Specialized från UK

Specialized från UK
Måste bara kolla om det är någon som beställt komplett cykel härifrån, någon aning om vad frakten kostar i så fall?
Från Freeborn alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Specialized från UK
Skickade ett mail till dem igår ang en Epic Comp & det skulle inte vara några problem. Dock har jag inte cashen förrän nästa månad men de var snabba med att svara & svara på mina frågor så det kommer nog bli en beställning nästa månad. Var inne på en Canyon men hjärtat bultar för Specialized dock har den enkla modellen endast brain dämparen i bak men det räcker för en nybörjare som jag. Cykeln skulle gå på ca 1950 pund inkl frakt dvs 8000:- billigare än här hemma. Någon som vet om det är endast på de dyrare S-works som brain dämparen sitter fram/bak?

Specialized från UK
Fick nyss detta av Freeborn:

Thank you for your order.
Have you tried to buy this bike locally?
we would prefer it if you would purchace this bike from a local store as they would give you the back up and follow on service that every specialized dealer will give.
If however you cannot obtain this bike locally then we would happily supply this for you as we don't want to see an unhappy specialized rider.
I have not processed your order yet and i await your reply.

"locally" är relativt. Mina LBS har bara skräphojar till barn och jag bemöts av suckande när jag frågade om det gick att beställa nåt annat. Hojen som jag beställde från Freeborn finns online i Sverige men är betydligt billigare från Freeborn, som erbjuder dessutom gratis frakt. Meka kan jag själv.

Vad hände till freetrade inom EU? :-0

Specialized från UK
BigPhil skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick nyss detta av Freeborn:
>
> Thank you for your order.
> Have you tried to buy this bike locally?
> we would prefer it if you would purchace this bike
> from a local store as they would give you the back
> up and follow on service that every specialized
> dealer will give.
> If however you cannot obtain this bike locally
> then we would happily supply this for you as we
> don't want to see an unhappy specialized rider.
> I have not processed your order yet and i await
> your reply.
>
> "locally" är relativt. Mina LBS har bara
> skräphojar till barn och jag bemöts av suckande
> när jag frågade om det gick att beställa nåt
> annat. Hojen som jag beställde från Freeborn
> finns online i Sverige men är betydligt billigare
> från Freeborn, som erbjuder dessutom gratis
> frakt. Meka kan jag själv.
>
> Vad hände till freetrade inom EU? :-0

vadå de erbjuder ju att sälja den till sverige, är väll bara att beställa från dem om du vill. annars äre väll fritt för företagen att bestämma hur deras grejer ska säljas, tyvärr

Specialized från UK
Jensen skrev:
> BigPhil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> vadå de erbjuder ju att sälja den till sverige,
> är väll bara att beställa från dem om du vill.
> annars äre väll fritt för företagen att
> bestämma hur deras grejer ska säljas, tyvärr

Jag har beställt, därav frågan från Freeborn. Märkligt tycker jag. Jag har bekräftat att jag till beställa. 25% billigare där än här.

/Phil

Specialized från UK
Så vad fick du för pris på Epic Comp? Antar att du påpekat att BikeScene kränger modellen för 1,499.99 GBP och att de måste sälja till ett bättre pris iom deras prisgaranti?

Specialized från UK
Jensen skrev:
> BigPhil skrev:
> > Vad hände till freetrade inom EU? :-0
>
> vadå de erbjuder ju att sälja den till sverige,
> är väll bara att beställa från dem om du vill.
> annars äre väll fritt för företagen att
> bestämma hur deras grejer ska säljas, tyvärr

Det har ju flera gånger kommit exempel på hur tillverkare ger sina återförsäljare vinkar om att "de bör nog inte sälja saker till utlandet, det kan få trista följder" med t.ex. indragna leveranser eller höjda inköpspriser som resultat. Det är dock bara återförsäljare som får vägra att sälja utomlands, en tillverkare eller importör får inte aktivt förhindra det. Focus och Specialized är nog de märken som förekommit oftast i diskussionen.

Själv undrar jag om inte Nishiki håller på med liknande påtryckningar, jag har aldrig sett en Nishiki till annat pris än det rek-pris som finns på deras hemsida. Så mycket för konkurrens!?

Specialized från UK
zarkov skrev:
>
> Själv undrar jag om inte Nishiki håller på med
> liknande påtryckningar, jag har aldrig sett en
> Nishiki till annat pris än det rek-pris som finns
> på deras hemsida. Så mycket för konkurrens!?

Tjena!

Det är ganska meningslöst att priskriga på cyklar i Sverige, det är svårt nog ändå att få en cykelbutik att gå runt..

Specialized från UK
zarkov skrev:
> Själv undrar jag om inte Nishiki håller på med
> liknande påtryckningar, jag har aldrig sett en
> Nishiki till annat pris än det rek-pris som finns
> på deras hemsida. Så mycket för konkurrens!?

Nishiki säljer överprisade och bakväxeltrimmade cyklar med ebay ram. Hade en arbetskollega som alltid skulle jämföra Nishiki med Gary Fisher. Hans argument var att Nishiki är så mycket bättre. Frågan är om han någonsin cyklat med en GF? Jag har en och skulle aldrig byta den mot en Nishiki.

Tyvärr så har Trek samma policy. EU borde gå in och bötfälla tillverkarna!

Specialized från UK
BigPhil skrev:
> Fick nyss detta av Freeborn:
>
> Thank you for your order.
> Have you tried to buy this bike locally?
> we would prefer it if you would purchace this bike
> from a local store as they would give you the back
> up and follow on service that every specialized
> dealer will give.
> If however you cannot obtain this bike locally
> then we would happily supply this for you as we
> don't want to see an unhappy specialized rider.
> I have not processed your order yet and i await
> your reply.

Jag tolkar det som att han vill att du själv ska intyga att du "inte kan" beställa lokalt så att han officiellt har ryggen fri.
Försök tota ihop en snygg förklaring?
/Claes

Specialized från UK
Claes skrev:

>
> Jag tolkar det som att han vill att du själv ska
> intyga att du "inte kan" beställa lokalt så att
> han officiellt har ryggen fri.
> Försök tota ihop en snygg förklaring?
> /Claes

Samma tolkning här Claes. Som jag skrev, min LBS var rätt ointresserade av att beställa nåt åt mig, och jag gillade inte alls deras bemötande (inget nytt där iofs). Och så finns det prisskillnaden. 25% billigare från UK. Inkl frakt.

Jag skrev så här:

"Hi

I have tried and the bike is not available locally."

Locally är relativt.

Specialized från UK
Det är många branscher som har det tufft, inte bara cyklar, men det är ändå ytterst sällan (om någonsin) man ser butik efter butik efter butik sätta tillverkarens rek-pris på varenda vara från denna tillverkare. Det spelar ingen roll om det är överprissatta ebay-ramar med taskiga komponenter, kylskåp eller bilvax. GB-glass fick ju på nöten för några år sedan när Konkurrensverket fick syn på deras förtryckta glassprislistor som de distribuerade till återförsäljarna. Sedan dess är det upp till handlaren att sätta priset och det är därför en Magnum kostar 5kr mer på Pressbyrån än på Ica.

Går man in på Prisjakt och kollar på några slumpmässigt valda Nishikimodeller skiljer det som mest 5 kronor mellan de olika butikerna. Faktum är att den enda butik jag sett som inte följer rek-pris slaviskt är Cykloteket och de har istället lagt sig 5kr ÖVER rek-pris för att få jämna till priset till närmaste hundralapp. Det ligger en gravad hund här!

Specialized från UK
BigPhil fick du beskedet att frakt ingår på den cykeln du var intresserad av? I mitt fall skulle frakten gå på 100 GBP. Beror det på vilken cykel man beställer tro?

Specialized från UK
MIMC skrev:
> BigPhil fick du beskedet att frakt ingår på den
> cykeln du var intresserad av? I mitt fall skulle
> frakten gå på 100 GBP. Beror det på vilken
> cykel man beställer tro?

Tja, ja han ville ha £20! Inte illa. Men se min nästa post...

/P

Specialized från UK
Fick nyss detta av Freeborn (lite klipt)

"... and we are now being told by my Specialized sales rep in the UK that Specialized would rather have an unhappy customer (ie you) who cannot obtain a Specialized bike locally and they would rather you buy a competitors brand than allow us to keep you as a happy Specialized bike owner by sending you a bike from the UK that you cannot obtain locally from a specialized dealer in Sweden.

I can only apologise."

Det fanns en del mer men inte för ett öppet forum.

Jag KAN köpa hojen i Sverige, men den är 25% (!!!!) dyrare.

ILLA av Specialized UK IMO. Riktigt illa. Frågan kvarstår iofs varför hojar är så mycket dyrare i Sverige än utlandet? Mycket mer än MOMS skillnaden.

[EDIT, såg precis att Freeborn har säknt priset på hojen i frågan ÄNNU mer :-( så nu är det närmare 30% billigare)

Jag ska maila Specialized UK.

Specialized från UK
zarkov skrev:
> Det är många branscher som har det tufft

Ja vissa branscher har ju anpassat sig och slutat med blockbeställningar containervis ett år i förväg och tre icke värdeaadderande men däremot kostnadsadderande distributörsled.

Men hot och kartellbildningar kan ju också vara en lösning för att hålla fast affärsmodellen.

Problemet är kanske att cykelköp både är en pryl och en tjänst, i helt olika mix beroende på kund. Men samma pris för alla. Lite som att betala för 5 kilos bagageövervikt på flyget fastän tjockisen med 8 kilo lättare bagage väger 28 kilo mer.

Specialized från UK
Jag har för mig Evans har en "hämta en flygpackad cykel i vår butik inte långt från en flygplats"-option för sånt de inte får exportera. Men det kräver ju lite tid & tålamod och kostar en liten slant att flyga med cykel.

Specialized från UK
Påminn Specialized UK om att "The internal market of the European Union is a single market in which the free movement of goods, services, capital and persons is ensured and in which European citizens are free to live, work, study and do business."

Inte för att det kommer att göra någon skillnad förstås.

Specialized från UK
rising skrev:
> Påminn Specialized UK om att "The internal market
> of the European Union is a single market in which
> the free movement of goods, services, capital and
> persons is ensured and in which European citizens
> are free to live, work, study and do business."
>
> Inte för att det kommer att göra någon skillnad
> förstås.

+1 om inte mer.

Ska fila på nåt surt över helgen. Jag postar här vid ev. svar.

FWIW Freeborn verkar vara schysta, det är Spec UK som är idioterna.

Specialized från UK
Fikasvettot skrev:
> Jag har för mig Evans har en "hämta en
> flygpackad cykel i vår butik inte långt från en
> flygplats"-option för sånt de inte får
> exportera. Men det kräver ju lite tid & tålamod
> och kostar en liten slant att flyga med cykel.

Ligger nära Gatwick Airport (som iofs även har direktbuss till Heathrow),
de bjuder på taxi mellan butiken och Gatwick.
Och flyg till London är väl ingen match att hitta bra deals på.

Bör väl tillägga att jag inte handlat där själv (ännu),
men har försökt kolla upp det eftersom jag (som icke boende i Sverige eller EU) även kan handla tax-free där och sen ta grejerna vidare på nästa flyg.

Specialized från UK
Sämre klimat-karma kan väl inte gå att få, än om man flyger till UK, hämtar en låda som har fraktats dit istället för hit, tar lådan i händerna och sedan flyger tillbaka hem med den.

Samma nedstängning har väl hänt med Specialized från Tyskland fast några år tidigare.

Som sagt, det finns andra märken som också gör bra cyklar.

Specialized från UK
erik h skrev:
> Som sagt, det finns andra märken som också gör
> bra cyklar.

+1

Specialized från UK
Man kan ju ta sig till Tyskland med bil likaväl och köpa över disk och med lätthet räkna hem kostnad för drivmedel, färja/bro och hotell. Det är klart bisarrt med grossist-dumheterna.

Nytt förslag på Happyride koncept:

Happyride Specializedköp Hamburg - vi träffas tidig morgon på parkeringsplats vid biluthyrare XX i Malmö, där vi ställer våra bilar (cyklar), åker sedan hyrd skåpbil till butik XX, köper våra cyklar. Sen tar vi en stadig preussisk cykelrunda med de nya cyklarna, köper några flak öl billigt, lägger kvällen på en pub med massa cykelprat, åker dagen efter tillbaka till Sverige med huvud- och ev. träningsvärk.

Specialized från UK
rekrej skrev:
> Fy F-n vad de håller hårt i sina handlare.
> Anmäl dem till EUs frihandelsutskott!
>
> /Jerka

Är det inte ett brott att begränsa handlarna på det här viset? Skall man inte anmäla brott till polisen?

/kategori: visa ditt rättshaveri?

Specialized från UK
Så kan det gå när ett amerikanskt företag tycker att de står över EU:s regler om den fria marknaden. Det är som sagt inte första gången det händer. Kanske dags att ringa EU-upplysningen och fråga hur man gör för att anmäla detta? =)

Specialized från UK
skrotfot skrev:
> Denna butik säljer Specialized till Sverige. Och
> som av en händelse så råkar de ha rea just nu:
> http://www.bikescene.co.uk/

Jag beställde precis en Specialized ram från denna butik så där går det fortfarande att handla.

Specialized från UK
SolnaJohan skrev:
> skrotfot skrev:
> -----
> > Denna butik säljer Specialized till Sverige.
> Och
> > som av en händelse så råkar de ha rea just
> nu:
> > http://www.bikescene.co.uk/
>
> Jag beställde precis en Specialized ram från
> denna butik så där går det fortfarande att
> handla.
Iofs men hojen jag vill ha kostar £50 mer på Bikescene :-O

Specialized från UK
SolnaJohan skrev:
> Jag beställde precis en Specialized ram från
> denna butik så där går det fortfarande att
> handla.

Inte för att vara alltför pessimistisk; men återkom gärna när de faktiskt skickat den.

Specialized från UK
Kan meddela att jag trackar min försändelse just nu, cykeln befinner sig i Sverige men kommer nog inte mig tillhanda förrän på måndag. Beställd från BikeScene.

Tillbaka
Topp