Specialized Epic - The tråd

Rodge68 sa:
Den bakre Brain-enheten, jämfört med den tidigare, har betydligt mindre "knäck"-känsla när den släpper låsningen. Men vi har inte hunnit att trimma inställningarna och för tillfället är den mjuk bak och hård i framdämparen.
I övrigt så tycker jag att den flackare gaffelvinkeln är bra i terrängen och känns trygg, men den ger samtidigt en sävligare hantering när det blir knixigt. Bromsarna är helt ok, men når inte helt upp till Shimano XT. För övrigt är den relativt lik de tidigare modellerna.

Vi handlade inte av SCS utan av vår LBS som tillsammans med Specialized lyckades få fram dessa till oss.

??

Har beställt en epic av årets modell, grundmodellen. Tänkte byta bromsar till SLX då jag trivs bra med dom, är det sånna där reglage där broms och växel sitter i samma klämma eller är det separata på den i originalutförande?

Om man ska köp ett par bättre hjul, vad är det då som gäller? Finns någon "happykorrekt" uppgradering med mest bang for the buck?

Jag skulle kolla priserna på XT också som troligen inte skiljer sig nämnvärt i pris. Jag har en Epic 2018 och på den sitter det integrerat på och jag skulle gissa att det även gör det på 2017. Men troligen är det så att oavsett så kan du montera den typen av bromsar även om det skulle vara en växelförare som sitter på styret.

IMG_1512.jpg

Det känns som man fått till en riktigt bra build på Eagle varianten.

Får vi be alla som lägger in bilder på sin Epic att tydligt skriva om bilden föreställer den gamla eller nya modellen.

Tack på förhand.

Jag vill gärna veta mera om nya Epicen. Gärna hur dålig den är jämfört med föregående modell :-) (Jag har föregående modell)

Det är svårt att exakt peka på en stor skillnad mot förra modellen, men det är lite annorlunda med hur brainen känns och vinklarna är aningen ändrad mot förra modellen. Visst är den skön på flera sätt men jag vill nog saga att det är mer en fråga om nyanser än något som är totalt radikalt förändrat mot tidigare. 1x12 är bra, men de lätta växlarna har jag inte använt än så det känns som om jag hade klarat mig med 1x10. Brain och Rock Shox bak är annorlunda och fungerar i mitt tycke lika bra som Fox. '
Geometrin är ändrad men de är luriga med t.ex. gaffelvinkeln som nu är 69,5º, samtidigt som offset är ändrat till 42mm. Tar man en linje från centrum från hjulaxeln upp till styrhuvudet så skulle jag påstå att det är samma vinkel som förut. Det som ger större skillnad är det kortare "chainstay" i kombination med en ökad "reach" som flyttar tyngdpunkten bakåt någon cm. Boost är också bra och jag upplever nog att de ger något styvare hjul, men återigen är det frågan om nyanser. Ungefär som när man lättat cykeln 200g, man tycker att det är skillnad men har ändå svårt att sätta fingret på det.

Jag tycker att 2018 är en fantastisk cykel, men det är de tidigare modellerna också.

Tack Rodge68 !! Kommer beställa en Epic expert efter nyår och hoppas framförallt att Rockshox brain håller bättre än Fox där man fått byta 5-6 st på 2år men fantastisk när den fungerar.
Kör idag en Sid XX WC- Hur är brainen på Sid , fungerar tillfredsställande?
Fördelen med Eagle är väl att man bör kunna köra med 36 klinga fram ?

Braindämpning bak fungerar mycket bra medan SiD brain fram är kanske i hårdaste laget, kör den med bara några klick in på brain. Min cykel är en Expert och jag är mycket nöjd med den. Det ser ut som om det ska gå att få in 36 fram men inte mycket mer än så.

Ni får lägga upp bilder på era 2018 så fort de kommer, jag och polaren har kört ca 1 månad på våra nu.

peterpinge sa:
Tack Rodge68 !! Kommer beställa en Epic expert efter nyår och hoppas framförallt att Rockshox brain håller bättre än Fox där man fått byta 5-6 st på 2år men fantastisk när den fungerar.
Kör idag en Sid XX WC- Hur är brainen på Sid , fungerar tillfredsställande?
Fördelen med Eagle är väl att man bör kunna köra med 36 klinga fram ?

Jag kan bara hålla med ang braindämparen. Fast min nuvarande(föregående modell, ej 2018) har levererat i ca 130 mil nu. peppar, peppar...

"Klunckandet/klickandet från Brainen (låsningen) är så gott som helt borta." - http://www.evaldsmtb.se/100-specialized-1/specialized-cyklar/mountain/epic-2018

Stämmer det där? I så fall kanske det blir en ny efter redan 70 mil. Jag älskar verkligen min Expert som jag köpte i somras men jag kan inte riktigt komma ifrån att jag stör mig sjukt mycket på "kluckandet" i brainen, främst i fram. På tävling eller i hög fart märker jag det inte men på distansturerna i lugnt "fikatempo" är det otroligt störande!

Kan någon förklara det här med "Horst Link". vad menas med att Specialized gått ifrån det på Epicen. En lagrad led har ju ersatts med flex i ramgodset. Men principen för hela baksvingen och länkaget är ju oförändrad.

Stammen är 90 mm på min L.

Hittade även att XL har 100mm stam och M har 75mm.

I princip kan man man säga att det ökade reach-et kompenseras med motsvarande kortad stam, jämfört med tidigare modeller.

Senast ändrad:
Är det någon som provat att köra en offset bushing på epic? Det går ju bara att montera där fram. Med lite tur kan man sänka BB med ca 5mm tror jag. Ca 0,5 grader på HA. Någon som provat? Är det märkbart?

Är sjukt missnöjd med SLX-bromsarna på min Epic Expert WC. Vet egentligen inte varför men saknar verkligen de XT jag hade på min gamla Trek Superfly 9.

Vad har ni uppgraderat till? Ska man gå all in på Sram Level eller är det XT som är bäst för pengarna?

superhilton sa:
Är sjukt missnöjd med SLX-bromsarna på min Epic Expert WC. Vet egentligen inte varför men saknar verkligen de XT jag hade på min gamla Trek Superfly 9.

Vad har ni uppgraderat till? Ska man gå all in på Sram Level eller är det XT som är bäst för pengarna?

Satsa på XT! Köp absolut inte Sram Guide, sämsta skit jag ägt på en cykel :(

Laxel sa:
superhilton sa:

I vanliga fall är det väl knappt skillnad på slx och xt...?

Hej!
Är inne på att byta till en Epic och undrar lite över storlek osv. Verkar vara blandade åsikter. Är 182cm lång med innerbenslängd på 85cm.
Åker idag på en Canyon GC i storlek M.

Vet att det är bäst att provköra, men jag kommer köpa en beggad cykel och det är ju tråkigt att åka XX antal mil för att inse att det inte kommer gå.Så några grundråd hade varit trevligt.

Tack!

douze sa:
Hej!
Är inne på att byta till en Epic och undrar lite över storlek osv. Verkar vara blandade åsikter. Är 182cm lång med innerbenslängd på 85cm.

Vet att det är bäst att provköra, men jag kommer köpa en beggad cykel och det är ju tråkigt att åka XX antal mil för att inse att det inte kommer gå.Så några grundråd hade varit trevligt.

Tack!

Large utan tvekan! Kör hellre kort styrstam än extra lång på mtb.. mindre risk för framhjulswheelie eller flyga över styret med kort hävarm (styrstam)!

Jag är 188 med 93 ben, jag väntar på en Epic Expert XL. Polarn kör Epic Sworks 2017 Large (184cm) vilken känns väldigt kort å liten när jag testat den.

douze sa:
Hej!

Vet inte hur mycket råd det är men jag har gjort samma resa men från en Canyon GC L till en epic XL och är 189. Enligt storlekstabellen för den årsmodell -14 av epic jag köpte beg så är det XL från 185 och uppåt medans -17 års modells storlekstabell säger XL från 188. Detta utan att jag sett några geometriskillnader mellan -14 och -17.
Annars verkar trenden på internet luta lite åt size up istället för size down när man är mitt emellan.
I början tyckte cykeln kändes för stor, kändes som att köra buss och jag hade det svårare i teknisk terräng än med gamla HT:n. Men det tror jag också till viss del beror på att epix XL har flera cm längre hjulbas än den gamla.
Jag har dock bytt till kortare styrstam från 110 till 90 vilket också är lite enligt rådande trend även om 90 anses som flaggstång det med numera, jag har provat med en 80 men tyckte jag tappade lite tryck på framhjulet både uppför och i svängar. Avståndet sadelspets centrum styre är nu ca 3 cm längre än på den gamla så jag sitter lite mer utsträckt och vid fullfartscykling och stående klättring känns det jättebra men vid fincykling med barnen känns det lite långt fram till styret. Men samtidigt känns den säkrare nerför med inte samma OTB känsla.
Har även gjort lite exceljämförelser med andra cyklar och ex Scott Spark som verkar vara en poppis cykel där jag verkar vara en tydligare XL enligt tabellerna men den är ännu längre än epicen.
Men nu efter ett par månader så känns det bättre och bättre, har även klämt in några PB i strava i teknisk stig ;-) och på CV kändes cykeln fantastisk.
Nu är jag inte någon stökcyklare, föredrar flowig singeltrack och långlopp där man svettas. Men ska man cykla stök kanske man inte ska kolla efter en epic överhuvudtaget.
Sen har jag lite svårt att vänja mig brainens klonkande känns fortfarande som man får genomslag :-)

Senast ändrad:
NickPick sa:
Laxel sa:
superhilton sa:

Jag håller inte alls med om att sram guide skulle vara dåliga. Kör med deras Guide R på min HT och Guide RSC på den heldämpade och är riktigt nöjd. Valde faktiskt bort mina xt mot guide.

jensclaudius sa:
NickPick sa:
Laxel sa:
superhilton sa:

Jag håller inte alls med om att sram guide skulle vara dåliga. Kör med deras Guide R på min HT och Guide RSC på den heldämpade och är riktigt nöjd. Valde faktiskt bort mina xt mot guide.

Någon som sett om Epic fs 2018 säljs som ramkit utan gaffel till vettig peng?

jensclaudius sa:
jensclaudius sa:
NickPick sa:
Laxel sa:
superhilton sa:

Någon som sett om Epic fs 2018 säljs som ramkit utan gaffel till vettig peng?

Säljs som ramkit med gaffel endast
S-works

erka sa:
douze sa:
Hej!

Vet inte hur mycket råd det är men jag har gjort samma resa men från en Canyon GC L till en epic XL och är 189. Enligt storlekstabellen för den årsmodell -14 av epic jag köpte beg så är det XL från 185 och uppåt medans -17 års modells storlekstabell säger XL från 188. Detta utan att jag sett några geometriskillnader mellan -14 och -17.
Annars verkar trenden på internet luta lite åt size up istället för size down när man är mitt emellan.
I början tyckte cykeln kändes för stor, kändes som att köra buss och jag hade det svårare i teknisk terräng än med gamla HT:n. Men det tror jag också till viss del beror på att epix XL har flera cm längre hjulbas än den gamla.
Jag har dock bytt till kortare styrstam från 110 till 90 vilket också är lite enligt rådande trend även om 90 anses som flaggstång det med numera, jag har provat med en 80 men tyckte jag tappade lite tryck på framhjulet både uppför och i svängar. Avståndet sadelspets centrum styre är nu ca 3 cm längre än på den gamla så jag sitter lite mer utsträckt och vid fullfartscykling och stående klättring känns det jättebra men vid fincykling med barnen känns det lite långt fram till styret. Men samtidigt känns den säkrare nerför med inte samma OTB känsla.
Har även gjort lite exceljämförelser med andra cyklar och ex Scott Spark som verkar vara en poppis cykel där jag verkar vara en tydligare XL enligt tabellerna men den är ännu längre än epicen.
Men nu efter ett par månader så känns det bättre och bättre, har även klämt in några PB i strava i teknisk stig ;-) och på CV kändes cykeln fantastisk.
Nu är jag inte någon stökcyklare, föredrar flowig singeltrack och långlopp där man svettas. Men ska man cykla stök kanske man inte ska kolla efter en epic överhuvudtaget.
Sen har jag lite svårt att vänja mig brainens klonkande känns fortfarande som man får genomslag :-)

Är väl så, jag cyklar väl mestadels stigar och en del grus osv. Kör mycket på Kinnekulle & Billingen då jag bor väldigt nära.
Dock så blir det ju lite stökigt mm ibland också. Men tror att Epic ska vara rätt modell för mitt ändamål. Kan dock ha fel.
Många verkar ju prata om Camber också. Blir bara mer osäker och förvirrad för varje tråd jag läser. Hmmm.

Har både SRAM Guide Ultimate och Level Ultimate och de är vida överlägsna de XTR-bromsar jag haft. Så himla stor skillnad i distinkthet och bromsverkan i relation till hur mycket nyp som krävs från fingrarna. Om jag stod inför valet att köpa nya bromsar hade jag valt Guide eller Level, elva gånger av tio.

Funderar också på det här med hur breda däck som går på en Epic comp WC 2016. Standard 2.0 är bra vid snabbkörning, men skulle vilja ha ett par som greppar lite bättre vid lera och väta. Har en L, ser att Brainslangen tar lite plats. Några tips på däckval om man ska komplettera?

Tillbaka
Topp