Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Det är snack om team åkare som kört med maskerade ramar etc men mest spekulationer i övrigt, men det låter troligt. Det känns som att det är dags för förändring nu, lite längre reach, lite slackare ha, kanske ett flipchip?

Kastar in födelsedagsbarnet. 10 år gammal och gör mig fortfarande lycklig!

Bilagor

• 20180215_213858.jpg
    20180215_213858.jpg
    434 KB · Besök: 191
"This week, we heard about the new Stumpjumper for 2019. While we don’t have any actual photos yet (those are coming later this week if all goes as planned), this news was too good to hang onto. Below are 5 new features that will make this bike the topic of many conversations on the trails in the coming years.

First, what we are most excited about is that the new Stumpjumper for 2019 will apparently have clearance for 29×2.8 tires! Yes, it seems that Specialized has finally entered the 29+ market with this 2019 Stumpjumper. There will be a 27.5 model and this 29 model, but the better buy will be the 29″ because it will take more wheel and tire sizes. The 29″ will take up to a 29×2.8! And a 27.5×3.0!

Second, Specialized has taken the asymmetrical, single-sided rear suspension design of their downhill rig, the Specialized Demo and applied it to the 2019 Stumpjumper. Yes, they will have the seat tube on one side of the shock. Kind of like Cannondale has the Lefty fork just on one side (the left side) of the front wheel, the Specialized design has the frame only on the drive side (right side) of the rear shock.

Third, with the newly designed rear suspension frame, Specialized has apparently shaved 450 grams off their carbon Stumpjumper frames for 2019! That is a TREMENDOUS amount of weight to shave off an already lightweight frame. We will see if there is much variation in the weight savings between frame sizes, but regardless, that is an amazing reduction in frame weight.

Fourth, Specialized designed this new Stumpjumper with a reversible link similar to the Trek “Mino-Link” for changing geometry. We don’t have all the details on the geometry, but expect the 67 degree head tube angle and 330mm bottom bracket height from 2018 to be used on one end of this adjustable linkage.

Fifth, Specialized has decided to use a non-proprietary shock, eyes on both ends, no more “AUTOSAG”, and they changed the hardware so that the pivot bolts are going to be the same. You won’t have 20 different bolts. This doesn’t sound all that special at first, but it is huge when you consider all the options it gives and your mechanic is going to love working on your 2019 Stumpjumper, which should translate into you being able to get your bike back from the shop and out onto the trails sooner."

Bilagor

• 044FFE41-7E63-47E0-892B-5A4F1F646FC9.png
    044FFE41-7E63-47E0-892B-5A4F1F646FC9.png
    233.6 KB · Besök: 201
  • 4C2FD104-339D-4D0A-8FC3-3CE274FC35C7.jpeg
    4C2FD104-339D-4D0A-8FC3-3CE274FC35C7.jpeg
    80.7 KB · Besök: 209
Alltså den där korta, höga och gröna saken kittlar min kräkreflex rätt så rejält ?
Verkligen ingen bra reklam på hur en 29er ska se ut.

Men tror även att det är en hoj som förmodligen ser bättre ut i verkligheten. Utseendet kommer säkert växa med tiden, lite fulsnygg alltså ?

27.5an ser väl bättre ut men så länge de ska envisas med det där överjävligt låga BB:t som inte går att trampa runt på vanliga stigar med så är den totalt ointressant...

Har svårt att förstå hur de lyckas kapa 450g på ramen också (den gamla var ju inget bojsänke direkt) men påstår dom det så får man väl tro dom...

Fast varför sluta med autosag? Var ju en riktigt bra grej. Och det går ju ändå att justera dämpartrycket för finsmakaren.

Äh? Orbea norpade ju designen av Spesh från deras DH.

Men Spesh kan ju alltid ringa Mr. Pole Finland för designen på deras machine.

Gillar berättarrösten ??
Och ja, gängat BB är bra skit!

Jag älskade hur lekfull Stumpjumpern var, hade en 659b från 2016.
Enda dumma var brant styrvinkel samt lågt BB.
Har dom bättrat på det i år så är det säkert en riktigt kanonfin AM-hoj.

Jag gillar min stumpy evo skarpt och i helgen var det premiär i skogen. Halvvägs säger turkamratens bakdämpare "pop" och oljan rinner ur, också en stumpy med foxdämpare. Nåt i främre/övre delen av dämpen har gett upp. Nån som har koll på om man lagar eller köper ny dämp och om det finns nåt lämpligare för tung cyklist som uppgradering?

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    149.9 KB · Besök: 211
johan44 sa:
Jag gillar min stumpy evo skarpt och i helgen var det premiär i skogen. Halvvägs säger turkamratens bakdämpare "pop" och oljan rinner ur, också en stumpy med foxdämpare. Nåt i främre/övre delen av dämpen har gett upp. Nån som har koll på om man lagar eller köper ny dämp och om det finns nåt lämpligare för tung cyklist som uppgradering?

Ingen aning, men jag ser att du har färgmatchat böckerna i bokhyllan. :-)

MickeMud sa:
The all new Stumpy......Inte fan var den vacker iallafall, nog fulaste jag sett på länge.

Intressant att dom dissat Öhlins för denna modell som borde varit just vad Öhlins hoppats på.
Min gissning är p.g.a. Öhlins taskiga eftermarknadsattityd och service. Hoppas att det sätter press på Öhlins att vakna.

Öhlins har bara dämpare för gamla måttstandarden.

edit: Gaffel så kanske pris-prestanda inte var bra nog. Öhlins dämpare är väl också extremt känsliga och kräver rejält med trim för att få den att fungera bra medans RS/Fox så kan du ha helt fel inställningar och ändå fungerar det hyfsat.

Senast ändrad:
BjornR sa:
edit: Gaffel så kanske pris-prestanda inte var bra nog. Öhlins dämpare är väl också extremt känsliga och kräver rejält med trim för att få den att fungera bra medans RS/Fox så kan du ha helt fel inställningar och ändå fungerar det hyfsat.

Helt korrekt.
Fox och RS enklare dämpare funkar ungefär lika illa även om man ställer in dem korrekt.

Perfekt på cyklar som framförs av folk som inte bryr sig särskilt mycket oavsett vilket märke det står på ramen. ??

Kul att de vågat sig på lite med nya EVO'n. De har ju inte varit väldigt framåt med geon tidigare. Kan hålla med om att det där staget inte är skitsnyggt. Men att de fimpat spetizialfästet är ju en stor bonus. Det blir ju betydligt enklare att byta dämpare om man får lust. Lite kul att de skippat Öhlins också, men det får man väl inte säga i det här landet.

Personligen hade jag gärna sett en blandning av vanliga SJn och Evon. Tycker standardmodellen är lite väl konservativ i framförallt reachen, men Evon är ju Pole-bananas.

Well well well... Titta här!
Den där kräkreflexen har ju redan försvunnit.
Den krom-silvriga var ju skitsnygg.

Jag trodde förresten att dom slutat med Evo-modeller men då återinför dom alltså det nu igen?

Ja! Verkligen bra att dom slutar med sina specialfästen. I filmen ovan så sa han ju även "no more proprietary BS" ??

Luthman Photography sa:
Kul att de vågat sig på lite med nya EVO'n. De har ju inte varit väldigt framåt med geon tidigare. Kan hålla med om att det där staget inte är skitsnyggt. Men att de fimpat spetizialfästet är ju en stor bonus. Det blir ju betydligt enklare att byta dämpare om man får lust. Lite kul att de skippat Öhlins också, men det får man väl inte säga i det här landet.

Det sven säkert när bikeyoke kom in på marknaden å ändrade på deras planer om att låsa in sina kunder?

Klavikel sa:
Jag trodde förresten att dom slutat med Evo-modeller men då återinför dom alltså det nu igen?

Ja! Verkligen bra att dom slutar med sina specialfästen. I filmen ovan så sa han ju även "no more proprietary BS" ??

De slutade med Evo-modeller för att den vanliga stumpyn blev som en Evo och nästa steg var Enduron. Nu kör ju många kortslagigt men flackt och då passade det väl med en Evo igen.

Ja, geometrin på evon ligger ju verkligen i framkant. Stora svårigheten med kolfiberramar är den långa ledtiden från design till produktion och att gissa rätt vad som är modernt om två år när den skall börja säljas. :)
En aluram går ju betydligt snabbare från ritbord till produktion.

Lingon sa:
Ja, geometrin på evon ligger ju verkligen i framkant. Stora svårigheten med kolfiberramar är den långa ledtiden från design till produktion och att gissa rätt vad som är modernt om två år när den skall börja säljas. :)
En aluram går ju betydligt snabbare från ritbord till produktion.

Det som är modernt är ju inte påhittat av fjuniga mtbcyklister, utan det skapas av de som säljer cyklar;)

MickeMud sa:
Hittar ingen geometridata på the all new...?
Var är Sixten...vill se en jämförelse :-)
Behövs inte. Det finns två människotyper. De normala som aldrig skulle komma på tanken att titta åt Spez-hållet. Samt de andra som köper Spez efter Spez oavsett hur djävlig geon och prislappen ser ut. Ingen av dessa två typer har någon som helst nytta av fakta eller jämförelser ;)

Sixten Fors sa:
MickeMud sa:
Hittar ingen geometridata på the all new...?
Var är Sixten...vill se en jämförelse :-)
Behövs inte. Det finns två människotyper. De normala som aldrig skulle komma på tanken att titta åt Spez-hållet. Samt de andra som köper Spez efter Spez oavsett hur djävlig geon och prislappen ser ut. Ingen av dessa två typer har någon som helst nytta av fakta eller jämförelser ;)

Nu blev jag intresserad. (Ja jag kör för tillfället Spech)

Hur djävlig tycker du Geon på nya Stympyn är?

Sixten: Är du onykter?
Jag gillar vanligtvis din korrekta faktainlägg, men nu gör du svepande antaganden och anklagelser? som så många andra ”experter” på happy
Du passar inte i det diket.

Ni som verkar ha koll på geometri och vilka märken som har "modern" geo eller inte. Har ni bara läst er till det på nätet vad som är inne eller ute eller har ni verkligen provat de olika modellerna och kan göra ett seriöst uttalande?

Klavikel sa:
Äh? Orbea norpade ju designen av Spesh från deras DH.

Men Spesh kan ju alltid ringa Mr. Pole Finland för designen på deras machine.

Jag ser inga större likheter med det här.
specialized-demo-8-fsr-alloy-2018-mountain-bike-black-pink-EV306335-8535-1.jpg

Visst samma idé från Orbea, men mycket annorlunda genomförande.

Det här tycker jag närmar sig kopia:
ScreenShot2018-04-17at09.41.18.png

Rallon 2018

ScreenShot2018-04-17at09.40.31.png

SJ 2019

För övrigt tycker jag SJ EVO 29 ser skitkul ut!

Tillbaka
Topp