Slänger in en liten motvikt i skodiskussionen.
http://www.gaerne.com/
Har jamfört Sidi och Gaerne. Gaerne har en något större tåbox samt i mitt tycke överlägset hälgrepp.
Specialized kompenserar sina skor för s k varus framfot som 90% av befolkningen har och är helt normalt. De andra 10%:en då? Jo de har s k valgus framfot. Varus=framfoten lutar inåt, Valgus=framfoten lutar utåt.
Det blir inte helt rätt om man har valgus framfot och köper ett par Specialized skor kompenserade för varus och börjar cykla. Då har man knäproblem som ett brev på posten. Det man får göra då är att kompensera med Specialized's kilar för att ställa framfoten normalt alt kompensera för valgus. Har man kraftig varus får man kompensera med ytterligare kilar som man lägger inne i skon mellan sulbotten och innersula. Konceptet är bra men skall ni köpa Specialized's Body Geometry skor så ställ krav och kolla att personalen vet vad de sysslar med.
Det jag brukar göra är att mäta framfoten om den är varus eller valgus. Om cyklisten har problem med knäna, vobblande knän så kompenserar jag först och främst med ett par tunna customgjutna sulor som är specifikt framtagna för cykling. Många gånger hjälper det att man får stöd under hålfoten. Ev går jag vidare med kilformade mellanlägg som jag placerar mellan kloss och sko.
Det finns ett samband med kraftig pronering och kraftig varus. I dessa fallen är det ibland lämpligare att vinkla hela skon med kilar på det sättet jag beskrev än att göra som Specialized gör.
Så mitt tips är att köpa en sko som är skön och komplettera med customgjutna sulor i alla lägen. Ni som bor i Sthlm och i närheten, besök Alpingaraget de säljer Sidas (Bike +) customsulor. Känner ni att ekonomin är tajt, strunta i modellerna med snappspännen (om du nu inte är en utpräglad sprinter eller krit cyklist) och köp de lägre prissatta varianterna med kardborreband så att du kan unna dig en sula. Du kommer att uppskatta din cykling mycket, mycket mer.
Jag häpnas fortfarande av att cyklister på en hygglig nivå fortfarande kör omkring med den tunna sulan som ligger i när skorna köps! Den är ju bara till för att trycka dit loggan och dölja skobotten. Kasta och byt!
Felställningar i foten fortplantas hela vägen upp hos cyklisten och ger förr eller senare problem. Därför är det viktigt att vara omsorgsfull med detta för att det skall bli riktigt bra. Det är också det svåraste.
P.S. Tänk på att dina sulor du gjort till dina löparskor inte funkar i cykelskorna.
Hälsningar,
Benny