Oggler sa:
Det var länge sedan det var på tapeten.
Men hur är det med det statistiska underlaget. Hur många mil/timmar får ni ut ur era braindämpare mellan servicetillfällena.
Utan att ha någon som helst statistik så tycker jag att brainkonstruktionen är alldeles för ”serviceberoende” (läs kass)
Jag köpte hojen 2012 och bytte ut min brain 2015/2016, alltså inför förra säsongen och tycker redan att den börjar uppföra sig konstigt
Låsningen är perfekt, men den går inte tillbaka upp i topp efter den har komprimerats, jag ökar på trycket vartefter men nu är jag uppe i nästan 220 psi och fortfarande känns det som att den packar ihop efter ett tag, (returdämpningen är på noll, brainen helt låst)
Om jag har kört igenom ett stökigt parti och dämparen har jobbat ordentligt och så tittar jag ner så ser jag att den har ”stannat” på halva läget liksom, i stället för att gå tillbaka upp i topp
Nu väger jag visserligen nästan 90kg, kan det finnas en övre gräns för vad systemet faktiskt klarar av?
Med tanke på den lilla luftkammaren, man kanske kan misstänka att det är optimerat för lite lättare cyklister?
Om den måste bytas så ska jag helt klart fundera på om jag ev. ska byta till en dämpare utan brain, jag gillar visserligen den funktionen men om den måste bytas var och varannan säsong så vete tusan...
Uppdatering: jag tryckte i lite mera luft, nu funkar den mycket bättre
Jag måste nog banta lite...
:-)