten ovanpå brainenheten. Den verkar sitta fast med en radiell skruv

Det var länge sedan det var på tapeten.

Men hur är det med det statistiska underlaget. Hur många mil/timmar får ni ut ur era braindämpare mellan servicetillfällena.

Oggler sa:
Det var länge sedan det var på tapeten.

Men hur är det med det statistiska underlaget. Hur många mil/timmar får ni ut ur era braindämpare mellan servicetillfällena.

Utan att ha någon som helst statistik så tycker jag att brainkonstruktionen är alldeles för ”serviceberoende” (läs kass)
Jag köpte hojen 2012 och bytte ut min brain 2015/2016, alltså inför förra säsongen och tycker redan att den börjar uppföra sig konstigt

Låsningen är perfekt, men den går inte tillbaka upp i topp efter den har komprimerats, jag ökar på trycket vartefter men nu är jag uppe i nästan 220 psi och fortfarande känns det som att den packar ihop efter ett tag, (returdämpningen är på noll, brainen helt låst)

Om jag har kört igenom ett stökigt parti och dämparen har jobbat ordentligt och så tittar jag ner så ser jag att den har ”stannat” på halva läget liksom, i stället för att gå tillbaka upp i topp

Nu väger jag visserligen nästan 90kg, kan det finnas en övre gräns för vad systemet faktiskt klarar av?
Med tanke på den lilla luftkammaren, man kanske kan misstänka att det är optimerat för lite lättare cyklister?

Om den måste bytas så ska jag helt klart fundera på om jag ev. ska byta till en dämpare utan brain, jag gillar visserligen den funktionen men om den måste bytas var och varannan säsong så vete tusan...

Uppdatering: jag tryckte i lite mera luft, nu funkar den mycket bättre
Jag måste nog banta lite...

:-)

Senast redigerad av en moderator:
smislo sa:
Har Epic Comp från 2014, https://www.specialized.com/dk/en/epic-comp-29/49785...med Formula C1 bromsar (rätt så dåliga från början)... vad ska man byta till? Shimano bromsar passar inte, vilka bromsar ska man välja? Måste passa SRAM växlar?

Jag bytte till SRAM Level TL när jag tröttnat på att lufta Formula C1. De funkar kanon. Fäste till SRAM-växlar (Matchmaker-X) ingick, men det får man dubbelkolla innan man köper för de är relativt dyra att köpa separat. Det går att använda samma luftningskit som till Formula men annan DOT-vätska har jag för mig.

Precis. Man sitter väl där man har sadeln. Men min känsla är att man måste skjuta fram sadeln väldigt långt. Hur som. Jag har nu bytt till en XL-ram. Det blev så fantastiskt mkt bättre på alla sätt och vis. Den enda nackdelen är väl att headtuben blir lite hög. Detta löser jag genom att köra med en brant stam.

RobK sa:
Oggler sa:
Är det någon som själv servat luftburken på braindämparen på en epic?
Undrar samma sak.

Ja, jag gjorde det nyss. Den enda skillnaden mot vanliga dämpare var att man måste skruva bort brainenheten och slangen till den för att kunna få ut hela luftburken så man kan komma åt att torka rent den inuti. Att öppna den var alltså bara att släppa ut luften och skruva av burken. Autosag-ventilen snurrar med när man skruvar av burken.

Tyvärr hjälpte det inte ett smack mot att brainen slutat låsa dämparen, vilket jag hade på känn, men man var ju tvungen att prova innan man lämnar in den.

Det verkar vara så att själva brainenheten kräver service väldigt mkt tidigare än själva luftburken. Således finns det väl ingen anledning att serva luftburken. Den är ju ny och fräsch på den enheten man får i utbyte vid service.

Men vad menar du med att du skruvat loss slangen? Har du lossat brainenheten från dämparen? Kan man göra det och få ihop den på rätt sätt igen. Krävs det inte mer eller mindre renrum med tillgång till kväve för att få till det där rätt?

Oggler sa:
Det verkar vara så att själva brainenheten kräver service väldigt mkt tidigare än själva luftburken. Således finns det väl ingen anledning att serva luftburken. Den är ju ny och fräsch på den enheten man får i utbyte vid service.

Men vad menar du med att du skruvat loss slangen? Har du lossat brainenheten från dämparen? Kan man göra det och få ihop den på rätt sätt igen. Krävs det inte mer eller mindre renrum med tillgång till kväve för att få till det där rätt?

Nej jag behövde inte öppna "systemet", bara ta loss dämpare, brain och slang från baksvingen för att kunna skruva av klykan som annars sitter ivägen för luftburken. Man behöver dra burken över slangen för att komma åt att göra rent.

Jag har läst om folk som lyckats serva brainen själva och det funkar tydligen med luft istället för kväve. Det verkar vara luft i oljan inuti brainenheten som gör att den inte låser dämparen, och det verkar lite kladdigt att lufta den när man sätter ihop den. Nån jag läste om lyckades undvika luftbubblor genom att skruva ihop brainen när den var nersänkt i mc-gaffelolja. :)

Vad kostar en brainservice hos en lbs ungefär?

Ja, det är ett fast(dyrt) pris när hela enheten byts ut.

Det vore ju onekligen intressant om det gick att "lufta" brainenheten på något vis. Min erfarenhet är också att det kommer luft(kväve?) i oljan. Det är väl därför det börjar dämparen börjar slurpa och låta märkligt.

Stewe sa:
jij sa:
Vad kostar en brainservice hos en lbs ungefär?

Jag har för mig att jag betalade 1600:- sist

Ca: 1 år sedan, Cykelhuset Upplands Väsby

Samma här. Det är fasta summor.

Personligen gillar jag pit stop-upplägget som Specialized kör med vilket gör att man inte är utan sin cykel många minuter. Det lilla extra det kostar är småpengar i sammanhanget.

Problemet är väl inte kostnaden per service/utbyte. Problemet är ju frekvensen. Man måste serva/byta ofta. Och då blir det dyrt.

Hej,
Någon som känner till ett pit-stop ställe i Stockholm, de jag har kontaktat, cykloteket och Sportson säger att jag blir utan cykel i 5-14 dagar...

Tillbaka
Topp