douze sa:
Hej!
Är inne på att byta till en Epic och undrar lite över storlek osv. Verkar vara blandade åsikter. Är 182cm lång med innerbenslängd på 85cm.
Åker idag på en Canyon GC i storlek M.
Vet inte hur mycket råd det är men jag har gjort samma resa men från en Canyon GC L till en epic XL och är 189. Enligt storlekstabellen för den årsmodell -14 av epic jag köpte beg så är det XL från 185 och uppåt medans -17 års modells storlekstabell säger XL från 188. Detta utan att jag sett några geometriskillnader mellan -14 och -17.
Annars verkar trenden på internet luta lite åt size up istället för size down när man är mitt emellan.
I början tyckte cykeln kändes för stor, kändes som att köra buss och jag hade det svårare i teknisk terräng än med gamla HT:n. Men det tror jag också till viss del beror på att epix XL har flera cm längre hjulbas än den gamla.
Jag har dock bytt till kortare styrstam från 110 till 90 vilket också är lite enligt rådande trend även om 90 anses som flaggstång det med numera, jag har provat med en 80 men tyckte jag tappade lite tryck på framhjulet både uppför och i svängar. Avståndet sadelspets centrum styre är nu ca 3 cm längre än på den gamla så jag sitter lite mer utsträckt och vid fullfartscykling och stående klättring känns det jättebra men vid fincykling med barnen känns det lite långt fram till styret. Men samtidigt känns den säkrare nerför med inte samma OTB känsla.
Har även gjort lite exceljämförelser med andra cyklar och ex Scott Spark som verkar vara en poppis cykel där jag verkar vara en tydligare XL enligt tabellerna men den är ännu längre än epicen.
Men nu efter ett par månader så känns det bättre och bättre, har även klämt in några PB i strava i teknisk stig ;-) och på CV kändes cykeln fantastisk.
Nu är jag inte någon stökcyklare, föredrar flowig singeltrack och långlopp där man svettas. Men ska man cykla stök kanske man inte ska kolla efter en epic överhuvudtaget.
Sen har jag lite svårt att vänja mig brainens klonkande känns fortfarande som man får genomslag :-)