Specialized Epic - The tråd

Är det någon som har koll på vad det är för styrlager på en Epic Comp Carbon WC 2017? Mitt börjar kännas slitet. Jag försökte läsa på lagren, men texten var omöjlig att tyda.

Om cykeln stått stilla efter en blöt runda är bakdäcket trögt att rulla. Jag misstänker därför att navet behöver servas. Är det något man gör själv? Ta isär - göra rent - på med nytt fett. Eller är det svårare?

Bilagor

• 25EF38B4-0075-495A-AC54-CC70D5064FB4.jpeg
    25EF38B4-0075-495A-AC54-CC70D5064FB4.jpeg
    228.2 KB · Besök: 154
Vet inte om frågan har varit uppe tidigare. Epicens vevlager verkar vara känt som en svag punkt.Min frus comp carbon är inne på sitt tredje lager på mindre än 200mil. Senaste lagret max 30 mil Tvättar med vattenslag ej högtryck. Vad finns det för alternativ? vevlager eller byta vevar och lager?

Senast ändrad:
elvin sa:
Vet inte om frågan har varit uppe tidigare. Epicens vevlager verkar vara känt som en svag punkt.Min frus comp carbon är inne på sitt tredje lager på mindre än 200mil. Senaste lagret max 30 mil Tvättar med vattenslag ej högtryck. Vad finns det för alternativ? vevlager eller byta vevar och lager?

C-bear finns det för er. Grymt bra, kostar fläsk, har flyttat mitt mellan 3st olika Epic’s och vad jag vet så lever det kvar än då jag glömde ta bort det innan jag sålde sista gången.

elvin sa:

Gusset PF30 har jag använt under 2 år och dem funkar kanon... kostar typ 500-600.

Det är aluhylsa istället för plast å lite bättre tärningar utanpå lagren.

Epic Pro 2018 med swat-kit.
Till barmarken åker det på en röd Romin Evo sadel, andra grepp och skinwall maxxis ikon tubeless såklart.

Kommer en bättre bild sen i vårskenet!

Bilagor

• B14EDDDA-2456-4109-B039-6CA3B0FA2FE5.jpeg
    B14EDDDA-2456-4109-B039-6CA3B0FA2FE5.jpeg
    254.6 KB · Besök: 115
elvin sa:

Jag brukar packa om mina med nytt fett då och då. Det har varit ok väldigt länge nu. Det är bara pilla loss tätningen på lagret och göra rent lite och i med nytt fett och trycka dit tätningen igen.

Oggler sa:
elvin sa:

Jag brukar packa om mina med nytt fett då och då. Det har varit ok väldigt länge nu. Det är bara pilla loss tätningen på lagret och göra rent lite och i med nytt fett och trycka dit tätningen igen.

Jag har kört med C-Bear vevlager, dessa har jag flyttat från en Epic till en annan när jag sålt. Funkar klockrent.

https://www.c-bear.com/en/products/bottom-bracket/pf30-specialized-mtb-fact

Väcker liv i den här tråden. Med att fråga hur fungerar den nya brainen jämfört med den gammla. Är den nya lika följsam som specialized säger?

Är brain fram värt mycket?

Epic expert 2018 = 51mm offset på gaffeln.
Epic S-works 2018 = 42mm offset på gaffeln.

Vad innebär det, och vilken är "bäst"? Ska man vänta är det väl prisökning och nya färger(om man räknar bort versionen med dropper och 120mm som det ryktas om).

Senast ändrad:
NickPick sa:

Vad innebär det, och vilken är "bäst"? Ska man vänta är det väl prisökning och nya färger(om man räknar bort versionen med dropper och 120mm som det ryktas om).

Efter vad jag känner till så har samtliga Epic 2018 42mm offset på gaffeln och det kom I och med den nya geometrin. Troligen har man försökt att kompensera det ökade reach-et och för den flackare gaffelvinkeln, för att inte få en för lång cykel.
Jag har kört min 2018 Expert sedan augusti 2017 och jag upplever att det är en bra geo, men det är en trade off i hur kvick den upplevs att slänga runt skarpa kurvor.

Den nya brainen tycker jag fungerar bra, man känner mindre av när den går in och den har inte knakande ljud som de äldre kunde ha.

Frågan är väl: Hur är kvaliteten på nya brainen. Jag har aldrig haft problem med brainen så länge den funkar. Däremot har jag 66% av mina bakdämpare havererat i princip omedelbart (Föregående brainmodell. 2014-2017)

Rodge68 sa:
NickPick sa:

Efter vad jag känner till så har samtliga Epic 2018 42mm offset på gaffeln och det kom I och med den nya geometrin. Troligen har man försökt att kompensera det ökade reach-et och för den flackare gaffelvinkeln, för att inte få en för lång cykel.
Jag har kört min 2018 Expert sedan augusti 2017 och jag upplever att det är en bra geo, men det är en trade off i hur kvick den upplevs att slänga runt skarpa kurvor.

Den nya brainen tycker jag fungerar bra, man känner mindre av när den går in och den har inte knakande ljud som de äldre kunde ha.

Verkar vara typo eller en gammal gaffel jag hittade på helt enkelt.
Googlade lite om offset och det verkar ju rätt mycket vett bakom tänket.
Kör nog klart säsongen på min nuvarande innan cykelbyte. Känns lite in between att köpa epic nu (särskilt när den intressanta inte finns i rätt storlek). Men man är ju korkad egentligen, för det är inte ens juni.
Har hört tidigast september på 2019 med reservation för lång leveranstid.

Jag har provat Epic Pro modellen, nu är ju den lite tyngre än den Spark RC med Roval SL hjul jag kör med idag. Känslan var att den känns lite nervös jämfört med den jag kör idag. Brainen var inte jättehärlig när jag kört scott. Har ändå kört S-works 2 år innan och varit nöjd. Så jag är kluven men det dyker snart upp en s-works di2 2018 till mig snart så då får jag utvärdera på riktigt så får jag se vilken jag behåller.

exydo sa:
Jag har provat Epic Pro modellen, nu är ju den lite tyngre än den Spark RC med Roval SL hjul jag kör med idag. Känslan var att den känns lite nervös jämfört med den jag kör idag. Brainen var inte jättehärlig när jag kört scott. Har ändå kört S-works 2 år innan och varit nöjd. Så jag är kluven men det dyker snart upp en s-works di2 2018 till mig snart så då får jag utvärdera på riktigt så får jag se vilken jag behåller.
Nervös? Kan du utveckla det lite? Jag läste en recension att den inte är så förlåtande vid småstök. Sen undrar jag, känns en rockshox med brain som en lauf när man står upp?

När jag sätter mig på en ny cykel som dessutom har smalare styre och för smala handtag så känns den lite instabil. Jag var inte jätteimponerad av den och den ska ju vara bättre än den förra modellen. Nä scotten är mjukare vid småstök och jag störde mig just på känslan när brainen öppnar. Jag är väl van vid scotten att den är mjuk och följsam. Lite rappare kanske den var.

Har en 60mm stem i stället för en 80mm på min och jag upplever den inte nervös.
Däremot kräver den lite fart när det är stök, dock så funkar den bättre och inger självförtroende i höga farter.
Gaffeln känns riktigt fin och inte i närheten av en Lauf som för övrigt är ett skämt i gämförelse.

exydo sa:
När jag sätter mig på en ny cykel som dessutom har smalare styre och för smala handtag så känns den lite instabil. Jag var inte jätteimponerad av den och den ska ju vara bättre än den förra modellen. Nä scotten är mjukare vid småstök och jag störde mig just på känslan när brainen öppnar. Jag är väl van vid scotten att den är mjuk och följsam. Lite rappare kanske den var.
Smalare styre och handtag känns ju som personliga inställningar. Eller ja du förstår.
Väntar tålmodigt på en 2019 ?

Vad kör ni med för tryck i dämparen bak, och vad väger ni? Tycker min kräver oroväckande mkt tryck för att inte bli svampig?
(Har en 2017 s-works)

Fast matten måste också ta hänsyn till årsmodell också. Hur mkt värdeminskning kan man förvänta när nästa årsmodell börjar komma i butik?

2019 års modeller kommer släppas när som helst. Scott är på väg att visa sina 2019-hojar.

Nikklas, du får ungefär 20% rabatt, och det är väl relativt standardrabatt. Helt ok men inte superbra.
Räkna dock på att 2019 års hojar kommer prishöjas, pga normal ökning plus en väldigt svag kronkurs i förhållande till dollarn.
Så du kommer få mindre cykel för samma peng med 2019 års hojar.

Supersonic sa:
2019 års modeller kommer släppas när som helst. Scott är på väg att visa sina 2019-hojar.

Nikklas, du får ungefär 20% rabatt, och det är väl relativt standardrabatt. Helt ok men inte superbra.
Räkna dock på att 2019 års hojar kommer prishöjas, pga normal ökning plus en väldigt svag kronkurs i förhållande till dollarn.
Så du kommer få mindre cykel för samma peng med 2019 års hojar.
Ett bra köp då med andra ord. 20 är ju kanske standard om man handlar från tex bunnyhop eller liknande nätbutiker, men i butik är det långt ifrån standard.

Nu närmar vi oss lite vad jag var inne på, men var efter midnatt och tankspridd/otydlig. Tänkte mer i termer av procent och hur det ändras från nu till dess att 2019 lanseras. Också blivit erbjuden 20 % på 2018. Den nya modellen har DUB (mer framtidssäkert), men samtidigt så är det inget jag riktigt ser något behov av just nu med dubbla GXP. Sen kan man väl i butik förvänta sig en liten rabatt även på 2019? Scott hade ju drive på sin 2017 (15%) vid förbeställning av den nya uppdaterade under hösten 2016. Men något sådant tror jag inte Specialized sysslar med?

köpte en epic carbon häromdagen och har cyklat ett pass än så länge så pillar lite med inställningar än. Men iaf, jag ställde in vinkeln på sadeln samt i sidled och drog åt skruven rejält. Men när jag cyklade och körde i nån håla så tippade sadeln uppåt. Lossade skruven och flyttade ner den igen och drog åt. Provade sedan ändra lutningen på den med handkraft och då ändrade det sig igen.

Ska de vara så? finns väl bara en skruv att låsa den med?

MX4ALL sa:
köpte en epic carbon häromdagen och har cyklat ett pass än så länge så pillar lite med inställningar än. Men iaf, jag ställde in vinkeln på sadeln samt i sidled och drog åt skruven rejält. Men när jag cyklade och körde i nån håla så tippade sadeln uppåt. Lossade skruven och flyttade ner den igen och drog åt. Provade sedan ändra lutningen på den med handkraft och då ändrade det sig igen.

Ska inte vara så om du dragit åt den ordentligt, antagligen ska du dra den hårdare.

Tobbe A sa:
MX4ALL sa:

Ska inte vara så om du dragit åt den ordentligt, antagligen ska du dra den hårdare.

Okej. hur hårt vågar man dra den? Har moment nycklar så kan dra den med moment om jag bara vet hur hårt skiten ska dras. Vill inte dra sönder skruven och behöva borra bort den osv.

MX4ALL sa:
Tobbe A sa:
MX4ALL sa:

Okej. hur hårt vågar man dra den? Har moment nycklar så kan dra den med moment om jag bara vet hur hårt skiten ska dras. Vill inte dra sönder skruven och behöva borra bort den osv.

6,2Nm

https://media.specialized.com/support/collateral/0000088147.pdf

Tillbaka
Topp